AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Hei. Jeg tenkte å selge bilen for 34000. Er det lov å be om kontanter ? Har prøvd å finne ut om det på nett, men finner ikke. Står bare den andre veien, om man har rett til å betale kontant osv.. Anonymkode: 850f4...b54
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august 😂😂😂😂😂hvorfor? Ta ut selv så slipper du falske sedler + risiko for ran Anonymkode: c11a6...3e8 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Du har selvsagt lov å be om kontanter. Problemet er bare at det ikke er bare bare å skaffe over 10 000 i kontanter. Man må fylle ut skjema og styr i banken og det er vel ikke mange banker som har vanlig åpningstid lenger. Anonymkode: f791f...269 1
VetAlt Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august (endret) Selg bilen til en utlending. De elsker fortsatt cash! Endret 16. august av VetAlt 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Det går jo an å ta ut inntil 10k på butikker som har denne tjenesten, 4 forskjellige butikker. En del merarbeid for kjøper, men ikke umulig. Anonymkode: 6bb98...2eb 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august VetAlt skrev (2 minutter siden): Selg bilen til en utlending. De elsker fortsatt cash! Jeg solgte bilen til en tidligere i år, han dro opp 70000 cash fra skjortelomma 🤣 Litt av et arbeid for å få de inn på konto sånn at jeg fikk utbetalt billånet. 14 dager og 3 forskjellige personer for å unngå å bli mistenkt for hvitvasking. Han tilbydde seg å sette dem inn selv, men hadde kommet et godt stykke for å se på den, så tok ikke sjansen på at han skulle ta med bilen og bli borte i intet uten at jeg fikk penger. Anonymkode: 6bb98...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går jo an å ta ut inntil 10k på butikker som har denne tjenesten, 4 forskjellige butikker. En del merarbeid for kjøper, men ikke umulig. Anonymkode: 6bb98...2eb 10 000 per uke... Anonymkode: f791f...269
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du har selvsagt lov å be om kontanter. Problemet er bare at det ikke er bare bare å skaffe over 10 000 i kontanter. Man må fylle ut skjema og styr i banken og det er vel ikke mange banker som har vanlig åpningstid lenger. Anonymkode: f791f...269 Er bare til å fylle ut at en skal kjøpe bil det.. Anonymkode: f933f...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Det er mulig, men tungvint. Også tror jeg du mister flere kjøpere enn du får. Og de de får er det en viss sannsynlighet for at driver i lyssky bransjer, vil du understøtte svart økonomi? Det vil ikke jeg… For meg hadde det vært helt uaktuelt å betale/ta imot kontant. Jeg vil ikke være borti noe penger som ikke er ærlige, jeg vil ikke stå i risikoen med å ha så mye penger på meg, og jeg vil ha et digitalt bevis på at pengene er overført. Så ikke det blir noe krangel på det. Anonymkode: 27010...46f 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Hvorfor TS vil ha i kontanter? Tenker det er noen som ikke skal finne noen penger på kontoen, jeg. Enten en "kjæreste" eller kemneren. Uansett er kontanter fortsatt lovlig betalingsmiddel så hvis noen vil kjøpe med kontanter så er det fullt lovlig. Anonymkode: da417...7e5
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Solgt båt nå nylig, var ikke noe problem. Kjøper ville jo aller helst betalt i cash for han hadde så mye liggende. Jeg turde ikke spørre hvorfor🫣 Anonymkode: 8416d...1b5
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei. Jeg tenkte å selge bilen for 34000. Er det lov å be om kontanter ? Har prøvd å finne ut om det på nett, men finner ikke. Står bare den andre veien, om man har rett til å betale kontant osv.. Anonymkode: 850f4...b54 Har hørt du kan motta inntil 40.000 i kontanter uten at myndigheter setter igang undersøkelse... Anonymkode: 13803...0e7 2
TBL12 Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Salg mellom privatpersoner omfattes ikke av Hvitvaskingsloven slik jeg forstår. Der det skjer ervervsmessig salg vil Hvitvaskingsloven §5 gjøre vederlag i kontanter ikke kan overstige 40.000 kroner. I finansavtalelova er det beløpsgrense på 20 000 kroner for retten til å betale kontant. https://www.forbrukertilsynet.no/nye-reglar-om-kontantbetaling https://www.forbrukertilsynet.no/plikten-til-a-ta-imot-betaling-med-kontanter https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-23/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2
Schmuhu Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august Men selv om det skulle utløse en kontroll, så er jo det lett å bevise bytte av kjøretøy via salgsmelding på Statens Vegvesen og så videre. Handelen med kontanter bør være uproblematisk når det gjelder myndigheter. Men så var jo det å få de på banken, sjekke at alle sedlene er ekte og så videre. Ikke minst føles det kanskje litt rart å gå med 40k kontanter i lommen. Ser for meg at du går inn i banken din med en metallkoffert festet til håndleddet ditt med håndjern. Du smeller den på bordet til en ansatt, løsner håndjernet, scanner øyne dine og skrive inn noe kompleks kode, for å så levere ubetydelig 40k fra deg. Du blir i hvertfall dagens snakkis tror jeg. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det går jo an å ta ut inntil 10k på butikker som har denne tjenesten, 4 forskjellige butikker. En del merarbeid for kjøper, men ikke umulig. Anonymkode: 6bb98...2eb 10 000 kr i uka bare.... Anonymkode: 0394f...c78
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Schmuhu skrev (25 minutter siden): Men så var jo det å få de på banken, sjekke at alle sedlene er ekte og så videre. Ikke minst føles det kanskje litt rart å gå med 40k kontanter i lommen. Ser for meg at du går inn i banken din med en metallkoffert festet til håndleddet ditt med håndjern. Du smeller den på bordet til en ansatt, løsner håndjernet, scanner øyne dine og skrive inn noe kompleks kode, for å så levere ubetydelig 40k fra deg. Du blir i hvertfall dagens snakkis tror jeg. Schmuhu Merkelig å lese hvordan folk idag finner seg å bli kontrollert og overvåket når "de store gutta" ikke har vanskeligheter med å hvitvaske utallige millioner i eiendom i land som Dubai og slipper unna med dette; forholdet til kontanter er blitt en norsk utgave av Stockholmsyndromet: Kjære Pappa Stat og Mamma Bank, beskytt oss, for penger som man kan bruke fritt er utrolig skummelt. De som virkelig hadde hatt bruk for en hvitvaskingslov, bare ler av dagens norske lover, mens de som blir rammet av byråkratiet og må gå gjennom papirmølla, er lovlydige borgere. Når det gjelder det å gå med en tykkere bunke kontanter i lommen, hadde ikke folk problemer med dette før i tiden med større summer enn 40 000, uten å ta med inflasjonen i årene som har gått. Anonymkode: 153ed...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig å lese hvordan folk idag finner seg å bli kontrollert og overvåket når "de store gutta" ikke har vanskeligheter med å hvitvaske utallige millioner i eiendom i land som Dubai og slipper unna med dette; forholdet til kontanter er blitt en norsk utgave av Stockholmsyndromet: Kjære Pappa Stat og Mamma Bank, beskytt oss, for penger som man kan bruke fritt er utrolig skummelt. De som virkelig hadde hatt bruk for en hvitvaskingslov, bare ler av dagens norske lover, mens de som blir rammet av byråkratiet og må gå gjennom papirmølla, er lovlydige borgere. Når det gjelder det å gå med en tykkere bunke kontanter i lommen, hadde ikke folk problemer med dette før i tiden med større summer enn 40 000, uten å ta med inflasjonen i årene som har gått. Anonymkode: 153ed...6fa Glemte å legge til: Kjære Pappa Stat og Mamma Bank, beskytt oss, for egne penger som man kan bruke fritt er utrolig skummelt. Idag virker det som om folk faktisk har glemt at dette er ens egne penger det er snakk om og avhengigheten av bankene er total; ingen ville ha funnet seg i beløpsgrenser eller gebyr for å ta ut sine egne sparepenger i kontanter for 50 år siden da man fikk lønningen fra jobben i en papirkonvolutt, uten at bankene hadde noe de skulle ha sagt. Anonymkode: 153ed...6fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå