AnonymBruker Skrevet 17. august #1 Skrevet 17. august Gutten min (17) har begynt på Påbygg Vg3. Han begynte 14.08. Han har ikke fått med seg så mange opplysninger. Som feks om han skal ha bokbind på bøkene, om de skal ha en spesiell type pc eller kalkulator, om når skolen starter på mandager (på den gamle skolen,Vg1 og vg2, begynte de kl 10), han klarer ikke å logge inn på Visma, timeplan har han ikke, busskort? fikk ikke noe opplysninger om det. Han har altså gått på skolen i to dager og jeg syns at han er lite opplyst. Han ber meg om å finne ut av klokkeslettet for i morgen. Han har tydeligvis troen på meg da. Men jeg tenker at han er umoden? Eventuelt uoppmerksom? Bryr seg ikke? Mamma ordner? Han begynner å bli så gammel at han må begynne å ordne noe selv. Jeg sa til han at han får møte 0815 selv om skolen skulle begynne kl 1000. Han kjenner ingen av medelevene sine tydligvis, han kunne jo spurt en av dem. Har andre barn som får med seg beskjeder i denne alderen? Jeg begynner å lure på om jeg har feilet i oppdragelsen? Jeg har kanskje hjulpet ham for mye? Eller kanskje jeg bekymrer meg for mye? Anonymkode: b90ce...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Du hjelper han ikke når han ber deg finne ut av det. Da feiler du 👍 La han stå i det og får han anmerkninger pga det så er det hans problem. Han kan spørre lærerne eller de andre i klassen. Når man er 17 burde man klare såpass. Anonymkode: 15454...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Hvordan har han vært før da? Plutselig blitt sløv? Har en 12-åring med autisme og ADHD, og dette høres mer ut som ham…! Det sagt, tenåringer kan være utrolig sløve, har eldre barn uten diagnoser også og vet alt om det. Hjernen er under ombygging. Om han ikke feiler noe, må han nesten lære the hard way. At han stolte på deg og kom på skolen nesten 2 timer for tidlig kan være en fin lærepenge! Anonymkode: 59bae...686 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august At han etter så mange års skolegang, enda ikke har fått med seg at det skal settes bokbind på bøker som blir utdelt er … spesielt. Har mor tatt seg av «alt» tidligere år? Veldig sløvt uansett…. Har han vært like «etter» før, eller har det skjedd noe? Du må uansett hjelpe han nå og forklare, kanskje ta han med til lege? Anonymkode: edbd9...0dd 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august Kan si fra der mine gikk Busskort søkte en selv om på fylke sin side, Bokbind- der mine gikk fikk de beskjed å ikke ha det på for var lettere å vite hvem bok en skulle bruke Pc- de brukte samme pc gjennom hele skole løpet, måtte være med hver dag Time plan fikk ikke våres før etter 14 dager, fikk de første 14 dagene bare punkt av lærer at i morgen møtter dere kl 9. Mye av info pleier å stå på skolens side Anonymkode: 02ce9...d4e
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august Han burde jo ha klart alt dette selv i 2 år allerede. Foreldrene skal jo ikke hjelpe til med sånt på vgs vel? Anonymkode: b747a...982 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #7 Skrevet 17. august De får ikke nødvendigvis disse opplysningene servert i fanget, man forventer at 17 åringer klarer dette selv. Be han søke opp «skoleskyss xx-fylkeskommune» i google for å se om han kan søke om busskort der. Be om å få se feilmeldingen i Visma og evt hjelp med pålogging. Timeplan ligger sikkert på Teams, der ligger ofte beskjeder fra lærer også. Anonymkode: c52d5...59e 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #8 Skrevet 17. august Pleier ofte å stå en del info på skolen sin hjemmeside om slik som pc, skoleskyss, innlogging osv. Anonymkode: c2080...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Dette sluttet mine foreldre å hjelpe meg med da jeg begynte på ungdomskolen…. Anonymkode: aeae4...6c1 4
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Vår får ikke med seg slike beskjeder hvis det blir gitt i plenum. Vår har en genetisk diagnose. Mange diagnoser kan nok være årsak til slikt, men har dere vært involvert i PP-systemet? Hva med å koble de på? Her gikk vårt barn i 10. klasse før vi fikk diagnose. Jeg gir beskjed til de ansatte på vår vgs (vår skal begynne der nå) om å få mest mulig informasjon hjem på papir, nettopp på grunn av dette. Og dere må nok hjelpe han med det sosiale. Som for øvrig også kan være på grunn av en diagnose, men det er selvsagt ikke sikkert at det er det. Men dere bør koble på helsesykepleier hvis han tenker det er ok, og også PP-apperatet. Anonymkode: ef8a2...457
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette sluttet mine foreldre å hjelpe meg med da jeg begynte på ungdomskolen…. Anonymkode: aeae4...6c1 Da er nok du uten diagnoser! Så bra for deg! 🙄 Anonymkode: ef8a2...457
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Vil ikke si "umoden" heller bare sløv,eller kanskje spiller sløv. Vil tro han vil imponere da det først er behov. Har inntrykk av at jenter er utrolig mye mer umodene mentalt enn gutter i den alderen. Husker dette selv fra tenårene samt ser det tydelig på de som er på alderen med guttene her opp gjennom årene. Anonymkode: 80641...e06
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): At han etter så mange års skolegang, enda ikke har fått med seg at det skal settes bokbind på bøker som blir utdelt er … spesielt. Anonymkode: edbd9...0dd Jeg ønsker ikke å forsvare gutten, for teksten gjør det tydelig at dette handler om sløvhet og manglende oppmerksomhet. Samtidig må jeg si at bokbind ikke er vanlig på videregående skole. På barne- og ungdomstrinnet brukes det oftere, fordi yngre elever gjerne behandler bøkene mer uforsiktig, og de dermed lettere blir ødelagt. På videregående forventes det at 16-åringer er i stand til å ta vare på skolebøkene sine uten bokbind. Anonymkode: 1e51d...03f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sa til han at han får møte 0815 selv om skolen skulle begynne kl 1000. Jeg støtter deg i dette. Jeg møtte selv opp over tre timer for tidlig til første skoledag første året VGS fordi vi hadde flyttet og den omadresserte posten ikke kom innen skolestart. Det er over 20 år siden. Skolebygget var stengt da jeg ankom, så jeg satt ute. Jeg hadde med en bok, og gikk meg også en liten runde på området, tiden gikk fort. Han kan jo ta med seg PC og sette seg på biblioteket eller kantina om det er åpent. Så har han god tid til å google om skoleskyss/busskort. Anonymkode: 3d371...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Jeg husker jo selv at det var enkelte beskjeder jeg ikke kunne få med meg, men jeg hadde i det minste venner rundt meg som hadde fått det med seg. Sånn sett var jeg informert uansett. Min ''unnskyldning'' er vel ADHD, men jeg lurer på om det kan være andre ting som gjør at han er okkupert på skolen, ts? Har han folk rundt seg, eller er han mye alene og kanskje utsatt for mobbing eller lignende? Det kan kreve en del oppmerksomhet, og da er det ikke lett å få med seg det som er viktig i skolesammenheng. Anonymkode: 85c53...2bf
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Da må du jo hjelpe han ved å forklare hvordan han kan finne informasjonen eller si at han må spørre læreren. Han har jo ikke "blitt" sånn helt av seg selv. Har du ordnet opp for han hele livet så er det vel ikke rart at han ikke evner grunnleggende ting. Anonymkode: 954b8...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Ville funnet ut av ting sammen med han. Så han ser hva han kan gjøre for å finne informasjon. Anonymkode: 407f1...fe7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå