AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Jeg ønsker å vite om dette er tilstrekkelig bevist. At klimaendringer er menneskeskapt og ikke del av den naturlige syklusen for planeten og på grunn av solaktivitet? Anonymkode: cd63d...93e
Tvist Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Ganske gode bevis for det https://www.forskning.no/klima-naturvitenskap-statistikk/ny-studie-9999-prosent-sikkert-at-global-oppvarming-er-menneskeskapt/1299742 5 1 1
Selvsagt Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Tvist skrev (1 time siden): Ganske gode bevis for det https://www.forskning.no/klima-naturvitenskap-statistikk/ny-studie-9999-prosent-sikkert-at-global-oppvarming-er-menneskeskapt/1299742 Menneskene kan lett løse dette problemet akkurat som de løste problemet med Ozon-gasser som skapte hull i atmosfæren, men her i Norge er man mer opptatt av å "ta de rike" fremfor å finne opp ny teknologi som kan løse problemene. I Norge ble det innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). "Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi." https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-merren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet Eller: "Formuesskatten bremser eller i verste fall motvirker innovasjon og klimaomstilling i næringslivet, skriver Ivar Horneland Kristensen, Virke." – SMB-er mangler penger til sine investeringer | Finansavisen Formuesskatt, Skatt | Grønn gründer ble tvunget til nedsalg i vår - fortvilet over formuesskatten 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Hvorfor ikke et raskt søk på Google, så ville du fått svar umiddelbart Anonymkode: aee72...ecf
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke et raskt søk på Google, så ville du fått svar umiddelbart Anonymkode: aee72...ecf Jeg vil.ha diskusjon om det. Ettersom man helt sikkert finner argumentasjon for begge teorier ved å goolge. Dessuten favoriserer google sider i resultatene. Man kan ikke tro alt man leser. Anonymkode: cd63d...93e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker å vite om dette er tilstrekkelig bevist. At klimaendringer er menneskeskapt og ikke del av den naturlige syklusen for planeten og på grunn av solaktivitet? Anonymkode: cd63d...93e Vel, vi ødelegger naturen på mange måter. Den klarer neppe å absorbere det som ikke er naturlig. At penger kommer først er en tragedie for vår jord. Enkelt forklart. Anonymkode: aa4f7...ace 1
Selvsagt Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vel, vi ødelegger naturen på mange måter. Den klarer neppe å absorbere det som ikke er naturlig. At penger kommer først er en tragedie for vår jord. Enkelt forklart. Anonymkode: aa4f7...ace Slik som Røde Khmer som sprengte sentralbanken og forbød penger? De henrettet 500 000 mennesker som de mistenkte for å ha penger. Du kan jo starte med å gi bort pengene dine hvis penger er en tragedie for deg. Kapitalisme handler nettopp om å identifisere behov og finne løsninger. Å løse problemer skaper verdi – og verdi gir inntekter. I energilagringssektoren ser vi dette i praksis: Flere aktører og økt konkurranse driver frem innovasjon og presser kostnadene ned. Det er markedets dynamikk som gjør grønn teknologi stadig mer tilgjengelig. https://whyy.org/articles/climate-change-capitalism-equitable-solutions/
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vel, vi ødelegger naturen på mange måter. Den klarer neppe å absorbere det som ikke er naturlig. At penger kommer først er en tragedie for vår jord. Enkelt forklart. Anonymkode: aa4f7...ace Ja jeg er en som vil sloss mot plast problemene og kjemikalie lekkasjer Men er klimaendringene menneskeskapt? Anonymkode: cd63d...93e 1
Selvsagt Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er klimaendringene menneskeskapt? Anonymkode: cd63d...93e Ja, mange av de er. I et selskap for noen år siden ble jeg plassert ved siden av en klimaforsker – en person med doktorgrad og lang erfaring fra store prosjekter ute i felt. Selv om jeg er forsiktig med for mye jobbprat i sosiale settinger, fikk jeg anledning til å stille noen spørsmål jeg aldri har fått gode svar på i media eller ved google-søk. Responsen hans var både innsiktsfull og pedagogisk. Han forsto nøyaktig hva jeg spurte om, og ga forklaringer som var både faglig solide og lett forståelige. Ingen google søk eller artikler har overbevist meg mer, men man har også forsterkende og reduserende effekter av klimaendringer som man må ta hensyn til. 1
Haldrup Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Nei det er ikke bevist at "klimaendringene" som i øvrig ikke har endret seg noe nevneverdig, er menneskeskapte.... Det beste beviset mot er den EKSTREME STORMEN SOM MEDIENE OG POLITIKERNE prøver å frem herske.... Om det virkelig hadde vært sant, da hadde de ikke trengt å predike det morgen, middag og kveld.... Da hadde folk skjønt alvoret.... Men det finnes ikke snev av logikk over verken måten "funnene" fremvises på eller tiltakene som forsøkes innført. Eneste som har blitt gjort er økte skatter, mer byråkrati, mer overvåking, mer overtramp.... Alle alminnelige mennesker, med bare et snev av fornuft har gjennomskuet løgnen...! Men politikerne tviholder på løgnen, da det er lønnen for deres helt unødvendige byråkrati, som det bare blir mer og mer av...! CO2 er supermat for alle grønne vekster.... Høyere mengde CO2 betyr en grønnere planet, bedre avlinger, sunnere planter..... Det er tilmed vanlig praksis å tilsette CO2 til drivhus for å øke avlinger. Eneste klimaendring skandalen omhandler er... hvordan kan vi hente ut mer penger av folk...! 2 1
Enda en tulling Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Nei, det er ikke tilstrekkelig bevist, og om noe er menneskeskapt er det heller ikke bevist hvor mye dette utgjør i forhold til variasjoner man uansett ville hatt uten menneskelig påvirkning. Anbefaler å lese boka "Usikker vitenskap" av Stephen Koonin. Antakeligvis den nyttigste boka som er skrevet når det gjelder hva man har dekning for og ikke innenfor klimavitenskap. Og ikke minst politikeres og journalisters dekning av denne. Forfatteren tok selv for gitt at det befolkningen blir presentert for er riktig. Inntil han bestemte seg for å gjennomgå forskningen for å se hvor solid grunnlaget for disse påstandene var, Om du ikke vil bruke penger på boka kan du søke opp intervjuer med ham på YouTube el.l, der disse spørsmålene også tas opp, men da blir det nødendigvis ikke like grundig.
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Vi skulle ha kjøpt elbil for noen hundre tusen år siden tenker jeg. Anonymkode: f4db6...224 3
AnonymBruker Skrevet 19. august #13 Skrevet 19. august Blir artig når vi en fang beveger oss mot en ny istid og vi må starte å pumpe olje igjen. Alt må fyres opp for å unngå isen. Sikkert mennesket, det også Anonymkode: 00b73...f42 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #14 Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 11.12): Jeg ønsker å vite om dette er tilstrekkelig bevist. At klimaendringer er menneskeskapt og ikke del av den naturlige syklusen for planeten og på grunn av solaktivitet? Anonymkode: cd63d...93e Bevis, som i matematisk bevis, er fullstendig umulig. Altfor mange parametre, og det er helt umulig å koble utslipp et sted til en hendelse et annet sted. Vi kjenner ikke engang mekanismene bak istider, hverken nedising eller smelting, og der snakker vi om ting som har vært, og ikke skal bli. Tradisjonelt har også økning i CO2 etterfulgt høyere temperatur, ikke motsatt. Også er jo ikke vær det samme som klima, så hele premisset blir jo ganske sært. Du kan ikke "endre" klimaet, det finnes jo ikke. Anonymkode: b6d5c...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #15 Skrevet 20. august Jeg har null tro på klimaendringene for tiltakene vi presses til er bare tull og symbolpolitikk. Jeg trodde helt frem til 2022-2023, men jeg klarer ikke tro på det lengre. Anonymkode: 8fa0d...70b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 13.00): Jeg vil.ha diskusjon om det. Ettersom man helt sikkert finner argumentasjon for begge teorier ved å goolge. Dessuten favoriserer google sider i resultatene. Man kan ikke tro alt man leser. Anonymkode: cd63d...93e nei, om man går på pålitelige kilder så finnes det ikke tvil dessverre. finnes flere gode metastudier på dette - summen av forskningen er entydig så finnes det noen høyrøstede som hevder at vitenskapen tar feil, og deres argumenter finner man jo. Er du interessert i diskusjon om temaet for å lære mer, er faglige tidsskrift, metastudier, diskusjon blant fagfolkt langt bedre enn KG-debatt Anonymkode: 22e99...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august https://www.breakthroughjournal.org/p/why-i-stopped-being-a-climate-catastrophist Anonymkode: 493d2...f08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå