Gå til innhold

Søsken syter over oppbrukt arv, og er misunnelig på meg som ikke har brukt opp min arv

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mitt søsken fikk 500 000,- hver i arv av våre foreldre.

Mitt søsken brukte pengene til å kjøpe bolig, og hadde null egenkapital i tillegg.

Jeg hadde spart 400 000,- i bsu, så jeg brukte det som egenkapital til kjøp av bolig, og har spart de 500 000,-. som nå har vokst i verdi.

Nå solgte mitt søsken boligen og gjorde et dårlig salg, sitter igjen med minimalt av salget og er deppa pga det.

Hen klager mye til våre foreldre om at hen er så fattig, mens jeg har så mye penger og er så heldig, så nå hjelper våre foreldre hen med penger til både det ene og det andre fordi det er så synd i hen.

Det virker som at de har glemt fullstendig at vi fikk like mye i arv, men at vi har brukt pengene ulikt, og at jeg hadde spart penger i bsu på forhånd, som også mitt søsken kunne gjort, men hen gjorde andre valg.

Får høre av mitt søsken ukentlig at jeg har så mye penger og at jeg er så heldig.

Dette skaper gnisninger hver gang jeg og mitt søsken møtes hos våre foreldre.

Vi er 41 og 47 år gamle.

Anonymkode: 07f45...911

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at dere fikk like mye?

Anonymkode: 12020...8c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver arv, men mener altså gave eller forskudd på arv? Arv er det du får når foreldrene dine dør.

Anonymkode: 7abc5...f99

• Liker 26
Skrevet

Realitetsorienterer ikke foreldrene dine søskenet ditt, med at dere fikk like mye og at spareprioriteringene har utgjort forskjellen?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikker på at dere fikk like mye?

Anonymkode: 12020...8c8

Ja det gjorde vi

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Mymlen skrev (4 minutter siden):

Realitetsorienterer ikke foreldrene dine søskenet ditt, med at dere fikk like mye og at spareprioriteringene har utgjort forskjellen?

Hen er veldig "stakkars meg" og selvopptatt, og har alltid vært det.

Tror faktisk våre gamle foreldre er litt manipulert, og mener oppriktig at det er synd i hen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dere fikk jo ingen arv om foreldrene fortsatt er i live. Gave heter det.

Anonymkode: 1970e...b76

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere fikk jo ingen arv om foreldrene fortsatt er i live. Gave heter det.

Anonymkode: 1970e...b76

Ok, men dette er arven vi har fått. Det blir ikke noe mer.

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner det er irriterende. Jeg hadde gjort meg «dum», og spurt «hva mener du med heldig?» Og så forklart at det ikke var hell, men dyktighet. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (16 minutter siden):

Skjønner det er irriterende. Jeg hadde gjort meg «dum», og spurt «hva mener du med heldig?» Og så forklart at det ikke var hell, men dyktighet. 

Mitt søsken forstår det ikke og mener det er så urettferdig, og hen har fått våre foreldre med seg i at hen har det så kjipt

Ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ts

Blir det ikke noe mer? Sitter foreldrene deres med null nå? De ga bort alt de eide? Hvordan har de da råd til å hjelpe søskenet ditt økonomisk?🤔

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om et søskenpare i familien min. Begge fikk en viss sum i gave/forskudd, men den ene hadde gjeld til oppover ørene så det foreldrene gjorde var å betale ned dyr gjeld med høy rente fremfor å gi penger i handa. Resten applauderte det, bare ikke mottaker som mente det var urettferdig... 

Anonymkode: b1094...21f

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Minner meg om et søskenpare i familien min. Begge fikk en viss sum i gave/forskudd, men den ene hadde gjeld til oppover ørene så det foreldrene gjorde var å betale ned dyr gjeld med høy rente fremfor å gi penger i handa. Resten applauderte det, bare ikke mottaker som mente det var urettferdig... 

Huff, men man må jo nesten le. 😆

Det er vel i mange tilfeller slik at folk som er pengedumme er akkurat pengedumme. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Huff, men man må jo nesten le. 😆

Det er vel i mange tilfeller slik at folk som er pengedumme er akkurat pengedumme. 

Ja ikke sant, den reaksjonen fortalte så mange ting, og garanterte også at gjelda ville ikke blitt betalt da heller!

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (27 minutter siden):

Blir det ikke noe mer? Sitter foreldrene deres med null nå? De ga bort alt de eide? Hvordan har de da råd til å hjelpe søskenet ditt økonomisk?🤔

Jeg mener at det eventuelt blir bare småsummer igjen til slutt, da huset ikke er mulig å selge fordi ingen kjøper gamle hus langt ute i huttiheita.

Summene de hjelper mitt søsken med er å betale for nye dekk til bilen, betale elektriker regninger, betale for plenklipp og hagearbeid ol.

Vi var 4 søsken som fikk 500 000,-

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nå hjelper våre foreldre hen med penger til både det ene og det andre fordi det er så synd i hen.

Ts

Der er jo tydeligvis mere siden søskenet ditt får penger støtt og stadig, selv om det kanskjer er smuler i forhold til de 500k... 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mitt søsken forstår det ikke og mener det er så urettferdig, og hen har fått våre foreldre med seg i at hen har det så kjipt

Ts

Og hvorfor er ikke foreldrene deres mottakelig for andre input enn de fra ditt søsken som er dårlig med penger? Har dere tre andre i det hele tatt snakket med foreldrene deres om denne forskjellsbehandlingen? 

Anonymkode: 47e8e...0ca

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor vet ditt søsken at du har så mye da? Er det noe dere må snakke om, typ " Men Erik/Kari, jeg brukte ikke arven min jeg for jeg sparte selv.. Så jeg har masse penger fremdeles"...?? 

Hvorfor fortelle sånt I så fall?? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hen er veldig "stakkars meg" og selvopptatt, og har alltid vært det.

Tror faktisk våre gamle foreldre er litt manipulert, og mener oppriktig at det er synd i hen.

Ts

For det første så har du lært no. Du snakker ikke om hvor mye penger du har. Jeg vet at jeg og min søster har det lik greit. Hun elsker dyre ting mens jeg elsker å spare. Jeg snakker aldri med henne om hva jeg har eller hvor mye jeg tjener. Men vi har helt forskjellige livsstil. 

så ikke diskutere hva du har. Så vet dem det heller ikke. Så slipper du dette. 

Anonymkode: 8369c...ca9

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mener at det eventuelt blir bare småsummer igjen til slutt, da huset ikke er mulig å selge fordi ingen kjøper gamle hus langt ute i huttiheita.

Summene de hjelper mitt søsken med er å betale for nye dekk til bilen, betale elektriker regninger, betale for plenklipp og hagearbeid ol.

Vi var 4 søsken som fikk 500 000,-

Ts

Jeg ser ikke helt problemet med at de hjelper søskenet med trangeste økonomi litt ekstra uten at de "flinke" søsknene som har gjort alt riktig og sitter godt i det nødvendigvis skal få samme sum.

Hvorfor er det bare når det kommer til penger alt skal være likt?

Ingen klager over at foreldrene sitter oftere barnevakt for søskenet som er alene med tre barn. Om mor kommer hjem til sønnen som bor alene og har brekt beinet og hjelper han å vaske gulvet, bør hun komme hjem til søsknene å vaske også?

Men ja, jeg skjønner det er slitsomt om søskenet ditt hver gang dere møtes maser om hvor urettferdig alt er og hvor heldig du har vært..

Endret av Thyra
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Der er jo tydeligvis mere siden søskenet ditt får penger støtt og stadig, selv om det kanskjer er smuler i forhold til de 500k... 

Og hvorfor er ikke foreldrene deres mottakelig for andre input enn de fra ditt søsken som er dårlig med penger? Har dere tre andre i det hele tatt snakket med foreldrene deres om denne forskjellsbehandlingen? 

Anonymkode: 47e8e...0ca

Det er meg mitt søsken er på hele tiden ang pengene, fordi jeg ikke har brukt de opp enda, mens de andre to har brukt de på nedbetaling av lån og investering i bedrift.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...