Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal alle som ikke klarer å holde fingrene fra godteskåla ha slankesprøyter nå? Blir ikke det litt overkill? Hva med å bare ikke kjøpe inn godteri? Mye billigere i hvertfall. Sparer utgifter til både slankesprøyter og godteri.

Anonymkode: e55bd...987

Men helt ærlig, tror du folk som er under BMI 25 får skrevet ut Wegovy? 😳 Det tror ikke jeg, men jeg vet fortsatt ikke hvilke krav og regler legene har for å gi ut Wegovy.  Jeg har forresten skrevet mine slanketips lenger oppe i tråden her. 

Anonymkode: 2e976...18d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er kriteriene for å få resept på Wegovy da? Er det strenge krav? 

Les om det på nett, finnes mye info om det.

Anonymkode: c5b51...f37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men helt ærlig, tror du folk som er under BMI 25 får skrevet ut Wegovy? 😳 Det tror ikke jeg, men jeg vet fortsatt ikke hvilke krav og regler legene har for å gi ut Wegovy.  Jeg har forresten skrevet mine slanketips lenger oppe i tråden her. 

Nå vet ikke jeg hvilken bmi Ts har, men hen ber om tips til å droppe godteriet, så da er vel det årsaken til overvekten? Å begynne med slankesprøyter i stedet for å bare slutte å kjøpe inn godteri høres drøyt ut for meg.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (På 16.8.2025 den 22.57):

Du trenger medisinsk hjelp. Snakk med fastlegen din. Det finnes effektive slankemedisiner som kan hjelpe deg. Jeg har slitt med det samme selv, og har fått super hjelp av slankemedisiner. Ja, det koster penger, men ikke så mye som du tror, fordi du sparer veldig mye penger på all maten du ikke lenger har behov for. Jeg for min del sparer omtrent like mye i matpenger som det medisinen koster.

Hjelper slankemedisien mot søtsug for deg - jeg spør fordi jeg selv har gått på Ozempic en stud og jeg merker lite av dette. Jeg spiser mindre middag - særlig kjøttretter med mye fett. Jeg har heller ikke samme matlyst som før. Men akkurat søtsaker - der har jeg nesten samme sug som før, kanskje ikke fult så mye på sjokoldade, men akkurat lite mye på smågodt og lakris... dessverre - kan man vel si.  

Anonymkode: 1deed...2a1

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har kontroll på mat og matmengde - men er du helt sikker på det?

Ligger du i for stort kaloriunderskudd, eller spiser mat som metter lite over tid, ja, da går du fort på en smell med sug etter godteri og snacks på kvelden.

Drikker du godt forresten? Tørste kan også gi sug som misforståes som sukkersug.

Pleide å slite fryktelig med å nærmest inhalere godteposer og slenge nedpå med chips jeg også, men det behovet er blitt helt borte for meg nå. Alt jeg har gjort for å få til det er å ha konsentrert meg om å spise magert protein og ubegrenset av grønnsaker til måltider. Da er magen full, og full lenge. Nå holder det med en kopp te eller litt sukkerfri brus til kos på kvelden.

Anonymkode: e5730...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er kriteriene for å få resept på Wegovy da? Er det strenge krav? 

Kriteriet er bmi over 30. Jeg hadde bmi på ca 37, var avhengig av godteri, særlig smågodt, både fysisk og psykisk (ja, prøvde å ikke kjøpe inn, men det sitter mye dypere enn som så), spiste sunt ellers. Fikk skrevet ut wegovy, og der forsvant det enorme søtsuget og jeg greide å fokusere på å spise sunt, ta vare på helse og å komme meg ut på tur. Gått ned 35 kg og har en helt annen livskvalitet, funnet tilbake til den jeg var går jeg startet med smågodt.. 

Anonymkode: 8d094...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Sukker er en vanesak. Har erstattet mye av sukkeret/godteriet med sunnere varianter som f eks kokossukker, dadlesukker, dadler, tørket frukt: mango, fiken, tranebær osv. 

Anonymkode: 960aa...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Sett en skål med godteri i et tomt skap. 

Hver gang du åpner døren for å smugspise så slår du deg selv med diverse redskap. Bjørkekvist, håndflata, spanskrør, hammer, osv

Anonymkode: 5af6d...cb8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet å få så mye sug etter godis etter jeg begynte å spise større lunsj. Har det i hus, bare spiser det ikke:P Før kunne jeg spise 2 knekkebrød med magert pålegg + en frukt for å spare kalorier til kvelden for jeg visste jeg kom til å stappe innpå noe. Så begynte jeg å spise 3 knekkebrød med proteinrikt pålegg, en frukt/grønnsak og en skyr, og merket allerede første kvelden at det kjentes annerledes. Verdt et forsøk tenker jeg. 

Anonymkode: 3af93...ba8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd krom-tilskudd?

Anonymkode: 8228f...356

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å spis mer på dagtid, så du ikke er haugsulten hver kveld. 

Godtesuget kommer nok mye av att du higer etter mat fordi du restriktiv med kaloriene ellers på dagen. 

Nytter ikke å sulte seg på dagtid om du hiver innpå 3000 kalorier i form av smågodt på kvelden. Da er det bedre å spise jevnt godt, og ikke minst sunnere, iløpet av dagen. 

Gi kroppen det den må ha av skikkelig næring du faktisk behøver, du som alle andre. 

Anonymkode: 16a44...a47

• Liker 3
  • 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som har fungert for meg er å kutte det ut fullstendig. I 2025 har jeg spist null godteri og null sjokolade, og bortsett fra de første par ukene (hvor jeg gomlet i meg uhørte mengder nøtter og rosiner som kompensasjon😄) har jeg ikke savnet det heller. 

For meg handlet det om en form for avhengighet, det har blitt veldig tydelig. Og derfor tok jeg samme tilnærming til dette som til da jeg sluttet å røyke for ti år siden; jeg kuttet det ut 100 %. 

Bestemte meg etter juleferien for å ikke spise godteri i år, og som sagt savner jeg det ikke lenger. Hvis noen serverer kake, spiser jeg det og nyter det, og jeg kan også godt bake noe godt til familien selv. Men godteri ser jeg på på samme måte som røyk nå; j hyggelig at noen rundt meg koser seg med det, det har bare ikke noe med meg å gjøre. 

Det blir en form for trass også; når jeg ikke har spist det på så og så mange måneder, vil jeg jo ikke "ødelegge" hele 2025 pga én liten godtebit. Enten-eller, det er det eneste som funker her i hvert fall. Og søtsuget blir altså så godt som borte etter en stund. 

Anonymkode: af501...d1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 22.00):

Vekta er nå høyere enn noensinne. 94 kilo. Jeg er 160 cm høy. Jeg er så lei meg. Hater kroppen min og skammer meg sånn. Har så mange vonde tanker om meg selv og hvordan andre ser på meg. 

Jeg klarte å gå ned 7 kilo fra januar til påske, men så sa det stopp. Og nå fire måneder senere veier jeg mer enn i januar. Problemet er ikke mat eller matmengde. Det går helt fint. Det er godteri som er problemet. Jeg elsker sjokolade, smågodt og chips. Kan spise en pose potetgull, 200 g sjokolade og tilsvarende mengde smågodt i løpet av en dag. Gjerne på kvelden.. så blir jeg kjempekvalm og lei meg. Gjentar kvelden etter.

Jeg må klare å snu dette. Jeg trenger dine bedte tips til å kutte sukkeret. Hva kan beg si til meg selv / gjøre for å hindre meg selv i å kjøpe inn mengder med snop?

De siste månedene har vært veldig tøffe. Barnet mitt er sykt. Trening er ikke aktuelt akkurat nå.

Anonymkode: 887f9...290

Kjære deg, jeg synes det høres ut som du har det vondt, og at du er veldig streng med deg selv. Hvis det hadde funket å straffe seg selv hadde du vel vært i mål med slankingen for lengst?

Kanskje du skal prøve noe annet, gå i terapi, investere i deg selv på noen måte, gjøre noe som fyller på kontoen din slik at du ikke higer etter kosen med mat? Eller ikke trenger å døyve smerten med mat.

Det du beskriver er jo en overspising som sikkert er emosjonelt trigget - og et sykt barn er mer enn nok til å havne der, det er det i alle fall for meg. Men du må slutte å sparke deg selv, fyll på med gode, lindrende ting i stedet. Heiaheia <3

Anonymkode: fd288...238

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kuttet godteri helt. Spiser litt kjeks og potetgull, men ikke sjokolade og smågodt. Er kvitt "matstøyen" i hodet nesten helt. For meg å unne meg noen små biter innemellom er som for en alkoholiker å ta en liten dram en gang i blant. 

Ikke sikkert det er det beste for deg da. Håper du finner din vei. 

Anonymkode: a5cd9...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser nok mat og rikelig med proteiner. Har ikke godtesug i det hele tatt lengre. Ikke noe cravings på kvelden heller. 

Anonymkode: 69a1c...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Helt seriøst, snakk med legen om slankesprøyte. Det er helt innafor. Alle som er imot det er misunnelige fordi de trenger det selv, men er for flaue til å spørre. Derfor prøver de å shame deg så mye som mulig slik at du forblir feit sammen med dem så de skal føle seg bedre.

Anonymkode: 1ddc1...b7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helt seriøst, snakk med legen om slankesprøyte. Det er helt innafor. Alle som er imot det er misunnelige fordi de trenger det selv, men er for flaue til å spørre. Derfor prøver de å shame deg så mye som mulig slik at du forblir feit sammen med dem så de skal føle seg bedre.

Anonymkode: 1ddc1...b7b

Nei. Er overhodet ikke misunnelig. Hvorfor ikke prøve å endre kostholdet først? Hvorfor gå rett på det jeg vil kalle en enkeø løsning, med mindre alt er prøvd før? Mange gode tips over her; fyll på med mer protein, spis mer grønnsaker osv for å unngå cravings på kvelden. Kjipt å måtte gå på slankesprøyte resten av livet pga søtsug. Det er innafor om man virkelig har prøvd alt mtp kosthold og bevegelse, men ikke som en easy way out. Jeg tror man vil tape på det i lengden i stedet for å ta tak i problemene.

Anonymkode: d6ef4...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å lage en god kveldsmat? Dekke på bordet og tenne lys. Legge vekk skjermer. Ta det som litt mindfull me-time etter barnet har sovnet. Ikke tenk på kaloriene, bare at du spiser deg mett på faktisk mat. Trenger ikke være spesielt sunt i starten.

Dette kan fungere som en vennlig endring av vaner. Det skal føles hyggelig. Du kan også øke matmengden på dagtid. Ha en periode nå hvor du ikke har noen restriksjoner på mat, fordi du skal hjelpe deg selv med å slutte med godteri på hverdager🥰

Anonymkode: defa2...bf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 6.43):

Jeg får enormt sug etter godteri om kvelden hvis jeg spiser for lite mat i løpet av dagen, spesielt om det er for lite proteiner. 

Nå prøver jeg en periode å bare ha is hjemme, er mye is med lite kalorier. Det hjelper på suget, og er ikke krise om jeg spiser fire, siden det uansett blir under 120 kalorier. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 6a297...a10

Hvilken is?

Anonymkode: 8cc89...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enkelt. SLUTTE Å KJØPE INN GODTERI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...