Gå til innhold

Hempe på slepet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Dere! Skal snart få kjolen tilpasset og skal samtidig få sydd på hempe for å "henge opp" slepet. Hvor på slepet har dere den festet? Tenker jo at det må være mest natulig å feste den midt på slepet, men hva med hvor den "henges opp"? Det er jo mulig å både henge den på utsiden og innsiden av kjolen.

VELDIG klønete skrevet dette her, men dere skjønner hvajeg mener :) Hvordan har dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har sett og hørt, er vel gjerne at slepet "henges opp" på brudens arm i en hempe, men tror jeg har hørt noe om at man kan ta det på innsiden også.

Min hempe sitter litt mer på den ene siden enn den andre, altså ikke midt bak.

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet
Det jeg har sett og hørt, er vel gjerne at slepet "henges opp" på brudens arm i en hempe, men tror jeg har hørt noe om at man kan ta det på innsiden også.

Min hempe sitter litt mer på den ene siden enn den andre, altså ikke midt bak.

Ja, når man danser og sånn. Men jeg har ikke planer om å gå rundt med slepet på armen hele kvelden, så vil henge den opp enten på utsiden eller innsiden av kjolen. Men henger den på armen under dansen da, ser jo elegant ut :)

Skrevet

Kan ikke hjelpe med den jeg... Har borrelås på slepet, og tar det enkelt og elegant av etter fotograferingen.

(Kjolen er sånn orginal, det var en av tingene jeg falt for.)

Skrevet

På min kjole er det en hempe under slepet, slik at slepet vrenges hvis jeg løfter i hempen. Ser virkelig ikke pent ut! Tror nok den er til oppbevaring av kjolen, så jeg lurer på å få sydd en hempe på et steds til dansen og slikt. Men vet heller ikke hvor jeg isåfall skal sørge for å få den festet..

Er det mulig å "overleve" uten en slik hempe hvis man har slep?

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet
På min kjole er det en hempe under slepet, slik at slepet vrenges hvis jeg løfter i hempen. Ser virkelig ikke pent ut! Tror nok den er til oppbevaring av kjolen, så jeg lurer på å få sydd en hempe på et steds til dansen og slikt. Men vet heller ikke hvor jeg isåfall skal sørge for å få den festet..

Er det mulig å "overleve" uten en slik hempe hvis man har slep?

Det er en slik hempe på mitt slep også, og det er til å henge det opp i, ja. Fikk det anbefalt da jeg kjøpte kjolen å få syersken til å lage en ny hempe slik at jeg slapp å bære på slepet hele kvelden, men husker ikke hvordan hun anbefalte meg å gjøre det!! Da hun viste meg det på kjolen, så det veldig bra ut, men jeg får det ikke til selv... Ser for meg at det blir vanskelig å overleve uten å henge det opp. Det blir jo veldig i veien skulle jeg tro. Hva har gifte bruder der ute som erfaring? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Svigerinnen min hadde sånn hempe bak på midten. Og når vi ser bilder av det nå, så må vi inrømme at det IKKE var særlig pent. Kjolen ser så rar ut, den blir liksom delt, vet ikke hvordan je skal forklare det, men jeg anbefaler det ikke. Hun fikk lagdt hempe etter eget ønske.

Dette er min erfaring, jeg hade veldig langt slep jeg og, og damene i brudesalongen lagde to ekstra hemper til å ha rindt armen når jeg går. Dette fungerte veldig bra for min del, og jeg gikk også en del med slepet etter meg også, gjestene mendte at det var veldig fint. Tror du bare må prøve deg frem :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hm, rart dere ikke har hørt om en bedre løsning... Har selv hempe midt under slepet. Når jeg ikke bruker den er den på undersiden, og når jeg skal bruke den er det synn et lite knappehull på midten der, det synes ikke til vanlig, men hempen dras ut gjennom hullet og kommer da på oversiden av slepet slik at man ikke trenger å "vrenge" det når det brukes...

Når jeg holder i hempen holdes kjolen akkurat over gulvhøyde og det ser virkelig pent ut..

Skjønnte dere hva jeg mente?

Skrevet

Min mor har en nydelig brosje (perlemorblomst) som vi skal bruke til å henge opp slepet med utover kvelden. Litt sånn på siden. Ble kjempefint! Min morfar har jobbet i brudekjolebransjen i 50 år (i Portugal vel å merke), og han sa at det er helt greit å gjøre det slik. Han skulle feste det for meg slik at ikke kjolen ble ødelagt.Men det kommer nok veldig an på kjolen!

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Hm, rart dere ikke har hørt om en bedre løsning... Har selv hempe midt under slepet. Når jeg ikke bruker den er den på undersiden, og når jeg skal bruke den er det synn et lite knappehull på midten der, det synes ikke til vanlig, men hempen dras ut gjennom hullet og kommer da på oversiden av slepet slik at man ikke trenger å "vrenge" det når det brukes...

Når jeg holder i hempen holdes kjolen akkurat over gulvhøyde og det ser virkelig pent ut..

Skjønnte dere hva jeg mente?

Trådstarter mente vel ikke den hempen man har på hånda, men hempen for å henge slepet opp på kjolen, for å slippe å holde den i hånda. Jeg skal leie kjole, og får ikke lov til å gå med slepet nede etter fotograferingen, pga. at det blir skittent. På min kjole er det hempe midt på slepet på undersiden, og den festes i en knapp som sitter på innersiden av kjolen, ca. ved korsryggen. Dette ser faktisk kjempestilig ut også, litt barokkaktig.

Skrevet

Jeg hadde en løkke på innsiden av skjørtet som jeg hadde på armen frem til etter brudevalsen (det var de i butikken som sa jeg "skulle" ha slepet på armen så lenge).

Butikken hadde sydd på en sytrådhempe midt bakpå kjolen omtrent i knehøyde (litt lenger ned), som jeg kunne feste i en knapp oppi livet. Da ble ytterkant av slepet akkurat i høyde med gulvet, så det så ikke så dumt ut. Dessverre røyk hempen ganske fort (noen tråkket på skjørtet mitt), så jeg måtte bære slepet på armen resten av kvelden.

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest
Skrevet

Det hørtes veldig praktisk ut å slipp å holde på slepet hele kvelden ja.... Skal spørre hun som tilpasser kjolen min om det kan gjøres slik på min og...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...