AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Vi er 2 voksne og 4 sultne tenåringer. Dere andre som er mange. Hva har dere til middag? Grønnsaker er alltid et must til. Det går mye i laks, fiske kaker, pasta bolognese og kjøttkaker/poteter...trenger noen nye tips.. Anonymkode: 50535...682
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Vi er fire til daglig, men har ofte eldste sønn og svigerdatter over på middag. Typiske retter da er hjemmelagede kjøttkaker, gryter eller supper med lam, storfe eller reinsdyr, lasagne, moussaka, stekt sei med løk, fiskegrateng, fiskesuppe med foccacia eller rundstykker. Eller rett og slett taco eller kyllingsalat. Anonymkode: eba92...546
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Dess flere det skal lages til, dess lettere blir det egentlig, for man får da brukt opp grønnsakene. Diverse kjøttsteiker kan være noe å teste ut, for eksempel svinestek, oksestek eller indrefilet fra fryseren. Kalkunbryst.. Lag det med hva enn dere vil ha av grønnsaker, evt fløtepoteter. Varier litt på hvilke grønnsaker og hvordan de tilberedes. Noen ganger kan det være kokt, andre ganger stekt i form i ovn med litt krydderier og olje på. Noen ganger kanskje en slags grønnsaksseng med fløte, istedenfor saus ved siden av. Noen ganger gratineres med ost, andre ganger ikke. Noen ganger kan du lage en mos/pure av poteter, gulrøtter eller andre rotgrønnsaker istedenfor å tilberede dem i biter. Bytt litt mellom poteter og ris. Poteter akkurat som de andre grønnsakene, noen ganger kan det kokes poteter, andre ganger stekes potetbåter, noen ganger lages potetmos. Bare å slippe fantasien løs. Kjøttrester kan skjæres tynt opp og brukes som pålegg. Evt kuttes i biter og brukes i ting som stekt ris. Anonymkode: 575fd...e21
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Jeg elsker gryteretter og retter som fårikål som er enkelt og man kan lage for 2 dager. Andre gryteretter som er kjappe? (Hvis man dropper toro sine) TS Anonymkode: 50535...682
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Chili con carne, viltgryte eller shepherd's pie, thailandske supper med kylling/scampi karri og kokosmelk, tradisjonell lapskaus, raspeballer, kremet fiskesuppe med hvit fisk som f.eks. sei. frikassé med forskjellige typer kjøtt (høns, kalkun, storfe, vilt) Ellers finnes det vel mange lyse supper med kokte rotgrønnsaker, linser, erter og slikt. Asia-inspirert wok i saus, (chop suey, sursøt og lignende) med ris. Anonymkode: 575fd...e21
Rødvinsfilosofen Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Oi! Fire (!) tenåringer må være heftig. Jeg ville ha prøvd å involvere de. Ville satt meg ned med de en søndag og lagd en matplan for uka. Be de om å komme med forslag og å hjelpe til med å lage middagene. Kanskje de finner noen oppskrifter på TikTok? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august Kanskje ikke hverdagsmat, da det blir dyrt med så mye kyllingkjøtt og fløte osv, men denne oppskriften er til den mye omtalte MARRY ME CHICKEN fra internett og Tik Tok. Den er knallgod! Du kan justere hvor mange porsjoner du skal ha oppskrift til på nettsiden, så justerer siden automatisk mengdene på de ulike ingrediensene. Til seks personer som dere er, kommer det opp f.eks at det trengs 1200 gram kyllinglårfilet, og det kan jo bli ganske dyrt. Men det er kjempegodt, sausen er helt utrolig god, så anbefaler å ha den kanskje til lørdagsmat eller noe? Anonymkode: d83d4...60d
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Hønsefrikasse, høns er billig også. Husker vi hadde det en del da jeg var barn. Men litt mer arbeidskrevende enn fårikål er det jo. Anonymkode: 057f6...1a4
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Vi er to voksne og fem barn 13-18 år. Middag på hverdager må være ferdig i løpet av 30 minutter. I helgene brukes det mer tid, samt lages mat som kan fryses/varmes opp senere. Det er mye poteter, kokt/bakt/stekt fisk og grønnsaker i diverse former. Denne uka har det også vært en fiskegryte med løk/purre/ingefær/kokos mm. Grønnsaker serveres som råkost, salat, kokte, bakte eller stuede. Vi pleier å ha en stor variasjon. I helgene lager jeg gjerne gryter med linser eller bønner som kan ta litt tid, lapskaus, hønsefrikasse eller supper/gryter basert på kraft/langtidskokt kjøtt som knoker. Fint å ha i fryseren. Søndagsmiddag er gjerne stek eller annet langtidsstekt kjøtt. Anonymkode: a26d7...1da
A-mamma Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Lasagne med salat og brød. spaghetti og kjøttboller - min ene sønn er ganske kresen så jeg pleier å servere rå gulerøtter og agurk ved siden av de fleste middager siden han spiser det. Fiskepudding i hvit saus med poteter og grønnsaker + reker i sausen. Helstekt kylling med fløtegratinerte poteter, potetstappe eller ris + grønnsaker eller salat. Pastasalat med brød.
AnonymBruker Skrevet 17. august #12 Skrevet 17. august Rødvinsfilosofen skrev (23 timer siden): Oi! Fire (!) tenåringer må være heftig. Jeg ville ha prøvd å involvere de. Ville satt meg ned med de en søndag og lagd en matplan for uka. Be de om å komme med forslag og å hjelpe til med å lage middagene. Kanskje de finner noen oppskrifter på TikTok? Ja eller de er 3 gutter på 20, 18, 18(bonus) og ei på snart 13. De hjelper til men går liksom i det samme. Anonymkode: 50535...682
AnonymBruker Skrevet 18. august #13 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja eller de er 3 gutter på 20, 18, 18(bonus) og ei på snart 13. De hjelper til men går liksom i det samme. Anonymkode: 50535...682 I mange husholdninger blir det fort mye taco, burger og pizza hvis tenåringene får bestemme. Så det er greit å ta litt styring av og til, og introdusere dem for litt annet. Anonymkode: 575fd...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå