Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta på 7 år hadde besøk nå I 2 timer, de finner en blå hårspray og sprayer seg i håret. Jeg må dusje de, og skure badekaret etter blå spray. De spør etter saft, frukt, går i skuffene og finner diverse. 

Må ha rene klær og sokker etter bading

Kjenner jeg blir så sliten

Er det vanlig at barn flyr rundt og gjør alt mulig?

Anonymkode: 167ca...77a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja dem gjør det, når det ikke er noen voksne som setter tydelige grenser.

Anonymkode: e0e64...fcf

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sier jo at det ikke er lov, men da er det jo allerede gjort.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor sterke føringer legger du for barna når de har besøk? Spør oppriktig, for sliter med det samme. Ikke ts.

Anonymkode: 75747...216

• Liker 4
Skrevet

Så det er helt texas uten noen form for grensesetting?

Her er reglene våres som er relevant her:
- Inne er det innestemme. Uavhengig av om man har besøk eller ikke. Klarer man ikke å holde innestemme så får man enten gå på rommet og lukke døra etter seg, eller gå ut.
- Man kan leke fritt med alt av leker eller ting som en "eier", men alt skal ryddes på plass etterpå. Uavhengig av om man har besøk eller ikke.
- Andre sine ting eller voksenting er off limits uten å spørre først. Det inkluderer hårspray, parfyme, sminke, elektronisk utstyr, PC +++. Den som eier det bestemmer. Eller en voksen. Og alt skal ryddes på plass etterpå. Uavhengig av besøk eller ikke.
- Alle kan fritt forsyne seg av frukt og snacks som står fremme, og så mye vann som de klarer å drikke. Men tallerken, bestikk og glass skal som et minimum settes på kjøkkenet når en er ferdig.
- Har man besøk, middag eller sosialt lag så tar som regel den siste som er ferdig å spise ansvar med å samle inn brukte tallerken og bestikk og få det til kjøkkenet. Det kan være hvem som helst andre enn sistemann og, men jobben må gjøres av noen.

Alt dette ansvarliggjør ungene fra tidlig alder og i deres tempo. Det går ikke ALLTID på skinner og det blir glemt her og der - også av voksne - men det er utrolig befriende å se jevnt over at ungene rydder opp etter seg både når det gjelder mat, rot og annet. Da har vi alle mer å gå på når en vil finne på noe en har lyst til eller spør om det hadde vært godt med is etter middag.

Vi har en stor lekekasse i andre etasje vi kaster rot i som blir liggende glemt. Det skjer. Så har vi tilfeldigvis ei bikkje som av og til stikker hodet sitt oppi der og tygger i stykker noe når den kjeder seg. Det er åpenbart ikke noe vi oppfordrer til, men ungene har sett at det skjer og det er en utrolig effektiv måte å lære de at for å unngå at det skjer så skulle de ha ryddet lekene sine unna i første omgang.

Klær? Vi forer ikke de til bikkja akkurat men havner ikke klærne i skittentøyskurven på vaskerommet så blir heller ikke klærne vasket. Det lærer ungene fort når favorittklærne er skitne, våte eller lukter og de hadde tenkt å bruke de. Og straffen for å spørre etter et klesplagg de savner? Sette på en klesvask. Vi forventet ikke dette av fireåringen men når man nærmer seg ti år er dette helt uproblematisk. Resultatet er at de enten får skitne klær til vask tidlig så en voksen tar det, eller så skjer det en og annen gang at en av de faktisk setter på en klesvask.

Det er det flere vi har hatt besøk av som nesten faller av stolen av.

IKKE misforstå. Ungene her kan både lage lyd, leven og rote som noen svin. Og det er greit. Men de får gjøre det til rett tid, rett sted og rydde opp etter seg :P

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten følge med da. Og holde et slags overblikk av hva som er på gang. 

Anonymkode: 80d01...dc8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jenta på 7 år hadde besøk nå I 2 timer, de finner en blå hårspray og sprayer seg i håret. Jeg må dusje de, og skure badekaret etter blå spray. De spør etter saft, frukt, går i skuffene og finner diverse. 

Nei, du må ikke dusje de (hvorfor dusjer du andres unger!?!?!). Da forsvinner også rene klær og sokker etter badingen. 

Du kan fint be de om ikke gå i skuffer og skap. 

Nei, det er ikke vanlig. Man følger med og stopper de før de begår ugang. Ungen min har aldri fått lov til å drive på fritt vilt i huset. 

Anonymkode: 225b1...c59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tja..må jo følge litt med, og instruere egen unge om hva som er lov. Mine får ikke lakke negler etc uten meg. Eller bruke min sminke 

Blå hårspray hadde gått i søpla.

Anonymkode: 0a268...6d7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

(Jeg forstår ikke hvorfor dere har blå hårspray i hus, men det er litt på siden av det du spør om.)

Syvåringen vår vet godt at han ikke får lov til å gå i skuffer og skap, han vet hva som er off limits, og han forholder seg til det. Vi har hatt utfordringer med at besøket ikke er like godt oppdratt, og da bruker vi god tid på å snakke med dem, forklare og følge opp. Klarer de ikke forholde seg til det, blir de ikke invitert igjen (har kun skjedd noen få ganger). De leker uansett alltid uten at jeg trenger å være involvert. Syvåringen vet også at rommet skal være strøkent før det er skjermtid kl. 18, så han pleier å være flink til å rydde rommet mens besøket fortsatt er her. 😁

Dette handler om oppdragelse og grensesetting. Høres ut som syvåringen din trenger litt mer veiledning og tydelige grenser. Da slipper du å bli så sliten, også.

Anonymkode: bbd82...e38

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var det en spøk.

Jeg gjorde alt utenom å svi av huset som liten.

Anonymkode: fc333...1ca

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk over styr de første gangene barnet hadde besøk. Jeg visste ikke hva som er vanlig og ville ikke være kjerring i frykt for at barna ikke ville komme tilbake. Barna dro fram ALT av leker og kastet ting veggimellom og jeg syntes ikke det var riktig å be min rydde alt, så brukte lang tid på å skille perler og glitter fra lego og puslespillbrikker fra 10 forskjellige puslespill.

Sånn gidder jeg ikke, besøk skal ikke være et ork. Så nå har jeg grenser på at de får ikke lage kaos og de skal rydde absolutt alt tilbake igjen. Da blir det ikke fristende å dra fram alt av leker. Et tips er også å sende de ut når det er ok vær. 

Jeg serverer middag og liker de ikke maten, får de skive og gjerne noe frukt. Saft og godteri får de ikke (kun ved overnattingsbesøk i helga). De får ikke rote rundt i skap og skuffer på kjøkkenet, men leker i stua og på barnets rom. 

Anonymkode: 42439...1fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bakoversveis da mine unger begynte å få besøk hjemme. Da jeg var liten var det da ikke snakk om å rote alt utover, og ihvertfall ikke ta seg til rette i skuffer og skap!

Husker første besøket, da var alt fullstendig bombet. A L T var dratt utover, besøket åpnet alt av skuffer og skap, og jeg ble så paff og tatt på sengen at jeg bare satt og gapte, jeg var helt uforberedt på oppførselen. Sikker litt naiv, ja, men sånn var det nå. 

Det ble ikke bedre da faren kom for å hente, så seg rundt og sa hehe, her har dere hatt det moro, nå skal vi gå, hadetpåbadet, og INGEN rydding..

Jeg er vokst opp med at selvfølgelig rydder man før man går hjem! 

Før neste besøk hadde vi oss en god prat med avkommet. Om blant annet det at de ikke fikk åpne skuffer og skap, ikke fikk forsyne seg av ting i kjøkkenskapene selv, ikke finne frem leker før alt de allerede lekte med var ryddet på plass, osv. 

Det er sånn våre unger er vant med, men ser at de veldig fort blir revet helt med av besøket, og glemmer alt av "vanlige" regler. Så vi passer på, og minner på underveis. 

OG vi har snakket om hvordan han skal oppføre seg når det er han som er på besøk.. At han aldri noen sinne skal drive og dra opp skuffer og skap hjemme hos andre, og alltid skal rydde før han går hjem. 

Anonymkode: a3885...c43

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk bakoversveis da mine unger begynte å få besøk hjemme. Da jeg var liten var det da ikke snakk om å rote alt utover, og ihvertfall ikke ta seg til rette i skuffer og skap!

Husker første besøket, da var alt fullstendig bombet. A L T var dratt utover, besøket åpnet alt av skuffer og skap, og jeg ble så paff og tatt på sengen at jeg bare satt og gapte, jeg var helt uforberedt på oppførselen. Sikker litt naiv, ja, men sånn var det nå. 

Det ble ikke bedre da faren kom for å hente, så seg rundt og sa hehe, her har dere hatt det moro, nå skal vi gå, hadetpåbadet, og INGEN rydding..

Jeg er vokst opp med at selvfølgelig rydder man før man går hjem! 

Før neste besøk hadde vi oss en god prat med avkommet. Om blant annet det at de ikke fikk åpne skuffer og skap, ikke fikk forsyne seg av ting i kjøkkenskapene selv, ikke finne frem leker før alt de allerede lekte med var ryddet på plass, osv. 

Det er sånn våre unger er vant med, men ser at de veldig fort blir revet helt med av besøket, og glemmer alt av "vanlige" regler. Så vi passer på, og minner på underveis. 

OG vi har snakket om hvordan han skal oppføre seg når det er han som er på besøk.. At han aldri noen sinne skal drive og dra opp skuffer og skap hjemme hos andre, og alltid skal rydde før han går hjem. 

Husk at når barn i starten får reise på besøk til andre så er det også ofte de første gangene de er på besøk hos andre uten mamma eller pappa med som kan hjelpe de å regulere seg. Det er da viktig at du som voksen som har sagt ja til besøket og ansvaret faktisk og følger med på disse tingene og guider de ved behov.

Pappaen som her hentet forstår jeg godt. Jeg går ikke inn hos andre og rydder hos de med mindre du ber meg eller det er virkelig ille med ødelagte ting. Og for alt jeg vet kan det hende rotet hos folk er normalt og det vil da være veldig "belærende" å stå der og si "oi her skal jeg rydde opp for dere". Derimot pleier jeg alltid å kommunisere tydelig når jeg henter så de voksne de er på besøk hos selv kan gi ungene beskjed om å rydde før jeg er på døra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir oppriktig irritert over dette innlegget, noe i meg som bruser... Nei dette er aldeles ikke normalt i et hjem med GRENSER. Kanskje fullstendig normalt i grenseløse hjem.

Anonymkode: 436b1...f7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir oppriktig irritert over dette innlegget, noe i meg som bruser... Nei dette er aldeles ikke normalt i et hjem med GRENSER. Kanskje fullstendig normalt i grenseløse hjem.

Hvordan vet du at dette er et hjem helt uten grenser....? 

Vi har alltid vært opptatt av grenser, og barna mine er vant til det. Men det er jo noe helt annet å skulle håndtere når andre barn kommer på besøk, og DE ikke er vant til grenser? Det er noe helt annet å skulle sette grenser for andre barn, som ikke er vent til det, eller som er vant til helt andre grenser, og å sette grenser for egne barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du at dette er et hjem helt uten grenser....? 

Vi har alltid vært opptatt av grenser, og barna mine er vant til det. Men det er jo noe helt annet å skulle håndtere når andre barn kommer på besøk, og DE ikke er vant til grenser? Det er noe helt annet å skulle sette grenser for andre barn, som ikke er vent til det, eller som er vant til helt andre grenser, og å sette grenser for egne barn. 

Nesten enda mer skremmende hvis de barna kommer fra et hjem med grenser, og holder på sånn 😳😳

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 12.11):

Dette er utrolig irriterende og jeg har gitt min 7-åring klar beskjed om at blir det mye tull blir det ikke flere besøk. Har lagt ned totalforbud mot å leke med slim, neglelakk og annen sminke når hun har venner med hjem. Har også snakket om. hvordan hun skal oppføre seg hjemme hos andre. Har så langt hatt den virkningen vi håpet på.

Endret av Sandie
Skrevet

Ikke vanlig her. De begynte vel å invitere venner i 5 års alderen, men ikke da heller rota de utover alt mulig. Har gutter, så de har kanskje ikke så mye interesse for spray, sminke, parfyme, etc. Hadde klikka av en sånn oppførsel ts beskriver. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke liker at de bruker for eksempel hår-spray eller what ever, så burde det vel være en veldig enkel sak å rydde vekk dette?!?

Og hvis besøket er forbanna umoden (og de for eksempel  begynner å rote rundt i alle skuffer og skap) så burde det være fullt mulig å si klart NEI til dette.   

Anonymkode: 1ba84...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor dusjet du barna?

Anonymkode: e5ef9...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...