Gå til innhold

Sitron til matlaging

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er jo forskjell på å sette den på bordet, og å bruke det i en saus da 😂

Anonymkode: 9d2d4...9db

Ja, det er det stor forskjell på. I går spiste vi skalldyr med fersk sitron, da brukte vi resten til drinker utover kvelden. 

Ellers presser jeg hele sitronen og fryser det jeg ikke bruker i isbitposer. Skallet rives og fryses i en liten plastboks. Praktisk å ha tilgjengelig hvis jeg får lyst til å lage noe som krever sitron. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Ja, det er det stor forskjell på. I går spiste vi skalldyr med fersk sitron, da brukte vi resten til drinker utover kvelden. 

Ellers presser jeg hele sitronen og fryser det jeg ikke bruker i isbitposer. Skallet rives og fryses i en liten plastboks. Praktisk å ha tilgjengelig hvis jeg får lyst til å lage noe som krever sitron. 

jupp. Er dette jeg mente da jeg skrev man kan være litt løsningsorientert… jaggu blir det billigere med mat også, når man gjør det sånn som oss. 

• Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (9 minutter siden):

Takk for tipset om frysing. Det tenkte jeg ikke på.

Ser flere nevner sitron til drinker. Jeg drikker ikke alkohol, så det kan det ikke brukes til her.

ts

Anonymkode: 44904...ef9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for tipset om frysing. Det tenkte jeg ikke på.

Ser flere nevner sitron til drinker. Jeg drikker ikke alkohol, så det kan det ikke brukes til her.

ts

Du trenger ikke ha alkohol for å drikke drinker? Vi lager drinker av hjemmelaget rabarbrasirup, tonicvann (eller sodastream om vi ikke har tonic), presset sitron, en sitronskive og isbiter. Det srikker hele familien! 

Jeg gjentar meg selv: det er lov å være løsningsorientert…..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke ha alkohol for å drikke drinker? Vi lager drinker av hjemmelaget rabarbrasirup, tonicvann (eller sodastream om vi ikke har tonic), presset sitron, en sitronskive og isbiter. Det srikker hele familien! 

Jeg gjentar meg selv: det er lov å være løsningsorientert…..

Kan du slutte og sitte der og være småspydig og attpå til gjenta det? "Det er lov å holde kjeft" om du ikke greier å være grei.  

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det vil ikke bli det samme, og friskrevet sitronskall gjør stor forskjell for mange retter - jeg bruker det hele tiden i matlaging.

For min del er sitron en av de viktigste basisingrediensene jeg alltid har i hus, jeg lager sjelden gryter, sauser og supper uten å balansere smaken med en skvis sitron til slutt. Jeg skjønner ikke at det er mulig å klare seg uten! Ellers har jeg alltid sitronbåt på tallerkenen når jeg spiser fisk, jeg bruker sitron i vinaigrette til salat, til å presse over stekt/grillet lam, og til marinader.

Anonymkode: 6c5c9...03a

Vel, når profesjonelle bruker det går det nok helt fint foe ts som skal ha det til en rett .

Jeg bruker kun på flaske. I dag her jeg alt preppet til en salat etterpå, og da ble det en god klunk fra flaska til dressingen 👌

Jeg bruker det så mye at det ville kostet en liten formue i sitroner. Alltid fått skryt for maten min.

Anonymkode: 53269...f0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du slutte og sitte der og være småspydig og attpå til gjenta det? "Det er lov å holde kjeft" om du ikke greier å være grei.  

ts

Hvorfor spørre om løsninger på problemet, hvis du ikke er interessert i å få løsninger til problemet ditt? :klo: 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker sitronskiver i vannglasset/pepsiglasset om jeg har noe igjen etter matlaging. 

Anonymkode: b3181...b42

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor spørre om løsninger på problemet, hvis du ikke er interessert i å få løsninger til problemet ditt? :klo: 

Dette oppsummerer problemet med denne tråden. 🎯

Anonymkode: 6c5c9...03a

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg, ts. Har kjøpt inn en slik gul flaske nå. Feks så pleier jeg å ha kyllingfilet i fryseren og lage en eller annen form for kyllinggryte med grønnsaker jeg har liggende og kokosmelk jeg har i skapet og ris. Typisk noe å lage etter jobb, også har man glemt å kjøpe inn den kvarte sitronen...

Det jeg derimot lurer på, skal man bruke like mye sitron væske fra den gule flaska, som når man presser en fersk sitron? Innbiller meg at den på gul flaske er mer konsentrert enn fra det man presser ut av en sitron? Så skal man bruke like mye eller mindre?

Anonymkode: 8a4f3...2d3

Skrevet

Jeg kjøper fersk, drikker opp resten rent eller blander det i appelsinjus. Men tror ikke jeg hadde kjent forskjell mellom fersk og flaske i ei gryte.

Når det gjelder skall, ville jeg bare brukt økologisk sitron til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 9.32):

Det er vel spydighetene dine hun mente. 

Ts: til små mengder sitron i en rett, kan jeg bruke sitronsaft på flaske. Men jeg foretrekker hel sitron. Nå bruker vi en del sitron her, både som tilbehør til fiskeretter, som syrlighet i andre matretter, i drikke, siruper, desserter osv., så her er det sjeldent problem om det blir igjen noe sitron. Men du kan fryse ned saft og skall.

Anonymkode: 2d9c0...062

• Liker 1
Skrevet

Sitron eller limesaft i de fleste middagsretter og i mange desserter er kjempe godt. Ser  ikke at det er noe problem og ikke få brukt opp.

Selv tar jeg ofte og skviser litt sitronsaft i muggen med vann jeg serverer, eller bare i glasset til meg selv.

• Liker 1
Skrevet

Du kan skjære opp sitronen i skiver etterpå. Ikke like delikat, men mye smak igjen. Kan brukes skivene i te, iste, vann, oppå fisk i ovnen. 

Mulig skallet kan fryses? Men hvis ikke du vet hva du kan bruke det til er det vel liten vits.

Anonymkode: 138e7...c4b

Skrevet

Du kan lage sitron-sirup/sukkerlake til å bruke i cocktails, mocktails osv.

Anonymkode: 33f13...5f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...