Gå til innhold

Stopper vektnedgangen om man spiser "for lite"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du mener du startet på slankesprøyter? 

Anonymkode: e3fb4...65d

Hvor fikk du det fra at vedkommende startet på sprøyter? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått på noen lavkalori dietter, og ja man går alltid raskt ned i vekt på de, men de fører også til lav energi og mindre overskudd til trening. Og dermed så blir totalforbrenningen lavere fordi man forbrenner mindre på bevegelse. 

Det er bra at du minner deg selv på å spise det du skal fordi det er ekstremt lett å gå på en overspisingssmell når inntaket er for lavt over lengre tid. 

Anonymkode: e263d...e89

Sant, det orker jeg ikke. Vil ikke bli slappfisk heller, så jeg passer litt bedre på enn jeg har gjort de siste ukene. Regnet meg frem til at jeg ligger på ca 1200-1300 kalorier gjevnt over. Noen dager mindre, andre dager litt mer. Men jeg merker at jeg blir fortere mett etter at jeg startet på intermitterende faste, og så har jeg jo ikke så god tid på å spise for mye heller😅

Ts

Anonymkode: 8e7bf...4e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, ligger du i kaloriunderskudd så går du ned i vekt.

Hvis man klarer å stagnere eller å legge på seg av kaloriunderskudd, så er man et medisinsk mirakel som må forskes på asap for å stoppe internasjonal hungersnød. 

Anonymkode: fffa2...480

Det er jo faktisk sånn at kroppen går inn i en stressmodus når man går ned fort og mye i vekt, så jo det kan stagnere, men hvis man bare holder det gående så løsner det igjen.  Samme som at man kan stagnere på trening, man klarer ikke øke vekt/repetisjoner,men fortsetter man så løsner det også 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (Akkurat nå):

Hvor fikk du det fra at vedkommende startet på sprøyter? 

Regnet med at sånne kommentarer kom til å komme, det er jo bare typisk når man snakker om vektnedgang på KG😅 Og uansett, hvis sprøyter kan hjelpe noen, så må de få gå på dem. Jeg gjør ikke det da, og jeg skjønner heller ikke hva som i mine svar skulle tilsi at jeg har startet på det. Skrev jo bare "livstilsendring" 😄
Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En kan faktisk stoppe opp. Kroppen kan gå inn i å spare.

Her fikk mannen beskjed at han fikk i seg for lite i forhold til aktivitet og at kroppen da ville hamstre det den fikk å lagre fordi at det var for lite. Dette var ernæringsfysiolog som sa, da han var innlagt på et opptrening senter. Etter å øke protein inntak igjen begynte vekta å gå ned igjen

Anonymkode: 93fac...94c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her fikk mannen beskjed at han fikk i seg for lite i forhold til aktivitet og at kroppen da ville hamstre det den fikk å lagre fordi at det var for lite. Dette var ernæringsfysiolog som sa, da han var innlagt på et opptrening senter. Etter å øke protein inntak igjen begynte vekta å gå ned igjen

Aha, takk for tips. Kan selvsagt prøve å øke proteininntaket mitt. Fikk han gode råd på hva han burde spise? Blir fort mett av proteiner/kjøtt.

Ts

Skrevet

Regnet med at sånne kommentarer kom til å komme, det er jo bare typisk når man snakker om vektnedgang på KG😅 Og uansett, hvis sprøyter kan hjelpe noen, så må de få gå på dem. Jeg gjør ikke det da, og jeg skjønner heller ikke hva som i mine svar skulle tilsi at jeg har startet på det. Skrev jo bare "livstilsendring" 😄
Ts

Merkelig at så mange har så mye i mot de sprøytene, man betaler jo for de helt og holdent selv, og de kan ikke brukes av de med diabetes, så alle argumentene de hadde mot før har på en måte falt bort 😂

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aha, takk for tips. Kan selvsagt prøve å øke proteininntaket mitt. Fikk han gode råd på hva han burde spise? Blir fort mett av proteiner/kjøtt.

Ts

Hele poenget er å bli fort mett, og proteiner holder deg mett lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men kroppen skrur ned forbrenningen og får deg til å ville overspise. Det lureste er å gå sakte ned i vekt

Anonymkode: 77ed4...54a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (2 minutter siden):

Hele poenget er å bli fort mett, og proteiner holder deg mett lenger. 

Ja, sant. Er bare redd for at jeg skal bli skikkelig tynnfeit hvis jeg ikke spiser nok😆 Neida, får bare holde det gående. Tror jeg er på en god driv her, og det er behagelig å ikke gå rundt å være konstant sulten.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Merkelig at så mange har så mye i mot de sprøytene, man betaler jo for de helt og holdent selv, og de kan ikke brukes av de med diabetes, så alle argumentene de hadde mot før har på en måte falt bort 😂

Enig. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, sant. Er bare redd for at jeg skal bli skikkelig tynnfeit hvis jeg ikke spiser nok😆 Neida, får bare holde det gående. Tror jeg er på en god driv her, og det er behagelig å ikke gå rundt å være konstant sulten.

Ts

En samtale med ernæringsfysiolog kan jo være lurt om du er veldig usikker. Her på KG kan du få mange råd som ikke passer deg, din hverdag og evt helse 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må trene styrke!!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (3 minutter siden):

En samtale med ernæringsfysiolog kan jo være lurt om du er veldig usikker. Her på KG kan du få mange råd som ikke passer deg, din hverdag og evt helse 

Skal til legen til uka, skal nevne det for henne og høre om hun har noen å anbefale. Takk for tips 😃 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må trene styrke!!!!

Det er planen! :D 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts

Han fikk beskjed å spise kylling og siden vi har tilgang til vilt å spise mer av elg, rådyr, fisk, hare

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette er litt misforstått. Kroppen "hamstrer" ikke når man spiser lite. Den tærer på restlagre. Det er ikke gunstig om man allerede er normalvektig og har mindre fett å ta av. Kanskje det gjelder mannen din,

Men har man mye overskuddsfett så kan det være gunstig å spise lite, også å faste, spesielt om fettet ligger rundt magen. Da blir det usunne fettet brukt til energi, og stabilisere metabolske verdier som blodsukker. 

Likevel, selv om man har mye overskuddsfett så er det en vanskelig tilgjengelig energikilde for kroppen å bruke i aktivitet. Glykogenlagre trenger karbohydrater for umiddelbar energi til trening. Og man kan dermed føle seg energiløs og slapp selv om man har mange ekstra kilo å tære på dersom inntaket er veldig lavt og glykogenlagrene er tomme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hørt at hvis man ligger i for stort kaloriunderskudd, vil vektnedgangen stagnere. Er det sant? 

Forbrenningen blir lavere ja.

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Forbrenningen blir lavere ja.

Ugh. Skulle ønske at folk forstod dette, og ikke kjørte den samme forenklingen. Det hele må nyanseres. Forbrenningen "går ned" fordi kroppen reduserer energiforbruket i hvile (basalforbrenningen).

Kroppen bruker lagrene, men samtidig kan den "skru ned" farten litt på energibruken for å forlenge hvor lenge lagrene varer. Hvor mye dette skjer, avhenger av hvor mye fett og muskelmasse man har, og hvor drastisk inntaket er kuttet.

Det bør være et krav for alle som fremdeles sier at man ikke går ned i vekt når man spiser for lite å lære (friske opp) ren fysikk, termodynamikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (7 timer siden):

Hvem da? Ser ingen her som sier at de har noe imot de?

Anonymkode: fb1b9...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...