AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Jeg har en kjæreste som er halvt nederlandsk, og halvt japansk. Han er født og oppvokst i Japan, og føler seg derfor som japaneser. Jeg har vært ofte i Japan, og vi har bodd sammen i Europa. Vi har nå bestemt oss for å gifte oss, og bosette oss i Europa. Han har ingen problemer med å få seg jobb, pga sin utdannelse, og han snakker tre språk flytende. Tidligere i dag, når vi snakket sammen, så ble jeg ganske lei meg og sjokkert. Han har et menneskesyn, som er svært forskjellig fra mitt, for å si det forsiktig. Han er visst redd for å miste meg, og derfor har jeg ikke vært klar over disse synspunktene. Jeg sa at før vi begynner å planlegge bryllup, så må vi kunne snakke om ting som kanskje er vanskelig. Jeg har aldri vært på utkikk etter min identiske tvilling. Jeg tåler fint uenighet, men dette synes jeg var såpass prekært, at jeg vet ikke om jeg kan leve med noen med slike holdninger. Er det realistisk at jeg satser på en fremtid med denne mannen? Når det gjelder akkurat dette menneske synspunktet, så står han på linje med Norgesdemokratene. Er det noen andre her som har et forhold som fungerer med svært forskjellige verdier? Har lurt på om jeg kan prøve å ignorere dette, men det er vanskelig siden disse holdningene er såpass ekstreme, synes jeg. Anonymkode: ab663...71c
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Har forsøkt et forhold med en med et grunnleggende ulikt syn enn meg på det jeg oppfatter som ganske fundamentale verdispørsmål. Aldri igjen. Vi lot som det gikk greit en stund, men det ble raskt problematisk uansett. Og med en felles fremtid, kanskje til og med barn, slår det meg som helt umulig. Helt krise. Jeg hadde aldri, aldri, aldri forsøkt igjen. Anonymkode: 28f8d...259 13 7
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en kjæreste som er halvt nederlandsk, og halvt japansk. Han er født og oppvokst i Japan, og føler seg derfor som japaneser. Jeg har vært ofte i Japan, og vi har bodd sammen i Europa. Vi har nå bestemt oss for å gifte oss, og bosette oss i Europa. Han har ingen problemer med å få seg jobb, pga sin utdannelse, og han snakker tre språk flytende. Tidligere i dag, når vi snakket sammen, så ble jeg ganske lei meg og sjokkert. Han har et menneskesyn, som er svært forskjellig fra mitt, for å si det forsiktig. Han er visst redd for å miste meg, og derfor har jeg ikke vært klar over disse synspunktene. Jeg sa at før vi begynner å planlegge bryllup, så må vi kunne snakke om ting som kanskje er vanskelig. Jeg har aldri vært på utkikk etter min identiske tvilling. Jeg tåler fint uenighet, men dette synes jeg var såpass prekært, at jeg vet ikke om jeg kan leve med noen med slike holdninger. Er det realistisk at jeg satser på en fremtid med denne mannen? Når det gjelder akkurat dette menneske synspunktet, så står han på linje med Norgesdemokratene. Er det noen andre her som har et forhold som fungerer med svært forskjellige verdier? Har lurt på om jeg kan prøve å ignorere dette, men det er vanskelig siden disse holdningene er såpass ekstreme, synes jeg. Anonymkode: ab663...71c Nei, det funka veldig, veldig dårlig. Det er mange forskjeller jeg kan leve med, men verdisynet må matche. Anonymkode: 026de...9a7 9 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Nei det kommer mest sannsynligvis ikke til å gå bra. Jeg fikk barn med en som jeg opplevde som hverken konservativ eller svært liberal, ganske lik meg på mange måter. Han forandret seg (eller viste sitt sanne selv) etter hvert og det er ganske vanskelig å bo i samme hus og å oppdra barn med noen som har grunnleggende forskjellige verdier og som ytrer meninger man aldri vil at barnet skal vokse opp med. Det trigger gjerne hvor sterkt dine verdier er etterhvert også og konflikten gror. Tenk deg godt om her med hodet og ikke med hjertet. Anonymkode: 98582...d3b 4 12
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Det fungerer så lenge man er forelsket og ikke snakker om livets viktige ting, eller ikke skal oppdra barn sammen. Unn deg selv et bedre liv enn å leve med en mann som har et menneskesyn som du ikke kan akseptere. ❤️ Dette er så grunnleggende verdier at der må man være noenlunde på samme bølgelengde om man skal kunne ha det godt sammen. Dere er ikke kompatible når det gjelder disse viktige verdiene. Kjæresten din høres dessuten historieløs. Han har sikkert ikke fått med seg hvordan japanere ble internert i leire i USA under andre verdenskrig heller? Anonymkode: 9c15b...cb6 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Japanere er vel ikke kjent for å være så positivt innstilt til innvandring i eget land. Han er jo selv noe multikulturell, hva tenker han om å innvandre hit? Hvilke emner er dere veldig uenige om? Kjønnsroller? Oppdragelse? Økonomi? Anonymkode: cee9a...761 15
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Kjærligheten gjør blind, sies det. I dette tilfellet har jo han holdt disse holdningene skjult nettopp for å unngå å miste deg. Han må da ha tenkt at dette kunne være en dealbreaker. Han gjør deg faktisk en tjeneste når han viser deg dette FØR giftemål og evt barn, slik at du kan ta et veloverveid valg på riktigere grunnlag. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Hvem vet hva mer han har skjult som vil dukke opp om noen år… Anonymkode: f5e12...8b5 8 5
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august For å legge til over her, ja, jeg har gjort samme feil og skilte meg fra vedkommende. Anonymkode: f5e12...8b5 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det funka veldig, veldig dårlig. Det er mange forskjeller jeg kan leve med, men verdisynet må matche. Anonymkode: 026de...9a7 Enig, det er faktisk det aller mest fundamentale grunnlaget for et forhold. Noen forskjeller mht interesser, preferanser og personligheter kan gå fint, men grunnleggende ulikheter i moraloppfatning, menneske- og samfunnssyn gjør et forhold dødfødt. Denne fyren høres skakkjørt ut, og det skyldes nok ikke bare kulturbakgrunnen. Anonymkode: 65f34...def 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Japaner. Ikke japaneser Anonymkode: 1d4ed...b89 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Japaner. Ikke japaneser Anonymkode: 1d4ed...b89 Jeg er halvt norsk, og norsk er ikke morsmålet mitt, har et annet europeisk språk som morsmål, derfor kan det snike seg inn noen grammatiske feil her og der. Ts Anonymkode: ab663...71c 7
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Det kommer ikke til å funke, nei. Anonymkode: c7ca7...cb6 5 1
Mymlen Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Spesifikt, hvilke politiske meninger er det som hovedsakelig skiller dere? 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det kommer mest sannsynligvis ikke til å gå bra. Jeg fikk barn med en som jeg opplevde som hverken konservativ eller svært liberal, ganske lik meg på mange måter. Han forandret seg (eller viste sitt sanne selv) etter hvert og det er ganske vanskelig å bo i samme hus og å oppdra barn med noen som har grunnleggende forskjellige verdier og som ytrer meninger man aldri vil at barnet skal vokse opp med. Det trigger gjerne hvor sterkt dine verdier er etterhvert også og konflikten gror. Tenk deg godt om her med hodet og ikke med hjertet. Anonymkode: 98582...d3b Det er akkurat det som jeg sliter med. Tenke med hodet istedenfor hjertet. Tenker hvor snill han har vært mot meg. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Japanere er vel ikke kjent for å være så positivt innstilt til innvandring i eget land. Han er jo selv noe multikulturell, hva tenker han om å innvandre hit? Hvilke emner er dere veldig uenige om? Kjønnsroller? Oppdragelse? Økonomi? Anonymkode: cee9a...761 Han er positiv til å innvandre hit. Han er veldig, veldig glad i Amerika. Har sagt han ville stemt Trump, derfor har han også et sværy forskjellig politisk synspunkt enn meg. Jeg valgte å ignorere det, tenkte at vi får vel leve med disse forskjellene. Vi er ikke uenige om kjønnsroller eller oppdragelse. Vi er nok litt uenig om økonomi, men ikke verre en at vi kan samarbeide om dette. Men alt i alt, så blir det et veldig forskjellig menneskesyn. Han synes palestinske barn og babyer også bare kan bli drept, for absolutt alle palestinere er Hamas, i følge ham. Ts Anonymkode: ab663...71c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har en kjæreste som er halvt nederlandsk, og halvt japansk. Han er født og oppvokst i Japan, og føler seg derfor som japaneser. Jeg har vært ofte i Japan, og vi har bodd sammen i Europa. Vi har nå bestemt oss for å gifte oss, og bosette oss i Europa. Han har ingen problemer med å få seg jobb, pga sin utdannelse, og han snakker tre språk flytende. Tidligere i dag, når vi snakket sammen, så ble jeg ganske lei meg og sjokkert. Han har et menneskesyn, som er svært forskjellig fra mitt, for å si det forsiktig. Han er visst redd for å miste meg, og derfor har jeg ikke vært klar over disse synspunktene. Jeg sa at før vi begynner å planlegge bryllup, så må vi kunne snakke om ting som kanskje er vanskelig. Jeg har aldri vært på utkikk etter min identiske tvilling. Jeg tåler fint uenighet, men dette synes jeg var såpass prekært, at jeg vet ikke om jeg kan leve med noen med slike holdninger. Er det realistisk at jeg satser på en fremtid med denne mannen? Når det gjelder akkurat dette menneske synspunktet, så står han på linje med Norgesdemokratene. Er det noen andre her som har et forhold som fungerer med svært forskjellige verdier? Har lurt på om jeg kan prøve å ignorere dette, men det er vanskelig siden disse holdningene er såpass ekstreme, synes jeg. Anonymkode: ab663...71c Norgesdemokratene?? Nei, det hadde vært fullstendig uaktuelt for min del!! Hadde aldri kunnet være sammen med noen med slike ekstreme holdninger. Anonymkode: 1d1e8...287 7
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Ville du gått på date med han om du kom over profilen hans på Tinder og han var ærlig om standpunktene sine? Eller hadde du sveipet han vekk? Det burde si deg noe om hvor du egentlig står. Grunnen til at han er ærlig nå er fordi du har lovet å gifte deg med han. Så nå kan han vise deg hvem han egentlig er.. Og det i seg selv er ganske skummel oppførsel. For det betyr at den fyren du har forelsket deg i kanskje ikke finnes engang. Om han virkelig hadde vært ærlig med deg hadde du visst hvor ekstreme meninger han har for lenge siden. Jeg lurer på hva dere har snakket om når dere har sett nyheter sammen? Folkemord i Gaza, kvinners rettigheter er borte i USA og fascismen på sterk fremmarsj. Hva har han sagt når disse temaet kommer opp? Hva tenker han om kvinners rettigheter? Er du din egen person eller er underlagt mannen? Hva når dere har fått barn og du virkelig bundet til han - hva vil han avsløre da? Det er ikke snilt å juge til den du er glad i og det er ikke snilt å manipulere noen til å forelske seg. Og det er heller ikke normal oppførsel. Anonymkode: 4922a...315 3 7
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august Mymlen skrev (1 minutt siden): Spesifikt, hvilke politiske meninger er det som hovedsakelig skiller dere? Han er svært, svært konservativ, mens jeg er langt mer liberal en ham. Jeg føler meg også usikker fordi han har valgt å skjule noe holdninger for meg. Jeg har en kjempegod japansk venninne, og hun deler ikke hans synspunkt på disse områdene, så jeg tror ikke dette er mest kulturelt. Det har med han personlighet å gjøre. Ts Anonymkode: ab663...71c
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Hvis et norsk politisk parti er eksempelet du bruker for å fremheve hans dårlige menneskesyn så tror jeg heller det er du som er intolerant. Anonymkode: 8c9f8...b24 6 3
citysaint Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han er positiv til å innvandre hit. Han er veldig, veldig glad i Amerika. Har sagt han ville stemt Trump, derfor har han også et sværy forskjellig politisk synspunkt enn meg. Jeg valgte å ignorere det, tenkte at vi får vel leve med disse forskjellene. Vi er ikke uenige om kjønnsroller eller oppdragelse. Vi er nok litt uenig om økonomi, men ikke verre en at vi kan samarbeide om dette. Men alt i alt, så blir det et veldig forskjellig menneskesyn. Han synes palestinske barn og babyer også bare kan bli drept, for absolutt alle palestinere er Hamas, i følge ham. Ts Anonymkode: ab663...71c 🚩🚩🚩 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis et norsk politisk parti er eksempelet du bruker for å fremheve hans dårlige menneskesyn så tror jeg heller det er du som er intolerant. Anonymkode: 8c9f8...b24 Nei, jeg prøver bare å fremheve forskjellene mellom oss, og flere av hans holdninger tilsvarer Norgesdemokratene. Det gjør ikke mine, og spørsmålet er om vi derfor passer sammen. Hvis du synes jeg er intolerant fordi jeg forklarer dette, så er det helt greit. Ts Anonymkode: ab663...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå