Gå til innhold

Blir rike barn mobbet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg sett serier og lest artikler om fattige i Norge. Mange av dem er fattige fordi de er arbeidsufør, og mange er arbeidsufør Daim følge av mobbing i oppveksten. Ofte er foreldrene også ufør.

Er det noen sammenheng mellom mobbing og lav sosioøkonomisk status, og har det også motsatt sammenheng? Er det mindre sannsynlig at et barn fra en velstående familie blir mobbet? Jeg ser for meg at barnet kan bli mobbet på skolen, men at det kan være enklere å etablere andre vennskap gjennom f.eks. fritidsaktiviteter og reiser?

Hva tenker dere? Er det noe forskning på hvem som blir mobbet?

Anonymkode: f76a9...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det blir med jentebarn, men jeg opplever at guttebarn med penger har mer selvtillit enn andre. Vi hadde en i klassen som kun hadde venner fordi foreldrene hadde stort hus med boblebad. Husker også at det var de rike guttene som begynte med sex tidligst. De andre guttene endte opp med jentene som tidligere hadde datet rike gutter 

AnonymBruker
Skrevet

Husker ei ble mobbet for hun var emo, men familien hennes var på den rikere siden. 

Også populære barn som ikke var rike. Handler nok også om personlighet.

Anonymkode: dae6d...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: af40f...f54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg ikke tenke meg 

Anonymkode: 04f20...744

Skrevet

Ja rike barn blir stor sett alltid mobbet. Derfor er det best å være fattig hvis man skal ha barn.

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan bli mobbet, f.eks innad i eget miljø.

Anonymkode: b0fe4...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er klart penger kan kjøpe deg en del ting, som fine klær tilgang til ferier og en aktiv variert  fritid. Jeg tror og at foreldre med god økonomi gjerne og er foreldre som har utdanning ikke er blant de yngste og kanskje har mer ressurser gjennom eget liv til å veilede og hjelpe barna sine.

Det var jo en tråd her for en stund siden der en lærer fortalte at de hadde hatt to mobbesaker samtidig på skolen den ene mer alvorlig enn den andre. Men foreldrene til det barnet som ble mobbet(minst alvorlig) var så utrolig at de ble tvunget til å prioritere den fremfor det barnet som ble alvorligst mobbet. Det siste barnet hadde foreldre som selv slet med ting, snakket dårlig norsk og hadde lite overskudd til å kjempe for barnet sitt.

Når det er sagt så er mobbing utrolig komplekst. Kjenner flere i mitt nettverk hvor foreldrene har hatt en økonomi godt over snittet i barnets miljø men likevel har barnet endt opp med å bli utestengt og mobbet. 

Anonymkode: cd0e8...d0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan jeg ikke tenke meg 

Anonymkode: 04f20...744

De har faktisk tre ganger høyere sannsynlighet for å oppleve mobbing.

Anonymkode: 17725...14a

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan bli mobbet. Men å komme fra en pengesterk familie kan senke faren. Men på ingen måte fjerne den.

Anonymkode: 49bfb...a9e

AnonymBruker
Skrevet

Ja de blir også mobbet desverre 

Anonymkode: 41cf3...6be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle kan bli mobbet. Men å komme fra en pengesterk familie kan senke faren. Men på ingen måte fjerne den.

Anonymkode: 49bfb...a9e

Ja riktig. Ofte så er pengesterke foreldre og foreldre som er engasjerte og involverte i barna noe som gjerne forebygger en del.

Samtidig er mobbing noe som dessverre skjer overalt. Det er jo mobbing i Norges dyreste områder også.

Anonymkode: cd0e8...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Den gutten på barneskolen som ble mobbet mest kom fra et veldig velstående hjem. Alle kan bli utsatt for mobbing. Skremmende russisk rulett.

Anonymkode: 47b5a...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...