lil Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 (endret) Jeg har en skoleoppgave i mikro om å analysere hvordan prisene på strøm kan ha utviklet seg slik de har. Er det riktig av meg å definere dette markedet som et tilnærmet frikonkuransemarked? Jeg står litt fast, noen med peiling som kan hjelpe meg med innspill?? Eller noen som har en link til noe nyttig..? Tusen takk i såfall !! Endret 25. mars 2006 av lil
summer25 Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Det sluttbruker betaler for strøm kan deles i tre 1/3 avgifter til staten 1/3 Nettleie, hvor rammen settes av myndighetene 1/3 Kraft De to første kommer du ikke unna, mens du står fritt til å velge kraftleverandør. Regner med du kan finne endel info her: www.nve.no www.enova.no www.oed.no
lil Skrevet 25. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2006 Tusen takk for linkene! Vi regner enda kun heelt enkelt, jeg skal forsøke å forklare dette ved hjelp av basic begreper i konsument, produsent og enkel markedsteori. Uff.....
LilleBille Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Du kan kanskje også finne noe på konkurransetilsynets sider om kraftpriser
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Det sluttbruker betaler for strøm kan deles i tre 1/3 avgifter til staten 1/3 Nettleie, hvor rammen settes av myndighetene 1/3 Kraft De to første kommer du ikke unna, mens du står fritt til å velge kraftleverandør. Regner med du kan finne endel info her: www.nve.no www.enova.no www.oed.no ← Jeg er med på at strømselskapene skal ha 1/3 hver. Men jeg synes på ingen måte det er logisk at staten også skal menge seg med de andre pengeinnkreverne. Hvor kom den fra liksom? Hviket grunnlag og berettigelse har staten til å plutselig bare smyge seg inn overalt på alt vi kjøper for å sneket inn og stjele på den måten? Frekt! Vi betaler masse skatt og avgifter...mange nordmenn har ikek lønn igjen etter at faste utgifter er betalt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 Jeg er med på at strømselskapene skal ha 1/3 hver. Men jeg synes på ingen måte det er logisk at staten også skal menge seg med de andre pengeinnkreverne. Hvor kom den fra liksom? Hviket grunnlag og berettigelse har staten til å plutselig bare smyge seg inn overalt på alt vi kjøper for å sneket inn og stjele på den måten? Frekt! Vi betaler masse skatt og avgifter...mange nordmenn har ikek lønn igjen etter at faste utgifter er betalt. ← hadde vi kun betalt for strømmen, hadde mange fått det enklere. stiger strømmen 10 øre, så vil staten tjene 12 øre på det. Om ikke noen får røyka ut den regjeringen som sitter nå....så er det rart. DE ER VERRE ENN ALLE ANDRE SOM HAR SITTET. EN KATASTROFE FOR LANDET. FRU HALVORSEN HAR MISTET GANGSYNET VED HJELP AV JENSEMANN. TRØSTEN ER AT DE KUN SITTER DENNE PERIODEN....NESTE GANG FÅR VI NOE BEDRE
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #7 Skrevet 26. mars 2006 Årsaker til prisstigning på strøm. -Forbruket øker stadig -Produksjonen øker ikke tilsvarende, større vannkraftutbygginger er det slutt på og gasskraftverk skal man ikke ha. Vindkraft begynner å komme, men det monner ikke helt. -Vi er i et marked med Norden og resten av Europa der strømmen produseres av kjernekraft, kull og gass. Prisen på olje og gass har mangedoblet seg, noe som har ført til at også prisen på kull har steget kraftig. Alt dette gjør at strømprisen i nabolandene har økt kraftig og drar dermed med seg prisen her i landet. I tillegg kommer CO2-kvote markedet i Eu. Skal produsentene produsere litt ekstra må de kjøpe kvoter og dermed blir prisene enda høyere.
lil Skrevet 26. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2006 Tusen takk, siste gjest Er det riktig å si at vi har et tilnærmet frikonkuransemarked på kraften i Norge, mens netteier er monopolist?? Lurte på å dele det opp slik jeg..
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #9 Skrevet 26. mars 2006 Norske strømselskaper eksorterer jo en god del strøm til utlandet....til de har selskapene alltid nok strøm..men til oss her hjemme er det "ikke nok". Hvor dumme tror ledelsen i disse få selskapene at folk er?! Det blir aldeles for galt når vi må betale nesten 2000,- i nettleie for å ikke bruke strøm for 1,5 måned! Fucking røde regjering
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #10 Skrevet 26. mars 2006 Kan legge til at den gangen kraftstasjonene barndom ble det satt opp en nedbetalingsplan på de fleste kraftstasjoner. Planen var at etter stasjonene var nedbetalt skulle strømmen bli gratis. Ekspertene hadde ikke regnet med at strømbehovet skulle eksplodere
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #11 Skrevet 26. mars 2006 Tusen takk, siste gjest Er det riktig å si at vi har et tilnærmet frikonkuransemarked på kraften i Norge, mens netteier er monopolist?? Lurte på å dele det opp slik jeg.. ← Netteier er monopolist ja, og NVE regulerer hvilke priser de får lov til å ta. Kraftprodusentene operer i et fritt marked og selger til den som betaler høyest, forbrukerne kjøper fra den som selger billigst (sløve forbrukere kjøper fra den de alltid har kjøpt av)
summer25 Skrevet 26. mars 2006 #12 Skrevet 26. mars 2006 Norske strømselskaper eksorterer jo en god del strøm til utlandet....til de har selskapene alltid nok strøm..men til oss her hjemme er det "ikke nok". Hvor dumme tror ledelsen i disse få selskapene at folk er?! Det blir aldeles for galt når vi må betale nesten 2000,- i nettleie for å ikke bruke strøm for 1,5 måned! Fucking røde regjering ← Tror du får ta deg en titt på sidene til NVE... det er nok ikke så svart på hvit som du skal ha det til.... Det norske vannkraftsystemet er kjennetegnet ved store variasjoner i tilrenning av vann til de norske vannmagasinene. Derfor er Norge helt avhengig av å utveksle kraft med våre naboland og systemer med innslag av varmekraft. I perioder med lite tilsig må vi importere kraft, mens i perioder med mye tilsig eksporteres det gjerne kraft.
lil Skrevet 27. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2006 Netteier er monopolist ja, og NVE regulerer hvilke priser de får lov til å ta. Kraftprodusentene operer i et fritt marked og selger til den som betaler høyest, forbrukerne kjøper fra den som selger billigst (sløve forbrukere kjøper fra den de alltid har kjøpt av) ← Ergo er det ikke helt feil å "analysere" slik jeg nevnte?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 27. mars 2006 #14 Skrevet 27. mars 2006 Dette er jo nokså enkelt - hvis man har fulgt med. I 1995 opphevet Stortinget prisfastsettelsen på strøm og vi fikk et fritt kraftmarked i Skandianvia. Dette er organisert under navnet Norpool og kraftprodusentene selger strøm der de får best pris - det være seg Sverige, Norge eller Danmark - og etterhvert resten av Europa. Dog har norske elverk leveringsprlikt i Norge, men til den førende markedspris. Som forbruker betaler du for strøm og nettleie for transport av strøm. Du kan kjøpe strøm hvor du vil, men nettleie betaler du til den som har distribusjonsnettet der du bor. Sistnevnte har monopol i sitt område. Ettersom årene har gått har det kommer fler og fler overføringsledninger mellom Sverige og Norge, Danmark og Norge og det kommer også mellom Nederland/Storbrittania og Norge. Når disse kabler er ferdig lagt er det både til fordel og ulempe for oss. Vi får sannsynligvis mye mer like kraftpriser over året - og våre kraftpriser vil også nærme seg europeiske hvor strømpriser ligger på ca 1 kr/kWh - altså minst det dobbelte av hva vi betaler i dag. Fordelene med disse overføringskablene er også at vi ikke blir så avhengig av vann i våre magasiner og ved tørrår kan vi får kraft fra utlandet. I særs våte år kan det selges kraft til utlandet fra Norge. Dessuten er det også slik at det er ikke like stor overføringskapasitet mellom de ulike regionene i Norge. Ofte blir strøm solgt fra Syd-Norge og til Sverige, men i Nord-Norge er det omvendt hvor vi kjøper kraft både fra Finnland og Russland. Dessuten er det ofte slik at om sommeren selger vi masse strøm til utlandet. Da stoppes ofte kraftverk for vedlikehold og de nyter godt av norsk vannkraft. Om vinteren kjøper vi tilbake både atom- og kullkraft fra utlandet. (Ikke skjønner jeg hvordan vi kan børse med CO2-kvoter ved å ikke produsere CO 2 her i landet, men kjøpe kullkraft fra Danmark er helt ok. Likeledes med gasskraft, det er greit å selge den til Tyskland hvor de produserer strøm av gassen, men her hjemme skal vi ikke kunne det.) Når det gjelder påstandene om at Jens og fru Halvorsen har noe med dette å gjøre er det delvis sant. De kommer aldri til å klare å reversere privatiseringen av kraftmarkedet, like lite som borgerlig side ønsker å få en slutt på det. Under forrige regjering - borgerlig - skjedde heller ingenting og hvis vi hadde borgerlig flertall på Stortinget i 1995 er det nok fritt kraftmarked et resulatet av borgerlig flertall der. Alle disse avgifter på strøm er et resulatet av forskjellige regjeringer - ikke bare Jens og fru Halvorsen. Hadde vært fint om det var så enkelt. Noen her inne er temmelige historieløse - og undersøk historien før du begynner å mekre om enten Jens, Kåre, Gro eller Kjell Magne. Ingen av dem har vært særlig flinke til å gi oss lave strømpriser. Og skal du klage bør du begynne med Kjell Magne, Ingerid Schau og Stensnes. Hva skjedde for 3 år siden - da vi hadde skyhøye strømpriser (omlag 30% høyere enn idag) Jo, de gikk ut i TV og presse og sa ingen skulle fryse, bruk strøm - vi betaler. Hva skjedde - alle ble lurt!!! Noen måtte gå fra gård og grunn, andre ble henvist til sosialen og ingen fikk hjelp. Glem alle politikere i dette spillet, slik sett er alle like råtne. Det eneste de hjelper er kapitalen - fritt marked. Flott? For deg og meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå