Gå til innhold

Til dere som takler å være ensomme. Hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga traumer så er jeg selvvalgt ensom. Er sykemeldt og venter på komme til hos dps om ikke så lenge. Jeg er sykemeldt og til vanlig trener jeg og går tur ca hver dag.  Om lørdagene pleier jeg å ha «cheat day», men den blir noenganger destruktiv da den går over i trøstespising, overspising og så oppkast. Jeg vet at dette kommer av ensomhetsfølelsen. Noen lørdager går bra og jeg klarer å styre meg, andre ganger ikke. 

Noen som har opplevd noe av det samme og har klart å regulere seg? Ev. noen som er ensomme som klarer å få bukt med følelsene på god måte?

På forhånd, tusen takk 🩷

Anonymkode: cbaa3...52b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man takler å være ensom så man bare alene. Ensomhet er alltid den negative følelsen. 

Anonymkode: 9c0e2...f37

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Ensomhet og å være alene er to veldig forskjellige ting. Har du snakket med legen om dette?  Veldig  bra at du går tur hver dag, det er veldig viktig for psyken! Har du prøvd turvenn.no? Eller spurt noen på sidetmedord.no om de kunne tenke seg det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alene eller ensom? 

Anonymkode: 6e677...3ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er autist som trives best i eget selskap. Har bodd her jeg bor nå i over 10år. Fremdeles ikke funnet noen venner, ikke at jeg har følt et behov for å lete da. 

Endret av Abra
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som jeg skrev så er jeg ensom. Jeg skrev ingenting om at jeg var alene, men jeg er det også. Skrev også at det var selvvalgt og at jeg venter på behandling.. så det jeg lurte på var om noen som kjente seg igjen i det jeg skrev/ opplevd lignende vond følelse ift ensomhet, og hvordan de har klart å håndtere detfra en dårlig til  en god måte ev.

ts.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser mye på tv, hører på podcaster og er på reddit

Anonymkode: 3f36a...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så dagdrømmer jeg mye. 

Anonymkode: 3f36a...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del venner på nett gjennom felles hobbyer og føler at det gir meg mye sosialt i perioder hvor jeg ikke er i form til å reise ut av huset. Kan det være et alternativ for deg TS, eller behøver du å holde avstand til alle, uansett om det er i det virkelige liv eller ikke? Det er jo ikke lett å bli kvitt ensomhet uten å ha kontakt med noen... Eller, jeg mener det er umulig.

Anonymkode: 92dee...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fyller ensomheten med ting som gjør meg glad og som jeg liker å holde på med. Jeg reiser endel, går i fjellet, drar på teltturer, elsker å lese bøker og se serier / film. Jeg kan fint gå på cafè alene, bare for å være "sammen" med andre, og ta en kaffe mens jeg leser en bok eller en avis. Jeg måtte øve litt på å våge å gjøre det, men nå gjør jeg det fast en gang i uken. Det er godt :) Og så har jeg en katt som gir meg selskap. Jeg er ikke "crazy-cat-lady" altså😅 Men en katt gir litt mer liv i huset.

Og så henger jeg litt her på KG da. Det gir meg også en form for glede og en slags tilhørighet, selv om jeg mest leser og ikke skriver så mye. 

I løpet av vinteren tenker jeg å lære meg å strikke. Kanskje jeg etterhvert henger meg på og drar på strikke-kafè. 

Anonymkode: 49ca1...806

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (4 timer siden):

Er autist som trives best i eget selskap. Har bodd her jeg bor nå i over 10år. Fremdeles ikke funnet noen venner, ikke at jeg har følt et behov for å lete da. 

Jeg også.

Anonymkode: 51dff...662

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fyller ensomheten med ting som gjør meg glad og som jeg liker å holde på med. Jeg reiser endel, går i fjellet, drar på teltturer, elsker å lese bøker og se serier / film. Jeg kan fint gå på cafè alene, bare for å være "sammen" med andre, og ta en kaffe mens jeg leser en bok eller en avis. Jeg måtte øve litt på å våge å gjøre det, men nå gjør jeg det fast en gang i uken. Det er godt :) Og så har jeg en katt som gir meg selskap. Jeg er ikke "crazy-cat-lady" altså😅 Men en katt gir litt mer liv i huset.

Og så henger jeg litt her på KG da. Det gir meg også en form for glede og en slags tilhørighet, selv om jeg mest leser og ikke skriver så mye. 

I løpet av vinteren tenker jeg å lære meg å strikke. Kanskje jeg etterhvert henger meg på og drar på strikke-kafè. 

Anonymkode: 49ca1...806

Omg du høres ut som en gøy person å henge med! 🩷 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ensomhet er utrolig vondt. Synes du er veldig flink som trener og går tur så ofte, tror fysisk aktivitet hjelper. Jeg synes det hjelper å være i naturen, å gå en tur i skogen eller til et utsiktspunkt.

Å høre på musikk som utrykker litt mørkere stemninger gjør faktisk at jeg føler meg mindre ensom. 

Du kan prøve å søke opp podkaster for å lære om traumer eller mer generelle tema. Burde vært pensum hos nrk er fin.

Siden lørdagene er problematiske kan du prøve å planlegge noe ekstra da. Ta bussen og ta en lengre tur i naturen?

Anonymkode: 98e7d...24f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ensomhet er utrolig vondt. Synes du er veldig flink som trener og går tur så ofte, tror fysisk aktivitet hjelper. Jeg synes det hjelper å være i naturen, å gå en tur i skogen eller til et utsiktspunkt.

Å høre på musikk som utrykker litt mørkere stemninger gjør faktisk at jeg føler meg mindre ensom. 

Du kan prøve å søke opp podkaster for å lære om traumer eller mer generelle tema. Burde vært pensum hos nrk er fin.

Siden lørdagene er problematiske kan du prøve å planlegge noe ekstra da. Ta bussen og ta en lengre tur i naturen?

Anonymkode: 98e7d...24f

Tusen takk fine deg 🩷 Jeg tipper at du også hadde vært fint å tilbringe tid med, du virker som en veldig fint person. 

Det er noe jeg har tenkt på, men aldri får gjort. Å faktisk tilbringe tid i naturen. Så da tar jeg dette som et tegn på at jeg skal gjøre det neste lørdag, tusen takk for tips!  Ser det er flere av tipsene dine jeg føler jeg tenker kan teste ut her, så igjen tusen takk 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en del venner på nett gjennom felles hobbyer og føler at det gir meg mye sosialt i perioder hvor jeg ikke er i form til å reise ut av huset. Kan det være et alternativ for deg TS, eller behøver du å holde avstand til alle, uansett om det er i det virkelige liv eller ikke? Det er jo ikke lett å bli kvitt ensomhet uten å ha kontakt med noen... Eller, jeg mener det er umulig.

Anonymkode: 92dee...0e2

Så denne mld nå. Jeg syns i grunnen det er enda vanskeligere på nett. Sikkert en av veldig få som syns det, men det er kjipt, for skumle sef ønske det ikke var sånn. In the Long rim når jeg vil få hjelp, så skal nok jeg utfordre det litt mer ang å knytte meg til andre igjen. Overflatisk går bra, men det å bli venner med en vanskelig. Ikke fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal være elrns, men har blitt redd for å komme nær folk. Men det skal ordne seg engang, men i mellomtiden må jeg bare finne ut hvordan jeg skal takle ensomheten når den er på sitt værste/gjør mest vondt.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så denne mld nå. Jeg syns i grunnen det er enda vanskeligere på nett. Sikkert en av veldig få som syns det, men det er kjipt, for skumle sef ønske det ikke var sånn. In the Long rim når jeg vil få hjelp, så skal nok jeg utfordre det litt mer ang å knytte meg til andre igjen. Overflatisk går bra, men det å bli venner med en vanskelig. Ikke fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal være elrns, men har blitt redd for å komme nær folk. Men det skal ordne seg engang, men i mellomtiden må jeg bare finne ut hvordan jeg skal takle ensomheten når den er på sitt værste/gjør mest vondt.

*skulle stå «skulle» og «Long run»

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt alene, men hemmeligheten bak det er antagelig min autisme, og følgelig har jeg ingen gode råd å gi. Hverdagen min består i lesing, samvær med katten, gåturer i naturen (med sopp- og bærplukking på denne tiden av året) og dessverre også en del spill av tid på Internett.

Anonymkode: 61169...465

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg trives godt alene, men hemmeligheten bak det er antagelig min autisme, og følgelig har jeg ingen gode råd å gi. Hverdagen min består i lesing, samvær med katten, gåturer i naturen (med sopp- og bærplukking på denne tiden av året) og dessverre også en del spill av tid på Internett.

Anonymkode: 61169...465

Det beste ❤️

Anonymkode: 6e677...3ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig alene, men klarer å holde ensomheten på avstand.

Jeg har hunder, og de er hele livet mitt 😊

Og som en annen over skriver, så går jeg ut blant folk i blant for å kjenne på å ha folk rundt meg. 
En tur på kjøpesenter, på biblioteket, rusle rundt i sentrum. Ta med meg en bok på kafe.

Anonymkode: 5e5f2...a6d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man blir livredd når det kommer en mail eller telefonen ringer,så er valget klart. Etter å ha stått på pinner for andre i 50 år,er det godt å isolere seg langt unna folk som suger livet ut av en. 

Anonymkode: 0f804...343

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...