Aristoteles Skrevet søndag kl 17:46 #21 Skrevet søndag kl 17:46 Lønnssamtalen skal tas innen 12 måneder, jeg ba om min etter seks. Min lønn ble satt opp med 40 000, men jeg fokuserte ikke på hva de andre har i lønn, gjennomsnittslønn eller noe slikt, men på hva jeg selv hadde oppnådd og bidratt med på det halvåret som var gått. Tror det lureste du gjør er å be om lønnssamtalen/justeringen i løpet av våren.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:49 #22 Skrevet søndag kl 18:49 Aristoteles skrev (1 time siden): Lønnssamtalen skal tas innen 12 måneder, jeg ba om min etter seks. Min lønn ble satt opp med 40 000, men jeg fokuserte ikke på hva de andre har i lønn, gjennomsnittslønn eller noe slikt, men på hva jeg selv hadde oppnådd og bidratt med på det halvåret som var gått. Tror det lureste du gjør er å be om lønnssamtalen/justeringen i løpet av våren. Jeg viste til statistikken, selvom jeg ikke har bidratt med noe som helst. Lønnen min ble satt opp 90.000. Anonymkode: 17088...5cd 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:18 #23 Skrevet søndag kl 19:18 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg viste til statistikken, selvom jeg ikke har bidratt med noe som helst. Lønnen min ble satt opp 90.000. Anonymkode: 17088...5cd Hadde aldri skjedd hos oss, jobber i statsforvaltningen Anonymkode: dca90...76d 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:20 #24 Skrevet søndag kl 20:20 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du er ikke blitt lurt. I tilfelle har du lurt deg selv ved å ikke forhandle på lønna di før inngåelse av kontrakt. Hvor mye arbeidsgiver har å gå på der varierer innad i staten og i de ulike etatene og også på stillingstyper. Siden du har starta i jobben etter 1.mai er du ikke en del av årets lokale forhandlinger. Hadde du startet i april, ville du vært forhandlingsbar-men hos oss ikke prioritert, siden du har hatt mulighet til å forhandle lønn ved oppstart. 12 mnd vurderinga er ei vurdering-ikke en forhandling. Du kan ikke forhandle noe som helst der. Leder ser på hvordan du er innplassert lønnsmessig i forhold til kollegaer og hva du leverer. Og kan da justere lønn hvis det ser ut som du er innplassert for lavt. Snakk med din lokale tillitsvalgte om dette Anonymkode: e7ec7...1c1 Godt oppsummert fasit her. Du er ikke lurt, TS. Det er for øvrig ikke lønnsoppgjør for 2025-26, men for 2025. Å være 3% under fagforeningas gjennomsnitt sier dessuten lite - og er er veldig lite avvik fra gjennomsnittet. Ikke noe å slå i bordet med i en lønnsforhandling. Anonymkode: 5343d...f62 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:21 #25 Skrevet søndag kl 20:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg viste til statistikken, selvom jeg ikke har bidratt med noe som helst. Lønnen min ble satt opp 90.000. Anonymkode: 17088...5cd Hadde vært helt utenkelig hos oss, med mindre man allerede satt med et annet jobbtilbud på hånden med tilsvarende høyere lønn, og man virkelig ønsket å beholde vedkommende. Jobber på et universitet. Anonymkode: 5343d...f62 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:04 #26 Skrevet søndag kl 23:04 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det lov at det skal skrenkes selv om det er fastsatt i hovedtariffavtalen? Anonymkode: 2b325...731 Ja. Det er ikke et krav å få mer lønn. Det skal vurderes. Og strengt tatt bør jo sjefer/bedrifter være flinke til å sette riktig lønn ved ansettelse og ikke finne ut et år senere at det var feil. Det er det sjefene har fått beskjed om her nå, og ikke la det skli ut til automatikk at man får mer lønn etter 1 år, men kun hvis man ser det ble feil. Anonymkode: 7f8fe...358 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:11 #27 Skrevet mandag kl 08:11 Lønnsforskjellene har økt kraftig hos oss etter at de fleste fagforeningene begynte å forhandle det meste eller alt lokalt. Det begynner å bli noen år siden jeg fikk noe som ligner på prisøkningen. Foreningene forhandler som regel frem noe som er mye lavere enn dette, og vi er mange som får 0 i personlig tillegg. I året med den høyeste inflasjonen på mange år, var vi mange som stoppet på et par tusen i tillegg. Arbeidsgiver benyttet det økte handlingsrommet til å øke de med høye lønninger kraftig. Det hjalp ikke at vi måtte vente helt til i år på å få det lille tillegget etterbetalt. Årets beskjedne tillegg er heller ikke utbetalt enda. Tålmodighet er en dyd i staten. Anonymkode: 4f0af...412
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:29 #28 Skrevet mandag kl 20:29 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lønnsforskjellene har økt kraftig hos oss etter at de fleste fagforeningene begynte å forhandle det meste eller alt lokalt. Det begynner å bli noen år siden jeg fikk noe som ligner på prisøkningen. Foreningene forhandler som regel frem noe som er mye lavere enn dette, og vi er mange som får 0 i personlig tillegg. I året med den høyeste inflasjonen på mange år, var vi mange som stoppet på et par tusen i tillegg. Arbeidsgiver benyttet det økte handlingsrommet til å øke de med høye lønninger kraftig. Det hjalp ikke at vi måtte vente helt til i år på å få det lille tillegget etterbetalt. Årets beskjedne tillegg er heller ikke utbetalt enda. Tålmodighet er en dyd i staten. Anonymkode: 4f0af...412 Men dette er ikke noe arbeidsgiver bestemmer selv. Det er forhandlinger med fagforeninger. De skal være likeverdige parter. Hva er årsaken? Vi fordeler også alt lokalt, og vi har ikke hatt denne problemstillingen. Ja, i enkelte tilfeller har det skjedd. Typisk til eldre menn i høye stillinger. 🙄 Men fagforeningene har klart å løfte desto flere som har havnet altfor lavt. Hvis alt fordeles som generelle tillegg hele tiden, vil disse alltid ligge for lavt. Så er det også noen andre faktorer: - Noen er mer attraktive på arbeidsmarkedet enn andre - Noen gjør rett og slett en bedre jobb enn andre Når sistnevnte får mer lønn kalles det ofte «trynefaktor», men det er ofte ikke sant. Jeg kan i alle fall med hånden på hjertet si at det er forskjell på både kvalitet og mengde arbeid som mine kolleger gjør, og resultatene de oppnår. At noen fortjener mer lønn enn andre, er det ikke tvil om. Anonymkode: 5343d...f62 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:33 #29 Skrevet onsdag kl 21:33 AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 18.47): Det er enorme lønnsforskjeller og mye trynefaktor i staten. Hvis du tenker 3% under er mye, kan du ha mange skuffelser i vente. Men det er i de første årene du har best muligheter til å forhandle deg opp. Anonymkode: 4f0af...412 oh yes. Jeg liker egentlig jobben min svært godt, men lønnsforskjellene internt er nå så store at det bare er usmakelig. Anonymkode: bb9ca...12c
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl 21:56 #30 Skrevet onsdag kl 21:56 AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 15.24): Jeg startet i en jobb i staten nå i sommer, men skrev under på arbeidsavtalen allerede i slutten av april på en rådgiverstilling. Jeg har under 5 års relevant arbeidserfaring, men en svært relevant mastergrad, og stillingen innebærer betydelige og viktige ansvarsområder. Da jeg fikk tilbudet, ble lønnen satt med beskjed om at den allerede inkluderte justeringen for 2025–2026. Nå som den faktiske lønnsjusteringen er kommet, ser jeg at jeg ligger omtrent 3 % under gjennomsnittet i lønnsstatistikken fra fagforeningen for samme stilling, med under 5 års erfaring. Jeg vet at det er individuell lønnsvurdering om ett år, men vet ikke hvordan dette fungerer?! Jeg lurer også på om min lønn da kan justeres i tråd med både denne årlige vurderingen 2025-2026 og det generelle lønnsoppgjøret for 2026–2027, eller risikerer jeg å bli hengende etter fordi fremtidig justering ble "bakt inn" allerede i år? På forhånd takk Anonymkode: 2b325...731 «3 % under gjennomsnittet» Tror forklaringen ligger der, og det at du er ny.
Grandidosa83 Skrevet torsdag kl 08:30 #31 Skrevet torsdag kl 08:30 AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 15.24): Jeg startet i en jobb i staten nå i sommer, men skrev under på arbeidsavtalen allerede i slutten av april på en rådgiverstilling. Jeg har under 5 års relevant arbeidserfaring, men en svært relevant mastergrad, og stillingen innebærer betydelige og viktige ansvarsområder. Da jeg fikk tilbudet, ble lønnen satt med beskjed om at den allerede inkluderte justeringen for 2025–2026. Nå som den faktiske lønnsjusteringen er kommet, ser jeg at jeg ligger omtrent 3 % under gjennomsnittet i lønnsstatistikken fra fagforeningen for samme stilling, med under 5 års erfaring. Jeg vet at det er individuell lønnsvurdering om ett år, men vet ikke hvordan dette fungerer?! Jeg lurer også på om min lønn da kan justeres i tråd med både denne årlige vurderingen 2025-2026 og det generelle lønnsoppgjøret for 2026–2027, eller risikerer jeg å bli hengende etter fordi fremtidig justering ble "bakt inn" allerede i år? På forhånd takk Anonymkode: 2b325...731 Mange fine perspektiver er allerede løftet fram her. Det momentet som jeg tenker er greit å ta med er at du må huske å sammenligne med samme geografiske området. I mitt forbund kan jeg sortere på geografi i oversikten. Det er ofte er stor forskjell mellom snittet i Oslo området og resten av landet. Når dette er sagt; jeg ville selvfølgelig valgt den delen av statistikken som støttet min "sak" ifbm lønnsforhandlinger mv. 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Skrevet 21 timer siden Du kan be om lønnssamtale med din leder om du føler det er feil lønn. Anonymkode: 65ada...a34
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #33 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 22.29): - Noen gjør rett og slett en bedre jobb enn andre Når sistnevnte får mer lønn kalles det ofte «trynefaktor», men det er ofte ikke sant. Jeg kan i alle fall med hånden på hjertet si at det er forskjell på både kvalitet og mengde arbeid som mine kolleger gjør, og resultatene de oppnår. At noen fortjener mer lønn enn andre, er det ikke tvil om. Anonymkode: 5343d...f62 Jeg har svært gode resultater, det får jeg stadig høre også. Likevel er jeg en sånn som alltid blir forbigått i lønnsforhandlinger, og må lære opp folk med mye høyere lønn (ofte enda høyere etter de har fått opplæring av meg). Anonymkode: 4f0af...412
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #34 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har svært gode resultater, det får jeg stadig høre også. Likevel er jeg en sånn som alltid blir forbigått i lønnsforhandlinger, og må lære opp folk med mye høyere lønn (ofte enda høyere etter de har fått opplæring av meg). Anonymkode: 4f0af...412 Da gjetter jeg at arbeidsgiver vet/tror at du ikke kommer til å slutte. De betaler ikke mer enn de må. Anonymkode: cea11...422
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #35 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da gjetter jeg at arbeidsgiver vet/tror at du ikke kommer til å slutte. De betaler ikke mer enn de må. Anonymkode: cea11...422 Ja, er ganske sikker selv på at dette er grunnen. Heldigvis kan jeg pensjonere meg snart. Jeg merker at de ikke tror på at jeg kommer til å slutte det tidligste jeg kan på AFP, hos oss er det vanlig at folk tviholder på jobbene til de er 70. Anonymkode: 4f0af...412
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #36 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, er ganske sikker selv på at dette er grunnen. Heldigvis kan jeg pensjonere meg snart. Jeg merker at de ikke tror på at jeg kommer til å slutte det tidligste jeg kan på AFP, hos oss er det vanlig at folk tviholder på jobbene til de er 70. Anonymkode: 4f0af...412 Ja, der har du svaret ditt. Det trenger ikke å være vondt ment, engang, men de trenger den lønnspotten for å klare å beholde de som faktisk kommer til å slutte. Kjipt, men sånn er det. Anonymkode: cea11...422
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #37 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, der har du svaret ditt. Det trenger ikke å være vondt ment, engang, men de trenger den lønnspotten for å klare å beholde de som faktisk kommer til å slutte. Kjipt, men sånn er det. Anonymkode: cea11...422 Ja, det er litt drepen for sånne som meg at mesteparten nå fordeles lokalt. Tidligere sørget fagforeningen for at man i hvert fall hadde noenlunde stabil kjøpekraft gjennom brukbare sentrale tillegg, sånn er det ikke lenger. Anonymkode: 4f0af...412
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #38 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 23.33): oh yes. Jeg liker egentlig jobben min svært godt, men lønnsforskjellene internt er nå så store at det bare er usmakelig. Anonymkode: bb9ca...12c Hva legger du i dette? Hvor mye snakker vi? Anonymkode: aa275...b22
mmd Skrevet 14 minutter siden #39 Skrevet 14 minutter siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, det er litt drepen for sånne som meg at mesteparten nå fordeles lokalt. Tidligere sørget fagforeningen for at man i hvert fall hadde noenlunde stabil kjøpekraft gjennom brukbare sentrale tillegg, sånn er det ikke lenger. Anonymkode: 4f0af...412 Joda, det gjøres fortsatt. Alle medlemmer av LO i staten, f.eks. NTL har fått et generelt tillegg 1. mai på 15-25000 kr. Det er bare å skifte fagforening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå