AnonymBruker Skrevet 18. august #21 Skrevet 18. august Chips, fast food, kaffebrød, is, godteri - alt er godt. Søtt, salt, fett. Mumma! Hvordan skal du få folk til å spise sellerirot istedet for en donut når den ene gir smaksløkene orgasmer og den andre brekninger? Fedme er her for å bli, og når du er lei av å være feit, så er det noen måneder på slankemedisin, og så på det igjen. Med, mindre vi får kost og arbeid som på 70- tallet så vil vi ikke se en forskjell. Anonymkode: 4194c...0f8 1
Snublefot62 Skrevet 18. august #22 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Chips, fast food, kaffebrød, is, godteri - alt er godt. Søtt, salt, fett. Mumma! Hvordan skal du få folk til å spise sellerirot istedet for en donut når den ene gir smaksløkene orgasmer og den andre brekninger? Fedme er her for å bli, og når du er lei av å være feit, så er det noen måneder på slankemedisin, og så på det igjen. Med, mindre vi får kost og arbeid som på 70- tallet så vil vi ikke se en forskjell. Anonymkode: 4194c...0f8 Det er ikke bare å gå opp og ned i vekt. Jeg har i alle år som overvektig tenkt at slanking er noe jeg kan gjøre når jeg vil eller må. Og det finnes sprøyter for å gjøre det lettere. Så lærte jeg at er man rundt 33-35 bmi eller høyere så reduseres sannsynligheten for at huden blir normal jo høyere opp en kommer. Altså man får løs hud som kanskje eller ikke kan opereres bort. Og det skremte meg. Da var det ikke «bare å slanke seg» lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #23 Skrevet 18. august Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Det er ikke bare å gå opp og ned i vekt. Jeg har i alle år som overvektig tenkt at slanking er noe jeg kan gjøre når jeg vil eller må. Og det finnes sprøyter for å gjøre det lettere. Så lærte jeg at er man rundt 33-35 bmi eller høyere så reduseres sannsynligheten for at huden blir normal jo høyere opp en kommer. Altså man får løs hud som kanskje eller ikke kan opereres bort. Og det skremte meg. Da var det ikke «bare å slanke seg» lenger. Ja, huden blir jo ødelagt. Og det er jo heller ikke sunt for kroppen å gå opp og ned i vekt. Men, snacks er godt. 😊 Anonymkode: 4194c...0f8
AnonymBruker Skrevet 18. august #24 Skrevet 18. august Gregarious skrev (16 timer siden): Jeg tror det verken handler om kunnskap eller latskap. Problemet er at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset samfunnet vi lever i. Svært mange er derfor "dømt til å tape" mot den påvirkningen det har på vår atferd, når det gjelder ernæring. Jeg er av samme mening. (Jeg vil også tilføye stress i tillegg til ernæring) Anonymkode: 36aa7...e44 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #25 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Et annet poeng er at folk blir avhengig av sukker og fet mat. Sukkerbomber og bakevarer blir som narkotika for noen folk, det er ikke kødd en gang. Anonymkode: 1768e...3e6 Det er helt sant. Å være karboavhengig kan være mye vanskeligere enn å være alkoholiker. En alkoholiker kan velge å holde seg helt uten alkohol. En som er karboavhengig, MÅ ha karbohydrater for å kunne leve, og det er da vanskelig å regulere og ikke overspise. Det er noe ikke alle forstår. Det er ikke så lett som å bare spise mindre og bevege seg mer for alle. Folk som sliter med en eller annen form for avhengighet, kan kanskje forstå det. Anonymkode: e5ff5...2db 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #26 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er av samme mening. (Jeg vil også tilføye stress i tillegg til ernæring) Anonymkode: 36aa7...e44 Stress og søvn. Helt enig! Anonymkode: e5ff5...2db 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #27 Skrevet 18. august Høres ut som en (litt uvøren) innledning, så du kan jo bare sette i gang og lese deg opp og skrive resten av oppgaven også. Her har du litt å begynne med: https://www.forskning.no/fedme-overvekt/derfor-er-arsaken-til-fedme-fortsatt-et-mysterium/2250067 https://www.nrk.no/viten/xl/_eit-feitt-liv_-fedmemysteriet_-forskning-pa-hvorfor-vi-far-fedme-og-overvekt-1.15454614 https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/arsaker https://sykepleien.no/2024/03/ny-studie-en-milliard-mennesker-i-verden-lever-med-fedme Anonymkode: eaed3...57b
Hareena Skrevet 18. august #28 Skrevet 18. august (endret) Det er ikke slik at usunn mat er billigere enn sunn. Det er en unnskyldning som ikke holder vann. Hva koster kål, gulrot og tørkede kikerter for kiloen? Mye mindre enn kyllingnuggets i alle fall. Det er som er sant er, som noen skriver her, er at det er lettvint med usunne alternativ. Det er også forskjell på hva folk sier de ønsker i vareutvalget og det de faktisk kjøper, så oppskåret frukt på bensinstasjonen vil ikke selge for folk kjøper boller og pølser. Der jeg jobber klaget arbeiderne på overtidsmaten som var usunn typisk gatekjøkkenmat. Vi inngikk avtale med leverandør av såkalt husmannskost i tillegg og hva skjedde? Folk får lov å bestille det de ønsker og alle bestilte junkfood, så ordningen ble avviklet Folk mangler kompetanse på å tilberede sunn og billig mat er min hypotese. Endret 20. august av Hareena 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #29 Skrevet 18. august Er du i typisk syden-land et sted? Det er nok ikke representativt. Jeg var på rivieraen i sommer, og reagerte på det motsatte. Radmagre jenter overalt. Ikke vare yngre kvinner, men eldre - som virkelig hadde kledd litt mer fett på kroppen. Anonymkode: a1f87...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #30 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): En start er å gjøre sunn mat billigere og mer tilgjengelig enn usunn. For eksempel at grovbrød blir billigere enn ferdigbakt ultraprossessert rullekake. Og at oppdelt frukt blir et rimelig alternativ til boller på bensinstasjoner. Anonymkode: 5cf11...ec6 Å gjøre sunn mat billig er ikke nødvendigvis løsningen, fordi veldig mange velger uheldig mat selv om det er langt dyrere enn den sunne maten. Jeg tror det er viktigere for folk å kjøpe lettvint mat som er ferdig tilberedt eller som er raskt å tilberede, og mange betaler gjerne litt ekstra for å slippe å bruke mye tid på matlaging. Dagligvarebransjen vet selvsagt veldig godt at betalingsviljen for "rask" mat er mye høyere enn for mat som trenger mer tid til tilberedning, og dermed blir kiloprisen, eller pris pr. måltid om du vil, gjerne veldig høy for "hurtigmat" sammenliknet med de ofte sunnere basisvarene. Ris og spaghetti koster f.eks. stort sett mer pr. kg. enn poteter, men stadig færre velger potet selv om det er både billigere og sunnere. Den kanskje sunneste frokostblandingen du kan få er havregryn med melk, men de fleste velger allikevel ulike muslier fulle av sukker og tilsetninger til frokost som koster 5-10 ganger mer enn rent havregryn. I tillegg har de gjerne på en neve hinsides dyre blåbær eller noe, og topper det med en dyr youghurt av noe slag. Så, nei, jeg tror ikke løsningen er å gjøre sunn mat billig. Anonymkode: cfe6e...faf 3
AnonymBruker Skrevet 18. august #31 Skrevet 18. august Snublefot62 skrev (4 timer siden): Det er ikke bare å gå opp og ned i vekt. Jeg har i alle år som overvektig tenkt at slanking er noe jeg kan gjøre når jeg vil eller må. Og det finnes sprøyter for å gjøre det lettere. Så lærte jeg at er man rundt 33-35 bmi eller høyere så reduseres sannsynligheten for at huden blir normal jo høyere opp en kommer. Altså man får løs hud som kanskje eller ikke kan opereres bort. Og det skremte meg. Da var det ikke «bare å slanke seg» lenger. Men selv med eventuell overflødig hud, så får man jo fortsatt helseeffekten av å gå ned i vekt? En del hud trekker seg sammen etter hvert. Og om den ikke gjør det, så kan det fikses med plastikk-kirurgi. Jeg var selv overvektig, men ikke fullt så høy bmi som deg. Gikk ned 30 kg i rekordfart. Mye løs hud rett i etterkant, ja, men etter noen mnd hadde mesteparten av huden trukket seg sammen. Og jeg er i femtiåra. Anonymkode: 4aa9f...a47 1 1
FraSofan Skrevet 18. august #32 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tror disse kvikke ernæringsfysiologene vi stadig ser på tv bidrar til problemet. De er selv syltynne, eeelsker grønnsaker og løper to mil før frokost. Mange klarer ikke se seg selv i den rollen. Det blir for langt unna det bildet de har av seg selv. Det burde vært kommunisert på en annen måte. Nei, du MÅ ikke spise lassevis med grønnsaker for å gå ned i vekt. Og trene trenger du faktisk heller ikke. Anonymkode: 4aa9f...a47 Du tenker på disse sprudlende glade ernæringsdamene i spreke løpetights som liksom skal motiverere folk? Ortorektikere alle sammen. Går ikke å forholde seg til. For virkelighetsfjernt for de fleste. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #33 Skrevet 18. august FraSofan skrev (5 minutter siden): Du tenker på disse sprudlende glade ernæringsdamene i spreke løpetights som liksom skal motiverere folk? Ortorektikere alle sammen. Går ikke å forholde seg til. For virkelighetsfjernt for de fleste. For ca. 1 uke siden var det en artikkel i Romerikes blad om at helsesykepleiere skulle jobbe forebyggende mot spiseforstyrrelser på ungdomsskolene (eller var det barneskolene?). Hun ene helsesykepleieren på bildet var jo radmager og så helt anorektisk ut.. Jeg stusset som bare det 😱 Anonymkode: 1768e...3e6
AnonymBruker Skrevet 19. august #34 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 13.02): For ca. 1 uke siden var det en artikkel i Romerikes blad om at helsesykepleiere skulle jobbe forebyggende mot spiseforstyrrelser på ungdomsskolene (eller var det barneskolene?). Hun ene helsesykepleieren på bildet var jo radmager og så helt anorektisk ut.. Jeg stusset som bare det 😱 Anonymkode: 1768e...3e6 Disse kommentarene er jo akkurat det samme som å si at en overvektig lege ikke kan oppfordre en pasient å gå ned i vekt for helsen "for legen er jo tjukk selv" Kanskje hun eller den overvektige legen har verdifull personlig kunnskap om temaet som vil hjelpe. Anonymkode: 6bf8b...d37 2
AnonymBruker Skrevet 19. august #35 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 15.32): Jeg er i syden på stranda. Overalt er det feite folk. Ser nesten ingen med normal vekt. Hvis du var på stranda på 70 og 80 tallet så alle helt annerledes ut. Hvor er vi på vei og hva kan vi gjøre for å snu dette? Anonymkode: 5aee7...b3f I min hjembygd midt i landet var d ikke bare tynne mennesker på 1970-/80-tallet. Tvertimot barn og voksne og eldre i alle fasonger. Anonymkode: d8506...c72
AnonymBruker Skrevet 20. august #36 Skrevet 20. august Hareena skrev (På 18.8.2025 den 8.25): Det er ikke slik at usunn mat er billigere enn sunn. Det er en unnskyldning som ikke holder vann. Hva koster kål, gulrot og tørkede kikerter for kiloen? Mye mindre enn kyllingnuggets i alle fall. Det er som er sant er, som noen skriver her, er at det er lettvint med usunne alternativ. Det er også forskjell på hva folk sier de ønsker i vareutvalget og det de faktisk kjøper, så oppskåret frukt på bensinstasjonen vil ikke selge for folk kjøper boller og pølser. Der jeg jobber klaget arbeiderne på overtidsmaten som var usunn typisk gatekjøkkenmat. Vi inngikk avtale med leverandør av såkalt husmannskost i tillegg og hva skjedde? Folk får lov å bestille det de ønsker og alle bestilte junkfood, så ordningen ble avviklet Folk mangler kompetanse på å tilberede sunn og billig mat er min hypotese. Husmannskost? Du mener vassgraut og spekesild? Eller mener du bondekost med kjøtt osv? Anonymkode: 64cc4...5d1
Hareena Skrevet 20. august #37 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husmannskost? Du mener vassgraut og spekesild? Eller mener du bondekost med kjøtt osv? Anonymkode: 64cc4...5d1 Jeg mener norsk tradisjonell kost som kjøttkaker, fiskekaker, skinkesteik, elggryte, lettsaltet torsk, seibiff. Jeg spiser aldri overtidsmat selv. Tar meg et knekkebrød og jobber videre, men tariffavtalen beskriver "et varmt måltid inkl. drikke" og da er det visst viktig med brus for vann er jo gratis... Dette er ikke en tråd om definisjonen av husmannskost, det er en tråd om fedme. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #38 Skrevet 20. august Hareena skrev (31 minutter siden): Jeg mener norsk tradisjonell kost som kjøttkaker, fiskekaker, skinkesteik, elggryte, lettsaltet torsk, seibiff. Jeg spiser aldri overtidsmat selv. Tar meg et knekkebrød og jobber videre, men tariffavtalen beskriver "et varmt måltid inkl. drikke" og da er det visst viktig med brus for vann er jo gratis... Dette er ikke en tråd om definisjonen av husmannskost, det er en tråd om fedme. Hvorfor ikke bare kalle dette for bondekost som det jo er ? Anonymkode: d8506...c72
AnonymBruker Skrevet 20. august #39 Skrevet 20. august Mer aktivitet inn på skolen, mer bruk av natur i undervisningen. Mindre skjerm på alle, mulig vi voksne må inn på skjermavvennning. Mer hverdagsaktivitet, mer tid til å tilberede mat og nyte maten. lærte et nytt uttrykk forrige uke: «slow living». Det tror jeg vi alle hadde hatt godt av. Vi spiser usunn mat/fastfood. Vi orker ikke å sosialisere lenger. Vi kommer oss knapt ut av sofaen, og husets fire vegger.. Det er noe alvorlig galt med samfunnet. Anonymkode: ba547...efc 2
AnonymBruker Skrevet 21. august #40 Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 17.37): I følge Folkehelseinstuttet har de fleste voksne i dag overvekt eller fedme. I dag er det normalt å være feit, for å si det på en annen måte. Men hva gjøres det med saken? Hører ikke så mye om det. I stedet sitter hver og en av disse menneskene og strever med dette på egen hånd. Myndighetene tar ikke skikkelig tak i dette, som er et stort folkehelseproblem. Det må gjøres større systemtiltak for å få bukt med dette. Man kan ikke bare overlate problemet til hver og en. Anonymkode: 4aa9f...a47 Nja, disse tallene er med på å overdrive problemet. Det BMI som er brukt, og all den tid de aller fleste er i kategorien overvekt, og ikke fedme, samt at lett overvekt også har vist seg å kunne være gunstig for helsen, så syntes jeg dette blåses veldig opp. Å ha et par kilo for mye er ikke et samfunnsproblem. Anonymkode: 27c95...ff5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå