Stabbur Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august (endret) Er det virkelig sant at Høyre og Frp ønsker å gjeninnføre karensåret for syke? Dvs. at alle som er langvarig syke og som går på arbeidsavklaringspenger AAP pga. sykdom må gå over på sosialstønad etter en viss tid? Det håper jeg ikke stemmer. For hva vil poenget være med å ta vekk livsgrunnlaget for de som allerede pga sykdom har redusert økonomi? Når erfaringene forrige gang viste at dette 1)drev folk ut i fattigdom 2) ikke gjorde de friskere, flere ble uføre og sykere , muligens fordi de i tillegg til helsa nå fikk et økonomisk uføre og økonomiske bekymringer, måtte flytte på seg noe som kan være fysisk belastende om man er syk osv. Noe som jo koster mer penger for samfunnet totalt? 3) det var ingen økning i antall som kom tilbake på jobb https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet Vil dette påvirke hvordan dere stemmer til valget? Jeg har en kompis med alvorlig lungesykdom under avklaring på AAP. Skal han seriøst måtte selge den lille leiligheten sin (som han har jobbet hardt og som er det eneste faste normale holdepunktet han kanskje har hatt de siste årene oppi all sykdom), måtte flytte hjem til foreldrene sine (som det ikke er gitt at han har) i gokk i godt voksen alder, slik at de må ta vare på ham og forsørge ham eller være en kasteball på leiemarkedet med dårlig helse, flytte fra kjæresten sin og nettverket sitt her, og på toppen av alvorlig sykdom måtte stresse med å betale vanlige regninger istedenfor å få forutsigbarheten og hvilt ordentlig slik at han faktisk kan få roen til å bli friskere, fordi han tvinges over på sosialstønad? Hva er fornuften bak dette? Jeg har tradisjonelt likt endel av politikken til høyresiden, men er i tenkeboksen etter å ha hørt dette. Det virker hjerteløst å tråkke på de svakeste i samfunnet på denne måten, og lite gjennomtenkt. Og hva hvis man selv blir syk? Da forstår jeg det slik at med en slik ordning , så vil staten kunne kreve at du og jeg og alle som leser dette innlegget må bli fattige , selge leilighet og alle eiendeler osv om man blir syk, før man kan søke om å få videre hjelp? Selv om man har jobbet og bidratt i maaange år for det man eventuelt har, sånn som kompisen min? (Og det er ikke gitt at man får hjelp og ja på søknaden videre selv om man trenger det, om man feks møter en dårlig person som saksbehandler). Og hva hvis noe sånt skjer med familie, venner, kjæreste som er i jobb, men blir syke? Med et sånt system vil de tvinges ut i fattigdom og vi som eventuelt er pårørende må da ha økonomien for å forsørge de. Er vi forberedt på det? Ønsker vi et slikt samfunn? Der man må bli fattig om man blir syk eller være prisgitt å ha en rik famile eller andre som kan forsørge en? Det hjelper ikke med fancy uføreforsikringer etc da heller, om disse er koblet opp mot om man mottar AAP eller annet vedtak fra nav. Slik ser jeg det er i vilkårene til uførforsikringen jeg har i jobben min iallfall. Endret 28. august av Stabbur Mer presis tittel 14 3 7
Abra Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Jepp, dette skjer nok hvis de vinner. Rødt er tydeligvis det partiet som taler de sykes/uføres sak best. 21 1 4
Hensatt Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Det beste er nok uansett å ha en egen forsikring på dette. Man vet aldri hva fremtiden bringer eller hvem som vinner valget og saboterer trygdeordningene. 4 3
Stabbur Skrevet 16. august Forfatter #4 Skrevet 16. august Hensatt skrev (7 minutter siden): Det beste er nok uansett å ha en egen forsikring på dette. Man vet aldri hva fremtiden bringer eller hvem som vinner valget og saboterer trygdeordningene. Takk for tips. Skulle ønsket det var sånn, men når jeg søkte på rene inntektsforsikringer er disse enten tidsbegrensede (feks 1 år) OG knyttet opp mot at man får ytelse fra nav, i tillegg så jeg en som krevde at man er i et spesifikt yrke da det kun var tilgjengelig for fagforeningsmedlemmer og da bare noen tusenlapper 45000/12 mnd eller 7500 kr/mnd med stopp etter et år. I tillegg må man for disse forsikringene sikkert være helt frisk fra før for å kunne tegne forsikringene, noe mange ansatte, spesielt de oppi årene ikke er lengre. Dvs. det virker dessverre som om disse forsikringene varer ikke lenge kun 1 år, de er koblet mot vedtak i nav, og forutsetter at man ikke har noe særlig i journalen fra før av, og summen for liten ift levekostnader. Altså i praksis ikke noe man kan livnære seg av. Vanlige uføreforsikringer er også koblet mot nav, sum varierende, må ha plettfri helseerklæring. Altså ikke tilgjengelig for alle og for å ha høy sum må man ha hatt råd til å betale høy forsikringssum, altså være ganske rik fra før av. 7 5
Stinali Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Om blått kommer til makta og du uheldigvis er langvarig syk så mister du de verdiene du har opparbeidet deg tidligere. Egen bolig? Det er bare å selge og leve av eventuelt overskudd. 8 6
atropos Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Høyresiden kommer til å tvinge frem privatisering av ytelser. Folk kommer til å tegne private helseforsikringer slik så de er sikret utbetalinger og behandling hvis de blir syke. Velferdsstaten blir bygget ned og forskjellene mellom fattige og rike blir større. Vi vil få en amerikanisering av samfunnet, og det kan ikke jeg fatte at noen har lyst på. Jeg stemmer godt ut på venstresiden for å beholde og forbedre velferdssamfunnet vårt. 19 2 19
Stabbur Skrevet 16. august Forfatter #7 Skrevet 16. august Stinali skrev (9 minutter siden): Om blått kommer til makta og du uheldigvis er langvarig syk så mister du de verdiene du har opparbeidet deg tidligere. Egen bolig? Det er bare å selge og leve av eventuelt overskudd. Ja høres helt forferdelig ut. Hvis kompisen min sitter igjen med 300 000- meglerutgifter - ekstra helseutgifter, er summen dessverre ikke lenge å leve av... 1 1
Stabbur Skrevet 16. august Forfatter #8 Skrevet 16. august atropos skrev (2 minutter siden): Høyresiden kommer til å tvinge frem privatisering av ytelser. Folk kommer til å tegne private helseforsikringer slik så de er sikret utbetalinger og behandling hvis de blir syke. Velferdsstaten blir bygget ned og forskjellene mellom fattige og rike blir større. Vi vil få en amerikanisering av samfunnet, og det kan ikke jeg fatte at noen har lyst på. Jeg stemmer godt ut på venstresiden for å beholde og forbedre velferdssamfunnet vårt. Selv de som er mest til Høyresiden blir da lurt og ødelegger for seg selv av egen politikk tror jeg. For private helseforsikringer dekker ikke alt, og forsikringsbransjen tjener penger på å avvise. Når forsikringsbransjen blir det med best tilbud, kan de sette opp prisen, endre vilkårene m.m. og skvise ut de av oss med vanlig lønn og de av oss i øvre middelklasse også. Ingen er sikret tror jeg da om retten til god helse i praksis styres av private forsikringsbedrifter. Kun de rikeste vil kunne leve et godt liv og få hjelp om de blir syke. PS: et mulig unntak er stortingspolikerne som til forskjell fra folk flest har hele 4 års rett til sykepenger..som de har vedtatt selv, og egne avtaler. Folk i forsikringsbransjen tror jeg også har egne avtaler. 4 1 5
Perine Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Det er allerede testet, uten å gi de resultatene som høyre trodde at det skulle, og de fikk tilbakemeldinger på det underveis, men ingenting nyttet. De sendte en mengde syke mennesker ut i fattigdom med sin brutale politikk. For de som er interessert, ligger det haugevis av avisartikler, vedtak og omtaler av alle tragediene som fulgte med karensåret, på AAP-aksjonen.no og på deres facebookgruppe AAP-aksjonen. Det er alt fra å miste hjemmet sitt, til familier som gikk i oppløsning, og selvmord. Jeg kan bare ikke forstå at noen virkelig tør å overlate makta til høyresiden igjen. Sykdom og skader kan virkelig ramme alle. 14 2 13
Bor Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Stabbur skrev (1 time siden): Jeg har en kompis med alvorlig lungesykdom under avklaring på AAP. Skal han seriøst måtte selge den lille leiligheten sin (som han har jobbet hardt og som er det eneste faste normale holdepunktet han kanskje har hatt de siste årene oppi all sykdom), måtte flytte hjem til foreldrene sine (som det ikke er gitt at han har) i gokk i godt voksen alder, slik at de må ta vare på ham og forsørge ham eller være en kasteball på leiemarkedet med dårlig helse, flytte fra kjæresten sin og nettverket sitt her, og på toppen av alvorlig sykdom måtte stresse med å betale vanlige regninger istedenfor å få forutsigbarheten og hvilt ordentlig slik at han faktisk kan få roen til å bli friskere, fordi han tvinges over på sosialstønad? Hvor fant du i partiprogrammet at dette er alternativet til AAP? 2
Stabbur Skrevet 16. august Forfatter #12 Skrevet 16. august Bor skrev (6 minutter siden): Hvor fant du i partiprogrammet at dette er alternativet til AAP? Jeg har bare spurt om det stemmer, fordi jeg har hørt de fortsatt mener dette. Det står ikke noe tydelig nei til karensår iallfall, og høyresiden vet jeg hadde det tidligere og de har ikke sagt noe annet til nå, såvidt jeg vet. Ang. alternativ til AAP, så var karensåret altså tidligere under høyresiden. Hvis du leser om karensåret, så betyr dette at man ikke kunne søke om AAP på nytt før det var gått 1 år. Dvs om man ikke fikk en annen ytelse, måtte man gå på sosialen (og ikke alle fikk det heller). Jeg viser til sitat fra Ungdomsveileder i Nav, Martin Kvalvik. Han pekte også på at Høyre sist de satt i regjering innførte et karensår for AAP-mottakere. De som hadde nådd makstiden for arbeidsavklaringspenger, ble kastet ut av ordningen i ett år. Dermed sto de uten inntekt, annet en sosialstønad for dem som hadde så lite penger at de kvalifiserte til det. Utdrag fra forskningsartkkelen over, se under "Sosialhjelp eller ingenting". Hopp til hovedinnhold Søk Meny KAI-kronikken Venteåret skulle få flere raskt ut i jobb – resultatet ble et annet Kronikk: Flere kom raskere på uføretrygd, og noen ventet uten ytelse eller inntekt da det ble innført endringer i regelverket for AAP, skriver forskere. Publisert: 19.06.2023 | Frøydis M. Bakken | Ivar Lima | Eirik Grønlien, Kunnskapsavdelingen, Arbeids- og velferdsdirektoratet Sist oppdatert: 19.06.2023Foto: Katja Kircher, NTB Arbeidsavklaringspenger (AAP) er en midlertidig helserelatert ytelse for personer med nedsatt arbeidsevne. I 2018 ble det innført en rekke endringer i regelverket for AAP (se faktaboks nederst i saken). Blant annet ble makstiden på AAP redusert til 3 år, etterfulgt av en ettårig karens. Karens betyr det samme som ventetid eller karantene, og innebar at AAP-mottakerne som nådde makstid mistet AAP i ett år før de kunne søke på nytt. Daværende arbeids- og sosialminister Anniken Haugli begrunnet forslaget om innstramming i regelverket fra 2018 slik i en pressemelding 31.3.2017: "Da AAP-ordningen ble innført i 2010 var målet tidligere og bedre oppfølging, og at flere skulle raskere tilbake til arbeidslivet. Ingen av disse målene er nådd. Mottakerne skal nå få raskere og mer individuelt tilpasset bistand. Samtidig skal færre komme inn i ordningen, og maksimal stønadsperiode kortes ned. Jeg tror endringene vil føre til at flere enn før blir i stand til å gå tilbake til arbeid". KAI-kronikken KAI-kronikken er tekster skrevet av forskere og andre for å skape større interesse for og bevissthet om arbeidsinkludering og formidler forfatterens synspunkter. Mer informasjon om Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) finner du på hovedsiden. Ønsker du å skrive for KAI-kronikken? Ta kontakt med redaktørene: Ann-Helén Bay Heidi Moen Gjersøe Bibliotek for arbeidsinkludering Ser du etter forsking på arbeidsinkludering? Mer lesestoff finner du i Bibliotek for arbeidsinkludering. Fire år senere skulle karensperioden fjernes og unntaksreglene igjen bli slik at var lettere å forlenge AAP-perioden utover maksgrensen. «Dette er viktige grep for å unngå at personer på AAP faller ut av ordningen før de er ferdig avklart. Flere skal få avklart sin situasjon og hjelpes tilbake i jobb» sa arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik i en pressemelding 21. januar 2022. I studien vår (nav.no) har vi sett på hva som skjedde med de AAP-mottakerne som nådde maksgrensen og derfor ble berørt av det såkalte venteåret eller karensåret. Fikk de sosialhjelp, uføretrygd eller jobb i den perioden de var omfattet av karens? Raskere til uføretrygd og uendret til jobb Det nye og strengere AAP-regelverket medførte raskt at færre mottok AAP i mer enn 4 år. Det ser også ut til at regelverket ble håndhevet strengere etter hvert. 2 år etter innføringen hadde maksgrensen langt på vei blitt reell. Først og fremst fikk flere raskere uføretrygd, mens antallet som kom i jobb ikke endret seg. Målet med regelverksendringene i 2018 var at flere skulle gå over i jobb etter avsluttet AAP periode. Før regelverksendringene i 2018 var det mellom 24-30 prosent som var i jobb de første månedene etter at de avsluttet AAP. Vi fulgte dem i de 2 neste årene, og de som ikke begynte å jobbe med en gang kom i liten grad i jobb. Andelen som begynte å jobbe gikk ned etter regelverksendringene, noe som skyldes at maksgrensen ble reell og flere avsluttet AAP. Antallet som kom i jobb, var derimot stabilt. Tidligere studier har vist at de som har arbeidsgiver når de starter på AAP i større grad er i jobb når de avslutter. Få av de som var registrert hos NAV med nedsatt arbeidsevne uten rett til AAP i karensåret hadde mottatt sykepenger før de startet på AAP. De har altså ikke har vært i jobb og tjent opp sykepengerettigheter, men har startet rett på AAP. Dette tyder på at de har hatt en svakere tilknytning til arbeidsmarkedet før de startet på AAP. Sosialhjelp eller ingenting Andelen som mistet AAP uten jobb eller uføretrygd økte. Omtrent 40 prosent av de som var i karens mottok sosialhjelp. Flertallet mottok altså ingen ytelse. Når de tidligere AAP-mottakerne var ferdig med karensperioden, begynte andelen med sosialhjelp raskt å minke, hovedsakelig fordi mange søkte AAP igjen. Det er ikke alle som mister AAP som kvalifiserer til sosialhjelp, for eksempel hvis de har en ektefelle som har for høy inntekt eller hvis husholdningen har en formue. Det er grunn til å tro at denne gruppen opplevde en betydelig inntektsnedgang i venteåret. Riktignok deltok om lag en fjerdedel i et statlig arbeidsmarkedstiltak, og har da fått oppfølging og tiltakspenger fra NAV. Men tiltakspenger er betydelig mindre økonomisk gunstig enn AAP. Per dags dato er satsen på 268 kr per dag, noe som ville utgjort 61 640 kr i året, ved deltakelse på tiltak hver arbeidsdag i løpet av ett år. Det er langt under minsteytelsen på arbeidsavklaringer på omtrent 220 000 kr i året i 2022. 1 6
Perine Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Bor skrev (5 minutter siden): Hvor fant du i partiprogrammet at dette er alternativet til AAP? Disse artiklene er datert i 2022 og 2023, altså etter forrige valg. Det står nok ikke i partiprogrammene. Jeg har ikke lagt merke til noen tegn på at de har skiftet mening siden den gang. Rart at det ikke har kommet frem noe om det i valgkampen nå. Gjeninnføring vil jo eventuelt kreve en lovendring som igjen må opp i Stortinget. De må få flertall for en slik lovendring og det vi må håpe på et at samtlige andre partier har tatt til fornuft og vil stemme mot. Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på - Fagbladet.no Høyre vil gjeninnføre året uten penger for folk på arbeidsavklaringspenger | FriFagbevegelse Høyre sier karensåret etter AAP gir raskere avklaring. Ikke mulig å fastslå, mener Nav | FriFagbevegelse 6 4
Pilleville Skrevet 17. august #14 Skrevet 17. august Ax2020 skrev (10 timer siden): Med all respekt, så er det velkjent at høyresiden er og har alltid vært for de sterkeste sin rett. De taler hele tiden de mest bemidlede sin sak - altså de aller rikeste og alltid de "sterkeste" og friskeste blant oss. Høyresiden dyrker alt som er "topp 1%", være seg helse, penger, formue - egentlig minner hele systemet meg om mannen med barten fra 1930-tallet fordi når man ser på hva kapitalismen er, så belønner den styrke, bygger hele tiden på styrke og der alt annet skal knuses. Det vil si den som er frisk og rik (nå gjerne også hot utseendemessig i den grad at hotness faktoren er slik at alle på Tinder vil pule deg og alle vil betale for din OnlyFans om du opprettet en slik en) er den som kan dra nytte av dette nådeløse kapitalistiske systemet. Så ja, Frp og Høyre vil innføre karensåret, med KrF og Venstre sin velsignelse, Frp og Høyre vil knuse velferden og legge til rette for utviklingen vi ser i England og nå for tiden i USA der fascismen og det høyreradikale går frem noe som er en naturlig utvikling når du har hatt lenge nok en nådeløs kapitalisme der de sterke belønnes mens man tråkker på alle andre. Dette valget er det aller viktigste i vår tid og det blir ikke noe mer velferds-Norge slik vi kjenner det om den mørkeblå siden får lov å herje med opptil 60 MRD NOK i såkalte "skattelettelser" der mesteparten av dette skal i de rikes sin lomme, samtidig som Sylvi og Erna skal fortelle alle andre som blant annet trenger tannlege at det får de betale av egen lomme. Og mange andre ting også, slik som karensåret. Det man alltid kan være sikker på at når de mørkeblå har makta er at de rike blir bare enda rikere enn det de allerede er, det er bankers og det kan du alltid være sikker på at deres formuer bare vokser enda mer når de mørkeblå styrer. Her var det mykje synsing. Kom med lenker 3
Lava Anne Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Perine skrev (10 timer siden): Disse artiklene er datert i 2022 og 2023, altså etter forrige valg. Det står nok ikke i partiprogrammene. Jeg har ikke lagt merke til noen tegn på at de har skiftet mening siden den gang. Rart at det ikke har kommet frem noe om det i valgkampen nå. Gjeninnføring vil jo eventuelt kreve en lovendring som igjen må opp i Stortinget. De må få flertall for en slik lovendring og det vi må håpe på et at samtlige andre partier har tatt til fornuft og vil stemme mot. Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på - Fagbladet.no Høyre vil gjeninnføre året uten penger for folk på arbeidsavklaringspenger | FriFagbevegelse Høyre sier karensåret etter AAP gir raskere avklaring. Ikke mulig å fastslå, mener Nav | FriFagbevegelse Hæ? Mener de dette? På hvilken måte synes de at det gikk bra sist?, når flere enn vanlig gikk rett på uføretrygd i stedet? Dette forsket de jo på? Resultatet var jo ikke bra. 3 1
Stabbur Skrevet 17. august Forfatter #16 Skrevet 17. august Pilleville skrev (58 minutter siden): Her var det mykje synsing. Kom med lenker Jeg prøver også å gjøre research. Fant nå at Frp/Fpu ved Simen Velle ønsker å legge ned folketrygden og i praksis innføre skolepenger. Det er rimelig å tro at Fpu, Fremskrittspartiets ungdomsparti, vil være framtidens Frp og at Fpu har stor innflytelse på Frp. Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/66Qq1O/fpu-leder-simen-velle-taler-sylvi-listhaug-midt-imot-paa-en-rekke-omraader Utdrag: Velle mener at: Kulturdepartementet bør legges ned, og landets teatre, NRK og operaen bør selges. Folketrygden bør avvikles. Sitat, " Kommentator": betyr i realiteten å fjerne samtlige sikkerhetsnett som velferdsstaten har bygd opp, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, frikort for legemidler for kronisk syke, stønad ved sykdom, stønad ved barnefødsler, barnetrygd, sosialhjelp, lik rett til medisinsk behandling, støtte ved dødsfall og tap av forsørger, stønad ved varig arbeidsuførhet. Kort sagt alt som kjennetegner den velferdsstaten Norge har vært siden folketrygden ble innført ved ulykkesforsikring for industriarbeidere i 1895. Driften av alle sykehus og alle universiteter bør settes ut på anbud. Sitat kommentator "Det innebærer en total privatisering av all høyere utdanning og enda verre, en total privatisering av norsk helsevesen ut over fastlegeordningen." Og det skattesystemet han ønsker, skal ikke bidra til omfordeling mellom fattig og rik. 3 6
Alizee Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august Stinali skrev (13 timer siden): Om blått kommer til makta og du uheldigvis er langvarig syk så mister du de verdiene du har opparbeidet deg tidligere. Egen bolig? Det er bare å selge og leve av eventuelt overskudd. Det skjer med nåværende regjering selv uten å være syk og i full jobb 4 2 2
Perine Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august (endret) Alizee skrev (1 time siden): Det skjer med nåværende regjering selv uten å være syk og i full jobb Nei, det stemmer ikke. Det er riktignok stort press på boligmarkedet og prisene går opp. Renter er dyrt, prisene stiger på alt, og folk blir mer sårbare for endringer i økonomien. Det er vanskelig å planlegge for alt, ikke låne for mye, og ha et realistisk syn på hva man har råd til. Dette vil antakelig bli mye verre med høyresiden, da de ønsker skattelette til de rikeste, og gir blaffen i vanlige folk. Endret 17. august av Perine 6 3
Pilleville Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august Perine skrev (1 time siden): Nei, det stemmer ikke. Det er riktignok stort press på boligmarkedet og prisene går opp. Renter er dyrt, prisene stiger på alt, og folk blir mer sårbare for endringer i økonomien. Det er vanskelig å planlegge for alt, ikke låne for mye, og ha et realistisk syn på hva man har råd til. Dette vil antakelig bli mye verre med høyresiden, da de ønsker skattelette til de rikeste, og gir blaffen i vanlige folk. Siste setningen er bare tull😅 5
thomH Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august atropos skrev (15 timer siden): Høyresiden kommer til å tvinge frem privatisering av ytelser. Folk kommer til å tegne private helseforsikringer slik så de er sikret utbetalinger og behandling hvis de blir syke. Velferdsstaten blir bygget ned og forskjellene mellom fattige og rike blir større. Vi vil få en amerikanisering av samfunnet, og det kan ikke jeg fatte at noen har lyst på. Jeg stemmer godt ut på venstresiden for å beholde og forbedre velferdssamfunnet vårt. Ble det en merkbar "amerikanisering" av samfunnet i perioden 2013-2021? I så fall, nevn de tiltakene som du mener bidro til dette. 3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå