Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om at mange tror at renhold er noe alle kan jobbe med. Og kanskje de kan det, på ett lavt nivå. 

Men jeg jobber i fylkeskommunen og her er det krav til kvalitet på renholdet. 

Jeg jobber med noen som ikke vil ta fagbrev. De kan jo vaske. Men det er bevist at det kan de ikke. De ser ikke hva som må vaskes og hva som kan vaskes. De vet ikke forskjell på gulvene og hvordan behandle de. De tror at jo mere kjemikalier du bruker, jo renere blir det. 

Er renhold ett yrke du ser ned på og tror det er ett lett yrke?

Anonymkode: 20bee...e48

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på renholderne, de er viktige for at hverdagen skal gå rundt. Men det er en jobb alle kan gjøre med opplæring, og det er etter min erfaring ikke sånn at de med fagbrev nødvendigvis gjør en bedre jobb enn de uten, de handler mye om personlig innstilling. Jeg jobber på sykehus, og de absolutt flinkeste hos oss har ikke fagbrev i renhold, det er arbeidsinnvandrer som legger sin ære gjøre en god jobb. Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener er så mye mer komplisert hos fylkeskommunen enn alle andre steder? Hos oss er det operasjonsstuer, skiftestuer, pasientrom, mange ulike smittetyper ect, tror nok det er mer komplisert enn kontorbygget til fylkeskommunen. 

Anonymkode: 96f49...d1a

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det virker som om at mange tror at renhold er noe alle kan jobbe med. Og kanskje de kan det, på ett lavt nivå. 

Jeg jobber med noen som ikke vil ta fagbrev. De kan jo vaske. Men det er bevist at det kan de ikke. De ser ikke hva som må vaskes og hva som kan vaskes. De vet ikke forskjell på gulvene og hvordan behandle de. De tror at jo mere kjemikalier du bruker, jo renere blir det. 

Det er et lett yrke så lenge man ønsker å ta inn ny informasjon og ønsker å bli bedre. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ikke ned på renholderne, de er viktige for at hverdagen skal gå rundt. Men det er en jobb alle kan gjøre med opplæring, og det er etter min erfaring ikke sånn at de med fagbrev nødvendigvis gjør en bedre jobb enn de uten, de handler mye om personlig innstilling. Jeg jobber på sykehus, og de absolutt flinkeste hos oss har ikke fagbrev i renhold, det er arbeidsinnvandrer som legger sin ære gjøre en god jobb. Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener er så mye mer komplisert hos fylkeskommunen enn alle andre steder? Hos oss er det operasjonsstuer, skiftestuer, pasientrom, mange ulike smittetyper ect, tror nok det er mer komplisert enn kontorbygget til fylkeskommunen. 

På sykehus og slikt er det ofte påkrevd fagbrev eller flere kurs. Det er ikke et sted man bare kan steppe inn etter å ha vasket hjemme. 

I kommunen kan det ofte være slik at den som søker får jobben, fordi det er få søkere. Da havner man slik som ts, noen som har skummende mengde såpe i bøtta og tror det blir bra. 

Anonymkode: a14cd...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på det, faktisk et veldig viktig yrke for å få samfunnet til å gå rundt.
Men tror det er et yrke alle kan hoppe inn i ja, skjønner at de gjerne må ha litt kursing på f.eks sykehus, da det gjerne krever desinfisering psv grunnet bakterier.

Så tror ikke nødvendigvis at alle bare kan hoppe i det uten opplæring, men tror at alle kan jobbe som det.

Anonymkode: e1243...d62

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er teknikk, som de fleste kan lære seg - selv om svært mange ikke kan renhold. En skal sørge for at det ikke er bakterier, og da burde en kanskje ha vært noe mer enn en vaske robot - en må kunne bruke riktig vaskemiddel.

Anonymkode: 85115...73d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan «det er ærlig og redelig arbeid og krever at man har peiling på det man gjør» og «de aller, aller fleste er i stand til å skaffe seg nødvendig peiling på forholdsvis kort tid såfremt de gidder» liksom skulle være motsetninger.

Jeg ser ikke ned på renholdere, og jeg tenker heller ikke at jeg kan alt de kan. Jeg skjønner at det er et fag og at det kan gjøres både riktig og galt. Samtidig tenker jeg at nødvendig kunnskapsnivå er høyst oppnåelig for de aller fleste hvis de først prøver, mer enn f.eks. for leger og jurister og ingeniører. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ser ned på renholdere, jeg tenker tvert imot at det er skikkelig tungt og slitsomt og ærlig arbeid. 

Anonymkode: 00ed9...896

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mye kjemilære og mye man må vite, om hva slags tekstiler på klut/mopp til ulike underlag, virus/bakterier, pH, spesialrenhold osv. Jeg har sett gjennom et kurs som renholdere må ta for å jobbe i et stort renholdsfirma. Jeg måtte lest meg skikkelig opp for å bestå den prøven. 

Stor respekt for renholdere! 

Anonymkode: f412b...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som renholder. Det er noe alle klarer ja

Anonymkode: 45733...43c

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror jeg hadde vært en dårlig renholder. Jeg tror også at min it jobb er noe de fleste kunne gjort med litt opplæringen.  De fleste jobber er tross alt mye rutiner og repetisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ufaglærte klarer det like bra hvis de er villige til å lære og lytte, og har en mentor med seg som er villig til å lære borte. Såfall er ikke dette rocket science. Men det gjelder jo svært mange andre yrker og det, mye kan læres uformelt, bare man er interessert.

Men hvis man tror det bare er å slenge rundt med en klut og vann og noe grønnsåpe og ruske over her og der. Ja da har man absolutt undervurdert hvordan man holder et område rent nok.

Anonymkode: e8e05...c16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bare fordi det ser rent ut så betyr ikke det at det er rent. Heller ikke at materialene blir ivaretatt. 

Anonymkode: 1eb01...401

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg tenker at det er forskjell på å gjøre rent hjemme og i det offentlige, og tenker at fagbrev i renhold er like verdifullt som fagbrev som kokk. Selv om mange kan lage mat, gir en kokk trygghet. Det gjør et fagbrev og. 

Kanskje trenger ikke alle renholdere som jobber sammen fagbrev, men den som skal ha ansvar bør som et minstekrav ha fagbrev. 

Anonymkode: 9f97a...894

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det noe alle kan gjøre. Men alle skjønner vel at man gjør en bedre jobb med litt opplæring. Men opplæringen er noe alle kan klare, det er ikke noe som krever spesielle evner. 

Anonymkode: bf988...c8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet som renholder. Det er noe alle klarer ja

Anonymkode: 45733...43c

Alle kan lære seg faget. Men det er altfor tungt for mange, bl.a meg. I alle fall bedriftsrenhold.

Anonymkode: f412b...d11

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg hadde blitt sprø😅 hadde ikke fiksa det særlig godt for å være ærlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har jobbet selv innen renhold i mange år.

Når jeg så renholdet da ungene her var innlagt en gang fikk jeg rett og slett hetta. Ikke tok de lufteventil som det gang støv ut av. Flekker på do og ved vask ble oversett. Flekker på vegg. De kom inn tørket over gulvet, kjapt over bordet. Tør kutt på vake og do så Flekker av blod osv var igjen. Sa i fra om det og fikk som svar at i dag var det kun tør vasking og en behøvde ikke vann. Ventiler kun 1 gang i året, samme med vegg 

Ja når jeg vasket hadde vi og lister ,men stod og at vi skulle ta med synlige Flekker og støv. Og på doer osv brukte vi da spesial såper osv for å få det rent. Fpr nå ikke et bad, do og vask reint uten å ha vann

Anonymkode: d7802...ca4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke ned på renholdere, det er et fagfelt som det meste annet. Jeg tror de fleste kan lære seg det, men det betyr ikke at det er lett. Om renholdere og renovasjon (søppeltømmere etc.) hadde streiket en uke eller to hadde Norge stoppet opp.

Anonymkode: c9267...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange steder tar de inn ufaglærte fordi de er så i beit for folk…. Noen av disse kurses selvsagt, etter hvert…

Anonymkode: e8350...0cd

• Liker 1
Skrevet

Alle kan selvsagt jobbe som renholder. Det er heller ikke nødvendig å ha fagbrev slik at man forstår hvilket vaskemiddel man skal bruke. Det holder at en som vet forteller hva en skal vaske med. Man lager rett og slett en brukerveiledning. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på renholdere, selv om jeg ikke anser det for å være en jobb som er vanskelig å lære seg. Alle jobber krever opplæring, og de aller fleste har krav til kvalitet, enten det er snakk om faglært eller ufaglært arbeidskraft. Jeg tror ikke det er vanskelig å lære seg gartneryrket heller, uten at jeg ser ned på gartnere av den grunn. 

Anonymkode: eaaef...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...