Gå til innhold

Svigers lar pizza stå på kjøkkenbenken

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigers lager sånn gammeldags langpannepizza med masse kjøttdeig. Etterpå lar de den stå på kjøkkenbenken i romtemperatur med plastfolie over fram til den er spist opp. 

De gav denne pizzaaen til barna mine når pizzaen hadde stått slik i over ett døgn. Er det trygt? Jeg sa ingenting, men jeg har blitt opplært at mat skal stå i kjøleskapet for å unngå oppvekst av farlige bakterier.

Er dette vanlig å gjøre og ufarlig? Eller bør jeg si ifra?

Anonymkode: b81ec...1b4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umm med plast over, så det blir tett og fuktig? Øh, vet ikke om det er helt innafor dette, jeg ville latt den kjøle seg ned uten noe på, raskt, så få den i kjøleskapet...

Anonymkode: 75d38...0d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et kjapt google-søk gir deg rett svar i første oppslag

Anonymkode: e7528...2e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den hadde ikke jeg spist… den må inn i kjøleskapet!

Anonymkode: 792bb...e3e

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint det. Folk har fått helt bakterie og mugg-fobi. Tenk hvordan de oppbevarte mat før kjøleskapets tid du.

Anonymkode: da015...52d

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har overlevd flere 10år med pizza på denne måten.
Ble laget 2-3 langpannepizza hjemme fredager, spiste av dem på søndag, ikke i kjøleskap.
Gått helt fint.

Anonymkode: 63d28...08a

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan bli ganske syke av det, jeg ville sagt at det ikke er greit. De får spise hva de vil selv men ikke gi hva de vil til barna mine!

Anonymkode: 99edd...175

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går helt fint det. Folk har fått helt bakterie og mugg-fobi. Tenk hvordan de oppbevarte mat før kjøleskapets tid du.

Datidens konservering var noe helt annet en å steke pizza med kjøttdeig og legge på kjøkkenbenken. 

Man hadde faktisk veldig god kunnskap om konservering av mat før, jeg vil si at vi vet MINDRE om hvordan ta vare på mat i dag nettopp fordi vi har hjelpemidlene som kjøleskap og fryser på kjøkkenet året rundt… ;) 

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar alltid pizza stå på benken til neste dag. Ingen har noen sinne blitt syke

Anonymkode: 04324...d6e

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Datidens konservering var noe helt annet en å steke pizza med kjøttdeig og legge på kjøkkenbenken. 

Man hadde faktisk veldig god kunnskap om konservering av mat før, jeg vil si at vi vet MINDRE om hvordan ta vare på mat i dag nettopp fordi vi har hjelpemidlene som kjøleskap og fryser på kjøkkenet året rundt… ;) 

De spiste da ikke kun konservert mat. Det skulle tatt seg ut. Både fisk og kjøtt ble oppbevart i krukker o.l. Husk de kastet aldri mat. Hvis det lukter og smaker greit betyr det at det er greit. Skal mye til for at godt stekt kjøtt mugner på kjøkkenbenken. Et par dager går helt fint. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Svigers lager sånn gammeldags langpannepizza med masse kjøttdeig. Etterpå lar de den stå på kjøkkenbenken i romtemperatur med plastfolie over fram til den er spist opp. 

De gav denne pizzaaen til barna mine når pizzaen hadde stått slik i over ett døgn. Er det trygt? Jeg sa ingenting, men jeg har blitt opplært at mat skal stå i kjøleskapet for å unngå oppvekst av farlige bakterier.

Er dette vanlig å gjøre og ufarlig? Eller bør jeg si ifra?

Anonymkode: b81ec...1b4

oooh, nei nå dør dem alle... SELVSAGT GÅR DET FINT de fleste gangene. Dette gjør jeg selv, hele tiden. DET GÅR BRA. 

Du får slutte å sende ungene til svigers da vet du, så slipper du å lage tråder på kvinneguiden om det.

Anonymkode: 8d6cd...1bd

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De spiste da ikke kun konservert mat. Det skulle tatt seg ut. Både fisk og kjøtt ble oppbevart i krukker o.l. Husk de kastet aldri mat. Hvis det lukter og smaker greit betyr det at det er greit. Skal mye til for at godt stekt kjøtt mugner på kjøkkenbenken. Et par dager går helt fint. 

Eh.. du vet at det er å konservere mat? 

Hva tror du lutefisk er? Tørrfisk? Gravet fisk? Sild? Sylte? Hva tror du syltetøy er? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh.. du vet at det er å konservere mat? 

Hva tror du lutefisk er? Tørrfisk? Gravet fisk? Sild? Sylte? Hva tror du syltetøy er? 

Nei, snakker ikke om konservert mat. Både rått kjøtt så vel som stekt og kokt, ble oppbevart slik til neste måltid.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette var vanlig på 90 tallet, og grunnet det lar jeg noen ganger pizza ligge fremme, eller inni ovnen til neste dag. Litt nostalgi + benkekald pizza er bedre enn kjøleskapskald. 

Dette helt uten illusjoner om at det er bra, eller ville servert det til barn. Eller til voksne uten å informere om lagring. 

Anonymkode: f4fba...fa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg lar alltid pizza stå på benken til neste dag. Ingen har noen sinne blitt syke

Hvorfor?? Alle som har basis kunnskaper vet hvorfor man ikke gjør dette.

Anonymkode: 33070...877

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her oppbevarer vi take-away pizza vi kjøper på benken til neste dag, når det blir rester vi ikke klarer å spise opp samme kveld. Spiser resten av pizzaen neste dag, og det har alltid gått fint. Verken jeg eller de andre i familien har noengang blitt syke av det.

Klart det ideelle ville vært kjøleskap, men det er sjelden farlig å spise en pizza dagen etter. Det tror jeg at jeg har gjort hele mitt liv, fra helgepizzaene jeg stekte eller kjøpte for helgen da jeg flyttet hjemmefra for over 30 år siden.

Anonymkode: 12660...41f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkert over antall folk som ikke klarer å sette pizzaene sine i kjøleskapet. Sjukt ekkelt!

Anonymkode: 99edd...175

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor?? Alle som har basis kunnskaper vet hvorfor man ikke gjør dette.

Anonymkode: 33070...877

Hvorfor ikke???? Det er ikke farlig!

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg lar mat stå på benken etter middagen. Så går man å tar seg litt hele kvelden nesten. Aldri vært syk verken vi eller ungene. Er det igjen noe når jeg skal legge meg så legger jeg det i kjøleskapet. 

Anonymkode: 9b702...3a6

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, snakker ikke om konservert mat. Både rått kjøtt så vel som stekt og kokt, ble oppbevart slik til neste måltid.

Kilder? Og kilde på at det alltid gikk fint takk. Folk døde som fluer før i tiden, men det ser ut til å bli glemt når folk skriver at slik gjorde de før i tiden og det gikk helt fint. 

Anonymkode: e9f50...3b4

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...