AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Babyen er 2 uker gammal og suger knoppene helt flate. Jeg legger til knoppen til nesa og det ser for meg at hun har godt sugetak, så jeg er out of ideas hva jeg gølr feil. Mellom ammeøktene e det pulserende helvetes vobst i brystvortene og er bare øm og sår og alt. Baby er på 3timers stell, jeg ammer i typ 20 min, så gir vi flaske mens jeg pumper. Har veldig lyst å få til amming men det gjør så vondt og jeg forstår ikke hva jeg skal gjør annerledes. Noen med erfaring? Skal snakke med helsestasjon på mandag men vet ikke hvordan å overleve helgen....skal man lism skippe ammingen (har lism akkurat fått gun til å suge i det hele tatt så er redd å skippe ammeøktene, at da gidder gun ikke jobbe og bare vil ha flaske) Anonymkode: c0ae1...64a
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Jeg opplevde også at det gjorde vondt de første ukene. Fryktelig vondt faktisk, i alle fall i det øyeblikket hun fikk tak. Det gikk over etter hvert ☺️ Anonymkode: 4437c...58f 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg opplevde også at det gjorde vondt de første ukene. Fryktelig vondt faktisk, i alle fall i det øyeblikket hun fikk tak. Det gikk over etter hvert ☺️ Anonymkode: 4437c...58f men det ble bedre etter noe sugtak? Jeg har høy smertegrense asså haha, så tror jeg tåler noe tøffe sugtak men at de knoppene e heeeelt flat sugde e vel pga at hun tar feil. Lurer på om det e fordi vi har sånn litt hard flasketut (philips avent) så hu kanskje e fant til å være litt hard. Hvem vet Anonymkode: c0ae1...64a
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Det skyldes sugetaket, og at baby ikke får nok av brystet inn i munnen. Prøv nip flip/flipple (google det), og trykk baby ordentlig hardt inntil deg når du legger til Anonymkode: 7ee63...44d 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det skyldes sugetaket, og at baby ikke får nok av brystet inn i munnen. Prøv nip flip/flipple (google det), og trykk baby ordentlig hardt inntil deg når du legger til Anonymkode: 7ee63...44d aha! jegg, google flipple. Man skal faktisk flip the nip lit opp, vi få prøve, takk! Anonymkode: c0ae1...64a
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Jeg hadde vondt de aller første ukene i melke-utdrivningsfasen, akkurat de sekundene da babyen starter å amme og melka kommer ut. Men jeg er glad for at jeg ikke ga meg, for plutselig ga smertene seg. Brystet måtte bare herdes. Men jeg vet ikke om du har vondt de første sekundene hver gang, eller hele ammeseansen 🩷 Lykke til videre 🩷 Anonymkode: f3dee...e40
Lisegikkpåskolen Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Kan det vær hun har stramt tungebånd? Ellers anbefaler jeg å ta Cottermans grep litt før om brystene er fulle før du ammer slik at det er lettere for henne å få tak. Og holde brystene i hamburgerform eller en C til hun har fått skikkelig tak. Anbefaler også tilbakelent stilling da dette er avslappende for både deg og babyen. Ammehjelpen er veldig bra hvis det er noe du lurer på. Det skal ikke gjøre vondt å amme og hun skal heller ikke suge de flate. Håper det ordner seg❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde vondt de aller første ukene i melke-utdrivningsfasen, akkurat de sekundene da babyen starter å amme og melka kommer ut. Men jeg er glad for at jeg ikke ga meg, for plutselig ga smertene seg. Brystet måtte bare herdes. Men jeg vet ikke om du har vondt de første sekundene hver gang, eller hele ammeseansen 🩷 Lykke til videre 🩷 Anonymkode: f3dee...e40 Det e driiitvondt første takene og ganske vondt resten. Jeg ammer max 5 min per side, da hun river opp i sårene hver amming. Litt rådvill....tenker å skippe amming annhvergang eller noe før de på helsestasj kan se på sugetaket. Har veldig lyst å IKKE gi opp amming Anonymkode: c0ae1...64a
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Lisegikkpåskolen skrev (Akkurat nå): Kan det vær hun har stramt tungebånd? Ellers anbefaler jeg å ta Cottermans grep litt før om brystene er fulle før du ammer slik at det er lettere for henne å få tak. Og holde brystene i hamburgerform eller en C til hun har fått skikkelig tak. Anbefaler også tilbakelent stilling da dette er avslappende for både deg og babyen. Ammehjelpen er veldig bra hvis det er noe du lurer på. Det skal ikke gjøre vondt å amme og hun skal heller ikke suge de flate. Håper det ordner seg❤️ E det lism bare å skrive til ammehjelpen eller hvordan får man hjelp av de? tungebånd e sjekka på barsel poliklinikk visst, de sa at det er ikke noe unormalt der Anonymkode: c0ae1...64a
Lisegikkpåskolen Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Du kan skrive til dem ja. Jeg gjorde både det og leste alle artiklene deres hvis jeg lurte på noe. Jeg er ikke noe ekspert på tungebånd selv, men jeg merket med en gang at det var noe galt når jeg ammet min andre. De sa ingenting på barsel, men når vi fikk time hos lege så sa han det var kjempestramt og klippet det. Brystskjold også er et alternativ som du kan bruke. Aldri brukt det selv. Anbefaler Silverette mellom ammingene slik at du ikke får sår. De er dyre, men så verdt det! Og hvis du pumper imellom så husk å bruk riktig traktstørrelse. Jeg hadde alt for store og det endte med overproduksjon og brystbetennelser. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Flat brystvorte etter amming er et tegn på feil sugetak. Ser andre skriver stramt tungebånd, men de fleste har ikke det altså eller i alle fall ikke i den grad at man trenger å klippe det sånn at det er sagt. Mange kan amme fint med stramt tungebånd også. Jeg har selv stramt tungebånd og ble ammet i 2 år, og barnet mitt ammer med stramt tungebånd. Så det er ammeveiledning som er første bud. Det får du på mandag. Det er vanskelig å hjelpe deg uten å se det selv, men har du sett videoer av amming for å se hvordan sugetaket skal være? Anonymkode: 80835...3de
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det e driiitvondt første takene og ganske vondt resten. Jeg ammer max 5 min per side, da hun river opp i sårene hver amming. Litt rådvill....tenker å skippe amming annhvergang eller noe før de på helsestasj kan se på sugetaket. Har veldig lyst å IKKE gi opp amming Anonymkode: c0ae1...64a Jeg fikk hjelp til å amme med babyen liggende under armen (tvillingamming). Mener å huske at det ble litt lettere å få riktig tak, men det viktigste var at belastningen på brystvorten ble et annet sted, så sårene fikk mulighet for å gro. I tillegg satt jeg uten bh hver gang jeg hadde mulighet, det også gjorde at sårene fikk gro. Anonymkode: 1f96c...4ce
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Ville forsøkt skjold i starten. Anonymkode: f85a6...bfe 1
smurfebuss Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august Det er for lite pupp inn i munnen. Finn en teknikk som funker for deg for å få mer pupp inn - jeg endret f.eks tak underveis i amminga for å kunne dra ned haka til babyen litt ekstra (istedet for å ha baby i armkroken brukte jeg den hånda til å dytte pupp mens jeg holdt hodet og dro ned haka med den andre, og så svitsja jeg til armkrokholding - nå er det så lenge siden at det er muuuulig jeg beskriver feil ang hvilken hånd som gjorde hva).
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Hadde det likens de første ukene. Helt forferdelig! Blodig, og vondt. måtte bare bytte ammestilling ofte. Modifisert vuggestillong og tilbakelent amming var ganske greie! Så plutselig gikk det over. Lot henne ikke amme hvis hun ikke hadde nok bryst inni munnen. hvis dere har begynt å gi flaske, kanskje er hun blitt sugeforvirret? Anonymkode: d5f53...a53
LilleMy1989 Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Høres ut som feil sugetak og for lite pupp i munnen. Prøv flipple og husk at brystvorten skal så langt bak i munnen at den treffer det myke i ganen. Prøv også forskjellige ammestillinger. Husk at baby skal gape så høyt den kan når du legger til. Bruk purelan/multimam osv mellom ammingen så sårene ikke tørker! Viktig for å unngå skorpe som rives opp sånn du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august Gå på youtube og søk på «3 easy ways to fix your latch (and make breastfeeding pain free!)» Se hele videoen og hør på forklaringene hennes. Den videoen revolusjonerte ammingen min!! Hadde samme problemer som deg. Anonymkode: c837f...9fb
Yoshi Skrevet 19. august #18 Skrevet 19. august Brystvorten din skal havne bak i den myke delen av barnets gane. Den skal derfor ikke kunne bli klemt flat. Ammeklinikken har også et online kurs med video for å vise god teknikk. Utdrivningrefleksen kan gjøre vondt i noen sekunder, men den gir ikke såre nipler. Frem til sårene er leget kan silverette hjelpe. Det er sølvkopper som du tar utenpå brystvortene mellom amming så de holder seg fuktige. Og sølvet gjør at det er antibakterielt. Brystvortene er omtrent som dine lepper, har du sprekker må du holde det fuktig hvis ikke blir det verre for hver gang.
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Skrevet 19. august Yoshi skrev (10 minutter siden): Brystvorten din skal havne bak i den myke delen av barnets gane. Den skal derfor ikke kunne bli klemt flat. Ammeklinikken har også et online kurs med video for å vise god teknikk. Utdrivningrefleksen kan gjøre vondt i noen sekunder, men den gir ikke såre nipler. Frem til sårene er leget kan silverette hjelpe. Det er sølvkopper som du tar utenpå brystvortene mellom amming så de holder seg fuktige. Og sølvet gjør at det er antibakterielt. Brystvortene er omtrent som dine lepper, har du sprekker må du holde det fuktig hvis ikke blir det verre for hver gang. Nå sitter jeg med brystbetennelse på det ene brystet....det e en vondt hardt kul på areola, så å få amme på den siden e ganske uaktuelt. Har prøvd alt med det sugetaket - haka mot kanten, nesa mot knoppen men taket er ikke dyp nok uanset (ugh..) Vet ikke om vi har ødelagt det med å gi Philips Avent flaske eller hva...(vi brgynte med medela flasker, men hu satt så mye i vranga av de, at matinga ble bare kaos av det) Har ammeveiledning om 2 dager siden det var ikke noe ledig før, men begynner å miste håpet altså. La henne suge ned det dårlige taket i 10 min, ikke hver mating hun tar pupp heller, så veldig redd at vi går mot flaskebarn Anonymkode: c0ae1...64a
AnonymBruker Skrevet 19. august #20 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå sitter jeg med brystbetennelse på det ene brystet....det e en vondt hardt kul på areola, så å få amme på den siden e ganske uaktuelt. Har prøvd alt med det sugetaket - haka mot kanten, nesa mot knoppen men taket er ikke dyp nok uanset (ugh..) Vet ikke om vi har ødelagt det med å gi Philips Avent flaske eller hva...(vi brgynte med medela flasker, men hu satt så mye i vranga av de, at matinga ble bare kaos av det) Har ammeveiledning om 2 dager siden det var ikke noe ledig før, men begynner å miste håpet altså. La henne suge ned det dårlige taket i 10 min, ikke hver mating hun tar pupp heller, så veldig redd at vi går mot flaskebarn Anonymkode: c0ae1...64a Hvordan legger du barnet til brystet? Holder du g.eks cottermanns grep før du legger barnet til slik at brystvorten er enklere for barnet å få tak på? Har du lest denne siden: https://ammehjelpen.no/sugetak/ Anonymkode: 80835...3de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå