Gå til innhold

Jerninfusjon - erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som fikk jerninfusjon - hvor fort merket dere bedring?

Jeg har time om en og en halv uke og har vært dårlig i 3 uker nå. Er så vanvittig slapp og trøtt, mister mye hår og føler meg nesten smådeprimert. Føler jeg kaster etter pusten ved høy anstrengelse. Er tiltaksløs i helgene og siste ferieuka orka jeg ingenting. Har en del hjernetåke også. 

Jeg har tenkt i 2 uker nå at jeg skal dra til legen og få meg delvis sykemelding siden jeg er såpass dårlig, men så har jeg tenkt jeg bare må holde ut til timen og at ting fort vil bli bedre etter det, og at man ikke blir sykemeldt for jernmangel. 

Men jeg er redd bedringen ikke kommer med en gang, slik at det kan ta mange uker før jeg føler meg bedre, og den tanken er grusom med tanke på full jobb og symptomene. 

Det hører med historien at jeg har kronisk tarmsykdom og er i en aktiv fase der jeg har aktiv blødning fra tarmen. Det er grunnen til at jeg får infusjon og ikke tabletter siden ferritin lå på 20-tallet (er over 30 år) som ikke er kritisk lavt enda. Blodprosenten var fortsatt fin for 3 uker siden men jeg føler meg altså så vanvittig dårlig de siste ukene. 

Anonymkode: 5309d...6b4

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke erfaring å dele, men ville sende deg gode tanker❤️

Anonymkode: bc200...5f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri merket bedring. Ferritin har gått litt opp i en dag eller to, men vært tilbake på de sedvanlige 2 innen neste infusjon. På det meste fikk jeg infusjoner mandager, onsdager og fredager. Til slutt ble jeg og sykehuset enige om å avslutte siden det uansett ikke gir bedring og er både veldig tidkrevende og tærer på de få kreftene jeg har. 

Anonymkode: 67fe8...3ec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt pga jernmangel i flere perioder (hadde ekstreme blødninger som gjorde dette). Hadde overhodet ikke noe på jobb å gjøre. Ble til slutt operert og har ikke blødd eller hatt problemer med dette siden.

Husker dessverre ikke hvor lang tid det tok. Men gå til legen!

Anonymkode: d42a4...0d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har cøliaki og må ha jerninfusjon. Min første dose var i vår, og jeg merket bedring etter ca 3-4 uker. Det tok seg gradvis opp fra å være helt energiløs, tungpustet, svimmel og uten matlyst til bedre energi og lite/ingen tungpust. Dessverre ble det ikke fulgt opp godt nok med ny dose så det fallerte igjen i sommer og først nå skal jeg ta andre dose. Mitt råd er at du ber om nye prøver og oppfølging jevnlig. Men bedring vil du merke. 

Anonymkode: cdfe9...6c8

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk en slik infusjon på sykehuset da jeg var gravid i 7-8.måned, og følte at virkningen kom etter noen dager. En merkbar forbedring av symptomer lik de du beskriver.  Eneste ulempen i dagene etter var at jeg fikk utrolig treg mage, men det er jo en kjent bivirkning av jerntilskudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Jeg har cøliaki og må ha jerninfusjon. Min første dose var i vår, og jeg merket bedring etter ca 3-4 uker. Det tok seg gradvis opp fra å være helt energiløs, tungpustet, svimmel og uten matlyst til bedre energi og lite/ingen tungpust. Dessverre ble det ikke fulgt opp godt nok med ny dose så det fallerte igjen i sommer og først nå skal jeg ta andre dose. Mitt råd er at du ber om nye prøver og oppfølging jevnlig. Men bedring vil du merke. 

Anonymkode: cdfe9...6c8

Hva er grunnen til at mange med cøliaki ligger lavt på jern? 

Anonymkode: 05442...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...