AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Jeg vurderer å kjøpe et renovasjonsobjekt eller et hus med behov for oppgradering. Jeg ønsker å kjøpe noe billig jeg kan pusse opp over tid. Stadig vekk leser jeg i avisa om folk som visstnok ikke hadde peiling på noe, men har gjort nettopp dette. Så hva trenger jeg å vite før jeg tar et slikt valg? Gjengangeren på slike hus er fukt og råte, spesielt i kjeller. Er det trygt å kjøpe likevel? Anonymkode: c444d...e8e
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august Så lenge du har god råd og mye tid så skal vel det meste være overkommelig. Men oppussing kan bli svært dyrt, spesielt om du setter bort arbeid. Greit å ha i tankene. Anonymkode: 87088...3f3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Det er dyrt og tar tid! Du trenger å bruke tid på å lese deg opp på problemene og løsningene. Om du har hjelp å få fra andre, supert. Om du må ha profesjonelle, flyr pengene ut. Hvis er du frisk og rask, er det en stor fordel. Anonymkode: 06a05...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august Du bør vite, og virkelig forstå, forskjellen på renovering og oppussing. Anonymkode: 9b384...e63 7 8
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Det blir alltid veldig mye mer som må gjøres enn man tror. Anonymkode: b4d3c...18c 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vurderer å kjøpe et renovasjonsobjekt eller et hus med behov for oppgradering. Jeg ønsker å kjøpe noe billig jeg kan pusse opp over tid. Stadig vekk leser jeg i avisa om folk som visstnok ikke hadde peiling på noe, men har gjort nettopp dette. Så hva trenger jeg å vite før jeg tar et slikt valg? Gjengangeren på slike hus er fukt og råte, spesielt i kjeller. Er det trygt å kjøpe likevel? Anonymkode: c444d...e8e Fukt i kjellere på eldre hus kommer man ikke unna. De bygde hus med støpt betong rett i marka uten fuktsperre. Betong er ikke tett. Ofte med manglende drenering. I tillegg var det ikke vanlig å legge fuktsperre mellom betong og treverk. Resultatet av dette KAN bli råte og sopp. Finnes mye hysteri rundt slike hus, men så lenge man undersøker huset nøye og gjør grep etter overtakelse så er det ingen problem. Få kjøper til å ta stikkprøver i vegg for å undersøke eventuelle avvik. Når du eventuelt har kjøpt så bør du starte med kjelleren: ny drenering. Mulig fuktsperre i gulv her. Dette koster en del penger. Deretter sørge for god ventilasjon i kjelleren. En avfukter kan være fint å investere i til å få tørket ut kjeller etter drenering. Betong bruker lang til på å tørke.. Så må muligens kledning byttes. Under bytting av kledning sørger du for god lufting bak panel, det var ikke vanlig før. I tillegg legger man fuktsperre mellom betong og treverk. Legg også ny isolasjon. Etter du har gjort dette, gjenstår nytt tak og vinduer om de er gamle. Ventiler må monteres når du tetter huset. Når alt dette er gjort så har du sikret huset mot mugg, sopp og råte. Du har også økt verdien på boligen markant. Det er dyre ting å oppgradere, men du får igjen på verdi og så klart husets levetid! Men du trenger ikke stresse, man tar en og en ting med et eller to års mellomrom. Husk at disse husene har stått slik i 50-60-70 år, et par år til går helt fint! Anonymkode: 295e5...58d 6 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Problemet ligger jo litt er i verdiøkningen også. Om jeg har drit bad og pusser opp til 300k, så er boligen nettopp det, verdt 300k mer. Hvis jeg da derimot kan pusse opp selv, og kun sitter med materialkostnader, si 100k, så er verdiøkningen fortsatt 300k. Det her du får flippet objektet. Fordelen med et oppussingsobjekt er at du kan utvikle objektet akkurat som du vil, hvis du har råd til det. Mange ser i dette også en verdi, at de får bestemt kjøkkenet de vil ha, hvordan veggene skal stå og hva slags fliser det er. Har du et fungerende hjem så er det dyrt å rive først og så bygge tilbake igjen. Det skaper ikke merverdi men sluker kun penger. Mange pusser opp feil. De antar at ting er greit men så får du ikke solgt nettopp på grun av det. Da må en ofte rive betraktelig av boligen først for å rette på feilen, og dermed ødelegge på mye verdi. Derfor er det ekstremt viktig å vurdere hva slags oppussing som trenges og å ha en veldig god plan med gode estimater på forhånd. Eller så kan dette bli fort en gjeldsfelle. Anonymkode: dd485...221
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet ligger jo litt er i verdiøkningen også. Om jeg har drit bad og pusser opp til 300k, så er boligen nettopp det, verdt 300k mer. Hvis jeg da derimot kan pusse opp selv, og kun sitter med materialkostnader, si 100k, så er verdiøkningen fortsatt 300k. Det her du får flippet objektet. Fordelen med et oppussingsobjekt er at du kan utvikle objektet akkurat som du vil, hvis du har råd til det. Mange ser i dette også en verdi, at de får bestemt kjøkkenet de vil ha, hvordan veggene skal stå og hva slags fliser det er. Har du et fungerende hjem så er det dyrt å rive først og så bygge tilbake igjen. Det skaper ikke merverdi men sluker kun penger. Mange pusser opp feil. De antar at ting er greit men så får du ikke solgt nettopp på grun av det. Da må en ofte rive betraktelig av boligen først for å rette på feilen, og dermed ødelegge på mye verdi. Derfor er det ekstremt viktig å vurdere hva slags oppussing som trenges og å ha en veldig god plan med gode estimater på forhånd. Eller så kan dette bli fort en gjeldsfelle. Anonymkode: dd485...221 Likevel, om man betaler for jobben og dermed bruker 300.000 som eventuelt ville vært i verdiøkning- så er huset mer lettsolgt når dyre ting er unnagjort. Dermed kan man også få budrunde, kontra å måtte eventuelt selge under takst. I tillegg stiger boligprisene jevnt med årene. Så det er ikke helt svart hvitt. men om man tenker å tjene, kanskje flippe bolig, så må man i hvertfall kunne gjøre mye selv for å tjene inn kostnadene. Når man pusser opp egen bolig, gjør man det mest for seg selv, men får også igjen for det ved eventuelle salg senere. Anonymkode: 295e5...58d
Rødvinsfilosofen Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vurderer å kjøpe et renovasjonsobjekt eller et hus med behov for oppgradering. Jeg ønsker å kjøpe noe billig jeg kan pusse opp over tid. Stadig vekk leser jeg i avisa om folk som visstnok ikke hadde peiling på noe, men har gjort nettopp dette. Så hva trenger jeg å vite før jeg tar et slikt valg? Gjengangeren på slike hus er fukt og råte, spesielt i kjeller. Er det trygt å kjøpe likevel? Anonymkode: c444d...e8e Hva er utgangspunktet ditt? Er du rørlegger/tømrer/elektriker? Har du evt. en partner eller venner/familie som er det, og som er villige til å stille opp på mye dugnad? Er planen å faktisk bo der eller å håpe på en god avkastning ved videresalg? 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Rødvinsfilosofen skrev (31 minutter siden): Hva er utgangspunktet ditt? Er du rørlegger/tømrer/elektriker? Har du evt. en partner eller venner/familie som er det, og som er villige til å stille opp på mye dugnad? Er planen å faktisk bo der eller å håpe på en god avkastning ved videresalg? Man trenger da ikke være tømrer/snekker eller elektriker! Rørlegger og elektriker må man ha fagfolk til uansett, det skal godkjennes og meldes til boligmappa. Det resterende kan man gjøre selv, bytte kledning, vinduer, legge nye gulv, kjøkken osv. ja man blir å gjøre noen feil på veien. Som min far sa til meg (som for øvrig er en kyndig snekker, og har hjulpet masse praktisk og med råd): du lærer av feilene du må rette opp i, bare å prøve seg frem. Finnes mye gode videoer og artikler på nett om hvordan man gjør forskjellige ting, og er man heldig har man venner og familie som kan litt som man kan spørre om hjelp! Anonymkode: 295e5...58d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Nei, det eneste du ikke har lov til å gjøre selv er det elektriske og selv der er det lov å gjøre endel selv. Uansett - regn med at det kommer til koste 3 ganger så mye og ta 3 ganger så lang tid som antatt. Har pusset opp mye og tjent litt på det men det koster mye tid. Mye råte ville jeg styrt unna. Anonymkode: 79f2b...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Det er mye billigere å bygge et helt nytt hus. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: bf36e...d50
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Hva er utgangspunktet ditt? Er du rørlegger/tømrer/elektriker? Har du evt. en partner eller venner/familie som er det, og som er villige til å stille opp på mye dugnad? Er planen å faktisk bo der eller å håpe på en god avkastning ved videresalg? Jeg er ikke faglært og ikke handy. Tenker å bo der selv, trenger å midlertidig bo litt mer landlig av helsemessige årsaker. Anonymkode: c444d...e8e
Krist1an Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke faglært og ikke handy. Tenker å bo der selv, trenger å midlertidig bo litt mer landlig av helsemessige årsaker. Anonymkode: c444d...e8e Da bør du ikke kjøpe et renovasjonsobjekt som det første prosjektet du starter med. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Å kjøpe renovasjonsobjekter er bare for folk med god råd og mye penger. Det går flere hundre tusen kr bare i å drenere på nytt og sikre grunnetasjen mot fukt. Nytt bad koster også noe i den prisklassen, for gamle hus der folk har stått og dusjet på gulvet i flere tiår, må rives ned til bunns og bygges opp helt på nytt av fagfolk. Dette koster mye penger. Jeg ser du nevner du har helseproblemer også, og da er et renoveringsobjekt det siste du bør ta på deg. Både det at du kanskje ikke orker alt du så for deg likevel, men også at du kan ende opp som uføretrygdet på en mye mindre inntekt. Og så sitter du der med et renoveringsobjekt som råtner på rot og som du plutselig ikke har noen penger til å renovere eller fikse viktige ting som vann, elektrisk og utett tak. Anonymkode: b13dc...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Det absolutt viktigste du må vite er om du har råd til å pusse opp, og at det kommer til å oppstå uforutsette saker som må fikses som koster penger Anonymkode: e4e8d...fbc
Rødvinsfilosofen Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ikke faglært og ikke handy. Tenker å bo der selv, trenger å midlertidig bo litt mer landlig av helsemessige årsaker. Anonymkode: c444d...e8e Da ville jeg nok ha skrinlagt prosjektet, med mindre du har nok kapital til å kunne sette bort mye av det mest nødvendige arbeidet. Det er ekstremt mye jobb å totalrenovere en bolig, og det blir fort veldig mye dyrere enn hva man først hadde tenkt. Med mindre du finner en bolig på en helt spektakulær tomt, i et område uten boplikt, så er jeg i tvil om dette vil lønne seg økonomisk. 3
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Skrevet 17. august Rødvinsfilosofen skrev (15 timer siden): Med mindre du finner en bolig på en helt spektakulær tomt, i et område uten boplikt, så er jeg i tvil om dette vil lønne seg økonomisk. Jeg vurderer dette først og fremst av helsemessige årsaker. Jeg har ptsd og trenger mye ro rundt meg. Huset er uten boplikt og ligger landlig til, så i prinsippet kan det også fungere som hytte. Da kan jeg leie ut min vanlige trangbodde leilighet og bo billig til jeg er friskere, og ta oppussing og renovering parallellt, i eget tempo. Anonymkode: c444d...e8e
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, det eneste du ikke har lov til å gjøre selv er det elektriske og selv der er det lov å gjøre endel selv. Uansett - regn med at det kommer til koste 3 ganger så mye og ta 3 ganger så lang tid som antatt. Har pusset opp mye og tjent litt på det men det koster mye tid. Mye råte ville jeg styrt unna. Anonymkode: 79f2b...2fa Man kan gjøre elektrisk selv, for så å få det godkjent av elektriker etterpå. Det gjør jeg. Anonymkode: 06a05...6cf
Rødvinsfilosofen Skrevet 17. august #20 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg vurderer dette først og fremst av helsemessige årsaker. Jeg har ptsd og trenger mye ro rundt meg. Huset er uten boplikt og ligger landlig til, så i prinsippet kan det også fungere som hytte. Da kan jeg leie ut min vanlige trangbodde leilighet og bo billig til jeg er friskere, og ta oppussing og renovering parallellt, i eget tempo. Anonymkode: c444d...e8e Men har du økonomi til å bruke 2-3 millioner kroner på å totalrenovere en bolig? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå