Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det empati eller sympati?

Anonymkode: e9ef0...e32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler kan det være. Jeg har det også sånn og av alle tenkelige grunner. 😢

Anonymkode: 2209d...b37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble slik etter å ha vært i et psykisk voldelig forhold. Det gjør så vondt å se andre ha det vondt. 

Anonymkode: 0b5d8...a5b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg gråter lettere på andres vegne enn på mine egne vegner... 

Anonymkode: 7082d...ddb

Skrevet

Empati er å kunne sette seg inn i andre sine følelser. Sympati er å synes synd på noen.

Om det er det ene eller det andre kommer an på hva du føler inni deg nå det skjer. Kan også være at du bare reagerer slik på tårer, mulig fordi du er sensitiv. For å føler empati eller sympati må du kjenne situasjonen, ikke bare se tårer og få tårer selv 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mymlen skrev (8 minutter siden):

Empati er å kunne sette seg inn i andre sine følelser. Sympati er å synes synd på noen.

Om det er det ene eller det andre kommer an på hva du føler inni deg nå det skjer. Kan også være at du bare reagerer slik på tårer, mulig fordi du er sensitiv. For å føler empati eller sympati må du kjenne situasjonen, ikke bare se tårer og få tårer selv 

Gjelder spesielt ved dødsfall og begravelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det empati eller sympati?

Betyr bare at du funker i den tilstanden (trist), og at du lar deg påvirke (som er normalt) ; folk som ikke har utviklet evnen i å være i en slik tilstand, blir gjerne aggressiv (som tegn på motstand) og noen ganger utagerende (kjefter på at noen gråter)

Anonymkode: 9731d...e5b

Skrevet (endret)

Det jeg blir mest rørt til tårer over, er når gamle mennesker som gamle menn sitter og gråter fordi de lider. Det er så fælt å se på, jeg får så vondt av dem, så da får jeg gjerne tårer i øynene selv. Ser dette på tv i blant. Dokumentarer der folk har mistet nærstående til grusomme forbrytelser osv. 

Jeg blir også ekstremt lett rørt til tårer når jeg ser gjenforenings-scener der folk ikke har sett hverandre på måneder og år, og endelig møtes igjen, og f.eks barn begynner å gråte av glede over å se sin far eller mor hjemvendt fra militærtjeneste eller lignende. Det er lett å sette seg inn i hvorfor de begynner å gråte av den gleden.

Jeg tror det er en blanding av empati og sympati, både det du føler og det jeg føler.

Endret av Million
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...