AnonymBruker Skrevet 16. august #1 Skrevet 16. august Kjenner jeg begynner å bli sliten, det er ikke ofte vi bare kan snakke eller samtale, jeg føler at det meste jeg sier så er han uenig, eller har en annen mening, eller til og med diskuterer på ting som er fakta, før han vet at det er det. En gang vi så på tv var det noe om en spesiell art dyr og jeg sa noe ala "jeg har aldri sett en xx dyr før" og han med en gang "det ser jo ikke ut som det, ser bare ut som en vanlig xx, det er nok ikke som du tror". "Jo, kommentator sa det var en sånn" "åja". Det er ikke så lett å forklare, men det er sjeldent at han bare svarer "ja enig" eller prater med. Vi kan sitte ute i hagen og slappe av, så sier jeg "se de skyene som kommer, kanskje det blir regn?" "Men det er det ikke, det er ikke meldt det, det regner ikke nå" "Jeg må kjøre tidlig for å rekke jobben" "du må ikke det, det er bare en rask tur dit og du trenger ikke så lang tid på det" Alle samtaler er som om han må være uneig. Føler jeg blir litt gal av det eller er, er det bare normalt eller? Skjønner ikke at han ikke er sliten Anonymkode: 89a4b...482 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #2 Skrevet 16. august jeg forstår hva du mener. Det er slitsomt når noen alltid skal "krangle" på ting. Jeg har lurt på hva som er den bakenforliggende mekanismen her. Hvorfor har noen "alltid" trangen til å irettesette? Hvorfor kan man ikke bare la et utsagn stå? Hvorfor denne trangen til å være belærende i enhver sammenheng?? Anonymkode: 248d4...ead 5 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #3 Skrevet 16. august Kan være normalt, selv om enkelte prøver å unngå dette, hvis personen har en realfags-bakgrunn og dermed er dradd inn i slik filosofi (alt er enten sant eller ikke-sant). Personer innen sosiologi, psykologi og helse, er mer dradd i retning "point of view"; det vil si at sannhet beror på kontekst, og ville kanskje heller prøvd å se hvorvidt noe kan være sant i ditt pov (point of view). Anonymkode: 4fcdf...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august For en kranglefant. Hvis et forhold skal vare er overbærenhet og evnen til å inngå kompromisser essensielt. Jeg tror ikke han har disse egenskapene. Det er en fare for at du ender opp taus for å unngå å bli motsagt hele tiden og når kommunikasjonen bryter sammen går forholdet også dukken. Anonymkode: 7ea3c...903 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): jeg forstår hva du mener. Det er slitsomt når noen alltid skal "krangle" på ting. Jeg har lurt på hva som er den bakenforliggende mekanismen her. Hvorfor har noen "alltid" trangen til å irettesette? Hvorfor kan man ikke bare la et utsagn stå? Hvorfor denne trangen til å være belærende i enhver sammenheng?? Anonymkode: 248d4...ead Er så godt å høre at noen forstår, føler meg så fastlåst i dette og som noen under sier at jeg ender med å bli taus eller ikke si ting. Jeg ble faktisk overrasket når han også diskuterer på fakta, jeg kan vite noe 100% og likevel prøver han seg mens jeg forklarer hvodan det er. Han gir seg jo, men det var en øyeåpner egentlig. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kan være normalt, selv om enkelte prøver å unngå dette, hvis personen har en realfags-bakgrunn og dermed er dradd inn i slik filosofi (alt er enten sant eller ikke-sant). Personer innen sosiologi, psykologi og helse, er mer dradd i retning "point of view"; det vil si at sannhet beror på kontekst, og ville kanskje heller prøvd å se hvorvidt noe kan være sant i ditt pov (point of view). Anonymkode: 4fcdf...5ce Hm du sier noe der, han tok en realfagutdannelse, men likevel... AnonymBruker skrev (24 minutter siden): For en kranglefant. Hvis et forhold skal vare er overbærenhet og evnen til å inngå kompromisser essensielt. Jeg tror ikke han har disse egenskapene. Det er en fare for at du ender opp taus for å unngå å bli motsagt hele tiden og når kommunikasjonen bryter sammen går forholdet også dukken. Anonymkode: 7ea3c...903 Det hebder ofte jeg bare ikke sier noe, ja.. Anonymkode: 89a4b...482
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Du er sammen med en kverulant. Det blir sjeldent bedre. En jeg datet var til slutt uenig i til og med de hverdagslige observasjonene jeg gjorde når han ikke var til stede. Og hvordan jeg syntes ting så ut og luktet. Utmattende personlighetstrekk. Holdt på å bli gal. Anonymkode: c28d1...d04 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er sammen med en kverulant. Det blir sjeldent bedre. En jeg datet var til slutt uenig i til og med de hverdagslige observasjonene jeg gjorde når han ikke var til stede. Og hvordan jeg syntes ting så ut og luktet. Utmattende personlighetstrekk. Holdt på å bli gal. Anonymkode: c28d1...d04 Takk for at du deler, akkurat sånn er det, jeg klarer ikke sette ord på det selv så setter pris på at dere deler. Det er jo helt sprøtt egentlig og jeg også kjenner jeg bare er sliten. Lenge trodde jeg at jeg bare tok mye feil, men så begynte han å diskutere på fakta, sette spørsmål ved det, og da gikk det opp et lys her. Godt å høre du kom deg vekk, det surrer ens hode. Anonymkode: 89a4b...482 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august MNK2017 skrev (Akkurat nå): TS, bruker han telefonen sin mye? Nei ikke spesielt egentlig. Han skjuler den heller ikke, jeg mistenker ikke noen andre. Det har vært slik som dette lenge, helt fra starten sikkert men føler det har blitt verre eller så har jeg fått nok. Anonymkode: 89a4b...482
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Oppositional conversation style (ocs). Det har ikke med realfaglig bakgrunn å gjøre, forøvrig. Det er et mønster. Ofte ser man hvor det kommer fra hvis man er rundt foreldrene deres. Uansett, det er helt uutholdelig, og går ofte sammen med behovet for å ha rett og hevde seg, et behov som går bananas. Anonymkode: c28d1...d04 1 1
Fighter83 Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kjenner jeg begynner å bli sliten, det er ikke ofte vi bare kan snakke eller samtale, jeg føler at det meste jeg sier så er han uenig, eller har en annen mening, eller til og med diskuterer på ting som er fakta, før han vet at det er det. En gang vi så på tv var det noe om en spesiell art dyr og jeg sa noe ala "jeg har aldri sett en xx dyr før" og han med en gang "det ser jo ikke ut som det, ser bare ut som en vanlig xx, det er nok ikke som du tror". "Jo, kommentator sa det var en sånn" "åja". Det er ikke så lett å forklare, men det er sjeldent at han bare svarer "ja enig" eller prater med. Vi kan sitte ute i hagen og slappe av, så sier jeg "se de skyene som kommer, kanskje det blir regn?" "Men det er det ikke, det er ikke meldt det, det regner ikke nå" "Jeg må kjøre tidlig for å rekke jobben" "du må ikke det, det er bare en rask tur dit og du trenger ikke så lang tid på det" Alle samtaler er som om han må være uneig. Føler jeg blir litt gal av det eller er, er det bare normalt eller? Skjønner ikke at han ikke er sliten Anonymkode: 89a4b...482 Enig!! Slike folk er så energitappende! 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oppositional conversation style (ocs). Det har ikke med realfaglig bakgrunn å gjøre, forøvrig. Det er et mønster. Ofte ser man hvor det kommer fra hvis man er rundt foreldrene deres. Uansett, det er helt uutholdelig, og går ofte sammen med behovet for å ha rett og hevde seg, et behov som går bananas. Anonymkode: c28d1...d04 Kan det være dårlig selvtillit eller noe også? Så det har et navn ja, hans foreldre gikk bort tidlig dessverre så ikke noe jeg kan se etter der. Fighter83 skrev (1 minutt siden): Enig!! Slike folk er så energitappende! Føles litt som jeg tsr feil hele tiden, hvordan ting jeg mener og tenker er feil også, en del ganger. Anonymkode: 89a4b...482
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for at du deler, akkurat sånn er det, jeg klarer ikke sette ord på det selv så setter pris på at dere deler. Det er jo helt sprøtt egentlig og jeg også kjenner jeg bare er sliten. Lenge trodde jeg at jeg bare tok mye feil, men så begynte han å diskutere på fakta, sette spørsmål ved det, og da gikk det opp et lys her. Godt å høre du kom deg vekk, det surrer ens hode. Anonymkode: 89a4b...482 Det er vanskelig å sette ord på det fordi det er så absurd og utspykende. Men det holder å påpeke nettopp det du sier, at han er uenig med deg i absolutt alt og at enhver setning som kommer fra munnen din liksom skal være tilløp til debatt. Kverulering og besser-/lesserwisser går hånd i hånd. Det de sier når de gjør det er: du har feil, jeg har rett, hele tiden. For noen som blir utsatt for dette, kan det gå utover selvfølelsen. Du må si ifra, ellers kommer du til å gå på veggen. Det er utrolig kvelende og man blir taus. https://www.psychologytoday.com/ca/blog/the-happiness-project/201207/watch-out-the-i-m-right-you-re-wrong-conversation Anonymkode: c28d1...d04 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august Uff, så slitsomt! Sånn er min samboer og, og det tar så mye energi j Anonymkode: 54a08...8ae
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan det være dårlig selvtillit eller noe også? Så det har et navn ja, hans foreldre gikk bort tidlig dessverre så ikke noe jeg kan se etter der. Føles litt som jeg tsr feil hele tiden, hvordan ting jeg mener og tenker er feil også, en del ganger. Anonymkode: 89a4b...482 Ja, det kan gjerne ha med dårlig selvtillit å gjøre, kombinert med et stort selvhevdelsesbehov. Han jeg datet var i tillegg en sånn: visste du at? Problemet er at det går utover andre. De irriterer på seg stein. Det er et trekk som går på å hevde seg selv på bekostning av andre. De impliserer at andre tar feil (er dumme) hele tiden (i motsetning til dem selv). Noen av dem er veldig snille ellers, mens andre av dem har en rekke andre usympatiske strategier for selvhevdelse. I tillegg oppleves mange av dem negative. Når de snakker, avviser de jo alt du sier. Anonymkode: c28d1...d04
MNK2017 Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august (endret) MNK2017 skrev (36 minutter siden): TS, bruker han telefonen sin mye? AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei ikke spesielt egentlig. Anonymkode: 89a4b...482 Ok. Det høres veldig ut som "digitalt kommunikasjon". Der det ikke er samtaler, men spørsmål og svar. Folk har da ikke lenger samtaler (Langvarig, frem og tilbake, utveksling av tanker og meninger), men de gir alltid "svar" (Rett eller galt, enig eller uenig, er det dette? Nei, det er det. Veldig kort. Ensidig, rask slutt på samtalen). Samtaler dør fort. Folk blir mindre sosiale av mye digital kommunikasjon (AI!) og deres sosiale ferdigheter svekkes. Empati, lytte, forståelse for følelser og meninger, stille spørsmål for å forstå bedre hva som skjer eller hva noen spør osv. snakke i stedet for å dømme, å høre hva noen sier, ikke bare i ordene, men også mellom ordene, vise engasjement, forklare noe m.m.. Endret 16. august av MNK2017 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august Typen din virker som en kverulant ja og de er vanskelige å endre på. Jeg har en kollega og ei søster som er likedan. Helt håpløst. Du unngår til slutt å snakke med dem. Jeg kan f.eks lese i lokalavisen at en konsert hadde x antall tilskuere så kan søsteren min krangle på det og si at det stemmer ikke. Billettørene har nok telt feil. Det var mye flere. For hun var jo tilstede🤷♀️ Som du skriver har det eskalert eller så er det du som har lagt mer merke til det og fått nok. Uansett er det slitsomt å leve med. Hvis du blir taus, tror du han merker det ? At du slutter å fortelle eller kommentere ting. Ikke at det er en bra teknikk, men at det kan gi en reaksjon med mulighet for en skikkelig diskusjon... Anonymkode: c381a...415 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan være normalt, selv om enkelte prøver å unngå dette, hvis personen har en realfags-bakgrunn og dermed er dradd inn i slik filosofi (alt er enten sant eller ikke-sant). Personer innen sosiologi, psykologi og helse, er mer dradd i retning "point of view"; det vil si at sannhet beror på kontekst, og ville kanskje heller prøvd å se hvorvidt noe kan være sant i ditt pov (point of view). Anonymkode: 4fcdf...5ce Tror ikke dette har med fagbakgrunn å gjøre, men med personlighet. Han har ikke kommet særlig dypt i realfagsmaterien hvis han mener det finnes et enkelt rett/galt-svar på alt. Eventuelt forstod han aldri faget. Jeg tror dessverre bare at det er sånn han er. Det går selvsagt an å ta det opp med han, men om dette er personlighet, er det lite som kan endre på det. Anonymkode: 24c36...a2c 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august MNK2017 skrev (5 minutter siden): Ok. Det høres veldig ut som "digitalt kommunikasjon". Der det ikke er samtaler, men spørsmål og svar. Folk har da ikke lenger samtaler (Langvarig, frem og tilbake, utveksling av tanker og meninger), men de gir alltid "svar" (Rett eller galt, enig eller uenig, er det dette? Nei, det er det. Veldig kort. Ensidig, rask slutt på samtalen). Samtaler dør fort. Folk blir mindre sosiale av mye digital kommunikasjon (AI!) og deres sosiale ferdigheter svekkes. Empati, lytte, forståelse for følelser og meninger, snakke i stedet for å dømme, å høre hva noen sier, ikke bare i ordene, men også mellom ordene, vise engasjement, forklare noe m.m.. Jeg trodde du mente at han brukte telefonen at han hadde møtt noen andre, men dette gir mening... det er lenge siden vi har hatt samtale om tanker og følelser, alt har et svar og mine er stort sett feil... denne tråden er stor støtte, jeg har følt meg alene og lettere dum lenge. Anonymkode: 89a4b...482
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Hva sier han ombud spør «hvorfor kverulerer du på dette?». Anonymkode: 726bb...088 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå