Gå til innhold

Leamus i øyet flere uker i strekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I bortimot en måned nå har jeg hatt leamus rundt venstreøyet. Jeg er ikke mer stresset enn vanlig, har ikke drukket mer kaffe/koffein enn vanlig, og jeg har snarere fått mer søvn enn vanlig, ikke mindre. Jeg tar tilskudd av magnesium, kalsium og andre vitaminer og mineraler. Spiser også banan. Jeg bruker pc hele tiden på jobb, så jeg må se ganske mye på skjerm, men opplever ikke at det er en sammenheng. Leamusen er egentlig kraftigst om natten, i mørket, når jeg har øynene lukket. Faktisk kan jeg utløse denne leamusen ved å knipe sammen øyelokkene, men den kommer også helt av seg selv mange ganger, uavhengig av hva slags aktivitet jeg driver med, eller hva jeg har festet blikket på. 

Jeg bestilte time hos fastlegen min for noen uker siden, men det tar ca en mnd før man får legetime her i distriktet. Timen min er om halvannen uke. 

I tillegg til denne leamusen har jeg også, uten grunn, svake men ganske konstante smerter i venstre tommel. Har også sporadiske og svake smerter som kommer og går andre steder på venstresiden av kroppen. 

Jeg har selvsagt opplevd leamus før også, men aldri så lenge i strekk på samme sted. Ikke i nærheten engang. 

Noen med erfaringer? Innspill? Forslag til løsninger? 

Anonymkode: d322b...450

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du til legen? Det går jo over før eller siden. 

Anonymkode: 09cb2...ff0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ALS?

Anonymkode: 4dcca...558

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal du til legen? Det går jo over før eller siden. 

Jeg skal til legen fordi det går utover livskvaliteten og evnen min til å jobbe og fungere. Jeg vil derfor gjerne komme til bunns i hva som forårsaker det, og helst også finne en løsning. 

At det kanskje går over "før eller siden" er en fattig trøst når det allerede har pågått i en måned, og ikke ser ut til å gi seg samme hva jeg foretar meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ALS?

Anonymkode: 4dcca...558

Dette er selvsagt det første som dukker opp når man googler leamus, men så vidt jeg kan se er det som regel andre ting som ligger bak. ALS er heldigvis sjeldent. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får det når jeg er veldig sliten, så for min del er det et tegn på att jeg må roe ned. 

Anonymkode: f26ba...670

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får det når jeg er veldig sliten, så for min del er det et tegn på att jeg må roe ned. 

Anonymkode: f26ba...670

Ja, sånn pleide det å være for meg også før. 

Men denne leamusen her er verst nettopp når jeg ligger og hviler og prøver å sove, med øynene lukket. Dvs: Den er minst like ille da som ellers. Og problemet er at den nå har pågått i flere uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skal til legen fordi det går utover livskvaliteten og evnen min til å jobbe og fungere. Jeg vil derfor gjerne komme til bunns i hva som forårsaker det, og helst også finne en løsning. 

At det kanskje går over "før eller siden" er en fattig trøst når det allerede har pågått i en måned, og ikke ser ut til å gi seg samme hva jeg foretar meg. 

Det er veldig vanlig at det varer i flere uke…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig vanlig at det varer i flere uke…

Kilde? Hvor vanlig? Har du noe statistikk å vise til? 

For meg er det ikke vanlig. Dette er første gang jeg opplever det i ukesvis i strekk, og jeg har levd i førti år. 

• Liker 2
Skrevet

Sannsynligvis er dette noe du må leve med inntil det forsvinner av seg selv. Fascikulasjoner som tegn på nevrologisk sykdom uten samtidig objektiv muskelsvakhet er svært sjeldne.

Så sjeldne at det som regel ikke er grunnlag for utredning med EMG.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sjekket synet. Jeg opplevde mye leamus på venstre øye for et par år siden. Det var ikke konstant, men av og på i et par måneder i strekk. Typisk varte det en dag, en dags pause, kom tilbake osv. Jeg bruker linser, og på årlig synsundersøkelse viste det seg at styrken var feil. Jeg fikk nye linser med riktig styrke, og problemet ga seg. 

Anonymkode: a3cbb...767

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene. Særlig de to siste, som begge var konstruktive og gode. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren hadde leamus i 3 måneder. Det gikk over av seg selv, var sannsynligvis pga. stress. Var til undersøkelser, men feilte han ingenting (er som regel ikke sykdomstegn).

Anonymkode: 8bc7e...f84

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være mangel på magnesium. Har du prøvd å ta magnesium?

Anonymkode: 81231...e5c

Skrevet

Tenker det er helt greit at du har bestilt legetime på dette, og at det er litt ventetid. Sikkert lurt å ta blodprøve og sjekke for mangler. 

AnonymBruker
Skrevet

Et av mine øyne holder på sånn om jeg er tørr på øynene. Trenger ikke å merke tørrhet en gang, men skjønner det er årsaken når øyedråper for tørre øyne hjelper umiddelbart. 

Har perioder der øynene er tørre, og merker det også på at det kan renne av øynene (ja, rennende øyne kan være tegn på tørrhet)

Anonymkode: 6f4c3...475

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde leamus i flere måneder, kanskje opp til et halvår? 

Det var nok stressrelatert. Kan nå få leamus kortere periode med mye stress 

Anonymkode: fb42f...7ec

Skrevet

Kan være stress, og det kan være graviditet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 14.18):

I bortimot en måned nå har jeg hatt leamus rundt venstreøyet. Jeg er ikke mer stresset enn vanlig, har ikke drukket mer kaffe/koffein enn vanlig, og jeg har snarere fått mer søvn enn vanlig, ikke mindre. Jeg tar tilskudd av magnesium, kalsium og andre vitaminer og mineraler. Spiser også banan. Jeg bruker pc hele tiden på jobb, så jeg må se ganske mye på skjerm, men opplever ikke at det er en sammenheng. Leamusen er egentlig kraftigst om natten, i mørket, når jeg har øynene lukket. Faktisk kan jeg utløse denne leamusen ved å knipe sammen øyelokkene, men den kommer også helt av seg selv mange ganger, uavhengig av hva slags aktivitet jeg driver med, eller hva jeg har festet blikket på. 

Jeg bestilte time hos fastlegen min for noen uker siden, men det tar ca en mnd før man får legetime her i distriktet. Timen min er om halvannen uke. 

I tillegg til denne leamusen har jeg også, uten grunn, svake men ganske konstante smerter i venstre tommel. Har også sporadiske og svake smerter som kommer og går andre steder på venstresiden av kroppen. 

Jeg har selvsagt opplevd leamus før også, men aldri så lenge i strekk på samme sted. Ikke i nærheten engang. 

Noen med erfaringer? Innspill? Forslag til løsninger? 

Jeg hadde leamus i venstre øye i ca et år , da søstra mi døde plutselig og brutalt. pga jeg gråt så mye

Anonymkode: b9a10...569

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...