AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:47 #1 Skrevet søndag kl 13:47 min venninne har en voksen datter (25 år) med borderline. Denne dattera har nå bodd hjemme hos mor (min venninne) i fem måneder nå fordi hun ble kastet ut der hun var. Jeg kjenner ikke dattera. Har bare møtt henne èn gang. Iflg mor er hun manipulerende, lyver, og truer støtt og stadig med å ta livet sitt. Igår var jeg og venninna mi sammen hele dagen. Badet, spiste, koste oss. Pratet selvsagt om alt mulig, og kom også inn på temaet psykisk helse. I den forbindelse kom venninna mi med følgende utsagn; "jeg har ikke sjans på et avbalansert liv før jeg finner henne (altså dattera) død". Hva kan man gjøre som utenforstående for å gi støtte i slike situasjoner? Hun er en type som virker ekstremt sterk og selvsikker. Men når man føler det slik kan man jo ikke ha det særlig godt. For å gi litt ramme rundt; vi har ikke kjent hverandre så lenge, og når vi gjør ting sammen handler det mest om å ha det gøy og nyte livet. Ut på drink, spise god mat og slike ting. I starten da vi ble kjent følte jeg meg faktisk underdanig i hennes selskap, nettopp fordi hun gir inntrykk av å være så sterk, har masse venner og full kontroll på livet. Men under det harde skallet ser det anderledes ut. Jeg vil bare finne ut av hvordan jeg kan støtte på best mulig måte. (pluss, bare så det er sagt; vi bor ikke i Norge og hun snakker ikke norsk, så det er ingen fare for at hun gjenkjennes her) Anonymkode: 8832c...5a2 2 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:56 #2 Skrevet søndag kl 13:56 Jeg har Borderline og har gått igjennom dette https://www.stolav.no/behandlinger/stepps-stairways/ for å få det bedre og for å lære meg å takle psykdommen. Kanskje informere din venninne om at hun kan få datteren til å prøve det 🙂 Anonymkode: a02b0...038 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:57 #3 Skrevet søndag kl 13:57 Det Steps programmet finner man over alt og ikke bare i Norge 🙂 Er verdt ett forsøk. Anonymkode: a02b0...038 1
Anne Liese Braun Skrevet søndag kl 14:10 #4 Skrevet søndag kl 14:10 🌸 Tusen takk! 🌸 Det skal jeg kikke på. 🌸 Jeg vet at dattera har vært i mange typer behandling som hun alltid bryter før tiden. Jeg vet ikke om hun har prøvd denne spesielle behandlingen. Hvordan holdt du ut? Har du noen tipps og triks som jeg kanskje kunne formidler videre?
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:16 #6 Skrevet søndag kl 14:16 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har Borderline og har gått igjennom dette https://www.stolav.no/behandlinger/stepps-stairways/ for å få det bedre og for å lære meg å takle psykdommen. Kanskje informere din venninne om at hun kan få datteren til å prøve det 🙂 Anonymkode: a02b0...038 Er dette tilbudet kun i Trondheim? Ser det står st olavs, og jeg bor på sørlandet Anonymkode: b26c5...1cc
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:17 #7 Skrevet søndag kl 14:17 Det eneste som hjelper mot Borderline er å få personen ut av livet sitt, høres ut som venninnen din har innsett det. Anonymkode: a4e59...545 2 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:23 #8 Skrevet søndag kl 14:23 Borderline kommer jo fra et sted, altså oppveksten, så kan jo kanskje være bittelitt kritisk til hvordan denne moren har vært mot datteren i oppveksten... Anonymkode: 7babd...db2 12 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:24 #9 Skrevet søndag kl 14:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er dette tilbudet kun i Trondheim? Ser det står st olavs, og jeg bor på sørlandet Anonymkode: b26c5...1cc Mener psykologen min sa at det tilbudet var over alt i verden 🤔 Men nå er det snart 20 år siden jeg gikk på det så kan være det har blitt endret. Men fant dette da https://www.helse-stavanger.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helsevern-voksne/stavanger-dps/stavanger-dps-gruppepoliklinikken/gruppeterapi-for-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/ Anonymkode: a02b0...038
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:25 #10 Skrevet søndag kl 14:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Borderline kommer jo fra et sted, altså oppveksten, så kan jo kanskje være bittelitt kritisk til hvordan denne moren har vært mot datteren i oppveksten... Anonymkode: 7babd...db2 Jeg fikk den diagnosen satt pga hvordan mine foreldre behandlet meg oppigjennom barndommen Anonymkode: a02b0...038 5 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:26 #11 Skrevet søndag kl 14:26 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er dette tilbudet kun i Trondheim? Ser det står st olavs, og jeg bor på sørlandet Anonymkode: b26c5...1cc https://www.sshf.no/behandlinger/dialektisk-atferdsterapi-dbt-voksne/#under Anonymkode: a02b0...038
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:29 #12 Skrevet søndag kl 14:29 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva kan man gjøre som utenforstående for å gi støtte i slike situasjoner? Anonymkode: 8832c...5a2 Har dere snakket om hvorfor hun har borderline? Borderline er knyttet til barndomstraumer. Det gjør meg litt skeptisk når moren sier hun ikke kommer til å få sjelefred før hun finner datteren død. Faktisk. Og det samme med at du i begynnelsen følte deg underdanig henne. Hvordan gir man støtte i denne typen situasjoner? Vanskelig å si, hvis det er moren som har vært en del av problemet. Anonymkode: 28ae6...ca8 9 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:37 #13 Skrevet søndag kl 14:37 Måten å gi støtte på er nok å bare fortsette som før, ha det gøy sammen og gjør ting for å få et fristed. Så mye annet er det ikke for deg å gjøre. Anonymkode: 3886b...7a1 9 2
Anne Liese Braun Skrevet søndag kl 14:38 #14 Skrevet søndag kl 14:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): hvorfor hun har borderline? ja, altså, det kan jeg jo ikke si med sikkerhet. Det eneste jeg har er det hun forteller selv. Vi går ikke så mye inn på det heller, for... ja, jeg er jo ikke kvalifisert innen feltet på noen måte. Uansett; det hun har fortalt er at problemene allerede startet da jenta gikk i barnehagen. Hun var utagerende, og mor ble nedringt fra øst og vest om hva dattera hadde gjort mot deres barn.
Grüner Skrevet søndag kl 14:41 #15 Skrevet søndag kl 14:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har dere snakket om hvorfor hun har borderline? Borderline er knyttet til barndomstraumer. Det gjør meg litt skeptisk når moren sier hun ikke kommer til å få sjelefred før hun finner datteren død. Faktisk. Og det samme med at du i begynnelsen følte deg underdanig henne. Hvordan gir man støtte i denne typen situasjoner? Vanskelig å si, hvis det er moren som har vært en del av problemet. Anonymkode: 28ae6...ca8 Også personer som ikke har noen traume kan utvikle borderline. Barndomstraumer er ingen direkte årsak, så det trenger ikke være noe med moren. 5 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:16 #16 Skrevet søndag kl 15:16 Grüner skrev (25 minutter siden): Også personer som ikke har noen traume kan utvikle borderline. Barndomstraumer er ingen direkte årsak, så det trenger ikke være noe med moren. Det er det aller vanligste at personer med borderline har relasjonsbelastninger fra barndom. Borderline er sterkt korrelert med tilknytningsproblemer, sterkt knyttet til oppvekst, sterkt knyttet til omsorgspersoner. Det er legitimt å spekulere i det. Det kan ikke nødvendigvis bidra til å støtte venninnen, med mindre å være litt nysgjerrig på det, og det skulle gi inntrykk av å være en sammenheng, kan gjøre at mor reflekterer litt over hvordan hun ser på sin egen datter generelt (i denne tråden gjenfortalt som vanskelig hele livet og som en byrde), noe som muligens kanskje kan være av betydning for forholdet mellom mor og datter. Anonymkode: 28ae6...ca8 6 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:28 #17 Skrevet søndag kl 15:28 Tror du skal være forsiktig med å trekke konklusjoner her. Borderline er en diagnose man får på grunn av et oppvekstmiljøet som har vært utrygt og uforutsigbart. Det er ikke noe man bare utvikler av seg selv. Så tror du skal ta hun der med en klype salt. Blant annet at hun sier at hun ikke får fred før hun finner datteren død. Det er bekymringsverdig at hun sier noe sånt. Anonymkode: af578...fcc 6 2 3
Grüner Skrevet søndag kl 15:55 #18 Skrevet søndag kl 15:55 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er det aller vanligste at personer med borderline har relasjonsbelastninger fra barndom. Borderline er sterkt korrelert med tilknytningsproblemer, sterkt knyttet til oppvekst, sterkt knyttet til omsorgspersoner. Det er legitimt å spekulere i det. Det kan ikke nødvendigvis bidra til å støtte venninnen, med mindre å være litt nysgjerrig på det, og det skulle gi inntrykk av å være en sammenheng, kan gjøre at mor reflekterer litt over hvordan hun ser på sin egen datter generelt (i denne tråden gjenfortalt som vanskelig hele livet og som en byrde), noe som muligens kanskje kan være av betydning for forholdet mellom mor og datter. Anonymkode: 28ae6...ca8 Jeg synes du går vel langt her i å plassere skyld hos noen du ikke en gang kjenner eller vet noe om, kun basert på teorien om at mange med borderline har opplevd et traume! 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:56 #19 Skrevet søndag kl 15:56 Grüner skrev (Akkurat nå): Jeg synes du går vel langt her i å plassere skyld hos noen du ikke en gang kjenner eller vet noe om, kun basert på teorien om at mange med borderline har opplevd et traume! Det er det diagnosen bygger på, traumer som bunner i et utrygt oppvekstmiljø. Les deg opp før du kommenterer på noe du ikke har peiling på Anonymkode: af578...fcc 9
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:56 #20 Skrevet søndag kl 15:56 Grüner skrev (Akkurat nå): Jeg synes du går vel langt her i å plassere skyld hos noen du ikke en gang kjenner eller vet noe om, kun basert på teorien om at mange med borderline har opplevd et traume! Det er vel ikke basert på bare det, men også måten moren omtaler datteren sin på, ang. kommentaren om å finne henne død. Det er ganske brutalt å si. Anonymkode: 3886b...7a1 3 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå