Gå til innhold

Noen med k-ptsd som har opplevd bedring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått diagnosen og er ganske dårlig. Hva hjalp deg til å få et bedre liv? 

Anonymkode: 6cb46...70d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er frisk, fikk intensiv behandling i lang tid, også mindre intensiv i enda lenger tid (dette er 14 år siden). Har nå et helt vanlig liv med unger, jobb, hobbyer, venner osv. 

Anonymkode: 1ebcb...c2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt diagnosen i noen år nå, for å være ærlig så vil jeg si : lytt til kroppen og vær snill mot deg selv. 

jeg vet ikke om man noen kan bli frisk, men man kan bli bedre. 

Anonymkode: 8590e...b2c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er frisk, fikk intensiv behandling i lang tid, også mindre intensiv i enda lenger tid (dette er 14 år siden). Har nå et helt vanlig liv med unger, jobb, hobbyer, venner osv. 

Fikk du behandling på dps eller annet sted? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt diagnosen i noen år nå, for å være ærlig så vil jeg si : lytt til kroppen og vær snill mot deg selv. 

Fikk du hjelp med tanker og følelser eller tenkte du deg bedre på egenhånd? 

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere syntes jeg ikke synd på meg selv. Reflekterte lite tilbake. Sammellignet ikke meg selv med andre. Hadde det egentlig bra.

Så har jeg hatt perioder med angst og depresjon. Mer angst. 

I situasjoner som minner om det som ga meg ptsd'n knekker jeg helt sammen, men heldigvis skjer det sjelden. 

Så har det gått bra en god stund frem til jeg begynner å reflektere over mitt liv, syns synd på meg selv sammenligne med andre. 

Jeg tror for meg er det veldig viktig å ikke reflektere så mye bakover, prøve å holde blikket fremover og ikke sammenligne med andre eller henge meg oppi ting folk sier ( de snakker fea sitt perspektiv, som ofte mangler nyanser). 

Altså jeg har klart ekstremt mye med kptsd, måtte ha tabletter for søvn. 

Men nå er jeg i en periode det jeg har det bra, må bare klare å ikke sammenligne meg selv med andre igjen, syns synd på meg selv. 

Jeg er en overlever og skal ikke la skiten styre meg. 

Anonymkode: 90f1d...a0d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk du behandling på dps eller annet sted? 

Nei det var hos privat psykolog, traumeekspert. 

AnonymBruker
Skrevet

Å over år insistere på å klare det alle andre klarer, selv om det tar lenger tid. Og ut fra det justere etter begrensninger. Å ta i bruk alle metoder for å få mer fred. Og å hver dag ta kampen med å identifisere følelser, og mønstre i tenkning for å bryte dem eller stanse dem før de oppstår, etc. Å finne bra folk å omgi seg med og å jobbe med og være sårbar overfor bra folk for å lære at nære relasjoner kan være noe helt annet enn det jeg forventer.

Anonymkode: 42e1e...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det var hos privat psykolog, traumeekspert. 

I Oslo? Vet ikke om du i så fall kunne tenke deg å anbefale vedkommende? Vanskelig å bare velge ut fra ulike aktørers hjemmeside. Ville bli veldig takknemlig ⚘

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I Oslo? Vet ikke om du i så fall kunne tenke deg å anbefale vedkommende? Vanskelig å bare velge ut fra ulike aktørers hjemmeside. Ville bli veldig takknemlig ⚘

Desverre er hun pensjonist og jobber ikke lenger, ellers skulle jeg gjerne gjort det. Kjenner til Aylin Aure i Oslo, hun er traumesertifisert med EMDR behandling og veldig flink generelt, men jeg brukte henne til noe helt annet så da må du høre om hun har k-ptsd erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen ptsd for 16år siden. Den gangen var det aldri snakk om kptsd. Jeg sitter med samme diagnose i dag dessverre. Eller i dag mener de det er kptsd. Jeg har vært for dårlig til traumebehandling, men hatt 16,5år i systemet. Har jeg opplevd bedring? Til dels. Men langt fra frisk. Vil jeg noen gang bli frisk? Nei. For store skader.

Anonymkode: 25e9c...661

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk diagnosen ptsd for 16år siden. Den gangen var det aldri snakk om kptsd. Jeg sitter med samme diagnose i dag dessverre. Eller i dag mener de det er kptsd. Jeg har vært for dårlig til traumebehandling, men hatt 16,5år i systemet. Har jeg opplevd bedring? Til dels. Men langt fra frisk. Vil jeg noen gang bli frisk? Nei. For store skader.

Anonymkode: 25e9c...661

Hvordan plages du i hverdagen, hvis du ønsker å si noe om det? Lurer på hvordan dere andre har det ❤

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for dårlig til å skrive så mye akkurat nå, men lagrer denne og håper å komme tilbake sterkere når jeg kommer meg litt mer ovenpå. Men en ting vil jeg si det finnes så jævlig mye dårlig behandling der ute, særlig i det offentlige, og så når den ikke funker, så klandres det på at en er behandlingsresistent, eller har for store skader osv. Det er så jævlig piss. Jeg har møtt MANGE psykologer og behandlere og bare en av dem hadde i nærheten av peiling på komplekse traumer. Ikke bare det, de har til og med det motsatte. Jeg ble innmari skadet av å gå til psykodynamisk terapi og grave i traumene i nesten 10 år! Og CBT gjorde jeg også som ikke lærte meg annet enn å push through og gaslighte meg selv. Det gikk som det måtte gå, jeg ufør. Samtidig har jeg for første gang håp om å bli helt frisk fordi jeg har tatt et steg BORT fra et helsevesen som ikke kan nok om komplekse traumer, og jeg kjenner faktisk at dette kan jeg finne ut av selv. Å bli ufør er det beste som har skjedd meg fordi jeg nå kan skjerme meg mot sykdoms-vesenet (helsevesenet). 

Haha, innser at jeg med dette innlegget høres ut som en sånn sint konspi-person, er ikke det. Men helsevesenet tror jeg har skadet like mange som det har hjulpet. Hjelper folk på kort sikt, men så blir de syk igjen senere med alt de aldri følte. 

Anonymkode: 0026e...595

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

EMDR fungerte for meg men blir aldri kvitt kompleks ptsd vil jeg tro, hos meg varer det i 3-4 uker og være bedre også har jeg dårlige dager å så bedre igjen. Min psykolog sa sist time at vi er bare mennesker og ikke roboter og maskiner vi må bare akseptere at noen dager er dårligere enn andre dager. Jeg har gått igjennom mye i livet som min psykolog sa også at h*n var stolt av at jeg var i live rett å slett 

Anonymkode: 07321...10b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, blitt betydelig bedre. Har på en måte skapt meg et liv som fungerer, selv om jeg streber etter enda bedre. 

Det som har hjulpet er veldig hardt arbeid med veiledning og hjelp fra en dyktig traume psykolog, gruppeterapi, emdr, kosthold/supplementer, lese/høre Podcaster, har en hobby jeg stortrives med, positive mennesker rundt meg og kanskje det som har hjulpet mest var å ta ansvar for eget liv/jobbe for å komme meg ut av offerrollen samt akseptere den bagasjen og utfordringene jeg har. 

Helt frisk er jeg ikke. Men håper selvsagt at behandlingen for kptsd blir bedre så det kanskje vil bli større sannsynlighet for å bli frisk med riktig behandling. 

Anonymkode: 61c9c...53b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er for dårlig til å skrive så mye akkurat nå, men lagrer denne og håper å komme tilbake sterkere når jeg kommer meg litt mer ovenpå. Men en ting vil jeg si det finnes så jævlig mye dårlig behandling der ute, særlig i det offentlige, og så når den ikke funker, så klandres det på at en er behandlingsresistent, eller har for store skader osv. Det er så jævlig piss. Jeg har møtt MANGE psykologer og behandlere og bare en av dem hadde i nærheten av peiling på komplekse traumer. Ikke bare det, de har til og med det motsatte. Jeg ble innmari skadet av å gå til psykodynamisk terapi og grave i traumene i nesten 10 år! Og CBT gjorde jeg også som ikke lærte meg annet enn å push through og gaslighte meg selv. Det gikk som det måtte gå, jeg ufør. Samtidig har jeg for første gang håp om å bli helt frisk fordi jeg har tatt et steg BORT fra et helsevesen som ikke kan nok om komplekse traumer, og jeg kjenner faktisk at dette kan jeg finne ut av selv. Å bli ufør er det beste som har skjedd meg fordi jeg nå kan skjerme meg mot sykdoms-vesenet (helsevesenet). 

Haha, innser at jeg med dette innlegget høres ut som en sånn sint konspi-person, er ikke det. Men helsevesenet tror jeg har skadet like mange som det har hjulpet. Hjelper folk på kort sikt, men så blir de syk igjen senere med alt de aldri følte. 

Anonymkode: 0026e...595

Du høres absolutt ikke ut som en sint konspiratorisk person, det du skriver er helt hundre prosent sant og viktig. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor dps pusher psykodynamisk metode på folk med kptsd, det er retraumatiserende og slitsomt. Jeg blir bedre av å ikke gå dit enn å gå dit! 
Og å bruke vanlig kognitiv terapi på en med kptsd er jo latterlig, for min del har jeg overhode ikke tilgang til egne tanker når jeg dissosierer, og jeg dissosierer mye! Så da sitter jeg der og er «flink» og svarer det psykologen vil at jeg skal si, såklart, selv om hjernen er blank. Og etter timene har jeg null peiling på hva vi har snakket om, det eneste er at jeg er kjempesliten. 

Jeg tenker at noen med litt makt bør gå inn og se litt på de dårlige metodene som brukes på traumer og gjøre det mer forskningsbasert. I alle fall hvis målet er å gjøre folk friske og ikke bare holde dem fanget i et system i femten år til de ikke orker mer. 

Anonymkode: 5debe...2aa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette. Jeg lærte å leve med det og ta det med meg, men måtte ta valg og gjøre endringer i livet mitt for å få det annerledes. Men det er likevel der, bare ikke i sjefsstolen, jeg lever livet fra et annet sted som utvikler seg med tiden, men det er langt bedre. Langt. 

Anonymkode: 85f62...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fikk du hjelp med tanker og følelser eller tenkte du deg bedre på egenhånd? 

Det første du burde gjøre om du ønsker bedring er å forstå at kptsd har svært lite med tanker å gjøre, og det er ikke mulig å bli stort bedre med noen former for kognitiv terapi eller andre måter å jobbe med tanker på. Kptsd sitter på et mye dypere nivå. Det er i underbevisstheten, i nervesystemet, og det er emosjonell læring. Dvs, du har lært på et følelesmessig nivå at du feks ikke er mulig å være glad i, bry seg om og elske. Uansett hvor mye du logisk sett vet at det ikke er sant, kan du aldri tenke deg ut av hva du har lært emosjonelt, så jeg anbefaler å hoppe over alt som involverer å tenke seg ut av symptomer.

Anonymkode: 5dff3...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...