Gå til innhold

Polyester i mer eller mindre alt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg prøver å unngå plast i klær, men det er virkelig en prøvelse, syntes omtrent alt av «vanlige» bomullsklær inneholder enten polyester eller nylon, hvorfor har det blitt sånn? Med 3 barn så går det litt klær, kjøper mye ull, men de vil jo ikke gå med det hele tiden. Alt som er «kult» er fullt av polyester, finnes det noen god grunn, eller er det bare for å gjøre det billigere?

Anonymkode: 14477...b62

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare være konsekvent på å lese merkelapper. Vi har ingen klær som inneholder plast, utenom badetøy, treningstøy og regntøy. Det er virkelig ikke noe problem.

Anonymkode: 0b266...473

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til prisen har polyester også en del andre positive egenskaper: klærne blir blant annet mer slitesterke og de krymper lite. Jeg unngår også plastmaterialer, men ikke for enhver pris. De har sine fordeler. 

Anonymkode: 388b7...e90

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jo bare være konsekvent på å lese merkelapper. Vi har ingen klær som inneholder plast, utenom badetøy, treningstøy og regntøy. Det er virkelig ikke noe problem.

Når du skal pynte deg med kjole eller skjørt, så bruker du ikke strømpebukser heller?

Anonymkode: e7199...dca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du skal pynte deg med kjole eller skjørt, så bruker du ikke strømpebukser heller?

For å ikke snakke om å finne en kjole som kun inneholder bomull 🙄

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg leser merkelapper og ser dessverre at veldig mye er polyester, enten helt eller delvis. Jeg foretrekker også ren bomull eller ull, av og til viscose. Det begrenser utvalget betydelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, bruker aldri sånne klamme ekle strømpebukser. Synes det ser skikkelig tacky ut også.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For å ikke snakke om å finne en kjole som kun inneholder bomull 🙄

Silke, lin, viskose i mange varianter (bambus, rayon, modal, tencel, cupro)  kasjmir, alpakka, ull… Jeg har masse fine penkjoler, passende i bryllup, på julebord og i galla om så, og ingen av dem inneholder plast.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er en prøvelse ja. Men det går jo på et vis. Det fine er at man slipper å ha skapet fullt av klær (man ikke bruker). 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alt som er «kult» er fullt av polyester, finnes det noen god grunn, eller er det bare for å gjøre det billigere?

Det handler selvsagt om penger. Det gjør alltid det. 

Anonymkode: 33d95...e1b

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, bruker aldri sånne klamme ekle strømpebukser. Synes det ser skikkelig tacky ut også.

Silke, lin, viskose i mange varianter (bambus, rayon, modal, tencel, cupro)  kasjmir, alpakka, ull… Jeg har masse fine penkjoler, passende i bryllup, på julebord og i galla om så, og ingen av dem inneholder plast.

Tror ikke mange er enig med deg der. Fine strømpebukser kan virkelig løfte et antrekk.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Polyester er da ikke bare negativt og dårlig kvalitet. Elsker mine Adidas tracksuits i 100% polyester 

Anonymkode: a9655...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Denne sommeren fant jeg flere fine kjoler i 100% bomull også på H&M. Synes ikke dette er så vanskelig. Mye 100% lin og 100% silke har jeg også kjøpt siste halvåret.

Jeg må ikke ha absolutt alt uten polyester da jeg tenker alt er fint til sitt bruk. Treningsklær, strømpebukser, hold in tøy osv. 

Men jeg kjøper absolutt ingen strikke plagg med akryl i seg. 

Synes ikke at det er så vanskelig å finne klær i 100% naturmateriale men de koster gjerne litt mer. 

Anonymkode: 8f002...f45

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke, bare ser på em dem er fine og passer meg.

Anonymkode: bc4c9...fa5

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt polyester på sikkert ti år. Les på lapper, det blir enklere og enklere å finne klær uten både fordi man vet hva man skal se etter, og fordi det virker som stadig flere klesbutikker forstår at flere ikke vil ha polyester.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kjøpt polyester på mange år. Lar alltid kvaliteten avgjøre. Det kan være verdens fineste kjole - er den i polyester eller akryl lar jeg simpelthen være å kjøpe den. Det er ikke aktuelt. 

Men noen plagg kommer man ikke utenom, som treningstøy, badetøy, en viss prosentandel i sokker (polyesteren gir stretchen og holdbarhet). Sokkegarn inneholder gjerne nylon, det er slitesterkt. 

I visse uteklær er også sømmene i polyester eller nylon. Da er det selvfølgelig noe annet. Er totalmengden under 20% plast, kan jeg vurdere kjøpe det. Men i hovedsak må alle plaggene være i ull, silke, bomull, lin eller modal for at jeg skal like det og klare gå med det. 

Anonymkode: 19616...b8b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å finne klær i 100% naturmaterialer? Lin, bomull, silke, ull, alpakka, av og til  viskose. Man kan screene for materiale i de fleste store nettbutikker, det hjelper litt. Eller finne gode merker som er bevisst på dette. Det betyr at jeg betaler 2000 for en bukse, men da vet jeg at jeg har den i 15 år uten at den mister fasongen. Jeg vil ikke ha polyester i vintertøyet mitt heller, og da blir kåper og jakker ganske dyre. Men mye finere, og helt nydelige å bruke.

Anonymkode: 81a0d...70a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen problemer med å finne klær i 100% naturmaterialer? Lin, bomull, silke, ull, alpakka, av og til  viskose. Man kan screene for materiale i de fleste store nettbutikker, det hjelper litt. Eller finne gode merker som er bevisst på dette. Det betyr at jeg betaler 2000 for en bukse, men da vet jeg at jeg har den i 15 år uten at den mister fasongen. Jeg vil ikke ha polyester i vintertøyet mitt heller, og da blir kåper og jakker ganske dyre. Men mye finere, og helt nydelige å bruke.

Anonymkode: 81a0d...70a

Dette!! Jeg har en ullgenser fra Ricco Vero (rip ❤️❤️❤️) som jeg kjøpte i 2010. Fremdeles like fin! Jeg klarte lage et lite hull i den, da gikk jeg til min lokale skredder og han fikset den for 250 kr. Voila. 

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (21 minutter siden):

Jeg har ikke kjøpt polyester på sikkert ti år. Les på lapper, det blir enklere og enklere å finne klær uten både fordi man vet hva man skal se etter, og fordi det virker som stadig flere klesbutikker forstår at flere ikke vil ha polyester.

Bruker du aldri strømpebukser du da? Har du bare bomullstruser eller treningstøy uten polyester?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker du aldri strømpebukser du da? Har du bare bomullstruser eller treningstøy uten polyester?

Bomullstruser finner man lett om man vil. Jeg tåler ikke ha t-skjorter i polyester, hva får deg til å tro jeg kan ha det mot tissen 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bomullstruser finner man lett om man vil. Jeg tåler ikke ha t-skjorter i polyester, hva får deg til å tro jeg kan ha det mot tissen 😂

Du svarte jo heller ikke på hva jeg spurte om?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du svarte jo heller ikke på hva jeg spurte om?

Mener du spørsmålet ditt om strømpebukser som du stilte til den anonymbrukeren b8b? Strømpebukser finnes faktisk i andre materialer enn polyester og plast. Silkestrømper og ullstrømpebukser finnes, selv om det er vanligere med "plast" fordi de er billigere.

Anonymkode: deaad...f2f

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...