Gå til innhold

Dere som har barn med diabetes type 1; hvordan takler dere folks uvitenhet og nærmest uvilje til fordommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 12 som har hatt diagnosen i 3 år nå.

Bare i dag har to (relativt) oppegående mennesker påstått at hun ble syk pga junk food og dårlige vaner… Og ene påstanden kom rett foran barnet.

Som forøvrig er høy, slank og knapt vært borte en dag fra skolen før hun ble diagnostisert.

Anonymkode: d4161...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ler høyt og hjertelig før du ser litt brydd på personen og sier høyt "nei, det er dessverre slik at noen få enkle sjeler er så lite opplyst at de blander to type en og to". 😂 Og så går du, eller forsetter med hva enn du drev med.

Anonymkode: 4235a...f30

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bare i dag har to (relativt) oppegående mennesker påstått at hun ble syk pga junk food og dårlige vaner… Og ene påstanden kom rett foran barnet.

Som forøvrig er høy, slank og knapt vært borte en dag fra skolen før hun ble diagnostisert.

Er flaut at folk tror så mye feil om diabetes

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme opplever lillesøsteren min også! 

Hun ble diagnostisert med diabetes i en alder av fire år. Vi har aldri drukket noe særlig brus / juice / saft når vi vokste opp. Spiste bare lørdagsgodt på lørdager, drakk stort sett vann til middag (eller når vi var tørste, for eksempel) i motsetning til en del andre folk som pælmer innpå energidrikker eller juice / saft eller brus hver gang de er litt tørste. 

Men likevel får søsteren min ofte spørsmål av typen "drikker du veldig mye brus?" hver gang noen andre får høre om at hun har Diabetes.                   

Anonymkode: d1e53...c0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Samme opplever lillesøsteren min også! 

Hun ble diagnostisert med diabetes i en alder av fire år. Vi har aldri drukket noe særlig brus / juice / saft når vi vokste opp. Spiste bare lørdagsgodt på lørdager, drakk stort sett vann til middag (eller når vi var tørste, for eksempel) i motsetning til en del andre folk som pælmer innpå energidrikker eller juice / saft eller brus hver gang de er litt tørste. 

Men likevel får søsteren min ofte spørsmål av typen "drikker du veldig mye brus?" hver gang noen andre får høre om at hun har Diabetes.                   

Men her bygger du litt på fordommene fordi diabetes type 1 har ikke noe med hva man har drukket eller spist…?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er de ikke så oppegående som du tror. Det er vel veldig få som tror at barn er syke pga kosthold?

Anonymkode: 74f2e...47e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men her bygger du litt på fordommene fordi diabetes type 1 har ikke noe med hva man har drukket eller spist…?

Og det har ikke type 2 heller. 

Anonymkode: 5dee6...2d4

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40 år og har hatt diabetes siden jeg gikk på barneskolen. Jeg møter også disse fordommene daglig. De menneskene som tror dette, er også de man ikke kan overbevise om at Dia T1 er en autoimmun sykdom uten sammenheng til kosthold/trening. De har bestemt seg for at jeg har diabetes fordi jeg er lat og spiser uhorvelige mengder med søtsaker. 

Dessverre er det kanskje ikke rart det er slik, for landets største medier presenterer diabetes som en sykdom man får av fedme. 

det er slitsomt å bli møtt av holdningene rundt dette, at folk ser på meg som uansvarlig når jeg spiser en sjokolade eller en kake. Jeg blir både lei meg og sint over folks uvitenhet, råd og dumhet. 

jeg har blitt rådet til å spise kanel, drikke nypete og gud vet hva for å ikke ende opp som søstera til bestemora til naboen til tanta mi på Toten, hun som ble blind og måtte amputere begge beina. 

Anonymkode: 3ef00...360

• Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

uvilje til fordommer?
Det er bra med en uvilje mot fordommer.

Jeg tror heller ikke det er mange som tror en fireåring eller en tolvåring for den saks skyld har utviklet livsstilssykdommer.

Anonymkode: 78e89...50d

AnonymBruker
Skrevet

Slik er det med alle sykdommer/ tilstander. Folk tror det de får med seg via media. Og folk vet ofte skremmende lite om ting de har bestemte meninger om. Man må bare heve seg over det. Noen spør fordi de ønsker å forstå også.

Anonymkode: d7cb5...19d

• Nyttig 1
Skrevet

Folk er idioter, mange som tilsynelatende er oppegående med høy utdanning som ikke skjønner forskjellen på diabetes 1 og 2. Sånn er det med alt, har venner som har barn med autisme og flere har fått spørsmål om de har prøvd å kutte gluten, altså... Folk er seg selv nærmest.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg opplever at en del mennesker med type 1 diabetes ikke forstår at jeg med type 2 har andre kostholdsmessige behov enn dem.

For eksempel kjøpte jeg inn sukkerfritt syltetøy til de grove vaflene jeg hadde stekt.

"Hvorfor har laget grove vafler, og kjøpt sukkerfritt syltetøy?"

Jo, slik at jeg også kan spise et hjerte eller to med syltetøy også.

"Men du kan jo spise som alle andre selv om du har diabetes"

Nei, jeg kan ikke det. Jeg kan ikke bare sette litt ekstra insulin, og så er alt greit.

Noen av dem kommenterer også at jeg kan ikke kan ha type 2 diabetes fordi jeg ikke er overvektig, og spiser lite raske karbohydrater.

Anonymkode: c4dc3...ca8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er rart om T1 tror dette om T2… jeg opplever at alle T1 er veldig godt informerte om T2 og hvordan det behandles. Sikker på at de ikke har misforstått din type diabetes?

Anonymkode: 3ef00...360

AnonymBruker
Skrevet

Gud så pinlig🫣 Hadde jeg vist frem min uvitenhet på en så brautende måte hadde jeg bare ønsket å synke ned i gulvet og forsvinne for evig. 

Anonymkode: 3122d...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg retter folk første gang jeg hører dem si noe idiotisk. Tar de det ikke til seg, reduserer vi kontakten til et minimum. 

Anonymkode: c82b3...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og det har ikke type 2 heller. 

Anonymkode: 5dee6...2d4

Det øker jo risikoen. 

Anonymkode: f731a...a96

• Nyttig 1
Skrevet

De fleste vet generelt ikke all verdens om sykdommer de ikke har eller er direkte berørt av selv. Av den grunn kan man med fordel la være å uttale seg så skråsikkert om ting man ikke vet så mye om som man tror, men en del har også litt for høye forventninger om hva alle andre skal vite om akkurat deres sykdom. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg til å si at diabetes t1 er en hormonmangelsykdom og ikke en matsykdom. Det får dem stort sett til å være stille. 

Anonymkode: 8a489...2ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (28 minutter siden):

men en del har også litt for høye forventninger om hva alle andre skal vite om akkurat deres sykdom. 

Jeg har aldri forventet at folk skal ha den innsikten vi må ha i vår familie, men når folk selv etter en høflig korreksjon påstår så hardnakket er det frustrerende. Særlig når de gjør det foran barnet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

no shit, Sherlock!

nettopp dette som er problemet. Men folk flest har ikke peiling på forskjellene mellom diabetes type 1, eller diabetes type 2. Ikke levde vi særlig "usunt" som barn eller tenåringer heller. 

Likevel går folk automatisk ut ifra at man har fått diabetes. nettopp på grunn av alt for mye brus og søppel-mat som hamburger og så videre...      

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...