Gå til innhold

Kanskje jeg kommer til å leve i 100 år hvis jeg slutter å drikke alkohol, røyke og spise sukker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva er vitsen hvis jeg mister alt av livsglede? 😁

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt poeng 👌

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare røyk, alkohol og sukker som gir deg livsglede? For et tragisk liv du må ha.

Anonymkode: 7c794...c12

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

God diett --> Bedre helse --> mer energi, overskudd, selvtillit --> mer livsglede :)

Anonymkode: 4c235...6a4

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

God diett --> Bedre helse --> mer energi, overskudd, selvtillit --> mer livsglede :)

Det fungerer ikke sånt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Piss

Anonymkode: 9e95d...bb8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min erfaring er at behov kan forandre seg, i takt med at vaner forandrer seg. 

Sukker er noe man føler man trenger for å kose seg fordi det er en vane. Men kan like gjerne bli vanen å ikke trenge sukker for å kose seg. Så synes dette er dynamisk. Da jeg var helt avhengig av sukker (i form av smågodt, boller, brus osv.) kunne jeg ikke se for meg et lykkelig liv uten sukker. Nå for tiden går jeg forbi smågodtdisken uten å tenke noe særlig over det, selv om smågodt betydde enormt mye for meg før i tiden. 

Endret av Ytdhd
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ytdhd skrev (10 timer siden):

Min erfaring er at behov kan forandre seg, i takt med at vaner forandrer seg. 

Sukker er noe man føler man trenger for å kose seg fordi det er en vane. Men kan like gjerne bli vanen å ikke trenge sukker for å kose seg. Så synes dette er dynamisk. Da jeg var helt avhengig av sukker (i form av smågodt, boller, brus osv.) kunne jeg ikke se for meg et lykkelig liv uten sukker. Nå for tiden går jeg forbi smågodtdisken uten å tenke noe særlig over det, selv om smågodt betydde enormt mye for meg før i tiden. 

Samme her. Hvis jeg ikke spiser sukker på noen dager så mister jeg lysten og behovet for det.

Anonymkode: 45c94...9b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lev til 2050, da kan man kurere aldringsprossessen sies det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det bare røyk, alkohol og sukker som gir deg livsglede? For et tragisk liv du må ha.

Anonymkode: 7c794...c12

hvilken livsglede tror du man har når man er 100 år gammel?  De aller fleste vil ikke ha nok hjelp hjemme til å komme seg ut, til å lage maten de liker, til å ha selskap i andre mennesker, de aller fleste er ikke i stand til å ha et aktivt liv uten hjelp og hjelpen finnes som oftest ikke, for ikke å snakke om hygiene og renhold! Så jeg tror TS mener livsgleden som evt KOMMER når man er 100 år ikek den TS har ved å leve et "godt liv" i dag og inkludere de usunne greiene underveis.. Noe du kanskje selv kunne kommet frem til om du tenkte før du tastet.. 😝 jeg vil heller nyte et glass vin når jeg føler for det, spise en sjokolade når jeg hr lyst på, potetgull, burger og babb liksom nå som 55 åring og heller dø uten ekstra 10 år med alderdom og elendighet som 100 år gammel og være en belastning for familien fordi helsenorge AS ikke er rustet for å gi meg en verdig alderdom.. 

Anonymkode: fdec0...f14

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hvilken livsglede tror du man har når man er 100 år gammel?  De aller fleste vil ikke ha nok hjelp hjemme til å komme seg ut, til å lage maten de liker, til å ha selskap i andre mennesker, de aller fleste er ikke i stand til å ha et aktivt liv uten hjelp og hjelpen finnes som oftest ikke, for ikke å snakke om hygiene og renhold! Så jeg tror TS mener livsgleden som evt KOMMER når man er 100 år ikek den TS har ved å leve et "godt liv" i dag og inkludere de usunne greiene underveis.. Noe du kanskje selv kunne kommet frem til om du tenkte før du tastet.. 😝 jeg vil heller nyte et glass vin når jeg føler for det, spise en sjokolade når jeg hr lyst på, potetgull, burger og babb liksom nå som 55 åring og heller dø uten ekstra 10 år med alderdom og elendighet som 100 år gammel og være en belastning for familien fordi helsenorge AS ikke er rustet for å gi meg en verdig alderdom.. 

Anonymkode: fdec0...f14

Hvis man lever lenge nok til å bli ordentlig gammel så kan nok de siste 5 åra kan nok være av litt varierende kvalitet, men det vil de være uavhengig om det er fra 82 til 87 eller fra 95 til 100.

Du ser for deg at du vil bytte de siste 10 årene av et langt liv mot usunn mat og drikke, men det er jo ikke slik det fungerer. Du vet ikke hvor mange år du bytter bort (det kan være null, 20 eller 40), hva slags sykdom du eventuelt får eller hva det vil gjøre med livskvaliteten din resten av tiden du lever. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg finner gleden min andre steder, for å si det sånn.

Dessuten, mange ser ut til å glemme at usunn livsstil for mange fører til årevis med dårlig helse og lidelse før døden. Det er ikke de fleste forunt å dø brått og slippe alle de trasige årene.

Anonymkode: f7732...d0d

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og innlegg skrevet av brukere som utgir seg for å være flere personer.

Matas, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis man lever lenge nok til å bli ordentlig gammel så kan nok de siste 5 åra kan nok være av litt varierende kvalitet, men det vil de være uavhengig om det er fra 82 til 87 eller fra 95 til 100.

Du ser for deg at du vil bytte de siste 10 årene av et langt liv mot usunn mat og drikke, men det er jo ikke slik det fungerer. Du vet ikke hvor mange år du bytter bort (det kan være null, 20 eller 40), hva slags sykdom du eventuelt får eller hva det vil gjøre med livskvaliteten din resten av tiden du lever. 

Fy fæn, dere laget drittdiskusjon ut av humoristisk innlegg... snakk om drama quee  og overanalysering 

Anonymkode: 4374b...90f

Skrevet (endret)
AlexandraX skrev (12 timer siden):

Men hva er vitsen hvis jeg mister alt av livsglede? 😁

Hvis livsgleden din kun består av fyll, røyk og sukker forstår jeg ikke vitsen med å bli gammel . . . Da lever du etter min mening et ganske innholdsløst liv.

Jeg fant livsgleden etter at jeg stumpet røyken for mer enn 50 år siden og startet et sunnere liv med fysisk aktivitet og mindre alkohol.

Endret av senior
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En nabo hadde røket tobakk i 80 år samt drita full hver dag i over 40 år etter han ble enkemann.

Var en snill,god og rund far/bestefar og ikke minst nabo. Ble 94 år gammel.  

Anonymkode: 1c8ff...41e

AnonymBruker
Skrevet

Jo,på en annen side.  Hvem orker å bli 100 år??  Jeg var da allerede utslitt i alt fra ledd til psykisk da jeg var 30' 

Men takket være pensjonsreformen til Arbeiderpartiet må jeg nok stå i jobb til jeg blir 100.

Anonymkode: 1c8ff...41e

Skrevet

Du har misforstått fullstendig. Det å ha en noenlunde sunn livsstil, handler ikke nødvendigvis om at man skal bli 100 år eller leve lengst mulig. Det handler tvert imot om å få flest mulige friske leveår.

Hvis man har en veldig usunn livsstil, har man en ganske stor risiko for å få livsstilssykdommer, kanskje allerede før man er 50 år, med medisinering, problemer med å bevege seg, og andre ting som begrenser livet i veldig stor grad.

Andre, med mer sunn livsstil, springer rundt som fjellgeiter i en alder av 80 år.

Gener spiller selvfølgelig også inn her, men hvis jeg kan velge, vil jeg mye heller gå inn for å bli en sprek 80-åring, enn en 60-åring med store og begrensende helseutfordringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (46 minutter siden):

Du har misforstått fullstendig. Det å ha en noenlunde sunn livsstil, handler ikke nødvendigvis om at man skal bli 100 år eller leve lengst mulig. Det handler tvert imot om å få flest mulige friske leveår.

Hvis man har en veldig usunn livsstil, har man en ganske stor risiko for å få livsstilssykdommer, kanskje allerede før man er 50 år, med medisinering, problemer med å bevege seg, og andre ting som begrenser livet i veldig stor grad.

Andre, med mer sunn livsstil, springer rundt som fjellgeiter i en alder av 80 år.

Gener spiller selvfølgelig også inn her, men hvis jeg kan velge, vil jeg mye heller gå inn for å bli en sprek 80-åring, enn en 60-åring med store og begrensende helseutfordringer.

Jeg klarte fint å få tre autoimmune sykdommer som har nada med hvordan jeg har levd. Er helt enig med deg at å være 60 år med helseutfordringer ikke er noe å trakte etter. 

Anonymkode: 4b991...9ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fy fæn, dere laget drittdiskusjon ut av humoristisk innlegg... snakk om drama quee  og overanalysering 

Anonymkode: 4374b...90f

Hvem er du og hvorfor siterer du meg?

Så utrolig random å angripe tilfeldig bruker i en tråd og kjefte fordi man gir et reflektert svar på et diskusjonsforum under tema "Kropp og helse". Skikkelig dritt, ass. Har du det ikke helt bra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...