AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Okei så jeg har et dilemma. Jeg er undervektig og prøver å legge på meg. Måtte bare få sagt det først. Det hender at folk kommenterer på dette og jeg bare lurer på hvilken måte som er best å respondere på. Fordi sånn jeg tenker er at hvis jeg later som at det ikke trigger meg og ikke sier noe, så viser jeg at jeg har selvtillit og er fornøyd meg meg selv….. mens hvis jeg skal si ifra så viser jeg at det plager meg og at jeg ikke trives i kroppen min. Men samtidig, hvis jeg ikke sier ifra så viser jeg også at jeg ikke har respekt for meg selv og lar andre si ting. Jeg syntes det er så vanskelig å vite hvordan jeg skal takle disse situasjonene. Jeg er forresten en dame på 29 år og det er voksne folk som kommenterer. Hva ville du ha gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 9125d...6d6 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Kommer litt an på hvem det er, om det er kollegaer/bekjente eller om det er venner og nær familie. Til de som er bekjente hadde jeg sagt noe sånt som: "Jeg ville satt pris på om du ikke kommenterte kroppen min" Til venner/nær familie ville jeg sagt: "Jeg vet det og jeg jobber med saken. Men ville satt pris på om du ikke kommenterte kroppen min" Anonymkode: 8701d...f30 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Kommer an på hva de sier. Anonymkode: c842c...160 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august TS her Et eksempel er typen min som jeg har vært med ganske lenge. Folk vil si at jeg burde slå opp, men det er flere grunner som gjør det litt vanskelig nå. Men han har f.eks sagt at han elsker at jeg er så slank, men så kan har han nevnt en gang at kompisen hans er helt motsatt og liker tykkere damer så han ville sett på meg som et beinrangel. Hvem sier sånt? Jeg vil ikke si noe for jeg vil som sagt ikke vise meg svak og med dårlig selvtillit osv så jeg bare sier ikke noe. Liksom hva skal jeg si? Om jeg sier noe til det så viser jeg at jeg ikke er fornøyd sånn jeg er Anonymkode: 9125d...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her Et eksempel er typen min som jeg har vært med ganske lenge. Folk vil si at jeg burde slå opp, men det er flere grunner som gjør det litt vanskelig nå. Men han har f.eks sagt at han elsker at jeg er så slank, men så kan har han nevnt en gang at kompisen hans er helt motsatt og liker tykkere damer så han ville sett på meg som et beinrangel. Hvem sier sånt? Jeg vil ikke si noe for jeg vil som sagt ikke vise meg svak og med dårlig selvtillit osv så jeg bare sier ikke noe. Liksom hva skal jeg si? Om jeg sier noe til det så viser jeg at jeg ikke er fornøyd sånn jeg er Anonymkode: 9125d...6d6 Jeg tenker det er et større problem at du ikke kan være sårbar ovenfor kjæresten din. Det at du har tanker om at du ikke vil vise deg "svak" ovenfor ham høres virkelig ikke bra ut. Det er ikke en sunn innstilling. Hvorfor kan han ikke få vite at du ikke er fornøyd sånn du er? Hvorfor tør du ikke være ærlig og sårbar med ham om dine tanker og følelser? Anonymkode: 8701d...f30 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Jeg pleier svare at jeg synes det er uhøflig å kommentere andres vekt hvis det ikke inviteres til det. Det var svaret mitt da jeg var undervektig, og det er fortsatt svaret mitt nå når jeg er normalvektig og veldig fornøyd med kroppen min. Anonymkode: f011f...a34 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er et større problem at du ikke kan være sårbar ovenfor kjæresten din. Det at du har tanker om at du ikke vil vise deg "svak" ovenfor ham høres virkelig ikke bra ut. Det er ikke en sunn innstilling. Hvorfor kan han ikke få vite at du ikke er fornøyd sånn du er? Hvorfor tør du ikke være ærlig og sårbar med ham om dine tanker og følelser? Anonymkode: 8701d...f30 TS her Fordi jeg for har vært i psykisk abusive forhold før som prøver å ha makten og sånt. Jeg har sagt at jeg vil legge på meg og at jeg sliter med mat. Vet ikke hva mer jeg skal måtte si. Anonymkode: 9125d...6d6
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her Et eksempel er typen min som jeg har vært med ganske lenge. Folk vil si at jeg burde slå opp, men det er flere grunner som gjør det litt vanskelig nå. Men han har f.eks sagt at han elsker at jeg er så slank, men så kan har han nevnt en gang at kompisen hans er helt motsatt og liker tykkere damer så han ville sett på meg som et beinrangel. Hvem sier sånt? Jeg vil ikke si noe for jeg vil som sagt ikke vise meg svak og med dårlig selvtillit osv så jeg bare sier ikke noe. Liksom hva skal jeg si? Om jeg sier noe til det så viser jeg at jeg ikke er fornøyd sånn jeg er Anonymkode: 9125d...6d6 "Det er veldig unødvendig av dere å bruke slike negative karakteristikker om noen som ikke matcher deres preferanser" Anonymkode: f011f...a34 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her Fordi jeg for har vært i psykisk abusive forhold før som prøver å ha makten og sånt. Jeg har sagt at jeg vil legge på meg og at jeg sliter med mat. Vet ikke hva mer jeg skal måtte si. Anonymkode: 9125d...6d6 Du kan si at du sliter med mat og at du derfor synes det er ubehagelig når han kommenterer kroppen din, og derfor be ham om å la være å gjøre det. Anonymkode: 8701d...f30 3
MizzVic Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her Et eksempel er typen min som jeg har vært med ganske lenge. Folk vil si at jeg burde slå opp, men det er flere grunner som gjør det litt vanskelig nå. Men han har f.eks sagt at han elsker at jeg er så slank, men så kan har han nevnt en gang at kompisen hans er helt motsatt og liker tykkere damer så han ville sett på meg som et beinrangel. Hvem sier sånt? Jeg vil ikke si noe for jeg vil som sagt ikke vise meg svak og med dårlig selvtillit osv så jeg bare sier ikke noe. Liksom hva skal jeg si? Om jeg sier noe til det så viser jeg at jeg ikke er fornøyd sånn jeg er Anonymkode: 9125d...6d6 "Bra det ikke er han jeg er sammen med da. Sikkert mange damer som hadde foretrukket mer muskler, men jeg liker deg som du er" 2 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august MizzVic skrev (1 minutt siden): "Bra det ikke er han jeg er sammen med da. Sikkert mange damer som hadde foretrukket mer muskler, men jeg liker deg som du er" TS her Ja jeg prøver å si at det er godt at folk liker forskjellig. Men jeg vet bare ikke hvorfor han sier sånt. Siden jeg har vært i dårlig forhold før så tenker jeg jo fort det værste. At han sier det for å gjøre meg usikker og sånt. Eller kanskje han bare ikke tenker seg om. Jeg vet ikke. Men derfor er jeg ekstra tilbakeholden og prøver å vise at det ikke bryr meg, tilfelle han gjør det for å gjøre meg usikker og ha «kontroll» Anonymkode: 9125d...6d6
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): TS her Fordi jeg for har vært i psykisk abusive forhold før som prøver å ha makten og sånt. Jeg har sagt at jeg vil legge på meg og at jeg sliter med mat. Vet ikke hva mer jeg skal måtte si. Anonymkode: 9125d...6d6 Du må rett og slett lære deg til å stå opp for deg selv, og prøve å ikke se nåværende forhold i lys av gamle forhold. Hvis du vet at kjæresten du har nå ikke er voldelig eller på annen måte er feil for deg, så må du dele tankene dine med han. Skal dere være sammen må dere ha et nært og godt forhold der dere kan stole på hverandre. Du må rett og slett minne han på hvordan du har det hver gang han kommenterer kroppen din. Vær ærlig og si at kommentarer trigger problemene du har med mat og kropp. Hvis han skal gi deg komplimenter, må han lære seg å ikke sammenligne deg med andre damer eller hva kompisene hans liker. Det er fullt mulig å gi komplimenter uten å understreke at du er tynn eller at damene til kompisene er tykke. Er han en fin fyr som er oppriktig glad i deg, burde du kunne være ærlig med han og føle deg trygg på han. En god kjæreste skal man kunne være svak sammen med også. Men det er kanskje en grunn til at vennene dine mener du burde slå opp? Anonymkode: c413f...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august TS her Han har også sagt et par ganger at de fleste menn liker større damer/ damer meg former og mer på kroppen, men at han elsker min kropp. Igjen så tenker jeg med en gang at han kanskje sier det for at jeg skal tro og føle at ingen andre vil ha meg (selv om jeg vet at det ikke er sant). Men med tanke på tidligere forhold og bare det å vite hvordan noen personer er så tenker jeg sånn med en gang at det er derfor han sier det. Derfor viser jeg som sagt at det ikke bryr meg det han sier. Men det er litt kjipt å bare ikke si noe heller. Anonymkode: 9125d...6d6
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august MizzVic skrev (7 minutter siden): "Bra det ikke er han jeg er sammen med da. Sikkert mange damer som hadde foretrukket mer muskler, men jeg liker deg som du er" Så når kjæresten sier ting som sårer henne og trigger problemene hennes, så er løsningen å hevne seg ved å såre kjæresten tilbake? Anonymkode: c413f...d8c
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Til TS og alle andre der ute. Er faktisk kun personer med store psykiske problemer som kommenterer eller mobber andre grunnet lav eller høy vekt. Kroppen er privat og noe man bestemmer over selv. Kun drittfolk kommenterer negativt til andre!! Enkelte har hverken vett eller oppdragelse. Søppel rett og slett!!! Anonymkode: 8f3e9...650
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må rett og slett lære deg til å stå opp for deg selv, og prøve å ikke se nåværende forhold i lys av gamle forhold. Hvis du vet at kjæresten du har nå ikke er voldelig eller på annen måte er feil for deg, så må du dele tankene dine med han. Skal dere være sammen må dere ha et nært og godt forhold der dere kan stole på hverandre. Du må rett og slett minne han på hvordan du har det hver gang han kommenterer kroppen din. Vær ærlig og si at kommentarer trigger problemene du har med mat og kropp. Hvis han skal gi deg komplimenter, må han lære seg å ikke sammenligne deg med andre damer eller hva kompisene hans liker. Det er fullt mulig å gi komplimenter uten å understreke at du er tynn eller at damene til kompisene er tykke. Er han en fin fyr som er oppriktig glad i deg, burde du kunne være ærlig med han og føle deg trygg på han. En god kjæreste skal man kunne være svak sammen med også. Men det er kanskje en grunn til at vennene dine mener du burde slå opp? Anonymkode: c413f...d8c TS her Ja jeg vet at jeg burde kunne være åpen og prate om sånne ting og også ikke sammenligne tidligere forhold, men det er bare vanskelig. En annen ting han har sagt to-tre ganger er «har du gått ned i vekt?». Det er ikke noe gøy å høre, men igjen in the moment, hva skal jeg liksom si? Jeg vet som sagt ikke om han sier disse tingene fordi han vil at jeg skal miste selvtilliten eller tro at ingen andre vil ha meg, eller om han bare glemmer seg flere ganger. Og igjen, det med å finne balansen mellom å stå opp for meg selv, men uten å virke veldig usikker på meg selv, det syntes jeg er vanskelig Anonymkode: 9125d...6d6
MizzVic Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så når kjæresten sier ting som sårer henne og trigger problemene hennes, så er løsningen å hevne seg ved å såre kjæresten tilbake? Anonymkode: c413f...d8c Er du voksen, så har du ikke vondt av det. Og ingenting av dette er sårende. Det er bare hvordan du velger å ta det. Der er jo tross alt rivende likegyldig hva tilfeldige mennesker, også kompiser av kjæresten, mener om kroppen din.
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august Dette med kommentarer på kropp og vekt er kjempevanskelig, og jeg skulle ønske folk ville holde opp med å kommentere slikt. Skjønner deg godt, Ts. Jeg er selv undervektig, men har ikke alltid vært det. Det mest slitsomme for meg er kolleger som er “såå bekymret”, spør, maser og graver og gir seg ikke. Jeg blir nærmest avkrevd forklaring på hvorfor jeg er så tynn, og de vil vite hva jeg har tenkt å gjøre med det. Og dette er mennesker jeg knapt kjenner! Noen maser om at jeg må gå til lege, og fortsetter å følge opp maset senere med spørsmål om jeg “har vært hos legen nå”, “hva sa legen”, “hvilke blodprøver tok legen” osv. Kropp og helse er veldig privat for meg, og jeg har følt meg presset til å gi ut private helseopplysninger til kolleger, fordi de SKAL ha en forklaring på hvorfor jeg er så tynn. “Har du gått ned med vilje?” er også spørsmål jeg har fått. Og: “Du er så kjempeheldig som skal opp i vekt, tenk å bare kunne spise masse godteri”. Det er særlig de med litt ekstra på kroppen selv som spør og maser. Dette er slitsomt, fordi jeg ønsker å fokusere på jobb når jeg er på jobb. Nå oppleves det nesten litt triggende for meg med alle kommentarene. Det blir jo så tydelig at kroppen min er oppe til vurdering på jobb. Får lett tanker om at jeg må holde meg skraptynn, sånn at det ikke kommer nye kommentarer som “nå ser du godt ut”, “så fint at du har lagt på deg” osv. Hvorfor kan ikke folk bare holde opp? Mannen min er ikke bekymret, men han prøvde seg med en kommentar for en tid tilbake, og da sa jeg bare “Slapp av, jeg er voksen og har kontroll på dette. Du trenger ikke bekymre deg”. Han har ikke sagt noe etter det, men så ser han jo også daglig at jeg spiser vanlig mat. Anonymkode: 31b7f...247 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette med kommentarer på kropp og vekt er kjempevanskelig, og jeg skulle ønske folk ville holde opp med å kommentere slikt. Skjønner deg godt, Ts. Jeg er selv undervektig, men har ikke alltid vært det. Det mest slitsomme for meg er kolleger som er “såå bekymret”, spør, maser og graver og gir seg ikke. Jeg blir nærmest avkrevd forklaring på hvorfor jeg er så tynn, og de vil vite hva jeg har tenkt å gjøre med det. Og dette er mennesker jeg knapt kjenner! Noen maser om at jeg må gå til lege, og fortsetter å følge opp maset senere med spørsmål om jeg “har vært hos legen nå”, “hva sa legen”, “hvilke blodprøver tok legen” osv. Kropp og helse er veldig privat for meg, og jeg har følt meg presset til å gi ut private helseopplysninger til kolleger, fordi de SKAL ha en forklaring på hvorfor jeg er så tynn. “Har du gått ned med vilje?” er også spørsmål jeg har fått. Og: “Du er så kjempeheldig som skal opp i vekt, tenk å bare kunne spise masse godteri”. Det er særlig de med litt ekstra på kroppen selv som spør og maser. Dette er slitsomt, fordi jeg ønsker å fokusere på jobb når jeg er på jobb. Nå oppleves det nesten litt triggende for meg med alle kommentarene. Det blir jo så tydelig at kroppen min er oppe til vurdering på jobb. Får lett tanker om at jeg må holde meg skraptynn, sånn at det ikke kommer nye kommentarer som “nå ser du godt ut”, “så fint at du har lagt på deg” osv. Hvorfor kan ikke folk bare holde opp? Mannen min er ikke bekymret, men han prøvde seg med en kommentar for en tid tilbake, og da sa jeg bare “Slapp av, jeg er voksen og har kontroll på dette. Du trenger ikke bekymre deg”. Han har ikke sagt noe etter det, men så ser han jo også daglig at jeg spiser vanlig mat. Anonymkode: 31b7f...247 TS her Uff nei det er ikke mye gøy. Litt rart at folk vet at man ikke skal kalle folk tykke, men motsatt vei da har de ingen problem å kommentere. Typen min kan f.eks si hvor mye han elsker kroppen min, men så tar han rundt beinet mitt med hendene og sier «se jeg kan ta rundt beinet ditt med hendene mine». Det er ikke mye gøy. Og man begynner å lure på om folk (eller typen) gjør dette med «vilje» eller om han bare ikke tenker i det hele tatt hva det gjør med meg. Men jeg prøver å være så fornøyd med kroppen min som jeg kan på vei mens jeg jobber med saken. Så derfor er jeg redd for å skulle si at «åh det sårer meg» eller «plis ikke si sånn». Jeg vil ikke høres så usikker ut. Anonymkode: 9125d...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her Han har også sagt et par ganger at de fleste menn liker større damer/ damer meg former og mer på kroppen, men at han elsker min kropp. Igjen så tenker jeg med en gang at han kanskje sier det for at jeg skal tro og føle at ingen andre vil ha meg (selv om jeg vet at det ikke er sant). Men med tanke på tidligere forhold og bare det å vite hvordan noen personer er så tenker jeg sånn med en gang at det er derfor han sier det. Derfor viser jeg som sagt at det ikke bryr meg det han sier. Men det er litt kjipt å bare ikke si noe heller. Anonymkode: 9125d...6d6 Eller så er det bare et klønete forsøk på å trygge deg på at han synes du er fin som du er, uansett hva andre mener. Du er nødt til å legge fra deg denne dumme stoltheten og redselen som hindrer deg i å tørre å være sårbar og ærlig med kjæresten din. Det eneste du vinner ved å skjule at du blir usikker og såret, er at du blir gående å tenke og tolke alt han sier i verste mening, istedet for å spørre hva han mener og utfordre han på hvorfor han fortsetter å kommentere kroppen din (og andres) når han vet at det trigger deg. I et godt forhold tør man å vise svakhetene og usikkerhetene sine til hverandre. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her Ja jeg vet at jeg burde kunne være åpen og prate om sånne ting og også ikke sammenligne tidligere forhold, men det er bare vanskelig. En annen ting han har sagt to-tre ganger er «har du gått ned i vekt?». Det er ikke noe gøy å høre, men igjen in the moment, hva skal jeg liksom si? Jeg vet som sagt ikke om han sier disse tingene fordi han vil at jeg skal miste selvtilliten eller tro at ingen andre vil ha meg, eller om han bare glemmer seg flere ganger. Og igjen, det med å finne balansen mellom å stå opp for meg selv, men uten å virke veldig usikker på meg selv, det syntes jeg er vanskelig Anonymkode: 9125d...6d6 Hvorfor er du så redd for å virke usikker? Det er da fullstendig menneskelig og ikke noe man skal trenge å skjule for kjæresten sin. MizzVic skrev (2 minutter siden): Er du voksen, så har du ikke vondt av det. Og ingenting av dette er sårende. Det er bare hvordan du velger å ta det. Der er jo tross alt rivende likegyldig hva tilfeldige mennesker, også kompiser av kjæresten, mener om kroppen din. Er man voksen klarer man å kommunisere uten å være passiv-aggressiv. Muligheten er jo til stede for at kjæresten hennes bare glemmer seg og er klønete nok til å tro at han trygger henne ved å sammenligne henne med andre damer og skryte av hvor slank/tynn hun er i forhold til dem. Hvis kjæresten til TS er en ordentlig fyr som er verdt å satse på, er det mye mer konstruktivt at TS er ærlig og sier at hun blir såret, usikker og trigget av at han snakker om kroppen hennes på den måten han gjør. Det vil han nok sette mer pris på enn at hun kommenterer kroppen hans i retur, med dårlig skjulte fornærmelser. Det er ikke snakk om hva voksne folk tåler, men om at man bør klare å vise hverandre et lite snev av respekt i et forhold. Anonymkode: c413f...d8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå