Gå til innhold

Beskjære enorm hekk - hvor begynner vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hekk som dessverre har fått vokse seg altfor stor. Og nå er vi helt overveldet over å begynne på den. 

Den er ca 5 meter høy, og vi vil ha den ned til maks tre meter. Er en tuja-hekk eller lignende type. 

Hvor mye vil den tåle å bli kuttet i en omgang? Evt hvordan bør vi gå frem? Og er det noe tid på året som er best eller vi bør unngå? 

Setter pris på alle svar. 

Anonymkode: 03616...15d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

OM det er tuja så ha på dere klær.
tuja er en plante mange har kontaktallergi mot.
den utsondrer en veske som man kan få en helvetes kløe av.

Om det er tuja så få den vekk og plant noe annet.

Anonymkode: 41ba7...ee4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har en hekk som dessverre har fått vokse seg altfor stor. Og nå er vi helt overveldet over å begynne på den. 

Den er ca 5 meter høy, og vi vil ha den ned til maks tre meter. Er en tuja-hekk eller lignende type. 

Hvor mye vil den tåle å bli kuttet i en omgang? Evt hvordan bør vi gå frem? Og er det noe tid på året som er best eller vi bør unngå? 

Setter pris på alle svar. 

Anonymkode: 03616...15d

Tuja er jo trær, så du kapper de i toppen, sikkert greit å jobbe seg ned i flere omganger. Du kan fint gjøre det nå, hvis det er planen. 
Men jeg er hjertens enig med brukeren over, fy faen så stygt det er og det er plantet alt for mye av det rundt om kring. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Overtok et tilsvarende prosjekt på seks meter. Har selv kappet ned halvannen meter – mer våget jeg ikke siden stammene blir ganske så kraftige lengre ned. Faren er jo at du sjokker treet/busken så mye at tujaen dør. Tujaer dør forresten langsomt. Noe jeg ikke gjorde, men som jeg anbefaler å gjøre hvis du skal gå så brutalt til verks som det du beskriver, er å tette sårflatene med voks/sårbalsam. Slik minsker du sannsynligheten for soppinfeksjon. Oddsen for det er forresten trolig større nå på høsten pga fuktige netter. Jeg har tatt våre hekker i månedsskiftet april / mai.

En tujahekk som er så høy er også voldsomt bred. Hos oss snakker vi 2-2,5 meter. Da er det ikke så lett å komme til... Har leid en liten Dino 105-lift til formålet. I tillegg til vanlige hekkesakser (på nettstrøm, ikke batteri!!) har vi også brukt hekksaks med langt teleskopskaft samt liten motorsag med teleskopskaft (alt på 230v). En slik sag selger de på Jula for en relativt rimelig penge. Har brukt Jula sin i mange år. Fungerer utmerket.

Husk også at når hekken er så høy, så skal du være veldig forsiktig med å klippe noe særlig på sidene. En to meter bred tujahekk er 40 cm grønt til sammen, og 160 cm tomrom og brune greiner....

Og aller sist: Det er en pokker så mye mer omfattende jobb enn en først tror. Timene går…

Anonymkode: 3cf29...d8d

AnonymBruker
Skrevet

en hekk er vel max 2 meter mot nabo

Anonymkode: 8f070...55b

AnonymBruker
Skrevet

Nederst, ved bakken og sett opp noe som faktisk er pent.

Anonymkode: 70dc2...428

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (8 timer siden):

Tuja er jo trær, så du kapper de i toppen, sikkert greit å jobbe seg ned i flere omganger. Du kan fint gjøre det nå, hvis det er planen. 
Men jeg er hjertens enig med brukeren over, fy faen så stygt det er og det er plantet alt for mye av det rundt om kring. 

For meg er det et mysterie at folk er så glad i denne hekken. 

Anonymkode: 70dc2...428

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Æ villa brukt sprængstoff

Anonymkode: 2363c...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...