AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Jeg har to raske vaginale fødsler fra tidligere. Begge født på ABC på Ullevål hvor alt gikk så fint og var så trygt. Nå er jeg gravid med tvillinger og vil gråte av redsel før forestående fødsel. Begge tvillingene ligger tilrette for vaginal fødsel, så ser ut til å gå «den veien». Men når jeg har vært inne til samtaler og alt blir fortalt om hva som skal skje og hva som må gjøres blir jeg bare mer og mer skremt. Epidural. Risiko for keisersnitt. Risiko for vakuum og deretter keisersnitt. Barneleger. Gynekologer. Flere jordmødre. Nyfødt-sykepleiere. Operasjonsteam i beredskap. Jeg føler meg allerede overkjørt og lamslått av all infoen. Jeg vil ikke! Jeg kjenner ikke at jeg tørr. Jeg er stressa og redd! Men bare et par uker igjen nå. Noen som har erfaring eller kan komme med litt gode og trøstende ord til ei passe skremt tvilling-gravid? 😞 Alt dette er så fjernt fra mine tidligere fødsler! Anonymkode: 115ec...a11 5
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Jeg fødte tvillinger først, så enling noen år senere. Begge fødsler var igangsatt med epidural og foregikk ganske så likt. Forskjellen var at ved tvillingfødselen var det i tillegg til jordmor og barnepleier også to leger. Når tvilling 1 var ute sjekket en lege leie til tvilling 2 med ultralyd, og den andre legen holdt på magen for å hindre at tvilling 2 skulle legge seg i tverrleie. Jeg ble også skremt av samtaler i forkant men det gikk over all forventning! Jeg var i tillegg høyrisiko med begynnende preeklampsi og tvillinger som delte morkake. Lykke til! Anonymkode: 862b3...25d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #3 Skrevet 17. august Puuuuuust med magen! 2 tidligere ukompliserte fødsler er god indikasjon for helt fin tvillingfødsel!. Først og fremst- du må ikke ha epidural, det er et tilbud/en anbefaling. Den kan også startes på lav hastighet slik at den går minst mulig ut over bevegeligheten. Bevegelser, stillingsendring, pusting, massasje, akupunktur, yogaball, bruk av varme kan helt fint brukes i tvillingfødsler! TENS kan forstyrre signalet på fosterovervåkningen så det går dessverre ikke. Selve fødselen frem til trykking er veldig likt vanlige fødsler i at det er jordmorstyrt. Legen vil ønske å vaginal undersøke for at du faktisk har 10 cm åpning før trykkingen begynner. Om begge barna ligger med hodet ned kan jordmor fint ta de imot. Når nr 1 er født må noen holde magen din slik at nr 2 ikke legger seg på ryggen på tvers. Lege, barnelege, og alle de andre som står i backup skal ikke gjøre noe uten at de må. Du kan be jordmor be de være helt stille og stå litt ut av synsfeltet til de evt trengs. Det er en god trygghet i å ha kompetent personale tilgjengelig🙂 Ellers ville jeg kanskje skrevet fødebrev hvor du beskriver bekymringen din og ber jordmor om at miljøet på rommet blir så fredelig og uforstyrret som mulig. Anonymkode: 1311e...eec 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #4 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Puuuuuust med magen! 2 tidligere ukompliserte fødsler er god indikasjon for helt fin tvillingfødsel!. Først og fremst- du må ikke ha epidural, det er et tilbud/en anbefaling. Den kan også startes på lav hastighet slik at den går minst mulig ut over bevegeligheten. Bevegelser, stillingsendring, pusting, massasje, akupunktur, yogaball, bruk av varme kan helt fint brukes i tvillingfødsler! TENS kan forstyrre signalet på fosterovervåkningen så det går dessverre ikke. Selve fødselen frem til trykking er veldig likt vanlige fødsler i at det er jordmorstyrt. Legen vil ønske å vaginal undersøke for at du faktisk har 10 cm åpning før trykkingen begynner. Om begge barna ligger med hodet ned kan jordmor fint ta de imot. Når nr 1 er født må noen holde magen din slik at nr 2 ikke legger seg på ryggen på tvers. Lege, barnelege, og alle de andre som står i backup skal ikke gjøre noe uten at de må. Du kan be jordmor be de være helt stille og stå litt ut av synsfeltet til de evt trengs. Det er en god trygghet i å ha kompetent personale tilgjengelig🙂 Ellers ville jeg kanskje skrevet fødebrev hvor du beskriver bekymringen din og ber jordmor om at miljøet på rommet blir så fredelig og uforstyrret som mulig. Anonymkode: 1311e...eec Ingen kan tvinge ts til noe som helst, men epidural er nettopp fordi risikoen for ks er forhøyet, og med epiduralkateteret allerede innlagt kan keisersnitt tas med dette som bedøvelse fremfor narkose om noe blir akutt. Tryggere for alle parter. Kan du ikke droppe p snakke om ting du ikke kan vær så snill? Ts, de trenger ikke sette noe mer enn en testdose på epiduralkateteret om du ikke ønsker, og det er heller ikke vanlig å gi mer enn at du kan bevege seg uansett. Det er ikke sikkert du merker så stor forskjell fra tidligere fødsler, prøv å heller være glad for alle som står i beredskap for å hjelpe nettopp deg og dine barn! Anonymkode: 67294...bc5
AnonymBruker Skrevet 17. august #5 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ingen kan tvinge ts til noe som helst, men epidural er nettopp fordi risikoen for ks er forhøyet, og med epiduralkateteret allerede innlagt kan keisersnitt tas med dette som bedøvelse fremfor narkose om noe blir akutt. Tryggere for alle parter. Kan du ikke droppe p snakke om ting du ikke kan vær så snill? Ts, de trenger ikke sette noe mer enn en testdose på epiduralkateteret om du ikke ønsker, og det er heller ikke vanlig å gi mer enn at du kan bevege seg uansett. Det er ikke sikkert du merker så stor forskjell fra tidligere fødsler, prøv å heller være glad for alle som står i beredskap for å hjelpe nettopp deg og dine barn! Anonymkode: 67294...bc5 Det er jo akkurat det den du siterer sier; hun MÅ ingenting, men det er en anbefaling. Anonymkode: 382d8...2a7 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #6 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen kan tvinge ts til noe som helst, men epidural er nettopp fordi risikoen for ks er forhøyet, og med epiduralkateteret allerede innlagt kan keisersnitt tas med dette som bedøvelse fremfor narkose om noe blir akutt. Tryggere for alle parter. Kan du ikke droppe p snakke om ting du ikke kan vær så snill? Ts, de trenger ikke sette noe mer enn en testdose på epiduralkateteret om du ikke ønsker, og det er heller ikke vanlig å gi mer enn at du kan bevege seg uansett. Det er ikke sikkert du merker så stor forskjell fra tidligere fødsler, prøv å heller være glad for alle som står i beredskap for å hjelpe nettopp deg og dine barn! Anonymkode: 67294...bc5 Jeg synes den du siterer skrev et veldig fint svar til ts jeg. Jeg har følt på noen av de samme bekymringene som ts da jeg fikk beskjed om at barnet i magen var estimert til å være stor. Med en gang det ble ekstra kontroller og valg jeg måtte ta om igangsettelse, føltes det litt som at fødselen var ødelagt før den hadde begynt. Jeg gruet meg, ble redd for fastsittende skuldre, og redd for å ikke være mobil under fødsel på grunn av ekstra overvåking av baby. Men fødselen ble helt normal, og mye finere enn jeg hadde sett for meg. Jeg skjønner at tvillingfødsel har større risiko enn det var med min fødsel, men jeg tror det er lett å gå i samme felle, ved å tenke at alle sjeldne komplikasjoner og problemer vil skje. Anonymkode: 1a5d0...a4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå