Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2002 #1 Skrevet 23. november 2002 Hei Skal søke befalsutdanning i Forsvaret til neste høst. Trenger derfor noe treningstips, spesielt dersom noen har noen glupe forslag til hvordan jeg kan bedre utholdenheten min når det gjelder løp. Trenger og noen ideer om hvordan jeg kan trene kroppshevinger hjemme. Vet ikke helt hva jeg skal bruke til å "henge" i mens jeg trener dem. Alle tips mottas med takk
Gjest Zalomine Skrevet 23. november 2002 #2 Skrevet 23. november 2002 Generelt kan jeg lite om trening, for jeg trener minimalt.. men, øke utholdenhet i lange løp? Hva med å... løpe mye? Er det ikke slik man blir god til å løpe langt? Nettopp ved å løpe langt?
starie Skrevet 24. november 2002 #3 Skrevet 24. november 2002 En kamerat av meg som skulle i militæret begynte å trene et år før han dro, han løp noen runder rundt Sognsvann med tung sekk på ryggen. Kanskje det kan være noe?
@lfa Skrevet 24. november 2002 #4 Skrevet 24. november 2002 Løp minimum en gang i uka, legg inn litt intervalltrening (det hjelper på hurtighet og vilje). Husk å bruk tid på oppvarming. Når det gjelder kroppshevingene.... hva med et bord? Går det an? Kroppshevinger er vel (vil jeg påstå) en av de enkleste øvelsene, da... Husk også å trene mage/rygg muskulatur. :blunke: Lykke til!
Gjest Zalomine Skrevet 24. november 2002 #5 Skrevet 24. november 2002 Er ikke kroppshevninger der man henger etter en bom (på gymmen på skolen da) og skal få kroppen opp med haka over bommen? (i alle fall måtte guttene det..) slikt kan jeg ikke se for meg hvordn man gjør med et bord.... og jeg anser det slett ikke som ENKELT (har vel aldri klart det hittil i mitt liv...) Eller husker ejg rett og slett feil øvelse?
@lfa Skrevet 24. november 2002 #6 Skrevet 24. november 2002 Neida, du husker ikke feil, Fredagsbarn. Men jentene får en litt enklere versjon av denne. :blunke: Det er gutta som fortsatt må slite seg gjennom kroppshevinger i bom, der de henger etter armene og må løfte haka over... Jentene gjør dette liggende om du skjønner. Altså mye lettere... Derfor jeg tenkte et bord kanskje kunne funke...
Gjest Zalomine Skrevet 24. november 2002 #7 Skrevet 24. november 2002 Ja, jeg mener at vi fikk en enklere utgave på skolen, eller, jeg mener vi muligens slapp, men fikk krav om noe annet (suring fra guttene om dette) Men ja, liggende kan nok et bord funke. Slipper jenter enkere unna i millitæret også? Uansett aldri vurdet noe millitærliv jeg, så det er ikke noen aktuell prolemstilling for meg. Lykke til med treninga, til den som skal trene.
Thomas Skrevet 25. november 2002 #8 Skrevet 25. november 2002 Det er ganske mange menn som liker at kvinner ligger på ryggen...
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2002 #9 Skrevet 27. november 2002 Hei! I de fleste forretninger som selger treningsutstyr får du kjøpt en stang til å feste i døråpningen som brukes nettopp til kroppshevinger/chin ups. Jeg kjøpte en type som ikke festes inni døråpningen, men på veggen like over. Den står litt ut (hvis du skjønne hva jeg mener) så jeg syntes den så ut til å være mer praktisk i bruk. men begge typer kan brukes. Koster ikke stort heller (rundt kr. 200,-). Du kan sikkert få til noe som funker like bra selv, med et metallrør som utgangspunkt. Du kan også feste ekstra vekt rundt midjen for å gjøre øvelsen tyngre. Det var en av dere som sa at han måtte huske å trene mage/ryggmuskulatur også. Chin-ups er jo en av de beste ryggøvelsene som finnes! Man skal ha en sterk rygg for å klare det, er ikke mange jenter som klarer det forresten... (etter mye trening klarer jeg 10 og er stolt av det!) Men altså, det er den store ryggmuskelen (latissimus dorsi) som får mest juling ved denne øvelsen.
Ionaa Skrevet 29. november 2002 #10 Skrevet 29. november 2002 Når jeg søkte til Befalsskole fikk jeg tilsendt en brosjyre med forslag til treningsprogram (var visst ille mange som strøyk på det fysiske og dette ville de unngå med å sende ut treningsprogram veldig tidlig). Men det er viktig å komme i gang i god tid i forveien. For meg var ikke styrken noe problem men motivering til å løpe. Har du mulighet til å trene i treningsstudio? I så fall kan du prøve "jentekropshevningene" ved å bruke en sånn flyttbar benk (de man ofte ligger/sitter på når man løfter stang eller manualer), legge den under et sånt stativ som vektstenger ligger i.....det finnes flere hakk på disse stativene, så man legger en stang (uten vekter) i passe høyde. Man har føttene på benken og holder seg i vektstangen og løfter. Du vil oppleve at dette er en ganske enkel øvelse, men veldig greit å ha trent på den. Håper jeg forklarte meg noenlunde greit... Tren styrketrening annenhver dag (IKKE oftere, musklene trenger hvile for å vokse) og løp ellers i uka. Kan godt dele opp styrketreningen så du ikke trener ALLE musklene hver gang. Gjerne intervalltrening som er sagt tidligere. Det er viktig og ta riktige push ups og sit ups med en gang. Nå du føler du klarer de bra så legg gjerne noen løse vekter på brystet eller bak hodet ved sit ups og på ryggen ved push ups. For å øke tyngden på push upsene ytterligere (og samtidig trene eksplosivitet) kan du holde kroppen ca 5cm over bakken og gå opp og ned på telling (i stedenfor ned og opp som vanlige push ups) Et ekstra godt råd fra meg: Mange jenter(gutter også for den saks skyld) har som mål å klare karakter 4.0 på opptaket. Men sikt høyere, sikt så høyt som mulig. Jo bedre form du er i før opptaket jo bedre blir året. Det blir en del fysiske prøvelser hele året, det slutter ikke etter opptak og aspirantperioden. Det blir bedre for deg å være i bedre fysisk form enn akkurat kravene Lykke til med treningen Må legge til at etterhvert som jeg løp mer og mer så likte jeg det bedre og bedre
~Arwen~ Skrevet 1. desember 2002 #11 Skrevet 1. desember 2002 Hei du. Hva slags treningsbakgrunn har du? Det er viktig å vite for å kunne gi deg gode råd. Likevel litt generelt, vinklet opp mot BS-kravene: for å løpe godt og fort, må du løpe. Tren variert, og minst 3 ganger i uken. I begynnelsen er lange, rolige turer det beste for å få et grunnlag. Senere legger du inn intervaller, og hurtigere tempo - dvs øker intensitet og varighet. Legg inn 3 km-tester underveis. Og tren mot elevkravet, ikke aspirantopptaket! Elevkravet for jenter er 1430. Enda bedre er selvsagt å trene mot guttekravet, 1330. Kroppshevinger er ikke så enkelt å trene hjemme. Har du tilgang til en gymsal? Under testen har du beina på en lav benk, og det er under alle styrketestene uhyre viktig at du trener akkurat slik du må gjennomføre testen! En liten glipp i teknikk kan ødelegge hele øvelsen, så "train as you fight". :o) Det du kan gjøre i tillegg, er å trene muskelgruppene du bruker i øvelsen, utenom. Manualer er kjempefint. Anbefaler deg sterkt å begynne på et senter - mulighetene der er gull verdt. Ellers går det an å bruke bordet. Heng under bordet - men dette blir også feil trening, siden teknikken under øvelsen er helt annerledes. Så, igjen: pengene brukt på et treningssenter vil ikke være bortkastet. Stiller du godt rustet fysisk, vil du ha en soleklar fordel ved opptaket! Ellers hjelper jeg gjerne til mer om du forteller litt mer om bakgrunn, nåværende form etc.
Mathias Skrevet 24. februar 2003 #12 Skrevet 24. februar 2003 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ght=utholdenhet http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...hlight=l%F8ping
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå