Gå til innhold

Polyester i mer eller mindre alt

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er viskose ok, men polyester ikke er det? 

Anonymkode: 65c29...0d1

IMG_5460.jpeg

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrkSolsikke skrev (1 time siden):

IMG_5460.jpeg

Så det er et miljøperspektiv? Siden det kan komme fra tre? 

Jeg er kjemiker og cellulose fra tre og polyester fra olje er virkelig ikke så forskjellig i forhold til fysiske og kjemiske egenskaper. Men det vil nok ikke forhandlerne av viskose fortelle forbrukerne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så det er et miljøperspektiv? Siden det kan komme fra tre? 

Jeg er kjemiker og cellulose fra tre og polyester fra olje er virkelig ikke så forskjellig i forhold til fysiske og kjemiske egenskaper. Men det vil nok ikke forhandlerne av viskose fortelle forbrukerne. 

Viskose har bedre puste evne enn polyester. Det føles også svalere på kroppen om sommeren. God holdbarhet har det ikke. Mine plagg i viskose ser slitte og stygge ut etter relativt kort tid sammenlignet med plagg i bedre materialer. 

Anonymkode: 8f002...f45

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Strømpebukser i ull og silke inneholder også plast i et eller annet format, for å være stretchy nok. Elastan er også plast.

Bomullstruser er heller ikke 100% bomull, de inneholder omtrent alltid elastan. Strikken i livet, eller blondekanten rundt beina, elastan. Tråden som blir brukt til å sy med? Polyester. Du får (som hovedregel) ikke stretchy klær uten å ha noen % elastan! Så truser, sokker, kommer alltid til å inneholde noe elastan eller annen form for polyester. Du kan ha ullundertøy som er 100% merinoull, MEN strikken i livet og tråden den er sydd sammen med, hva tror du det er laget av? 

Også antar jeg at dere som skryter av at dere ikke eier noen form for plastklær, heller ikke eier regnjakker, skalljakke, turbukse osv? For det er plast, alt sammen. Skoene dine? Inneholder plast. Det er helt umulig å unngå, og derfor absolutt ingen vits i å se ned på andre fordi de ikke er så kresen som deg. 

Anonymkode: 4fc75...3e3

Akkurat dette!

Det er så mange som påstår at de er såååå miljøvennlige og så har de plast på seg. Til og med Greta Thunberg går rundt i allværsjakke av plast, regntøy osv. Å være miljøbevisst og velge bomull/ull osv der hvor det er mulig er helt greit, men det er ikke nødvendig å gå helt bananas. Jeg har gammel pelskåpe, ullkåper, allværsjakke, ulltøy, bomullstøy og like mye polyester-tøy som uten polyester. Dessverre morkner nymotens bomull etter 10-30 år og jeg bruker mye tid på å reparere plagg som til slutt ikke er mulig å reparere uten at de ser ut som et lappeteppe. Eksempelet på de som tror bomullssokker er uten elestan/plast får ta en ekstra stund i tenkeboksen og se om de får et annet resultat.

https://www.grontskift.no/produkt/svarte-sokker-uten-plaststoffer/

Til og med disse i 100% økologisk bomull har 4 syntetiske tråder som de skriver. Tas disse ut vil ikke sokken fungere som den burde og passformen holde seg. Jeg ler høyt inni meg hver gang hyklere skal snakke om miljø og at de aaaaaldri bruker plasttøy mens de står der i sko laget av plast, allværsjakker, turbukser, sekker i syntetisk stoff, sømmer med polyestertråd, stretch i tøyet og så vidre.

Anonymkode: 8fe87...a62

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat dette!

Det er så mange som påstår at de er såååå miljøvennlige og så har de plast på seg. Til og med Greta Thunberg går rundt i allværsjakke av plast, regntøy osv. Å være miljøbevisst og velge bomull/ull osv der hvor det er mulig er helt greit, men det er ikke nødvendig å gå helt bananas. Jeg har gammel pelskåpe, ullkåper, allværsjakke, ulltøy, bomullstøy og like mye polyester-tøy som uten polyester. Dessverre morkner nymotens bomull etter 10-30 år og jeg bruker mye tid på å reparere plagg som til slutt ikke er mulig å reparere uten at de ser ut som et lappeteppe. Eksempelet på de som tror bomullssokker er uten elestan/plast får ta en ekstra stund i tenkeboksen og se om de får et annet resultat.

https://www.grontskift.no/produkt/svarte-sokker-uten-plaststoffer/

Til og med disse i 100% økologisk bomull har 4 syntetiske tråder som de skriver. Tas disse ut vil ikke sokken fungere som den burde og passformen holde seg. Jeg ler høyt inni meg hver gang hyklere skal snakke om miljø og at de aaaaaldri bruker plasttøy mens de står der i sko laget av plast, allværsjakker, turbukser, sekker i syntetisk stoff, sømmer med polyestertråd, stretch i tøyet og så vidre.

Anonymkode: 8fe87...a62

Særlig de som er veganere for miljøet sin del, også vandrer de rundt med sko og vesker av «vegansk lær» aka ren plast. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 15.02):

Når du skal pynte deg med kjole eller skjørt, så bruker du ikke strømpebukser heller?

Anonymkode: e7199...dca

Hater strømpebukser. Bruker det aldri

Anonymkode: a9655...dc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hater strømpebukser. Bruker det aldri

Hadde jeg sett deg på julaften med bleike bein i kjole uten strømpebukse hadde jeg begynt å lure på om du var vel bevart. Noen kameler må man svelge en sjelden gang også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg sett deg på julaften med bleike bein i kjole uten strømpebukse hadde jeg begynt å lure på om du var vel bevart. Noen kameler må man svelge en sjelden gang også.

Jeg holder meg tan hele året, så det er ikke noe problem. Men bruker oftest bukser vinterstid 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Women's Underwear – Arms of Andes EU
Dyrt som faen.
Men gud så behagelig.
Om du synes merino er deilig har du ikke prøvd alpakka.

Ikke prøvd å få sendt til Norge,
Har venner med postadresse over grensa, så få sendt dit.
Enklere med fortolling og faenskap.

Anonymkode: d3f80...fea

Hvordan vasker du disse? Jeg har aldri kjøpt meg ull-truser da jeg ikke skjønner hvordan man holder det hygienisk. 

Anonymkode: 66452...bdc

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun bomull, ull/kashmir, silke og lin. 

TS må begynne å lese på vaskelappene, da dette naturlig nok gjør shopping betydelig vanskeligere. En gang (for typ 15 år siden) dro jeg mannen gjennom et helt kjøpesenter i London, for å finne en bluse jeg hadde sett i et vindu. Når vi til slutt fant den var den laget av polyester… Det ble selvsagt ikke noe kjøp på meg.

Anonymkode: 64b75...d40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bruker du aldri strømpebukser du da? Har du bare bomullstruser eller treningstøy uten polyester?

Tenkte egentlig på vanlige klær og overdeler generelt, ikke «spesialtøy». Men treningsoverdeler kjøper jeg heller ikke i polyester, men har noe fra før som jeg ikke har kvittet meg med. Kjøper collegegensere og hettejakker. Av trøyer har jeg bomull, rayon (?), bambus o.l. Trener mest i singlet.

Skrevet
Rosa Dartle skrev (12 timer siden):

Tenkte egentlig på vanlige klær og overdeler generelt, ikke «spesialtøy». Men treningsoverdeler kjøper jeg heller ikke i polyester, men har noe fra før som jeg ikke har kvittet meg med. Kjøper collegegensere og hettejakker. Av trøyer har jeg bomull, rayon (?), bambus o.l. Trener mest i singlet.

Bambus i klær er også viskose/rayon
I følge kjemikere er det ikke forskjell på viskose fra Bambus eller Gran.
Den kjemiske prosessen for å lage viskose er så omfattende at resultatet er likt uavhengig av råvare, (cellulose) 

Viskose fra gran stammer fra delene tre-industrien som ikke kan bli plank. (for øvrig trenger det ikke komme fra gran, men fra hvilken som helst "plante" men gran er mest vanlig)
Viskose fra bambus kommer fra bambus-skog dyrket bare for viskose av bambus.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 16.39):

For å ikke snakke om å finne en kjole som kun inneholder bomull 🙄

Anonymkode: 14477...b62

Null problem å finne kjoler i viskose. Mye bedre å ha på enn polyester. 
Liker ikke polyester jeg heller, men ikke fanatisk 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg holder meg tan hele året, så det er ikke noe problem. Men bruker oftest bukser vinterstid 

Brun heter det på norsk. Så du tar solarium? Ikke bra… Selvbruning er det mye stoffer i som er like skadelig for miljøet som plast, så antar at du som er så miljøvennlig og unngår alt av plast unngår det også. Så da er det bare solarium som er alternativet da. Eller stadige, miljøfiendtlige flyturer til varmere strøk. Er du mørkhudet hadde du vel heller skrevet det enn at du holder deg «tan» hele året… Er selvfølgelig noe annet om du er så heldig. 

Anonymkode: 844ba...5ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt å sy stort sett alle klærene til hele familien, og har blitt veldig oppmerksom på materialer i tøy. 

Treningstøyet mitt er i polyester, med lycra/spandex/elastan. Om jeg trener styrke går jeg ofte i helt vanlig bomulls-singleter og leggings (jeg har treningsrom hjemme, så trenger ikke tenke på om noe er squat safe 😛 ) Da svetter jeg ikke så mye at det er problematisk. Men jeg klarer ikke svette-aktiviteter med bomullstøy. Ikke ull heller. Jeg er heller nøye med å ikke over-vaske klærene, og å bruke dem til de er helt utslitt. Jeg reparerer om noe får hull, fremfor å kaste uten å prøve å redde plagget. 

Jeg har ikke klart å finne strømpebukser uten noe plastinnhold. Det meste av bomulls- og ull-strømpebukser inneholder jo en god slump polyester/nylon, for stretchen sin del, og slitesterkheten. Det er ikke til å stikke under en stol at strømpebukser blir slitt, og polyester er faktisk litt mer slitesterkt der. Men jeg hater hvor klamt det er på føttene, jeg klarer ikke gå med sånne stilige nylon-strømpebukser annet enn når jeg skal pynte-pynte meg. 

Jeg synes ikke det er så vanskelig å finne hverdagsklær uten polyester i butikkene. Jada, det er mye med polyester og dritt, men det meste av basis-plaggene på hm, cubus, lindex, osv, er bomull og litt elastan evt. 

Anonymkode: fa89c...63b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.8.2025 den 10.02):

Har stor respekt og beundrer deg som aldri bruker plast-klær. Og noen til av dere er det nok. Men ta jul/nyttårsaften som eksempel da de aller fleste pynter seg. Hvor mange prosent av landets kvinner tror du da bruker for eksempel strømpebukser av polyester/elastan/nylon? Snakker vi kanskje 80-90% Har jobbet i butikk, så har sett mengder av disse blir solgt i desember..

Det er mange som bruker det, men jeg har aldri skjønt hvorfor, det er jo hverken pent, eller behagelig.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Strømpebukser i ull og silke inneholder også plast i et eller annet format, for å være stretchy nok. Elastan er også plast.

Bomullstruser er heller ikke 100% bomull, de inneholder omtrent alltid elastan. Strikken i livet, eller blondekanten rundt beina, elastan. Tråden som blir brukt til å sy med? Polyester. Du får (som hovedregel) ikke stretchy klær uten å ha noen % elastan! Så truser, sokker, kommer alltid til å inneholde noe elastan eller annen form for polyester. Du kan ha ullundertøy som er 100% merinoull, MEN strikken i livet og tråden den er sydd sammen med, hva tror du det er laget av? 

Også antar jeg at dere som skryter av at dere ikke eier noen form for plastklær, heller ikke eier regnjakker, skalljakke, turbukse osv? For det er plast, alt sammen. Skoene dine? Inneholder plast. Det er helt umulig å unngå, og derfor absolutt ingen vits i å se ned på andre fordi de ikke er så kresen som deg. 

Man kan ha regntøy av ventile https://www.northernplayground.no/nb/shop/the-last-jacket?campaignid=18668631790&adgroupid=&adid=&gad_source=1&gad_campaignid=18671424152&gbraid=0AAAAADQFg9cB_a415FqUJa6A3YuyVa_-U&gclid=EAIaIQobChMI-ae2wZ2UjwMVaFmRBR2fgig8EAQYBSABEgLOvfD_BwE og sko av lær eller naturmaterialer med såle av rågummi og lær. At noen søm er er syntetiske eller om det er 3 % spandex i en trusekant ser jeg ikke på som en unnskyldning til å bare gi faen og kjøre på med akryl og polyester.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bleike bein? Beina mine er gylne året rundt. Nei, jeg tar ikke solarium, og bruker i hvert fall ikke selvbruning eller noe sånt, jeg har bare olivenhud. Men hva så om jeg var blek? Nicole Kidman går da i shorts og kjoler med høy splitt med de bleike beina sine, jeg ser ikke problemet?

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Brun heter det på norsk. Så du tar solarium? Ikke bra… Selvbruning er det mye stoffer i som er like skadelig for miljøet som plast, så antar at du som er så miljøvennlig og unngår alt av plast unngår det også. Så da er det bare solarium som er alternativet da. Eller stadige, miljøfiendtlige flyturer til varmere strøk. Er du mørkhudet hadde du vel heller skrevet det enn at du holder deg «tan» hele året… Er selvfølgelig noe annet om du er så heldig. 

Anonymkode: 844ba...5ae

Man trenger ikke å være mørkhudet for å beholde gyldne bein året rundt, heller ikke ta solarium eller selvbruning. Jeg er blond og blåøyd men har oliven-hud, blir aldri sånn skummetmelk-bleik eller lyserosa.

Anonymkode: 0b266...473

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange som bruker det, men jeg har aldri skjønt hvorfor, det er jo hverken pent, eller behagelig.

Man kan ha regntøy av ventile https://www.northernplayground.no/nb/shop/the-last-jacket?campaignid=18668631790&adgroupid=&adid=&gad_source=1&gad_campaignid=18671424152&gbraid=0AAAAADQFg9cB_a415FqUJa6A3YuyVa_-U&gclid=EAIaIQobChMI-ae2wZ2UjwMVaFmRBR2fgig8EAQYBSABEgLOvfD_BwE og sko av lær eller naturmaterialer med såle av rågummi og lær. At noen søm er er syntetiske eller om det er 3 % spandex i en trusekant ser jeg ikke på som en unnskyldning til å bare gi faen og kjøre på med akryl og polyester.

Bleike bein? Beina mine er gylne året rundt. Nei, jeg tar ikke solarium, og bruker i hvert fall ikke selvbruning eller noe sånt, jeg har bare olivenhud. Men hva så om jeg var blek? Nicole Kidman går da i shorts og kjoler med høy splitt med de bleike beina sine, jeg ser ikke problemet?

Man trenger ikke å være mørkhudet for å beholde gyldne bein året rundt, heller ikke ta solarium eller selvbruning. Jeg er blond og blåøyd men har oliven-hud, blir aldri sånn skummetmelk-bleik eller lyserosa.

Akkurat.

Skrevet

Man kan ha regntøy av ventile https://www.northernplayground.no/nb/shop/the-last-jacket?campaignid=18668631790&adgroupid=&adid=&gad_source=1&gad_campaignid=18671424152&gbraid=0AAAAADQFg9cB_a415FqUJa6A3YuyVa_-U&gclid=EAIaIQobChMI-ae2wZ2UjwMVaFmRBR2fgig8EAQYBSABEgLOvfD_BwE og sko av lær eller naturmaterialer med såle av rågummi og lær. 

Gikk inn på linken din og ser at jakken er vannavvisende og ikke vanntett.

Definisjonen for vannavvisende er "vannavstøtende klær er laget for å tåle vannsprut og lett regn uten at det umiddelbart trenger gjennom. Perfekt for lett regn og hverdagsbruk – men ikke for langvarig eksponering eller kraftige regnskyll." 

Vil jo ikke si at den jakken kan erstatte tøy med vanntett membran men du kan jo fint gå 10 minutter til bussen når det kun er lett regn uten å bli våt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk inn på linken din og ser at jakken er vannavvisende og ikke vanntett.

Definisjonen for vannavvisende er "vannavstøtende klær er laget for å tåle vannsprut og lett regn uten at det umiddelbart trenger gjennom. Perfekt for lett regn og hverdagsbruk – men ikke for langvarig eksponering eller kraftige regnskyll." 

Vil jo ikke si at den jakken kan erstatte tøy med vanntett membran men du kan jo fint gå 10 minutter til bussen når det kun er lett regn uten å bli våt. 

Nettopp. For regntøy angis normalt vannsøylen det tåler i antall mm. 15.000mm og opp er normalt bra greier. Her er det ikke engang oppgitt, så da duger den neppe i skikkelig regn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bambus i klær er også viskose/rayon
I følge kjemikere er det ikke forskjell på viskose fra Bambus eller Gran.
Den kjemiske prosessen for å lage viskose er så omfattende at resultatet er likt uavhengig av råvare, (cellulose) 

Viskose fra gran stammer fra delene tre-industrien som ikke kan bli plank. (for øvrig trenger det ikke komme fra gran, men fra hvilken som helst "plante" men gran er mest vanlig)
Viskose fra bambus kommer fra bambus-skog dyrket bare for viskose av bambus.

Viskose føles helt annerledes på kroppen enn rayon og bambus. Men alle disse er behagelige å ha på seg, sammenlignet med polyester 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...