AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august FRP vil fjærne formuskatten , men ingen vet idag med sikkerthet hva det vil innebere. Eit flertall av folket har så høy gjeldsgrad at de har ikkje formue når långjeldsgarden er høyere en verdien på det det du eiger. En konsekvens av å fjærne formueskatten kommer utvilsamt de med høyest formue/inntekt til gode. Høgre ønsker å fjærne skatt på "arbeidende kapital" men ingen som til nå har kunne forklare hva arbeidende kapital egentlig handler om. ? Er det slik at skatt, pensjon m.m er blitt tilsynelatende så komplisert at selv dei som skal forvalte, og ha oversikt har store utfordringer med å skjønne det. ? Anonymkode: 84075...64c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august https://snl.no/arbeidende_kapital Anonymkode: a646d...780 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Arbeidende kapital er skjønnmaling av formue. De tror at folk flest ikke skjønner at dette er formue og derfor ikke bør skattlegges. Anonymkode: 87070...2b1 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Det er blant annet fiskebåter, traktorer, verkstedlokaler og annet utstyr man trenger for å jobbe. Anonymkode: 53a63...a22 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): FRP vil fjærne formuskatten , men ingen vet idag med sikkerthet hva det vil innebere. Eit flertall av folket har så høy gjeldsgrad at de har ikkje formue når långjeldsgarden er høyere en verdien på det det du eiger. En konsekvens av å fjærne formueskatten kommer utvilsamt de med høyest formue/inntekt til gode. Høgre ønsker å fjærne skatt på "arbeidende kapital" men ingen som til nå har kunne forklare hva arbeidende kapital egentlig handler om. ? Er det slik at skatt, pensjon m.m er blitt tilsynelatende så komplisert at selv dei som skal forvalte, og ha oversikt har store utfordringer med å skjønne det. ? Anonymkode: 84075...64c Arbeidende kapital = aksjer, penger investert i virksomheter. Det er ingen av de rikeste i Norge som har alle pengene sine i banken, de er investert i virksomheter. Det som er urimelig med dagens ordning er ikke nødvendigvis formuesskatten i seg selv. Problemet er at når virksomheter går med underskudd og eierne samtidig må betale formuesskatt av sine investerte kroner, så har eierne ikke penger på bok til å betale. Da må de ta ut utbytte fra en virksomhet som allerede går i minus og kanskje har negativ EK, og da må de gjerne selge unna virksomhetens eiendeler. Det er drepen for norsk næringsliv. Jeg tror det er smartere å ta høyere selskapsskatt på overskudd og droppe mye av formuesskatten på den delene av aksjene som ikke går i pluss. Anonymkode: 03ac3...444 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er blant annet fiskebåter, traktorer, verkstedlokaler og annet utstyr man trenger for å jobbe. Anonymkode: 53a63...a22 En formue som de kan bruke som sikkerhet for lån. Vips ingen skatt på forbruket. Anonymkode: 87070...2b1
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Formue på rene bankinnskudd er nok en begrenset inntekt for staten altså. Anonymkode: 03ac3...444
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august se på arbeidende kapital som noe som skaper arbeidsplasser og mer inntekter til staten gjennom næringsliv. Anonymkode: cf46c...a3a 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En formue som de kan bruke som sikkerhet for lån. Vips ingen skatt på forbruket. Anonymkode: 87070...2b1 Hvem mener du skal kjøpe inn produksjonsmidler om ingen skal eie dem? Ja, noen tjener (mye) penger fordi de bygger opp noe suksessfullt, men virksomheten de bygger opp betaler skatt og virksomheten genererer arbeidsplasser med folk som betaler skatt av lønnen sin og sine varekjøp. Vi er helt avhengig av slike virksomheter, både for å ha tilgjengelig varer og tjenester som vi trenger, men også for å sponse en velferdsstat som eser ut i alle ledd. Misunnelse er ikke et godt argument for å skremme våre aller største skatteytere ut av landet fordi vi har et konkurransevridende skattesystem. Anonymkode: 03ac3...444 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august https://e24.no/naeringsliv/i/xmB1g8/har-du-en-bedrift-saa-er-du-rik-det-kjenner-jeg-meg-ikke-igjen-i?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no&fbclid=IwQ0xDSwMN2sdjbGNrAw3aw2V4dG4DYWVtAjExAAEeIezWMl3AFqwEt_IVRCzAsFJUtleJvR1MKHFaaRnSGYHZWgS2hPNhaQcj41s_aem_sxtv-dhT5fSp5lxTfXHNRg Galskapen nå er at utenlandske bedrifter har fordeler norske bedrifter ikke har. Og skal vi fortsette å være en velferdsstat må vi ha verdiskaping. Anonymkode: 261a9...a66 6 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Arbeidende kapital = aksjer, penger investert i virksomheter. Det er ingen av de rikeste i Norge som har alle pengene sine i banken, de er investert i virksomheter. Det som er urimelig med dagens ordning er ikke nødvendigvis formuesskatten i seg selv. Problemet er at når virksomheter går med underskudd og eierne samtidig må betale formuesskatt av sine investerte kroner, så har eierne ikke penger på bok til å betale. Da må de ta ut utbytte fra en virksomhet som allerede går i minus og kanskje har negativ EK, og da må de gjerne selge unna virksomhetens eiendeler. Det er drepen for norsk næringsliv. Jeg tror det er smartere å ta høyere selskapsskatt på overskudd og droppe mye av formuesskatten på den delene av aksjene som ikke går i pluss. Anonymkode: 03ac3...444 Selskapskatt /utbytteskatt o.s.v. En norsk bedrifteier må betaler formuskatt av utbytte, og formuen, men en utenlanske eier betaler ingenting. De aller rikeste kjøper, selger aksjer i bedrifter, og fond, og de har såpass at de har råd å tape, men vanleg folk har nok ikkje råd å tape penger på aksjer , fond o.l At en bedrift som går med underskudd på betale formueskatt av verdiene i bedrifta høres uttil å vera "høl i hue" Når naboen kjøper ny el. bil får han /hun en rekke avgiftfritak , men kjøper eg ny el. sykkel som er langt mer miljø-og klimavennlig ,og helseforbyggende så får ein ingenting. Anonymkode: 84075...64c
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Tusen eksempler på at denne skatten kveler næringslivet. https://e24.no/naeringsliv/i/xmB1g8/har-du-en-bedrift-saa-er-du-rik-det-kjenner-jeg-meg-ikke-igjen-i Anonymkode: 53a63...a22 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er blant annet fiskebåter, traktorer, verkstedlokaler og annet utstyr man trenger for å jobbe. Anonymkode: 53a63...a22 Det gjelder bare i enkeltpersonforetak, som det er stadig færre av. Aksjeselskaper betaler ikke formuesskatt. Eier betaler formuesskatt av aksjene. Så som regel er arbeidende kapital det samme som aksjer, Anonymkode: 65ee0...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Arbeidende kapital er skjønnmaling av formue. De tror at folk flest ikke skjønner at dette er formue og derfor ikke bør skattlegges. Anonymkode: 87070...2b1 Utvilsomt. Rikfolk har forøvrig i stor grad eiendeler i næringsdrivende aksjeselskaper som de også bruker privat uten at det i praksis er mulig å oppdage. Et generelt unntak for aksjer, vil derfor ikke fungere. Dessuten: penger i banken bruker banken til å låne ut til næringsdrivende. Å si at bankinnskudd ikke er arbeidende kapital, blir derfor økonomisk sett uriktig. Anonymkode: 6e89b...177 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Var i en sånn situasjon. Har vært gründer for en AS og puttet 50k i den. Jobbet vanlig ellers med en årslønn på 700k som ansatt. Skulle starte opp noe ved siden av. Plutselig dukket det opp en investor som så potensialet og var villig å investere 100 mill i prosjektet over de neste 10 årene. En virkelig unik kontrakt. Selvsagt mot eierskap osv. og jeg kunne satse ordentlig. Problemet var at skatteetaten verdsatt bedriften som 100 mill nå, derav utløste jeg 100mill grunnlag for formueskatt. Dette skjedde altså før investorer har flyttet pengene dvs. det var kun 50k i bedriften og ingen andre driftsmidler. Skatteetaten var vrang jeg fikk en gjeld på rundt 1mill mot meg. Det utløste konkurs av min AS samt at min bolig ble tvangssolgt. Har fremdeles en resterende usikret gjeld på over 700k med over 10% i rente, da skatteetaten tok pengene først og det gjenstod boliglån etter tvangssalg. Arbeidende kapital: 50k Fiktiv verdiskapning de neste 10 år: 100 mill Formueskatt ikke bare på arbeidene kapital men også på fiktiv verdiskapning: > 1mill Jeg synes politikerne tenker ikke rett her. Jeg synes formueskatt på arbeidene kapital er viktig og også på store privatformue. Men det blir vanskelig når verdien er fiktiv. Du kan sammenligne det med inflasjon. Vi antar en inflasjon de neste 10 årene og derfor øker jo lønnen din også. Derfor skatter vi alle dine lønnsøkninger de neste 10 årene allerede i dag. Koselig! Anonymkode: b4283...26b 3 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Høgre ønsker å fjærne skatt på "arbeidende kapital" men ingen som til nå har kunne forklare hva arbeidende kapital egentlig handler om. ? Arbeidende kapital er En annen måte å si formue som øker i verdig. Så arbeidende kapital er ting som aksjer, eiendom, penger i banken etc. Men også ting som gir deg mer penger en verdien minsker, for eks lastebiler, maskiner, etc Så egentlig formue. Så når dem vil fjerne skatt på "arbeidende kapital" er det egentlig bare formueskatt dem snakker om. Anonymkode: def53...549 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august Vi KAN ikke ha formuesskatt, det ødelegger økonomien vår. Enten man liker det eller ikke. Slik det er nå fører det til at bedriftseiere må flytte ut av landet og at bedrifter går konk. Det er jo en grunn til at andre land ikke har denne skatten. Formueskatt fører ikke til mer penger til Norge på sikt, det fører til mindre. Ønsket om å ta de rike må veies opp mot skaden det påfører samfunnet. Om man ønsker å øke skattenivået må det gjøres ved å øke skatt på inntekt. Anonymkode: 508e0...3b1 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dessuten: penger i banken bruker banken til å låne ut til næringsdrivende. Å si at bankinnskudd ikke er arbeidende kapital, blir derfor økonomisk sett uriktig. ikke bare det. Du får som regel renter også om du har penger i bank. Så disse pengene jobber også for deg. Så penger i bank er arbeidende kapital på samme måte som penger i fond og aksjer. Anonymkode: def53...549
Brunello Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Det artige i denne diskusjonen er at svært mange av de som mener formuesskatt er feil endrer mening når alternativet skisseres. For det er noe som berører de. ARVEAVGIFT! Dette er noe de fleste andre land har. 3
Brunello Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ikke bare det. Du får som regel renter også om du har penger i bank. Så disse pengene jobber også for deg. Så penger i bank er arbeidende kapital på samme måte som penger i fond og aksjer. Anonymkode: def53...549 All kapital med unntak av penger i madrassen er arbeidende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå