Gå til innhold

Sitron til matlaging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal lage en kyllingrett igjen. Første gangen fulgte jeg oppskriften og kjøpte en sitron som jeg presset saft ut av og ned i gryta.

Resten av sitron måtte bare kastes. Det ble mye svinn, syns jeg. En hel frukt bare for noen skvetter sitronsaft?

Kan jeg i stedet for å kjøpe en hel sitron for å få en skvett sitrosaft, heller kjøpe en slik gul flaske med ren sitronsaft i og bruke noe av dette i matretten? Det skal jo smake det samme? Flasken har jo kork og resten kan brukes en annen gang.

Iflg oppskriften skal man raspe litt sitronskall ned i gryten også, men det tror jeg man kan droppe uten å merke noe særlig til det.

Så er sitronsaft fra flaske like greit å bruke som å presse ut av en sitronfrukt selv?

Anonymkode: 44904...ef9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

bare å kjøpe den gule flasken. Eller den grønne som heter realemon.

Jeg er kokk og vi bruker mye sitronsyre, men sjelden vi bruker frukten, nettopp på grunn av bærekraft.

Anonymkode: 4d002...9e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitronskall har mer konsentrert smak og er vanskeligere å erstatte.

Men jeg har alltid en flaske sitronsaft og en flaske limesaft i kjøleskapet. Enklere når man bare skal ha litt, selv om det godt kan hende fersk smaker marginalt bedre.

Anonymkode: 95ba6...ec1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper aldri sitron hvis det bare er saften jeg trenger til en gryte eller saus. Da bruker jeg sitronsaft på flaske. 

Anonymkode: 8782c...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vil ikke bli det samme, og friskrevet sitronskall gjør stor forskjell for mange retter - jeg bruker det hele tiden i matlaging.

For min del er sitron en av de viktigste basisingrediensene jeg alltid har i hus, jeg lager sjelden gryter, sauser og supper uten å balansere smaken med en skvis sitron til slutt. Jeg skjønner ikke at det er mulig å klare seg uten! Ellers har jeg alltid sitronbåt på tallerkenen når jeg spiser fisk, jeg bruker sitron i vinaigrette til salat, til å presse over stekt/grillet lam, og til marinader.

Anonymkode: 6c5c9...03a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jeg prøver med sånn sitronsaft på flaske og ser om det fungerer. Hvis ikke er det jo ingen krise, det vil jo ikke ødelegge retten akkurat, den vil fremdeles være god.

Takker for alle svar. Hvis flere har en mening om dette, svar gjerne. Vil gjerne høre manges mening, om de flaskene med sitronsaft duger. Da slipper man å kaste så mye av en frukt.

ts

Skrevet

Synes det er stor forskjell. Kun sitroner her. Jeg kaster aldri sitroner som jeg ikke har brukt all saften fra. De fleste gangene blir alt brukt til slutt, men noe svinn er det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sitronsaft fra flaske smaker IKKE det samme som ekte sitron. Ja, mye svinn men smaken er viktig. Man kan eventuelt også raspe sitronskallet, og bruke dette i desserter. Flasken med sitronsaft er "bra nok", men det lille ekstra er det som hever en rett. 

Anonymkode: 46322...588

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker heller lime, syns også det gir en mye bedre smak, sitronsaft blir litt for bittert for min smak.

Anonymkode: 308d4...959

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte lime eller sitron i hus, hender det blir en skvis over retter med kokosmelk i, eller om jeg har panert noe. Blir det noe til overs så går det som regel med i en coctail eller noe i den retningen. 

Har også en flaske med sitronjuice i kjøleskapet, kjekt å ha bruker en del også.

Anonymkode: 68c74...101

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitronsaft fra flaske smaker IKKE det samme som ekte sitron. Ja, mye svinn men smaken er viktig. Man kan eventuelt også raspe sitronskallet, og bruke dette i desserter. Flasken med sitronsaft er "bra nok", men det lille ekstra er det som hever en rett. 

Anonymkode: 46322...588

Jeg lager aldri desserter. Er ikke noe dessertmenneske. 

Men takk for svaret. For min del ville nok 75% av sitronen gått i avfallet etterpå. Det står i oppskriften "saften fra en kvart sitron". Jeg har ingenting å bruke resten, en trekvart sitron på, den ville bare ligget og skrumpet inn i kjøleskapet til den uansett måtte kastes til slutt.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Som regel er det sjelden noe problem å endre litt på ingrediensene i en oppskrift, sålenge man erstatter med andre ting som har tilsvarende egenskaper. Om det så ikke smaker helt 100% det samme, så blir det godt likevel.

Man kan sikkert også bruke eddik, om målet mest er å balansere retten med syre.

For en stund siden skulle jeg lage suppe, men hadde glemt å kjøpe lime. Men rørte inn en god dæsj rømme tilslutt etter varmen var skrudd av. Og det gikk helt fint, middagen var ikke ødelagt av den grunn.

Det å improvisere er nyttig, da blir man mer fleksibel på kjøkkenet :)

Anonymkode: 1a259...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker opp resterende sitron i te, vann, andre retter, salater, drinker. 

Anonymkode: 693b8...7e4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjærer sitronen i skiver og tørker i airfryer, brukes som garnityr i drink eller vann ☺️

Anonymkode: 086f1...18c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun sitronsaft på flaske, men sier aldri at jeg ikke bruker ferske sitroner og ingen har noen ganger merket forskjell.

Anonymkode: 727ab...c93

AnonymBruker
Skrevet

Rester av sitron kan også brukes til rengjøring, om man ikke har lyst til å bruke dem i matlaging. 

Anonymkode: 394f6...c6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker tort sett resten av sitronen i vann, for å gi lit smak. Eller fryser til en iskube for bruk en annen gang. Har også en flaske stående for de gangene man bare behøver litt, eller jeg ikke har sitroner, det gjør ikke så stor forskjell.

Jeg bruker aldri skall. Det er så fullt av sprøytemidler. 

Anonymkode: d80ce...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også skjære opp sitronen og oppbevare det i fryseren til neste gang du trenger en kvart sitron…

Sittonsaft kan brukes fra konsentrat(flaske), men revet sitronskall er vanskeligere å erstatte. Det har en egen smak pg bidrar til umami-smaken på en egen måte. Men pass på å ikke ta det hvite, bare det gule. Det hvite er ekkelt bittert 😂🫠

Det er lov å være løsningsorientert når det kommer til ting man kjøper inn, liksom. 

Anonymkode: 9d2d4...9db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker kun sitronsaft på flaske, men sier aldri at jeg ikke bruker ferske sitroner og ingen har noen ganger merket forskjell.

Anonymkode: 727ab...c93

Tror jeg hadde merket forskjell om jeg var på rekekveld hos deg og du satte den gule plastflasken på bordet. ;) 

Men jeg hadde selvsagt ikke sagt noe - jeg har da oppdragelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror jeg hadde merket forskjell om jeg var på rekekveld hos deg og du satte den gule plastflasken på bordet. ;) 

Men jeg hadde selvsagt ikke sagt noe - jeg har da oppdragelse.

Er jo forskjell på å sette den på bordet, og å bruke det i en saus da 😂

Anonymkode: 9d2d4...9db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...