Gå til innhold

Erfaringer med hysterektomi…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en kvinne på 44 som har hatt utfordringer med myomer (muskelknuter) som resulterer i kraftige blødninger. Har prøvd både minipiller og hormonspiral, men spiralen blir støtt ut, og minipillene gir meg hyppige migreneanfall. Gynekologen har nå sendt henvisning til hysterektomi. Jeg er redd for selve inngrepet da jeg aldri har operert tidligere, men har også endel bekymringer rundt hva som venter meg etterpå. Dere som har vært igjennom dette, hvordan var selve inngrepet? Hvordan er livet etterpå? Er det noe som har endret seg? Tenker på sexlivet, evnt migrene, avføring, hormoner, hva som helst. Gynekologen har også sagt at jeg når som helst kan trekke meg, og ikke utføre inngrepet. Er det noe dere vil anbefale meg å gjøre? Trenger råd. 

Anonymkode: f08cc...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt den operasjonen tidligere i år, og angrer ikke ett sekund! Merket nesten ikke noe til gassen etter operasjonen, og følte meg fin etterpå. Merket litt smerter og ømhet ved operasjonssårene ett par uker etter operasjonen, men ble fort fin igjen😊

Jeg måtte gå på avføringstabletter en stund etter (men sliter med magen til daglig å). Første gangen jeg hadde sex etter godkjent tid, måtte vi stoppe pga smerter (de måtte gå inn gjennom underlivet mitt i tillegg, så ble sydd der også), men ingen problemer etter det igjen.

Hormonelt føler jeg meg som en ny person, gladere, lettere. Det å slippe kraftige blødninger og kramper, kvalme etc har hatt så stor påvirkning på meg 😊

Ingen kan ta valget for deg, du må selv bestemme om du vil eller ikke, men jeg angrer ikke på noen som helst måte!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg sliter også med magen til daglig (har sannsynligvis IBS) så den delen forventer jeg nesten at skal lage litt krøll. 

Bare det å slippe blødningene virker som en drøm, men jeg er bare redd for hva andre problemer som kan oppstå. 
TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: d00d2...de2

AnonymBruker
Skrevet

Det ligger ørten tråder med det spørsmålet her inne hvis du bare gidder å søke.

Anonymkode: 33aff...bc6

AnonymBruker
Skrevet

(Jeg lenket til et innlegg over, og det var ikke for å si "just fucking Kvinneguiden it", men fordi det er mitt eget innlegg som jeg ville dele med deg!)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en kvinne på 44 som har hatt utfordringer med myomer (muskelknuter) som resulterer i kraftige blødninger. Har prøvd både minipiller og hormonspiral, men spiralen blir støtt ut, og minipillene gir meg hyppige migreneanfall. Gynekologen har nå sendt henvisning til hysterektomi. Jeg er redd for selve inngrepet da jeg aldri har operert tidligere, men har også endel bekymringer rundt hva som venter meg etterpå. Dere som har vært igjennom dette, hvordan var selve inngrepet? Hvordan er livet etterpå? Er det noe som har endret seg? Tenker på sexlivet, evnt migrene, avføring, hormoner, hva som helst. Gynekologen har også sagt at jeg når som helst kan trekke meg, og ikke utføre inngrepet. Er det noe dere vil anbefale meg å gjøre? Trenger råd. 

Mye av samme problemstilling og det er det eneste jeg med 100% sikkert si at jeg ikke hadde vært foruten. Livet ble BARE bedre og tiden rett etterpå var virkelig ikke noe problem. 

Et nytt lite der ting ikke måtte planlegges etter syklus, kan ikke komme på en ting som ikke ble bedre. Eller jo; kan ikke få barn og må vurdere surrogati men det er jo en åpenbar bivirkning.

Anonymkode: 24747...56d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(Jeg lenket til et innlegg over, og det var ikke for å si "just fucking Kvinneguiden it", men fordi det er mitt eget innlegg som jeg ville dele med deg!)

Takk for deling! Det var en tråd jeg ikke har funnet når jeg har søkt. :) TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av samme problemstilling og det er det eneste jeg med 100% sikkert si at jeg ikke hadde vært foruten. Livet ble BARE bedre og tiden rett etterpå var virkelig ikke noe problem. 

Et nytt lite der ting ikke måtte planlegges etter syklus, kan ikke komme på en ting som ikke ble bedre. Eller jo; kan ikke få barn og må vurdere surrogati men det er jo en åpenbar bivirkning.

Anonymkode: 24747...56d

Takk for svar. Jeg har lyst på frihet fra blødninger og smerter, men er bare litt bekymret for at ikke alt skal bli bra. 

Og noe barneønske har jeg ikke. Jeg tenker uansett at om jeg ikke har gjort det innen 44, så får det heller være. ;) TS 

Skrevet

Fikk nytt liv etter fjerning av livmor. Bare positivt for min del. Selve operasjonen gikk greit å fikk reise hjem dagen etter. Hadde lite smerter.

AnonymBruker
Skrevet

Beste jeg har gjort, bare positivt!
Hadde muskelknuter og kroniske, voldsomme blødninger. Kikkhullsoperasjon med 4 små sår som ikke gjorde vondt etterpå, helt ukomplisert. 
Kjempegodt å slippe både blødninger og prevensjon. 
Ingen påvirkning på noe som helst etterpå (eggstokkene står igjen).

Anonymkode: b88e9...22e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det.

Det endret ikke migrenen.

Operasjonen gikk bra, men jeg pleier å bli dårlig etter operasjon pga noe jeg ikke tåler. Du får god informasjon i forkant, slik at du kan føle deg tryggere. Å gå på do er som vanlig. Det tok grei tid å komme seg etterpå. Fire små steder de gikk inn (en i navlen). Slik jeg forsto det ble det lagt i en «pose» inni og most, så tatt ut. 

Anonymkode: 46741...605

AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (4 timer siden):

Fikk nytt liv etter fjerning av livmor. Bare positivt for min del. Selve operasjonen gikk greit å fikk reise hjem dagen etter. Hadde lite smerter.

Jeg måtte hjem samme dag, egentlig uforsvarlig da jeg var så kvalm og svimmel. Men avdelingen stengte kl 18. 

Anonymkode: 46741...605

Skrevet

Jeg fikk et bedre liv etter inngrepet. Etter at jeg fikk prøvesvar fra patologisk, forstod jeg hvorfor jeg hadde slitt med store blødninger under mensturasjonen i flere år. Uten at jeg var klar over det hadde jeg flere muskelknuter og en stor cyste. Alt var heldigvis godartet, men sett nå i ettertid angrer jeg kun en ting og det er at jeg ikke gjorde det før. 

Selve operasjonen foregikk uten komplikasjoner. Kunne reist hjem senere samme dag, men jeg valgte å bli hentet på sykehuset morgenen etter operasjonen. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...