Gå til innhold

Foreldre eller tenåring som har ansvaret for ungdommen kommer seg opp på morgen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

16 åringen har snudd døgnet. Lenge før ferien så avsluttet Skoleåret med det. Nå mener han at om han ikke greier komme seg opp for å følge opp vgs er det foreldrenes skyld for ikke hans ansvar. Hvem har ansvaret?

Anonymkode: 5d126...98e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har selvsagt ansvar selv, men jeg hadde vekket 16.åringen her i morgen om jeg ikke hadde dratt på Jobb før hun skulle stått opp. 

Er du hjemme, så kan du jo i kveld at du kan vekke i morgen. EN gang, og om han da velger å stå opp eller er til han selv. 

Anonymkode: 2354d...a30

• Liker 4
Skrevet

Er man 16, burde man selv ha ansvar for å komme seg opp. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig tenåringen sitt ansvar. Mange på vgs bor faktisk på hybel, og klarer noe så basalt som å stå opp helt på egenhånd.

Men trist for 16-åringen din om han blir en skoletaper med så mye fravær at det blir stryk i mange fag. Da kommer han seg ikke langt her i verden, og må kanskje leve under fattigdomsgrensa. Spør om det frister 😄

Anonymkode: 3d143...b66

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har selvsagt ansvar selv, men jeg hadde vekket 16.åringen her i morgen om jeg ikke hadde dratt på Jobb før hun skulle stått opp. 

Er du hjemme, så kan du jo i kveld at du kan vekke i morgen. EN gang, og om han da velger å stå opp eller er til han selv. 

Anonymkode: 2354d...a30

Selvfølgelig kan jeg vekke han, mens hans ansvar å stå opp. 

Anonymkode: 5d126...98e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fra de startet på ungdomsskolen har ingen av oss voksne vært hjemme når barna står opp. Vi prioriterer å dra tidlig på jobb så vi får litt mer tid sammen på ettermiddagene. Det er selvfølgelig en 16årings ansvar å stå opp. 

Men som mamma så tok jeg den praten om at døgnet er snudd for en uke siden og ble enige om hvordan det kan snus tilbake. For det kan det være greit for en 16 åring å få en realitetsorienteting når det ikke er midt på natta eller dagen før skolestart.

Møter man ikke opp 1. Skoledag på vgs uten godkjent årsak mister man plassen. Så akkurat den dagen hadde jeg nok vært på hjemmekontor eller startet senere om jeg var oppriktig bekymret for om 16åringen klarer å komme seg opp siden konsekvensen kan bli uforholdsmessig stor. (Mine har ikke snudd døgnet så veldig som din siden de har jobbet gjennom sommeren så de har måttet være på jobb fra kl 11 noen dager i uka, de er  er 15 og 17år)

Endret av Summeer
  • Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen.

Her hadde de ansvar for å stå opp selv fra de sluttet på SFO, selv om vi var hjemme.

Spiller ingen rolle om døgnet er snudd, da får man ta ansvar for å snu det tilbake.

Anonymkode: 053b7...758

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere år siden jeg vekket femtenåringen for å komme seg på skolen. Blir hun for sen, er det hennes problem.

Den yngre søsteren har spesielle behov og der vil det nok være annerledes lenge.

Anonymkode: 449a6...763

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er ungdommens ansvar, men som forelder hadde jeg slept barna til skolen om de ikke ville dit selv. Skolegang er viktig!

Anonymkode: 3c1a8...58f

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at i en perfekt verden så er det tenåringen sitt ansvar. Men frem til tenåringen har bevist at han eller hun klarer det, så hadde jeg vekket. 

Tenåringen her er ganske ansvarsfull og pliktoppfyllende. Har på klokke, men vil gjerne at vi åpner døren og setter på lys når vi våkner. (Han står opp 0645, mens vi står opp 0650-0700). 

Anonymkode: 991f8...23d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet mener jeg at det er tenåringen som har ansvaret. En klarte det fint. Den andre ikke. Her sto jeg opp kl. 6 for å få tenåringen ut av huset sånn at hun rakk skolebussen. Helt håpløst med kollektivtransport side vgs lå i et annet fylke. Må legge til at her var det noen utfordringer så skolen var viktig. Hadde gjort det samme igjen. 

Anonymkode: fa67a...a08

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å vekke ungdommen, det er da bare koselig. 

Når de gikk ut i lære og dro før jeg sto opp, da måtte de klare seg selv.

Anonymkode: 85006...c1a

• Liker 2
Skrevet

I teorien bør det jo være tenåringen. I praksis tenker jeg at dette ikke er den saken hvor jeg ville ridd prinsipper om jeg uansett var hjemme.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen har ansvar, men man hsr ansvsr for barna til de er 18

Anonymkode: 65413...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre har det overordnede ansvaret, og hovedansvaret når barnet ikke selv klarer å ta ansvaret. Foreldre har et ansvar for å få barnet på skolen. 

Anonymkode: 9791b...0d2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen når du er 16 ja. 

Anonymkode: 660b3...f37

Skrevet

Det er selvfølgelig i utgangspunktet tenåringen som har ansvaret for dette, men samtidig hadde jeg ikke latt ungdommen stadig komme for sent på skolen fordi han ikke klarte å stå opp av seg selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vekt 

Anonymkode: ac3f2...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen klarer dette fint selv, mens andre trenger litt hjelp. Ene ungdommen min trenger litt hjelp i perioder, mens den andre stort sett klarer seg helt fint. Jeg hjelper gjerne til med å vekke hvis ungdommen ber om det. 

Anonymkode: 5ed8f...a22

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt!? Er dette tull?

Jeg hadde ansvar for å komme meg opp fra ungdomskolen, vi begynte øvingen i syvende klasse… 

Anonymkode: 66c34...494

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...