Gå til innhold

Sykepleiere på sengepost - hvor mange pasienter har du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva som er normalt. Jobber på kirurgisk avdeling og syns vi til tider har VOLDSOMT mange pasienter per sykepleier til å være et sykehus. På dagvakt er det forsåvidt greitt 2 sykepleiere og 2 helsefag. 1 tar visitt 1 tar medisiner + spl oppgaver ute i avdeling. På kveld kan man være 1 sykepleier + 1 helsefag på 12 pasienter. Syns det er litt mange pasienter da det tidvis er MYE medisiner og prosedyrer. Vi gir også SAG.  Vi har en sykepleier til å legge medisiner osv på kveld, men for flere tun. Røde dager og helg har og redusert bemanning. Hva er egentlig normalt? 

Anonymkode: c3d60...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mindre ansatte pr pasient enn på sykehjem det der! + At sykepleieren må ta seg av all medisineringen og halve vakta går bort til dette. 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (17 minutter siden):

Mindre ansatte pr pasient enn på sykehjem det der! + At sykepleieren må ta seg av all medisineringen og halve vakta går bort til dette. 

Ja jeg vet.  Har og jobbet på sykehjem og da hatt 10-12 pasienter men de er da relativt stabile og helsefag kan dele medisin. Å dele medisin til 12 stk der 2 stk kanskje skal ha SAG og det er diverse sykepleirprosedyrer (som på dagen kan avhjelpes noe av den som har visitten, men på kveld og helg så er man helt alene i det) er igrunn litt vilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis 2-3

Anonymkode: 9d668...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sykehus er det? Lokal eller større en?

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet en del på en kirurgisk sengepost hvor sykepleierne hadde tre til fire pasienter hver dersom pasientene hadee med seg egne medisiner eller var friske fra før. Hvis de var krevende var det gjerne en til to pasienter. Samme på kveld. Nattevaktene hadde mellom to og åtte pasienter hver 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette på Ullevål?☺️ Har søkt på kirurgisk der 😬

Anonymkode: b1b93...d42

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Pasienter på sykehjem er nok også mye sykere, med kognitiv svikt og full pleie, hvor man hos mange må være to pleiere. Sykehus behandler stort sett sykdom og gir minimalt med pleie. Da jeg jobbet på sykehjem kom de ofte uflidde, med skjegg og uvasket hår tilbake. 

Anonymkode: 15316...d70

• Liker 4
Skrevet

Da jeg jobbet på kreft kunne vi ha 13-14 på natt. Da var vi to spl som delte på pasientene og én helsefagarbeider som assisterte oss. På dag opplevde jeg én lørdag at jeg hadde 8. Det var helt ekstremt mye da alle krevde sitt. Men stort sett hadde vi 3-4 på dag og kveld 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pasienter på sykehjem er nok også mye sykere, med kognitiv svikt og full pleie, hvor man hos mange må være to pleiere. Sykehus behandler stort sett sykdom og gir minimalt med pleie. Da jeg jobbet på sykehjem kom de ofte uflidde, med skjegg og uvasket hår tilbake. 

Ganske mange eldre på sykehjem nå og altså. Hvis de er veldig dårlige, og særlig etter kirurgi og intensivopphold osv, kan de absolutt kreve to i stell og pleie.  Uvasket hår kan de ha da det er minimalt med hjelpemidler for dusj for de som krever tungt stell. Ikke er det nevneverdig godt utstyr til barbering osv med mindre pasient har det med seg. Men de får altså stell og det krever litt tid. På en vanlig hverdag tar helsefag det. Helg, kveld og helligdager må man jo gjøre dette i tillegg til spl oppgaver og medisiner osv... Da blir stell nedprioritert 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske mange eldre på sykehjem nå og altså. Hvis de er veldig dårlige, og særlig etter kirurgi og intensivopphold osv, kan de absolutt kreve to i stell og pleie.  Uvasket hår kan de ha da det er minimalt med hjelpemidler for dusj for de som krever tungt stell. Ikke er det nevneverdig godt utstyr til barbering osv med mindre pasient har det med seg. Men de får altså stell og det krever litt tid. På en vanlig hverdag tar helsefag det. Helg, kveld og helligdager må man jo gjøre dette i tillegg til spl oppgaver og medisiner osv... Da blir stell nedprioritert 

Sykehus skulle det stå herregud 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke tid å barbere skjedd, vaske hår og ordne med negler på sykehus 😡 men stell får de jo

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ikke tid å barbere skjedd, vaske hår og ordne med negler på sykehus 😡 men stell får de jo

Joda, jeg vet de får stell. Og det var ikke noe kritikk heller. Uansett; pleiefaktoren er altfor lav både på sykehus og sykehjem. Jeg er avdelingsleder på sykehus nå, og det som spiser opp tiden til sykepleiere er jo alt det praktiske som ufaglærte kan utføre. NSF gjorde en tabbe da de på død og liv fikk gjennom at den tidens hjelpepleiere ble faset ut. De er jo på vei tilbake, men ikke på samme måte som før reformen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg vet de får stell. Og det var ikke noe kritikk heller. Uansett; pleiefaktoren er altfor lav både på sykehus og sykehjem. Jeg er avdelingsleder på sykehus nå, og det som spiser opp tiden til sykepleiere er jo alt det praktiske som ufaglærte kan utføre. NSF gjorde en tabbe da de på død og liv fikk gjennom at den tidens hjelpepleiere ble faset ut. De er jo på vei tilbake, men ikke på samme måte som før reformen. 

hvilken reform? Mener du loen-vedtaket i 1989? (Du vet at det ikke er NSF som bestemmer bemanningen verken i sykehus eller andre steder?)

Anonymkode: 774a5...daf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke hovedproblemet hos oss egentlig. Gjør stort sett sykepleieroppgaver (med unntak av dager vi har høy pleietyngde og det er helge /helligdagsbemanning) men at vi er ikke nok sykepleiere på jobb til å ta unna alle medisiner, prosesyrer og legevisitt osv. Særlig på helg og kveld. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvilken reform? Mener du loen-vedtaket i 1989? (Du vet at det ikke er NSF som bestemmer bemanningen verken i sykehus eller andre steder?)

Hos oss er bemanningen for lav ikke oppgavefordeling for dårlig ,sånn jevnt over. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva konkret gjorde NSF mener du? Bemanning er politisk styrt, takk Høyre og Ap som har styrt det meste.

Anonymkode: 09ac9...a48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva konkret gjorde NSF mener du? Bemanning er politisk styrt, takk Høyre og Ap som har styrt det meste.

Anonymkode: 09ac9...a48

Ja, mente Loen vedtaket. Der var NSF absolutt tilstede for å presse ut helsefagarbeiderne. 
Og ja, jeg vet at ikke NSF bestemmer bemanningen hos de enkelte helseforetak.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har aldri vært noen reform. Du er lite lite sykepleier som jeg er kongen av Danmark. Og er du avdelingsleder er du skremmende uvitende.

Ja, mente Loen vedtaket. Der var NSF absolutt tilstede for å presse ut helsefagarbeiderne. 
Og ja, jeg vet at ikke NSF bestemmer bemanningen hos de enkelte helseforetak.

Her slenger du ut noen gammelt hjelpepleieroppgulp som du ikke aner noe om. Jeg begynte i helse på 90-tallet, pasientbelegget på sykehus da og nå kan overhodet ikke sammenlignes, hjelpepleierne ble byttet ut fordi man trengte ansatte med mer kompetanse. Nå er helsefagarbeiderne tilbake fordi man ikke får tak i nok sykepleiere. De har mindre kunnskap og kompetanse enn hjelpepleierne, og er ikke interessert i stell og pleie, kun i å gjøre «sykepleieoppgaver». Du er en bitter hjelpepleier, det er det du er.

Ts den gang jeg jobbet på ulike poster hadde jeg ansvar for 6-12 pasienter på dagvakt, 10-16 på seinvakt/ helg, og 10-24 på natt. Bemanningen var svært ulik, men i snitt var vi 2-3 personer på 6-8 på dagen, og 2-3 på 10-16 seinvakt/helg, og posten der jeg hadde flest pasienter på natt hadde jeg hjelp av 1 person (hj.spl eller student) til snuing, stell, klokker ect, men hun skulle også hjelpe på naboposten. Jobbet natt i mange år og da hadde jeg 10 pas + korridor alene, uavklarte akuttpasienter med infeksjon, hjerteinfarkt, hjerterytmeforstyrrelser, intox, nyoppdaget diabetes, kolsforverring, akutt forvirring, suicidalforsøk, +++ Det var travelt, men samtidig faglig interessant og lærerikt. Syns 12 pasienter på 2 høre mye ut på kveld, men det kommer også an på hvilke type peasienter det er. Akutt, elektivt, postoperative, skal preppes til operasjon, og hvilket fagfelt det er snakk om, stor forskjell på de ulike kirurgiske grenene. Ikke høre på de som sammenligner med sykehjem, det er overhodet ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: 23195...952

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det har aldri vært noen reform. Du er lite lite sykepleier som jeg er kongen av Danmark. Og er du avdelingsleder er du skremmende uvitende.

Her slenger du ut noen gammelt hjelpepleieroppgulp som du ikke aner noe om. Jeg begynte i helse på 90-tallet, pasientbelegget på sykehus da og nå kan overhodet ikke sammenlignes, hjelpepleierne ble byttet ut fordi man trengte ansatte med mer kompetanse. Nå er helsefagarbeiderne tilbake fordi man ikke får tak i nok sykepleiere. De har mindre kunnskap og kompetanse enn hjelpepleierne, og er ikke interessert i stell og pleie, kun i å gjøre «sykepleieoppgaver». Du er en bitter hjelpepleier, det er det du er.

Ts den gang jeg jobbet på ulike poster hadde jeg ansvar for 6-12 pasienter på dagvakt, 10-16 på seinvakt/ helg, og 10-24 på natt. Bemanningen var svært ulik, men i snitt var vi 2-3 personer på 6-8 på dagen, og 2-3 på 10-16 seinvakt/helg, og posten der jeg hadde flest pasienter på natt hadde jeg hjelp av 1 person (hj.spl eller student) til snuing, stell, klokker ect, men hun skulle også hjelpe på naboposten. Jobbet natt i mange år og da hadde jeg 10 pas + korridor alene, uavklarte akuttpasienter med infeksjon, hjerteinfarkt, hjerterytmeforstyrrelser, intox, nyoppdaget diabetes, kolsforverring, akutt forvirring, suicidalforsøk, +++ Det var travelt, men samtidig faglig interessant og lærerikt. Syns 12 pasienter på 2 høre mye ut på kveld, men det kommer også an på hvilke type peasienter det er. Akutt, elektivt, postoperative, skal preppes til operasjon, og hvilket fagfelt det er snakk om, stor forskjell på de ulike kirurgiske grenene. Ikke høre på de som sammenligner med sykehjem, det er overhodet ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: 23195...952

Reform er feil ord, men et hyggelig menneske i tråden korrigerte meg til Loen-vedtaket. Jeg er sykepleier med master i ledelse, godt likt blant ansatte og avdelingsleder. Så det er lite skremmende ved meg.

Jeg har også skrevet at helsefagarbeidere er på vei inn igjen på sykehus.  Og noen bitter hjelpepleier er jeg ikke; har faktisk aldri møtt en bitter hjelpepleier.

Denne tråden har vært fin, men jeg synes du ødelegger med å gå på meg som person. Du kaller meg skremmende uvitende, bitter, mener jeg lyver om å være sykepleie og  slenger ut oppgulp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...