AnonymBruker Skrevet 18. august #41 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 12.21): Jeg er lærer og dette fikk meg nesten til å grine i dag. Det er ikke uvant for meg at vi har få ressurser på arbeidsplassen, men det har aldri vært så ille som nå. Denne uka har vi drevet med faglig påfyll og «kompetanseheving». I dag mens vi lærerne vred oss i stolene og ikke kunne vente med å komme til klasserommene for å rydde og ordne til skolestart. Holdt kommuneledelsen foredrag for oss. Hovedbudskapet var at de hadde ansatt 4 nye ledere i svada stillinger, «barnehagesjef», «skole sjef» og «skolerådgiver sjef» og «oppvekstsjef». Og en overordnet «sjef» over der igjen. Hver av disse brukte flere minutter på å beskrive sin «viktige» funksjon, som jeg enda ikke har skjønt hva er bortsett fra at de bruker 99% av tida si på kontor og «fagseminar». Og skriver rapporter om det vi gjør. De fire nye lederne fortalte at de jobbet nå med å finne løsninger som gjorde at vi kunne spare mer penger på, fordi vi hadde dårlig økonomi. For det er slik at vi får flere og flere barn med diagnoser og særskilte behov, men vi ikke altså ikke bruke ressurser på det, vi måtte hjelpe dem med de ressursene vi har. Vi måtte spare der vi kunne var hovedbudskapet til alle lederne, bortsett fra i kommuneledelsen da🤦🏻♀️ Der hadde man råd til fire nye svada lederstillinger. Jeg ble så provosert at jeg nesten begynte å grine. Det verste er at vi har nedbemannet i skolene i min kommune, flere SFO ansatte og lærere har blitt oppsagt. Samtidig som antall elever med særskilte utfordringer har økt betraktelig. Likevel er det vi som jobber direkte med barn og unge det kuttes på. Men direktører og ledere som aldri setter sine ben utenfor kontoret trenger vi flere av! Hva er dette for noe? Anonymkode: 2263a...1eb Men hvordan endte dette? Holder alle bare kjeft? Jeg hadde ikke klart å styre meg! Anonymkode: 5a7ce...968
AnonymBruker Skrevet 19. august #42 Skrevet 19. august Nei, vi tenker med hodet. Anonymkode: 5a1ae...2c5
AnonymBruker Skrevet 19. august #43 Skrevet 19. august Det er fordi Norge går inn i sine siste tiår med en velferdsstat, og at det er for lite ressurser over alt er tegn på at det bærer utfor. Om 40-50 år er det ingenting igjen, kun private løsninger. Anonymkode: 288cc...75f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #44 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 18.8.2025 den 11.56): Men hvordan endte dette? Holder alle bare kjeft? Jeg hadde ikke klart å styre meg! Anonymkode: 5a7ce...968 Det endte med at vi lærerne fikk noen tenke - og refleksjonsoppgaver om «effektiv nærvær» og «fellesskaps skapende» undervisning. De måtte vi løse i grupper og levere inn skriftlig til våre nærmeste ledere, som igjen skulle sitte i møte med disse overordnede lederne om noen uker. Vi gjorde det frem til lunsj. Så var det kun 2-3 timer igjen til klargjøring av klasserom. Mange av oss ble ikke ferdige og måtte bruke kvelden eller helga på det fordi disse ledernes foredrag og oppgaver tok så lang tid. Halvveis uti første skoleuke er jeg utslitt fordi ressursen på de tre nevrodivergente elevene i klassen min er fjernet. Nå må jeg finne ut av det alene, det har vært en del voldsepisoder og nesten uhel. Jeg har greid å avverge de verste hendelsene. Jeg har også fått beskjed om at jeg må undervise i en del fag som har vært todelt før alene. Budsjettet i både kunst og håndverk mat og helse, er redusert. Jeg har fått beskjed om å bruke plukke bær i skogen og «finne mat» for å spe på. Anonymkode: 2263a...1eb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå