Gå til innhold

Venninna ser ikke lengre enn sin egen nese ang kjæresten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten hennes er et eneste stort rødt flagg. Han har ikke kontakt med barna sine, han snakker ned ekskona så til de grader, han hater flere av sine egne familiemedlemmer. At han ikke har kontakt med barna er ekskonas skyld. Han snakker åpent om dette til henne, og hun deler gladelig videre til meg om hvor fæl ekskona og familien hans har vært mot han. 

Jeg prøver å si til henne at alle saker har to sider, og at hun kanskje skal være litt kritisk til han, siden han hater så mange, og kanskje ikke ser sine egne feil. Men hun er uenig. 

Jeg er redd det komme til å gå rett vest med dem, og at hun blir dratt ned i et hull hun ikke kommer seg opp av. Jeg får vondt av å stå på sidelinjen uten å kunne hjelpe henne til å se alle disse røde flaggene. 

What to do? 

Anonymkode: bd921...060

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke mye du kan gjøre akkurat nå, men dersom han faktisk er en dårlig person, så vil hun se det selv etterhvert. Da kan du stå klar med snytepapir og eventuelle råd for å komme seg bort. Nå finnes psykopater av det kvinnelige kjønn også, så jeg ville heller forsikret meg om at ikke ekskona hans faktisk er én av disse først.

Anonymkode: a9dab...f6e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har sagt dine bekymringer til henne så er det ikke mer du kan gjøre. Hennes liv, hennes valg. Og du kjenner heller ikke hele historien.

Anonymkode: eea8e...0c2

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hender faktisk at en hel familie er sprø og at én mann/kvinne ser det, får nok og trekker seg unna. Kanskje han er scaoegoat, og derfor har tiltrekt seg en kone (nå ekskone) som var lik som en giftige familien? Det er ikke alltid slik at "han er fellesnevneren, så..."

Anonymkode: 10251...e9b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 19.32):

Kjæresten hennes er et eneste stort rødt flagg. Han har ikke kontakt med barna sine, han snakker ned ekskona så til de grader, han hater flere av sine egne familiemedlemmer. At han ikke har kontakt med barna er ekskonas skyld. Han snakker åpent om dette til henne, og hun deler gladelig videre til meg om hvor fæl ekskona og familien hans har vært mot han. 

Jeg prøver å si til henne at alle saker har to sider, og at hun kanskje skal være litt kritisk til han, siden han hater så mange, og kanskje ikke ser sine egne feil. Men hun er uenig. 

Jeg er redd det komme til å gå rett vest med dem, og at hun blir dratt ned i et hull hun ikke kommer seg opp av. Jeg får vondt av å stå på sidelinjen uten å kunne hjelpe henne til å se alle disse røde flaggene. 

What to do? 

Anonymkode: bd921...060

Det er ikke uvanlig at man velger en dårlig partner etter en oppvekst i en dysfunksjonell familie. Godt mulig han nå har kommet seg ut av det å ser ting tydeligere. Nå er han kanskje inne i en slags sorgfase hvor han trenger å ventilere. Så ikke nødvendigvis et rødt flagg nei! 

Anonymkode: b7e94...aa6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke uvanlig at man velger en dårlig partner etter en oppvekst i en dysfunksjonell familie. Godt mulig han nå har kommet seg ut av det å ser ting tydeligere. Nå er han kanskje inne i en slags sorgfase hvor han trenger å ventilere. Så ikke nødvendigvis et rødt flagg nei! 

For meg er det et rødt flagg. For hvorfor det behovet for å prate så mye dritt om de, og spesielt med en man dater.

Jeg har selv hatt en traumatisk barndom, veldig stygt brudd med min ex mann, og far til barna mine. Men jeg prater jo ikke noe om det. Og spesielt ikke med en jeg bare dater.

Og har man barn, så kjemper man for de, med alt man har. Og han har jo ikke sagt noe om det. Bare puttet seg selv i offer rollen.

Anonymkode: 2374a...4e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, TS, han virker ikke bra. Men du får dessverre ikke gjort noe så lenge venninnen din er blind, tro meg - jeg har vært på utsiden av dette selv, og det er svært frustrerende. Mitt råd, basert på egen erfaring, er å opprettholde kontakten slik at hun vet du er der den dagen hun trenger hjelp til å komme seg bort.

Anonymkode: 6acb4...6b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg er det et rødt flagg. For hvorfor det behovet for å prate så mye dritt om de, og spesielt med en man dater.

Jeg har selv hatt en traumatisk barndom, veldig stygt brudd med min ex mann, og far til barna mine. Men jeg prater jo ikke noe om det. Og spesielt ikke med en jeg bare dater.

Og har man barn, så kjemper man for de, med alt man har. Og han har jo ikke sagt noe om det. Bare puttet seg selv i offer rollen.

Anonymkode: 2374a...4e0

Vi reagerer ulikt på traumer og vi er ganske ulike også. Så at du ikke har behov for å prate om det, så kan andre ha det behovet. 

At han ikke sier han har kjempet for det, betyr ikke at han ikke har gjort det. Spør heller neste gang i stede for å anta! 

Jeg synes slik dømming og antagelser du kommer med uten nok innsikt og forståelse, er et langt større rødt flagg. 

Jeg forstår du vil beskytte venninnen din, men dette må hun neste finne ut av selv og slippe opp kontroll. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at den manglende kontakten med barna er rødt flagg. Hvor gamle er de? Betaler han bidrag eller er dette grunnen til uenighet? Det har ofte vist seg å stemme for min del, de som snakker stygt om eksen og krangler om bidrag har ettervert vist seg å være dårlige kjærester også.. 

Anonymkode: 9404c...185

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvordan oppfører han seg mot henne? Mot deg og andre i hennes nærhet? Sier eller gjør han ting du reagerer på? Kort sagt - har du andre grunner til bekymring enn det hun sier at han har sagt om mennesker du strengt tatt ikke vet noe om? Jeg er enig i at det ikke er noe pluss å snakke dritt on andre og å ikke ha kontakt med ungene sine, men det er også familier som er så dysfunksjonelle og forhold som er så giftige at å trekke seg ut er den beste løsningen. Som du selv sier, så har alle historier flere sider. 

Jeg har en venninne som har vært i et dårlig forhold i 20 år - det er frustrerende å være vitne til, men det er hennes (relativt opplyste) valg og hennes liv. Jeg kan trøste når hun trenger det, snakke om frustrasjoner og alternativer, men hun er et voksent menneske med rett til ta å sine egne valg, uansett hvor dårlige de ser ut for oss andre. 

Endret av Daria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at man fort støter folk vekk fra seg dersom man blir for opptatt av å advare dem om noe de ikke selv ser. Dessverre. Jeg har lest masse om kulter og hvordan man kan få folk ut av dem, hvilket tydeligvis er frustrerende og vanskelig. Og visstnok er det noe av det samme med sjarmerende drittsekker - man blir lurt inn og det er ofte vanskelig å komme seg ut. Det utenforstående blir anbefalt er å jobbe for å opprettholde kontakten og forsiktig stille spørsmål uten at disse er altfor ledende. For eksempel så ville jo relevante spørsmål vært om hun faktisk har møtt denne koko-exen, hvor mye han betaler i barnebidrag, om hun har sett bilder av barna, hva som var grunnlaget for å gi full omsorg til mor, hvem han faktisk snakker positivt om... den slags, men kanskje spurt på en måte som om du tror på deres side av saken. Få henne til å selv resonere, fremfor å overtale henne med dine egne resonnementer. Ikke at jeg har prøvd selv, og jeg mistenker at dette er en lekse hun må lære ved å feile selv.

Anonymkode: 30017...0da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du bestemme  hvem hun skal være sammen med? Pass dine egne saker.

Anonymkode: ebba2...427

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste man oppnår ved å "advare" mot mennesker er å drive den man advarer fra seg - noen vil bedras, lures, såres, de velger sin egen seng så la de ligge.. du kan heller støtte henne TS når det hele går til helvete.. 

Anonymkode: 2de13...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Du høres selv ut som et rødt flagg, og en drama queen, som fantaserer om ting du ikke vet noe om eller har noe med?

Anonymkode: 93f3d...007

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...