AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Jeg startet i en jobb i staten nå i sommer, men skrev under på arbeidsavtalen allerede i slutten av april på en rådgiverstilling. Jeg har under 5 års relevant arbeidserfaring, men en svært relevant mastergrad, og stillingen innebærer betydelige og viktige ansvarsområder. Da jeg fikk tilbudet, ble lønnen satt med beskjed om at den allerede inkluderte justeringen for 2025–2026. Nå som den faktiske lønnsjusteringen er kommet, ser jeg at jeg ligger omtrent 3 % under gjennomsnittet i lønnsstatistikken fra fagforeningen for samme stilling, med under 5 års erfaring. Jeg vet at det er individuell lønnsvurdering om ett år, men vet ikke hvordan dette fungerer?! Jeg lurer også på om min lønn da kan justeres i tråd med både denne årlige vurderingen 2025-2026 og det generelle lønnsoppgjøret for 2026–2027, eller risikerer jeg å bli hengende etter fordi fremtidig justering ble "bakt inn" allerede i år? På forhånd takk Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Her er der mange ukjente variabler som spiller inn. Uansett umulig å vite om du blir "lurt" hvis vi ikke vet akkurat hvor mange års erfaring du har. Dvs. Har du null relevant erfaring får du kanskje for mye nå, har du 4,5 års erfaring får du kanskje for lite. Anonymkode: 4d0b9...121 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her er der mange ukjente variabler som spiller inn. Uansett umulig å vite om du blir "lurt" hvis vi ikke vet akkurat hvor mange års erfaring du har. Dvs. Har du null relevant erfaring får du kanskje for mye nå, har du 4,5 års erfaring får du kanskje for lite. Anonymkode: 4d0b9...121 Jeg har 3 år relevant erfaring. Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august Tror du må jobbe i staten i ett år før du "får bli med". Slik er det for alle nye hos oss. Anonymkode: 09bfd...620 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du må jobbe i staten i ett år før du "får bli med". Slik er det for alle nye hos oss. Anonymkode: 09bfd...620 "får bli med"? Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Den individuelle lønnsjusteringen satt meg hele 1 trinn høyere, altså 7000 kr mer i året. Til å grine av. Tviler på at det har noe å si, dessverre. Anonymkode: 04a7b...e4d 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august Rådgiverkoden fungerer slik at du innplasseres et sted i lønnsspennet som stillingen var utlyst med, ut fra utdanning, erfaring og sammenlignbare stillinger i virksomheten. Siden lønnen fastsettes individuelt vil det alltid være noe variasjon. Når det ikke er en lønnsstige, men et lønnsspenn, vil det alltid være noen som tjener litt mer og noen litt mindre (gjennomsnittet beregnes ut fra alle med samme kode som deg). Neste år blir du en del av det ordinære lønnsoppgjøret sammen med alle andre. I de fleste statlige virksomheter brukes i tillegg lønnsvurdering innen ett år (2.5.5 nr 3) og/eller lokale lønnsforhandlinger (2.5.1) for å rette opp i skjevheter som har oppstått. Anonymkode: 4d6ba...686 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "får bli med"? Anonymkode: 2b325...731 De som er ansatt den 1. mai blir med på årets lønnsoppgjør. Anonymkode: 4d6ba...686 5
NoaideBiehtar Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Skjønner ikke helt hva du mener. Hvordan da lurt? Siden du begynte i sommer er du ikke med på årets lønnsoppgjør. Det er helt normalt at noen ligger under fagforeningens snitt. Noen vil alltid ligge under og noen vil ligge over, og så får man et snitt. Du er ikke lurt av den grunn. Etter min erfaring blir man alltid hengende etter i staten til slutt, uansett. Derfor lurt å bytte jobb sånn hvert tredje år eller noe, for de er alltid villige til å betale mer for nyansatte enn eksisterende ansatte. (Har jobbet i tre ulike statlige organisasjoner) 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Hva er årslønna di i kroner og ører? Spør av interess Anonymkode: c62aa...7e5
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt hva du mener. Hvordan da lurt? Siden du begynte i sommer er du ikke med på årets lønnsoppgjør. Det er helt normalt at noen ligger under fagforeningens snitt. Noen vil alltid ligge under og noen vil ligge over, og så får man et snitt. Du er ikke lurt av den grunn. Etter min erfaring blir man alltid hengende etter i staten til slutt, uansett. Derfor lurt å bytte jobb sånn hvert tredje år eller noe, for de er alltid villige til å betale mer for nyansatte enn eksisterende ansatte. (Har jobbet i tre ulike statlige organisasjoner) Det jeg lurer på er om jeg kan forhandle om årets lønnsoppgjør i lønnsvurderingen om 12 måneder? Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg lurer på er om jeg kan forhandle om årets lønnsoppgjør i lønnsvurderingen om 12 måneder? Anonymkode: 2b325...731 Samt hvordan denne samtalen i lønnsvurderingen foregår og hvordan jeg skal overbevise dem om at jeg ligger under og kreve en justering, jeg vil også vite litt hvordan de kan reagere, noe som går igjen etc? Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Nei, har du fått jobb etter 1.mai får du ikke forhandle i år. Du får forhandle neste år. Dette er fordi du fikk muligheten når du fikk kontrakt, dvs de har sagt til deg at de har vurdert dette i lønnen de har tilbudt deg. Om du ligger "under" kan du eventuelt forhandle neste år. Er du medlem av en fagforening må snakke med din tillitsvalgt, det er denne personen som forhandler for deg. Det er ikke du selv som forhandler. Anonymkode: a79be...3c7 3 1
NoaideBiehtar Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det jeg lurer på er om jeg kan forhandle om årets lønnsoppgjør i lønnsvurderingen om 12 måneder? Anonymkode: 2b325...731 Det kan du jo, men ikke sikkert det blir tatt hensyn til å det hele tatt. Husk at fagforeningens snitt ikke sier noe som helst om hva som er snittet akkurat der du jobber. En rådgiver i NAV kan ha en heeelt annen lønn enn en rådgiver i Oljedirektoratet, foråsidetsånn. Så er du sikker på at du ligger så "dårlig an" i forhold til snittet? 5
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Du er ikke blitt lurt. I tilfelle har du lurt deg selv ved å ikke forhandle på lønna di før inngåelse av kontrakt. Hvor mye arbeidsgiver har å gå på der varierer innad i staten og i de ulike etatene og også på stillingstyper. Siden du har starta i jobben etter 1.mai er du ikke en del av årets lokale forhandlinger. Hadde du startet i april, ville du vært forhandlingsbar-men hos oss ikke prioritert, siden du har hatt mulighet til å forhandle lønn ved oppstart. 12 mnd vurderinga er ei vurdering-ikke en forhandling. Du kan ikke forhandle noe som helst der. Leder ser på hvordan du er innplassert lønnsmessig i forhold til kollegaer og hva du leverer. Og kan da justere lønn hvis det ser ut som du er innplassert for lavt. Snakk med din lokale tillitsvalgte om dette Anonymkode: e7ec7...1c1 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Du har jo allerede fått beskjed om at lønnen din ved oppstart er satt i henhold til årets lønnsjustering. Så da kan jeg ikke se at det er noe argument du kan bruke videre. Den ett-års samtalen etter ansettelse har jeg aldri hørt gi mer enn 2 lønnstrinn, oftest 1 trinn og noen ganger ingenting hvis sjefen mener du ble plassert rett ved ansettelse. Hos oss har vi nylig fått beskjed om at praksisen med å gi mer lønn etter 1 år skal skrenkes inn med umiddelbar virkning. Det har blitt sånn at folk forventer å få mer. Man skal bare få mer hvis sjefen er enig i at man ble plassert noe feil. Det er heller ikke slik at det å være under snittet for den type stilling, betyr at du har feil lønn der du er. Snittet dekker normalt en rekke ulike arbeidplasser og oppgaver som ikke er dønn sammenlignbare. Det er også et snitt, noen ligger over og under det snittet uten at det er feil. Statlig vil jeg si det er tre hovedområder man klarer å forhandle mye lønn. Det er ved ansettelse, ved stor endring i stilling/oppgaver/ansvar og hvis du får et lønnstilbud et annet sted og sjefen er villig til å matche det. Utenom det snakker man bare om minimale endringer på lønn. Anonymkode: 7f8fe...358 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du har jo allerede fått beskjed om at lønnen din ved oppstart er satt i henhold til årets lønnsjustering. Så da kan jeg ikke se at det er noe argument du kan bruke videre. Den ett-års samtalen etter ansettelse har jeg aldri hørt gi mer enn 2 lønnstrinn, oftest 1 trinn og noen ganger ingenting hvis sjefen mener du ble plassert rett ved ansettelse. Hos oss har vi nylig fått beskjed om at praksisen med å gi mer lønn etter 1 år skal skrenkes inn med umiddelbar virkning. Det har blitt sånn at folk forventer å få mer. Man skal bare få mer hvis sjefen er enig i at man ble plassert noe feil. Det er heller ikke slik at det å være under snittet for den type stilling, betyr at du har feil lønn der du er. Snittet dekker normalt en rekke ulike arbeidplasser og oppgaver som ikke er dønn sammenlignbare. Det er også et snitt, noen ligger over og under det snittet uten at det er feil. Statlig vil jeg si det er tre hovedområder man klarer å forhandle mye lønn. Det er ved ansettelse, ved stor endring i stilling/oppgaver/ansvar og hvis du får et lønnstilbud et annet sted og sjefen er villig til å matche det. Utenom det snakker man bare om minimale endringer på lønn. Anonymkode: 7f8fe...358 Er det lov at det skal skrenkes selv om det er fastsatt i hovedtariffavtalen? Anonymkode: 2b325...731
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det lov at det skal skrenkes selv om det er fastsatt i hovedtariffavtalen? Anonymkode: 2b325...731 Det står ikke at du skal ha, det skal vurderes av leder om du er innplassering riktig, har nok gått litt inflasjon i dette noen steder. Anonymkode: dca90...76d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Husk at tallene fra fagforeningen ofte er selvrapportert, så det kan være ansatte som legger på litt. Anonymkode: cea11...422
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august Det er enorme lønnsforskjeller og mye trynefaktor i staten. Hvis du tenker 3% under er mye, kan du ha mange skuffelser i vente. Men det er i de første årene du har best muligheter til å forhandle deg opp. Anonymkode: 4f0af...412 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå