Gå til innhold

Tips til hva jeg kan servere i 50 års dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir 16 stk og maten skal lages hjemme på et relativt lite kjøkken. 

Vi kommer også til å sitte litt trangt rundt bordet så kan muligens være en utfordring med buffer slik at man må reise seg fra bordet stadig vekk.

En av gjestene er vegetarianer.

Tips til hva jeg kan servere og hvordan😃

Anonymkode: a2ee4...1a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ost og kjeks, smørbrød/landgang, risengrynsgrøt, risotto (kjøttdeig og ris), fyll i butterdeig med salat til, tortillas med fyll (salat, kylling, tunfisk, osv), lapskaus, kyllingsuppe/grønnsakssuppe (ta av til vegetarianeren før du tar i kyllingen).

Anonymkode: 5aea6...7c9

Skrevet

Lasagne. Regner med du må ha flere enn én og da kan en eller flere være vegetar som denne her: https://pulstrening.no/2018/10/25/vegetarlasagne-ala-trines-matblogg/ eller en litt mer omfattende som denne her jeg vet mange skryter av: https://vegetarentusiast.no/vinnerlasagne/ (kan enkelt forenkles med f.eks ferdigkjøpt pesto). 
Lasagne skal steke en stund, men kan godt stekes både helt ferdig og nesten ferdig i god tid før gjestene kommer (gjerne dagen før), også tar du slutten før gjestene kommer, Lasagne har også godt av å stå litt for å sette seg før gjestene kommer. 
En brødkurv kan stå på bordet, sammen litt smør. 
Du kan også servere en enkel salat til. Jeg synes salat er viktig til lasagne, men mange dropper jo det.

Ellers Bali kyllinggryte, hvor du tar av til vegetarianeren. Er det være nå på høsten kan biff stroganoff med sopp være noe. 
Du kan alltids servere Daal, og legge til kjøtt om du ønsker det. Daal er enkelt å lage til mange, og server gjerne naan og eventuelt Raita til. Tikka masla kan også fungere. Dropp kylling til vegetarianeren, og tilsett kikerter og du har Chana masala. Kan igjen serveres med typisk tilbehør for indisk mat. 

Sodd og lapskaus er jo alltid enkelt. Putt gjerne i noe linser i det du tar av til vegetarianeren. 

Jeg hadde selv gått for gryterett, eller mat i form, der det var mest mulig i samme form/gryte. 16 stykker er likevel ikke brutalt mange, og jeg kjenner flere, inkludert i egen krets som har flere enn det både til jul med full middag, og i familiebursdager. Jeg har personlig erfaring med ca 15 stykker og treretters middag, og kaker etterpå. Altså laget på lite kjøkken, og buffet var helt urealistisk. Det hadde garantert vært lettere med en gryterett, suppe, eller en form, og litt tilbehør enn flere retters middag. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sodd, og pakkesalat med Thousand Island til veggisen.

Anonymkode: 554d6...b81

• Hjerte 1
Skrevet

Tikka masala med ris og hjemmelaget nan. Nan kan lages dagen før, når de pensles med hvitløksmør som også er hjemmelaget blir de myke og gode.

AnonymBruker
Skrevet

Hverken Toro, risengrynsgrøt eller lapskaus gir vel særlig feststemning… 

Hva med mange småretter som settes direkte på bordet? Kan deles i mindre skåler så de ikke må sendes rundt. Scampi i chili, ost, thaisalat, vårruller, biffsalat. Deilig brød og aioli. 

Anonymkode: f4317...c19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når på året skal dette skje?

Anonymkode: 9188e...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert grill og kan grille noen kjøttstykker ute? Og litt grønt til han som ikke vil ha kjøtt da.

Anonymkode: 54816...3e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sodd, og pakkesalat med Thousand Island til veggisen.

Anonymkode: 554d6...b81

Stakkars veggis! :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reker.  Kjøpeloff, smør, majones, sitron og dill. Lag gjerne en hjemmelaget aioli i tillegg. Hvitvin i mengder. Her kan man jo også ha med kreps, om man får tak i.

Avocado og tomat til veggisen. Evt egg om vedkommende spiser det. 

Anonymkode: de1c5...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bacalao 😋

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg valgt gryte eller form av noe slag, avhengig av hva du liker!

Anonymkode: 7cbee...2c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fått chili con carne i 50 års lag, det var digg! Ris, salat og brød til. Jeg spiser ikke kjøtt, var en liten kjele uten. 

Anonymkode: 5a0ff...ac0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ost og kjeks, smørbrød/landgang, risengrynsgrøt, risotto (kjøttdeig og ris), fyll i butterdeig med salat til, tortillas med fyll (salat, kylling, tunfisk, osv), lapskaus, kyllingsuppe/grønnsakssuppe (ta av til vegetarianeren før du tar i kyllingen).

Anonymkode: 5aea6...7c9

Risengrynsgrøt på en 50års dag?

Anonymkode: 500e3...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Risengrynsgrøt på en 50års dag?

Anonymkode: 500e3...9f9

Ja, merkelig forslag.

Jeg ville servert en tre-retters middag.

Fisk eller skalldyr til forrett f eks skagenrøre, rekecoctail eller lakserøre. Dette kan gjøres i stand god tid i forveien. Hvis selskapet er nå snart så ville jeg valgt kalkun eller kylling til hovedrett, men lenger ut på høsten en biffgryte. Vegetarianeren får en aspargessalat til forrett og en soppgryte etterpå. Til dessert en tiramisu eller eplekake med is.

Anonymkode: f7ba4...5bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spekemat eller tapas. Lag flere fat med det samme på,så slipper man å sende så mye rundt. 

Anonymkode: 87f37...821

AnonymBruker
Skrevet

Boeuf Bourguignon med ris eller potetmos er kjempegodt og passer å lage når det er en del å lage mat til. Skal du ha kaker holder det til dessert.

Anonymkode: 97887...4c0

Skrevet

Det er litt avhengig av om det er lunsj eller middagstid, men jeg tror kanskje jeg hadde bestilt noe ferdig om det er til så mange. 

Ellers ville jeg tenkt på hva som er enkelt å få til til så mange. Laks på et stekeplate i ovnen, for du får plass til alt på et brett- kokte poteter (skrell og ha i kjele som står på benken dagen før og bare bytt ut vannet før de skal kokes)- agurksalat kan lages dagen før. Smeltet smør og rømme til. 

Dessert: panna cotta i små glass (dagen før) med jordbær eller bringebær eller noe lignende. Kanskje litt revet hvit sjokolade oppå. Men de bør tas ut en stund før så de får romtemperatur (1.5 time eller noe).

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 19.01):

Fått chili con carne i 50 års lag, det var digg! Ris, salat og brød til. Jeg spiser ikke kjøtt, var en liten kjele uten. 

Anonymkode: 5a0ff...ac0

Jeg ville gått for dette. Greit å lage til mange, og kan lage variant uten kjøtt også. 

AnonymBruker
Skrevet

Sushi som kan settes frem på bordet og fylles på etterhvert? Stettfat kan være ok å bruke for å få plass i høyden. Kan også ha noen andre retter som vårruller, sweet chilli saus, kylling satay, en salat. 

Anonymkode: b0b64...c3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...