AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Jeg er kvinne som jobber i mannsdominert bransje. Sjargongen på jobb har jo selvfølgelig vert geov, men uskyldig. Det kan være skrevet kuk på et korr i kortstokken og når dette kortet kommer frem og blir lagt på bordet ropes det "jeg slang kuken på bordet" Videre kan de sitte og snakke om hvor mye de skulle hatt i peng om de sko la seg bli pult i rompa på en fotballstadion forran publikum. Man ser at dette språket er grovt, men er ikke rettet mot noen. Det er heller rettet mot seg selv på spøkefulle måter. I det sisste føler jeg det er blitt verre. To av dem diskuterte størrelse på fittelepper. Det var snakk om å sjekke opp damer på byen hvor han ene liret av seg at "det er jo kjekt når du får litt motstand" her var undertonen voldtekt og ikke hard to get. En satt og viste en video av pingponger som kom ut av dere vet hva hos en kvinne. En annen spøk var og binde opp en kvinne (hun var turner, typen som danser i gardinting). Hun var ikke tilstedet, men hadde opptrett på firmafest. Her sa han som sa dette at han kjente mannen hennes og hadde luat og spørre ham om han binder henne opp i dette tauet. Nødvendig? Nei. Er det jeg som plutselig er prippen eller er sjargongen endret seg fra grov til mer fornedrende grov? Sisste halve året er det gått mer over til at drt ikke er de eller andre som meg som er med på spøken. Men mer generelt snakk. Språk har jo makt. Hva tenker andre rundt dette? Ja, folk vil si gutter er gutter osv osv. Det er desverre en ekstremt dårlig unskylding, jeg kjenner mange som ikke har behov for og snakke på ddnne måten, og dette var heller ikke sjargongen før en person jeg merker starter det hele ble ansatt. Anonymkode: a9deb...2a4 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Tekner at det er helt opp til hver enkelt hva de vil ha slags sjargong og at det er uvesentlig hvor mange du kjenner som ikke har behov for å ha en grov sådan. Anonymkode: adc24...b7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Tydelig at sjargong har endret seg fra å være litt generell eller rettet mot dem selv, til å rettes mye mer mot kvinner. Særdeles usjarmerende. En del mannsdominerte yrker og arbeidsplasser har en slik sjargong, og sier du noe er du prippen og må jo tåle litt, det er jo bare på tull. Erfaringsmessig: du er ikke prippen som reagerer, det er mannfolka som er mindre sosialt intelligente og feilaktig tror de er tøffe. Slik oppførsel oppstår gjerne kun i flokk og fordi en/flere drar det igang. Også erfaringsmessig: dette klarer du ikke å gjøre noe med. En leder kunne klart det - om h*n ville. I realiteten har du to valg: lev med det, eller begynn å lete etter ny jobb med litt mer sosialt oppegående mennesker. Mulig dette er Nord-norge, men kan garantere at dette finnes på Østlandet og Anonymkode: 0b2ca...d95 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Jobber i et mannsdominert yrke i nordnorge, har selvfølgelig vært borti enkeltindivider som snakker sånn, men dette er ikke vanlig. Her virker det som en ukultur som har vokst fram og blitt normalisert. Dette er ikke noe man skal være nødt å akseptere på jobb og jeg ville tatt det opp med leder. Jeg vil tro at flere av mennene vil bli lettet over å få slutt på dette de også. Anonymkode: 3e3d3...cd7 12 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Jeg hadde ikke klart å skjule hvor hva jeg tenkte om jeg jobbet med sånne «mannfolk». Hadde konstant sett ut som tante Sofie. Anonymkode: 5127e...ba8 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Nord-Norge er generelt griste og tarvelige, men det er jo det de er stolt av i sin kultur. Hva kan man forvente? Jeg synes nok at det ikke er passende på en arbeidsplass, men det enkleste er vel å skifte yrke og arbeidsplass. Man kunne jo alternativt filmet dem med skjult kamera, og lagt de ut på TikTok. Da hadde de nok skammet seg når de selv hadde sett hvor jævlig tarvelige de er i virkeligheten, og samfunnet rundt dem hadde sett på de som noen jævla svin. 10-20 videoer, og så ut på nett med tittelen "Er det slik på din arbeidsplass?" Anonymkode: 06bf3...b15
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august Jeg jobber også som eneste kvinne på en mannearbeidsplass og opplever det samme. Det er overhodet ikke greit. Det vitner om dårlig folkeskikk. Enkelte prater også mye dritt om andre høyt. Men jeg reagerer spesielt fordi jeg merker at lærlinger som i utgangspunktet ikke snakket slik tar etter. Og det føles nok nødvendig for å være en del av fellesskapet. Som en en gang sa, de ser mye rart på Reels-videoer som "normaliseres" og tenker ikke en gang på hvor fucka det egentlig er. Jeg har tatt det opp, men det er vanskelig med svak ledelse som til dels er på samme viset. Prøver å finne meg annen jobb, og kommer til å fortsette med å ta opp disse tingene så lenge det byr seg anledninger. Merker jo at det påvirker meg som person også. Anonymkode: 5ca69...c22 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tekner at det er helt opp til hver enkelt hva de vil ha slags sjargong og at det er uvesentlig hvor mange du kjenner som ikke har behov for å ha en grov sådan. Anonymkode: adc24...b7a På privaten ja, på en arbeidsplass nei. Anonymkode: 5ca69...c22 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Mulig jeg er heldig med at jeg er mer attraktiv enn samtlige av mine mannlige kollegaer, men hver gang noen sier ting i den retningen (altså ikke generelle, men mer kvinnefientlige) så ler jeg litt hånlig av dem og finner en unnskyldning for å flytte meg. De pleier å holde kjeft da. Det har ikke samme effekt når "buruglene" reagerer, dessverre. Anonymkode: 28f33...6a7
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Takk for alle svar, da vet jeg at det er 100% innafor å gi beskjed igjenn og eventuelt ta det videre om det ikke opphører. Det og skifte arbeidsplass er noe jeg aldri kommer til å gjøre ettersom jeg stortrives med arbeidet og kollegaer helt til sjargongen begynte og endre seg. Vi har en ny leder, som er ung, men jeg kjenner ham godt og tror nok han vil se problemet om jeg nevner det for ham. Selv om han selv har vert med på et par av de mindre plagsomme samtalene/kommentarene. Kjenner også kona hans og hun er ganske lik meg, tåler mye men setter grenser. Hun er nok mye flinkere enn meg men det er mitt eget problem. Anonymkode: a9deb...2a4
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Jeg jobber også et sted hvor det jobber mer menn enn damer, og kulturen preges litt av det, men det du beskriver er jo tilbakestående menn, TS Anonymkode: cf167...48f 1
Snublefot62 Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Jeg hadde svart hva jeg mente om språket og omtalen av andre mennesker. Og klagd til HR/leder om det ikke bedret seg.
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august La meg gjette: lavtlønnsyrke uten krav til utdannelse? Jeg er kvinne selv i en avdeling med kun menn, og vi snakker sivilisert alle sammen. Vi er voksne folk (40-60) med 3årig høyskoleutdannelse. Vi har hatt én person som snakket slik som det blir bedkrevet i HI. Man må bare ignorere dem helt til de slutter. Anonymkode: 863f6...d50
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Har jobbet mannsdominert i 10 men aldri oppleve så mye. Kortstokk greie er jo grei nok, klein humor. Voldtekt humor og filmer er overkant, Anonymkode: d599d...b03
Stor pike Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Jeg synes dere er kjempe tøffe om dere sier fra. Jeg selv har alltid hatt saltsmak i munnen (begynte visst å banne da jeg var 4) men dette her høres jo helt latterlig ut. Jeg hadde ikke turt å si fra for å få slutt på det. Jeg hadde enten fyrt opp på samme måte selv, eller bare ventet til det gikk over, som en nevnte her. Å si fra, være den pripne, nei aldri.
Snublefot62 Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august Stor pike skrev (1 minutt siden): Jeg synes dere er kjempe tøffe om dere sier fra. Jeg selv har alltid hatt saltsmak i munnen (begynte visst å banne da jeg var 4) men dette her høres jo helt latterlig ut. Jeg hadde ikke turt å si fra for å få slutt på det. Jeg hadde enten fyrt opp på samme måte selv, eller bare ventet til det gikk over, som en nevnte her. Å si fra, være den pripne, nei aldri. Men er det prippent å ikke godta å høre om overgrepsfantasier eller sexvanene til kollegaene dine? 1
Stor pike Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Men er det prippent å ikke godta å høre om overgrepsfantasier eller sexvanene til kollegaene dine? Overhodet ikke. Men menn som synes dette er helt grei lunsj prat vil nok synes det. Og jeg tenker at det kanskje er litt tøft å hevde seg som kvinne i et sånt miljø, så jeg ville vært litt smooth der. Men det er meg.
Snublefot62 Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august Stor pike skrev (1 minutt siden): Overhodet ikke. Men menn som synes dette er helt grei lunsj prat vil nok synes det. Og jeg tenker at det kanskje er litt tøft å hevde seg som kvinne i et sånt miljø, så jeg ville vært litt smooth der. Men det er meg. Nei jeg er nok enig med deg at som kvinne kan dette være hakket vanskeligere. Det er nok litt enklere for meg som godt voksen mann å si i fra.
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Jeg har også jobbet i mannsdominert yrke. De stopper ganske fort når de får svar på tiltale og faktisk må tenke seg om hva de egentlig sier. AnonymBruker skrev (5 timer siden): "jeg slang kuken på bordet" 'Hvor er den? Jeg ser den ikke' AnonymBruker skrev (5 timer siden): Videre kan de sitte og snakke om hvor mye de skulle hatt i peng om de sko la seg bli pult i rompa på en fotballstadion forran publikum. 'Ja, dere hadde likt det' AnonymBruker skrev (5 timer siden): "det er jo kjekt når du får litt motstand" 'Hvorfor det?' AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, folk vil si gutter er gutter osv osv. Det er kun en unnskyldning for å være drittsekk og ikke ta ansvar for egne utsagn og handlinger. Det er en del av voldtektskulturen rett og slett. Anonymkode: 78ccc...2c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå