AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Vekta er nå høyere enn noensinne. 94 kilo. Jeg er 160 cm høy. Jeg er så lei meg. Hater kroppen min og skammer meg sånn. Har så mange vonde tanker om meg selv og hvordan andre ser på meg. Jeg klarte å gå ned 7 kilo fra januar til påske, men så sa det stopp. Og nå fire måneder senere veier jeg mer enn i januar. Problemet er ikke mat eller matmengde. Det går helt fint. Det er godteri som er problemet. Jeg elsker sjokolade, smågodt og chips. Kan spise en pose potetgull, 200 g sjokolade og tilsvarende mengde smågodt i løpet av en dag. Gjerne på kvelden.. så blir jeg kjempekvalm og lei meg. Gjentar kvelden etter. Jeg må klare å snu dette. Jeg trenger dine bedte tips til å kutte sukkeret. Hva kan beg si til meg selv / gjøre for å hindre meg selv i å kjøpe inn mengder med snop? De siste månedene har vært veldig tøffe. Barnet mitt er sykt. Trening er ikke aktuelt akkurat nå. Anonymkode: 887f9...290 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Minsk mengden i starten og ikke kjøp mer inn enn det du skal spise den kvelden, deretter kutter du ut flere og flere kvelder. De kveldene du blir uten snop kan du prøve å holde deg opptatt slik at du ikke kjenner så godt på søtsuget (rydd, vask, håndarbeid o.l). Til slutt har du kanskje klart å redusere det til kun fredag/lørdag og da kan du se litt på mengden. Tror det er viktig å ikke skulle kutte det helt ut, dette skal jo være noe du skal leve og trives med. Anonymkode: c5b51...f37 1
Tanuki Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august begynn med en hobby eller aktivitet som holder deg opptatt. jeg spiste veldig mye godteri før, mest fordi jeg følte meg giddalaus og kjedet meg om kveldene. begynte med håndarbeid, skriver romaner, og leser mye. jeg kjøper fremdeles godteri, men i stedet for at jeg stapper i meg en helt pose med smågodt på 1 kveld, så varer den i over en uke. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Jeg jobber med saken selv. To ting som motiverer og fungerer for meg, er 1. tell kalorier. Alt du drikker og spiser. Hvis du ser når kvelden kommer at du ligger på et relativt ok tall, så er det motiverende å holde tallet nede. 2. Jeg har klart å overbevise meg selv om at regelen som gjelder kun godteri i helgene, fungerer som en lov (og i helgene skal jeg ikke overdrive innkjøpet. For eksempel sette en grense på antall kcal jeg skal kjøpe inn). Jeg klarer ikke helt å forklare det, men det er som en slags bryter som gjør at det føles ulovlig/galt/umulig å kjøpe i ukedagene, fordi universets universale regler forbyr det. 😅 Så når fristelsen kommer må du tenke at du fysisk ikke kan gjennomføre kjøpet, fordi det er ikke lov/er helt umulig. En siste ting er at det tar 3 uker å vende seg av en uvane (sies det). Bestem deg for å klare 3 uker. Når de ukene er gått, står du fritt til å spise snop igjen. Men vurder på nytt om du faktisk vil det, og ikke kjøp snop som premie. Anonymkode: 100d8...5db 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august https://www.life.no/tips-rad/mat-og-ernaring/bli-kvitt-sukkeravhengigheten Anonymkode: 100d8...5db
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Kan du bytte det ut med noe annet som gir deg en form for belønning/kos på kvelden? Du kan også regne på hvor mye godterikjøp koster deg ila en mnd. Og så heller bruke den summen på noe fint du ønsker deg på slutten av mnd. Anonymkode: e55bd...987
aksase Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august Du trenger medisinsk hjelp. Snakk med fastlegen din. Det finnes effektive slankemedisiner som kan hjelpe deg. Jeg har slitt med det samme selv, og har fått super hjelp av slankemedisiner. Ja, det koster penger, men ikke så mye som du tror, fordi du sparer veldig mye penger på all maten du ikke lenger har behov for. Jeg for min del sparer omtrent like mye i matpenger som det medisinen koster. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august For meg fungerer det best å droppe det helt, for det blir lett til at jeg spiser for mye om jeg først begynner. Jeg har en diger tekopp, og lager meg en pukka-te når jeg merker et sug. Mange av tesortene deres er med lakrisrot, og det tilfredsstiller litt søtsuget, samtidig som en halv liter vann fyller ganske godt opp. Sørger også for å spise mat med mye volum, men med lite kalorier, dvs. grønnsaker. Lager ofte kveldssnack med gulrotstaver, selleristang og agurk, og spiser det som snacks på kvelden. Hummus som dipp fungerer fint. Anonymkode: e6778...52f 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august Jeg får enormt sug etter godteri om kvelden hvis jeg spiser for lite mat i løpet av dagen, spesielt om det er for lite proteiner. Nå prøver jeg en periode å bare ha is hjemme, er mye is med lite kalorier. Det hjelper på suget, og er ikke krise om jeg spiser fire, siden det uansett blir under 120 kalorier. Lykke til ❤️ Anonymkode: 6a297...a10 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august Ikke kjøp!! Beste måten jeg kan unngå sånt på, er å ikke ha det i hus. Har heller ikke gjær i huset Anonymkode: 23a66...b7c
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke kjøp!! Beste måten jeg kan unngå sånt på, er å ikke ha det i hus. Har heller ikke gjær i huset Anonymkode: 23a66...b7c Har du tidligere sittet og gomlet gjær? Anonymkode: 7766e...125
Tvist Skrevet 17. august #13 Skrevet 17. august Ukeshandel funker for meg. Handler kun lørdag, og den ene dagen spiser jeg før jeg handler og klarer å begrense meg. Resten av dagene holder jeg meg unna butikken.
AnonymBruker Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Erstatt med hjemmelaget. Mørk sjokolade kan du evt kjøpe, da, men bytt i alle fall lys mot mørk sjokolade. Jeg lager mye hjemmelaget is (har iskremmaskin), bruker sukrin. Hjemmelaget chips kan man jo lage, eller erstatt med sprøstekte kikerter eller litt hjemmelaget popcorn. Ta litt celtic sea salt i munnen hver gang du drikker vann. Lag hjemmelaget iskaffe med sukrin. Lag milkshake med frossen banan. Spis dadler med smak. Lag snacks av dadler selv hjemme. Kjøp sunnere godteri på helsekost (nei, ikke estoff-skvip, men feks karameller på kokossukker). Anonymkode: ec5cc...a1f
AnonymBruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Mitt beste tips: Bytte ut vanlig sjokolade med Barebells barer. Bytte ut potetgull med proteinchips fra ProBrands. Bytte ut smågodt med Läckerol pastiller og rå grønnsaker. Bytte ut all brus også sukkerfri med grønn te, svart kaffe og vann. Alltid sjekke kaloriinnholdet på matvarer. Anonymkode: 2e976...18d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har du tidligere sittet og gomlet gjær? Anonymkode: 7766e...125 Hun har nok bakt en del godsaker tidligere. Bakevarer er digg det, men det er fetende. Anonymkode: 2e976...18d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Spis mer vanlig mat til måltidene slik at du blir mettere, og da mener jeg mat som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, linser, bønner, ost ++ det som gir deg rikelig med fett og protein. Rett etter måltidet kan du ta en liten sjokoladebit som dessert. Ikke snack mellom måltidene, og ikke spis etter kl 18. Hardt i starten, men etter en ukes tid merker man mindre søtsug og mindre sug på mat og snacks mellom måltidene. Ellers som nevnt over, finnes det medisinske hjelpemidler slik som wegovy. Anonymkode: 8d094...3dc 1 1
Luckiness Skrevet 18. august #18 Skrevet 18. august Ikke kutt det helt er mitt tips. Reduser heller mengden. Ta heller 5 biter smågodt hvis du faktisk har lyst på godteri og nyt de bitene. Reduser porsjoner og ha heller litt av det som har mest kalorier og øk på med det som har mindre kalorier. Det er ikke vits å skulle droppe noe totalt. Viktigste er å komme seg bort fra den vanen at man skal ha det meste i større mengder og alltid skal ha mest av det som er «best» og ofte ikke så kalorivennlig. Jeg mener ikke at du skal ta deg 5 biter hver gang du har lyst på noe søtt. Er det 10 ganger for dagen så blir det jo for mye uansett. Men det å unne seg litt godsaker i en mindre mengde kan hjelpe både for å redusere kaloriinntaket, men også for å vise seg selv og lære seg selv at det går fint med en hverdag med kun litt i blant enn at det skal være masse. Viktigste er å endre tankegangen rundt mat og bryte dårlige vaner. Noen opplever at stabilt blodsukker fører til redusert søtsug. Dette kan du justere ved å spise måltider til ca faste tider og heller litt, men hyppig. Du kan ta deg en gulrot, en liten håndfull mandler, et eple eller en yoghurt uten/med lite sukker om du har behov for påfyll. Ved å ha faste måltider og å tilstrebe å kun holde deg til de så unngår du fort unødvendige kalorier mellom måltidene. Du kan gjerne planlegge måltidene eller planlegge neste måltidet før du blir sulten. Så du har fornuften med deg i stedet for at du kjøper deg eller lager noe med mye kalorier fordi du fikk et «stort» behov for det akkurat nå og er sulten. Ukeshandle så du har det du trenger tilgjengelig. Du trenger ikke å ha søtsaker tilgjengelig. Kaloririke drikker kan selvsagt med fordel byttes ut. Gjerne i vann.
AnonymBruker Skrevet 18. august #19 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spis mer vanlig mat til måltidene slik at du blir mettere, og da mener jeg mat som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, linser, bønner, ost ++ det som gir deg rikelig med fett og protein. Rett etter måltidet kan du ta en liten sjokoladebit som dessert. Ikke snack mellom måltidene, og ikke spis etter kl 18. Hardt i starten, men etter en ukes tid merker man mindre søtsug og mindre sug på mat og snacks mellom måltidene. Ellers som nevnt over, finnes det medisinske hjelpemidler slik som wegovy. Anonymkode: 8d094...3dc Hva er kriteriene for å få resept på Wegovy da? Er det strenge krav? Anonymkode: 2e976...18d
AnonymBruker Skrevet 18. august #20 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er kriteriene for å få resept på Wegovy da? Er det strenge krav? Anonymkode: 2e976...18d Skal alle som ikke klarer å holde fingrene fra godteskåla ha slankesprøyter nå? Blir ikke det litt overkill? Hva med å bare ikke kjøpe inn godteri? Mye billigere i hvertfall. Sparer utgifter til både slankesprøyter og godteri. Anonymkode: e55bd...987 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå