AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Har nettopp begynt å sortere plast aktivt. Bestilt egne poser for plastsortering som tømmes hver fjerde uke hos oss. Før hadde vi et eget system her i kommunen at plast automatisk ble sortert i restavfallet vårt på gjenvinningsstasjonen, så vi trengte ikke sortere aktivt selv. Ei heller vaske plasten. Det er det slutt på nå. Og nå står det jo at plasten vi skal sortere må vaskes grundig. Hvor grundig tenker de da? Jeg skyller godt med kalt vann slik at knapt noen synlige rester vises. Likevel blir det jo lett lukt på varme dager om plastposen blir stående på kjøkkenet. Ellers har jeg jo også tenkt litt på hva skjer om jeg ikke vasker så grundig? Bare skylder lett? Blir ikke plasten ’godkjent’ og heller kastet ved gjenvinningsstasjonen da? Eller er det mer slik at det er bedre å kaste litt skitten plast enn å heller droppe det og kaste rett i restavfallsdunken? Sikkert litt dumme spørsmål dette. Men for en travel og sliten småbarnsmamma så har det faktisk litt å si. Anonymkode: 32e79...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #2 Skrevet 17. august Infoen fra sortere.no sier at det skal være nok å skylle med kaldt vann, men det er klart det kan være lurt å være mer påpasselig dersom søpla blir stående inne, for å hindre lukt. Den bør få stå så den tørker helt for å sikre at det ikke lukter etter en stund. Vi samler plastavfall i store sekker som settes ut på hentedag. Dersom plasten er vanskelig å gjøre ren går den noen ganger heller i restavfallet. Det skjer ikke så ofte da. Mest dersom jeg har myk plast som har inneholdt kyllingfilet eller fisk, for selv med mye skylling kan det bli fæl lukt fra de, siden det er vanskelig å få de helt tørr før de går i plastsekken. Noe emballasje lar jeg ligge i vasken mens jeg lager mat, så heller jeg kokevannet fra pasta/grønnsaker e.l. over den. Mange plasttyper vil da skrumpe sammen og dermed ta mindre plass i avfallet, og det kokende vannet hjelper med rengjøring så det blir mindre lukt. Anonymkode: a82d1...384 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august I starten vasket jeg ikke sååå nøye, endte med at fugler rev sekken utover tunet. Nå vasker jeg godt og har null problem. Anonymkode: 530be...5c4
Svisle Skrevet 18. august #4 Skrevet 18. august Det er noe som heter "rent nok" (kampanje via Grønt Punkt Norge) - dvs. skyll plasten i kaldt vann og tørk eventuelle fett- eller matrester av med et kjøkkenpapir. Kjøkkenpapiret kaster du da i beholderen for matavfall og plasten i sekken for plastemballasje. https://www.grontpunkt.no/resirkulering/hvor-rent-er-rent 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #5 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 10.30): Infoen fra sortere.no sier at det skal være nok å skylle med kaldt vann, men det er klart det kan være lurt å være mer påpasselig dersom søpla blir stående inne, for å hindre lukt. Den bør få stå så den tørker helt for å sikre at det ikke lukter etter en stund. Vi samler plastavfall i store sekker som settes ut på hentedag. Dersom plasten er vanskelig å gjøre ren går den noen ganger heller i restavfallet. Det skjer ikke så ofte da. Mest dersom jeg har myk plast som har inneholdt kyllingfilet eller fisk, for selv med mye skylling kan det bli fæl lukt fra de, siden det er vanskelig å få de helt tørr før de går i plastsekken. Noe emballasje lar jeg ligge i vasken mens jeg lager mat, så heller jeg kokevannet fra pasta/grønnsaker e.l. over den. Mange plasttyper vil da skrumpe sammen og dermed ta mindre plass i avfallet, og det kokende vannet hjelper med rengjøring så det blir mindre lukt. Anonymkode: a82d1...384 Vask de med litt oppvasksåpe så blir det ikke noe lukt 😊 Anonymkode: 46609...b4d
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 1.41): Har nettopp begynt å sortere plast aktivt. Bestilt egne poser for plastsortering som tømmes hver fjerde uke hos oss. Før hadde vi et eget system her i kommunen at plast automatisk ble sortert i restavfallet vårt på gjenvinningsstasjonen, så vi trengte ikke sortere aktivt selv. Ei heller vaske plasten. Det er det slutt på nå. Og nå står det jo at plasten vi skal sortere må vaskes grundig. Hvor grundig tenker de da? Jeg skyller godt med kalt vann slik at knapt noen synlige rester vises. Likevel blir det jo lett lukt på varme dager om plastposen blir stående på kjøkkenet. Ellers har jeg jo også tenkt litt på hva skjer om jeg ikke vasker så grundig? Bare skylder lett? Blir ikke plasten ’godkjent’ og heller kastet ved gjenvinningsstasjonen da? Eller er det mer slik at det er bedre å kaste litt skitten plast enn å heller droppe det og kaste rett i restavfallsdunken? Sikkert litt dumme spørsmål dette. Men for en travel og sliten småbarnsmamma så har det faktisk litt å si. Anonymkode: 32e79...aaf Det tar deg noen sekunder å skylle plasten, det får du til. Jeg er også en travel og sliten småbarnsmamma, men det å skylle plasten er faktisk null problem. Om du ikke vil stå og skrubbe, funker det å la det stå i bløt i et minutt først. Hvis plastposen begynner å lukte, har du ikke skylt bra nok. Anonymkode: fd2ee...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå