AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Jeg er i syden på stranda. Overalt er det feite folk. Ser nesten ingen med normal vekt. Hvis du var på stranda på 70 og 80 tallet så alle helt annerledes ut. Hvor er vi på vei og hva kan vi gjøre for å snu dette? Anonymkode: 5aee7...b3f 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er i syden på stranda. Overalt er det feite folk. Ser nesten ingen med normal vekt. Hvis du var på stranda på 70 og 80 tallet så alle helt annerledes ut. Hvor er vi på vei og hva kan vi gjøre for å snu dette? Anonymkode: 5aee7...b3f En start er å gjøre sunn mat billigere og mer tilgjengelig enn usunn. For eksempel at grovbrød blir billigere enn ferdigbakt ultraprossessert rullekake. Og at oppdelt frukt blir et rimelig alternativ til boller på bensinstasjoner. Anonymkode: 5cf11...ec6 7 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er i syden på stranda. Overalt er det feite folk. Ser nesten ingen med normal vekt. Hvis du var på stranda på 70 og 80 tallet så alle helt annerledes ut. Hvor er vi på vei og hva kan vi gjøre for å snu dette? Anonymkode: 5aee7...b3f Og hvis man i dag er like slank som de fleste var på 70-tallet, så blir alle rundt “sååå bekymret” 🙄 Anonymkode: 4aa9f...a47 5 8
Snublefot62 Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august Jeg tror det handler om kunnskap og latskap. Det er lettere med usunn mat. Og billigere. Og ikke alle forstår hvordan kropp og forbrenning fungerer. Spør du tilfeldige folk rundt omkring så vil nok de fleste si at for å gå ned i vekt så må de bruke enormt mye tid på treningssenter og de må bytte ut mye av den maten de liker med grønnsaker. Men det stemmer ikke. 2 1
Gregarious Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Jeg tror det handler om kunnskap og latskap. Det er lettere med usunn mat. Og billigere. Og ikke alle forstår hvordan kropp og forbrenning fungerer. Spør du tilfeldige folk rundt omkring så vil nok de fleste si at for å gå ned i vekt så må de bruke enormt mye tid på treningssenter og de må bytte ut mye av den maten de liker med grønnsaker. Men det stemmer ikke. Jeg tror det verken handler om kunnskap eller latskap. Problemet er at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset samfunnet vi lever i. Svært mange er derfor "dømt til å tape" mot den påvirkningen det har på vår atferd, når det gjelder ernæring. 17 12
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Jeg tror det handler om kunnskap og latskap. Det er lettere med usunn mat. Og billigere. Og ikke alle forstår hvordan kropp og forbrenning fungerer. Spør du tilfeldige folk rundt omkring så vil nok de fleste si at for å gå ned i vekt så må de bruke enormt mye tid på treningssenter og de må bytte ut mye av den maten de liker med grønnsaker. Men det stemmer ikke. Det er jo dette vi har blitt fortalt, at man må trene masse og spise masse grønnsaker. Så klart det ikke stemmer, men når noen tror det, så blir det for overveldende for dem. Mange er ikke glad i grønnsaker og synes trening er slitsomt. Så da gir de bare opp. Anonymkode: 4aa9f...a47 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Jeg tror disse kvikke ernæringsfysiologene vi stadig ser på tv bidrar til problemet. De er selv syltynne, eeelsker grønnsaker og løper to mil før frokost. Mange klarer ikke se seg selv i den rollen. Det blir for langt unna det bildet de har av seg selv. Det burde vært kommunisert på en annen måte. Nei, du MÅ ikke spise lassevis med grønnsaker for å gå ned i vekt. Og trene trenger du faktisk heller ikke. Anonymkode: 4aa9f...a47 10 6
Trygdefrue Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Her har vi nok en kombinasjon av lettvint lett tilgjengelig mat, type BK og MCD og at folk har mer stillesittende yrker, og sosiale medier. før måtte man ut for å møte folk, nå møter man dem i egen stue. før måtte man ut for å leke/spille nå spiller man på pc’n. 5
Snublefot62 Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo dette vi har blitt fortalt, at man må trene masse og spise masse grønnsaker. Så klart det ikke stemmer, men når noen tror det, så blir det for overveldende for dem. Mange er ikke glad i grønnsaker og synes trening er slitsomt. Så da gir de bare opp. Anonymkode: 4aa9f...a47 Nettopp.
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Et annet poeng er at folk blir avhengig av sukker og fet mat. Sukkerbomber og bakevarer blir som narkotika for noen folk, det er ikke kødd en gang. Anonymkode: 1768e...3e6 3 7
Iso1 Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i syden på stranda. Overalt er det feite folk. Ser nesten ingen med normal vekt. Hvis du var på stranda på 70 og 80 tallet så alle helt annerledes ut. Hvor er vi på vei og hva kan vi gjøre for å snu dette? Anonymkode: 5aee7...b3f Hvorfor bry seg om hvordan andre ser ut?! Pass heller på seg selv og bedre seg selv og ikke prøv å bedre andre. Er ikke sånn det fungerer. 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Iso1 skrev (2 minutter siden): Hvorfor bry seg om hvordan andre ser ut?! Pass heller på seg selv og bedre seg selv og ikke prøv å bedre andre. Er ikke sånn det fungerer. For å ta Ts litt i forsvar, så handlet vel HI mer om fedmeproblemet på befolkningsnivå? Da handler det ikke om enkeltpersoner, men om hvorfor så mange i dag har fedme ift tidligere. Det er jo et interessant spørsmål. Anonymkode: 4aa9f...a47 15 1
miaw Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august (endret) Snublefot62 skrev (1 time siden): Jeg tror det handler om kunnskap og latskap. Det handler om noe mye større enn som så. Fedme er et samfunnsproblem. Endret 17. august av miaw 5 2
Snublefot62 Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august miaw skrev (4 minutter siden): Fedme er et samfunnsproblem. Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Ultra prosessert mat påvirker hormoner i kroppen slik at den lagrer mer fett. Anonymkode: ebd9f...998 2 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august I følge Folkehelseinstuttet har de fleste voksne i dag overvekt eller fedme. I dag er det normalt å være feit, for å si det på en annen måte. Men hva gjøres det med saken? Hører ikke så mye om det. I stedet sitter hver og en av disse menneskene og strever med dette på egen hånd. Myndighetene tar ikke skikkelig tak i dette, som er et stort folkehelseproblem. Det må gjøres større systemtiltak for å få bukt med dette. Man kan ikke bare overlate problemet til hver og en. Anonymkode: 4aa9f...a47 7
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 time siden): En start er å gjøre sunn mat billigere og mer tilgjengelig enn usunn. For eksempel at grovbrød blir billigere enn ferdigbakt ultraprossessert rullekake. Og at oppdelt frukt blir et rimelig alternativ til boller på bensinstasjoner. Anonymkode: 5cf11...ec6 På bensinstasjonen jeg jobber, koster frukt 5 kr. per stk, mens bollene koster fra 22 og oppover. Du kan jo gjette på hva vi selger mest av? Jeg er så lei av at folk klager på at det liksom skal være så dyrt å være sunn. Sjokolade og potetgull er ikke akkurat billig, det heller, likevel har folk alltid råd til det. Og folk betaler for å forflytte seg korte strekninger med sparkesykkel når de egentlig kunne gått. Gratis. Anonymkode: 30e2a...394 6 5
Callista Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august (endret) Jeg tror heller ikke at det handler om latskap eller mangel på kunnskap. Det er flere som blir avhengige av sukker og raffinert mat, akkurat som noen blir avhengig av rus og nikotin. Det er svært mange som snuser, men det får ikke noe særlig oppmerksomhet. Mange mennesker er avhengig av noe som er usunt for kropp og/eller sinn, og jeg tror kanskje vi må utforske flere sammenhenger hvorfor det er slik. Endret 17. august av Callista 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Det handler om hvordan mennesker er utviklet og om ur-instinktene som tennes i oss, som det er vanskelig å kjempe mot. Vi er programmert slik at vi higer etter det søte og fete. Det var nødvendig for overlevelse. Det er en grunn til at morsmelk er søt, og søtt og fett er det første vi møter i livet. Og så har utviklingen gått for fort og evolusjonen kanskje for sakte, for nå er det ikke lengre noe problem å få tak i nok mat, og hvertfall ikke søt og fet mat, så nå dreper den søte fete maten oss istedenfor å sørge for overlevelse. For de som tjener penger på denne maten, vet akkurat hvilke knapper de skal trykke på for å tenne urinstinktet og gjøre oss enda mer avhengige slik at de blir rikere og vi blir sykere. Anonymkode: 28ba7...a7f 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ultra prosessert mat påvirker hormoner i kroppen slik at den lagrer mer fett. Anonymkode: ebd9f...998 Nei, men den får oss til å spise flere kalorier. https://www.nature.com/articles/s41591-025-03842-0 Anonymkode: d6b0c...8aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå