Gå til innhold

Tenåringsjente & crush på rockestjerne.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår 16 åring har i sommer fått et crush på en engelsk rockestjerne, og følger han i sosiale medier.

Hun har lagt igjen litt kommentarer til bilder og  videoer som blir lagt ut på hans kanaler, og de siste dagene har hun fått meldinger fra artisten, eller noen som arbeider for han, tenker jeg.

Hun mener helt klart det er artisten som sender henne hyggelige meldinger, og hun blir spurt hvilket land hun er fra, hvor lenge hun har vært fan, hvilke sanger hun liker best, om hun liker klærne han går med ol.

Han er en kjekk fyr i slutten av tjueårene og jeg skjønner godt at hun er betatt, men han er det eneste hun snakker om, hører på og ligger halve natten å ser på videoer, snapper og innlegg på Instagram som han har lagt ut (eller de som jobber for han)

Jeg har prøvd å fortelle henne at han har flere millioner følgere verden over, og at han ikke har kapasitet til å sende meldinger rundt om i verden til alle fansene sine, men da blir hun sint og smeller med dørene, og sier vi er ondskapsfulle som ikke vil at hun skal bli kjent med artisten.

På mandag begynner hun på vgs og vi prøver nå å snu døgnrytmen etter sommeren, men når hun er våken halve natten, fungerer det ikke.

I kveld har hun fått 4-5 meldinger på messenger fra denne artisten, og meldingene er skrevet slik som han snakker, så jeg begynner faktisk å lure selv om det er faktisk han som skriver, men regner med han har et management som utgir seg for å være artisten.

Vi slo av internettet da hun la seg i 22 tiden, og i sted hadde hun brukt opp mobildata så da prøvde hun å snike seg ut i stuen for å slå på wifi igjen, og når det ikke gikk begynte hun å gråte noe voldsomt.

Trenger litt tips til kloke råd 😏

Anonymkode: 4216b...040

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene....er nok heller scam 🥲

Anonymkode: 1103d...d88

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det Ozzy?

Anonymkode: 96632...346

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Oi.. vanskelig case. Høres ut som en normal tenåring men kanskje litt mer obsessive enn det som er normalt/sunt... 

Hva med distraksjoner? 16 åringer går fort videre fra en interesse til en annen. Om 3 måneder er han kanskje helt glemt. Kan dere få henne interessert i noe annet? 

Evt realitetsorientere - men det gjør henne jo sint da

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det Ozzy?

Etterkommeren hans Yungblud tenker jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det Ozzy?

Han er ikke blant oss mer og var vel i 70 årene, så det er ikke han

Ts

AnonymBruker
Skrevet
ToneVie skrev (Akkurat nå):

Ja det er han

Ts

AnonymBruker
Skrevet

1. det er helt normalt å være besatt av ting i tenårene. Det har med måten hjernen fungerer på og er en ønsket del av utviklingen. Hvorfor dette slår deg som unormalt er meg en gåte. Har ingen av dere foreldre vært tenåringer? La henne holde på. La henne brenne seg og ta konsekvensene og lær henne å håndtere dem og stå i dem, innenfor aldersriktige grenser (som er ganske vide når man er 0-2 år unna å flytte ut og bo for seg selv!)

2. din datter følger nok ikke artistens offisielle konto og/eller meldingene er ikke fra føden offisielle kontoen. At ingen av dere voksne plukket opp at ette var en åpenbar svindel i det øyeblikket første melding tikket inn er - igjen - en gåte. Har dere ikke lært om nettvett? Svindel? Vanlige metoder for fusk og lureri? Hvordan håndterer dere familiens sikkerhet på mobil og data med dette nivået av viten?

3, snakk om tenåringen om svindel på nett. Men først så må jo dere voksne lese dere opp. I mellomtiden: ikke stol på noen som helst som sender dere melding. Anta alt - et absolutt 100% - er svindel. Verifiser med eksterne, påregnelig pålitelige, kilder absolutt alle som kontakter dere. Og verifiser kilden. Klarer dere ikke verifisere både personen og kilden? Anta svindel og slett og blokker. Bedre en for mye enn en for - lite.

Anonymkode: 4c766...999

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Når Tix, Carina Dahl, Staysman etc hver dag får meldinger om fjørti falske kontoer, hvor mange flere har ikke en internasjonal kjent artist da? 

Er det artistens offisielle, verifiserte konto hun får meldinger fra? 

Anonymkode: 31802...0fa

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
ToneVie skrev (11 minutter siden):

Ah. Mr. Genderfluid and poly. 

Anonymkode: f7a90...51c

• Nyttig 1
Skrevet

Finn ut om han har brukt narkotika og dermed finansiert menneskehandel. Folk flest synes menneskehandel er fælt. Du kan også snakke om feminisme og at vi lever i 2025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men ja.. er ikke uvanlig, heller vanlig, at scammers kontakter fans som kommenterer på rockestjerners sosiale medier med en annen konto. Han er nok alt for opptatt til å kunne ha kontakt med sine fans selv. 

Anonymkode: f7a90...51c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. det er helt normalt å være besatt av ting i tenårene. Det har med måten hjernen fungerer på og er en ønsket del av utviklingen. Hvorfor dette slår deg som unormalt er meg en gåte. Har ingen av dere foreldre vært tenåringer? La henne holde på. La henne brenne seg og ta konsekvensene og lær henne å håndtere dem og stå i dem, innenfor aldersriktige grenser (som er ganske vide når man er 0-2 år unna å flytte ut og bo for seg selv!)

2. din datter følger nok ikke artistens offisielle konto og/eller meldingene er ikke fra føden offisielle kontoen. At ingen av dere voksne plukket opp at ette var en åpenbar svindel i det øyeblikket første melding tikket inn er - igjen - en gåte. Har dere ikke lært om nettvett? Svindel? Vanlige metoder for fusk og lureri? Hvordan håndterer dere familiens sikkerhet på mobil og data med dette nivået av viten?

3, snakk om tenåringen om svindel på nett. Men først så må jo dere voksne lese dere opp. I mellomtiden: ikke stol på noen som helst som sender dere melding. Anta alt - et absolutt 100% - er svindel. Verifiser med eksterne, påregnelig pålitelige, kilder absolutt alle som kontakter dere. Og verifiser kilden. Klarer dere ikke verifisere både personen og kilden? Anta svindel og slett og blokker. Bedre en for mye enn en for - lite.

Anonymkode: 4c766...999

Jeg vet hvordan tenåringsjenter kan bli, for jeg var fan av flere pene popstjerner selv i den alderen, og stakk av fra vgs for å dra på en konsert i Oslo uten at foreldrene mine visste det, men forskjellen er at jeg ikke hadde internett.

Hun viser oss en ny side som vi ikke har sett før, og det er litt fortvilende.

Hun gidder ikke å begynne på igjen etter sommeren med fritidsaktiviteten hun har likt å holde på med de siste årene, og hun vil dra på konsert til utlandet nå og bli borte flere dager fra vgs, vil flytte til England osv.

Jeg er mest bekymret for at hun ikke sover og møter på skolen helt utslitt av lite søvn

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når Tix, Carina Dahl, Staysman etc hver dag får meldinger om fjørti falske kontoer, hvor mange flere har ikke en internasjonal kjent artist da? 

Er det artistens offisielle, verifiserte konto hun får meldinger fra? 

Anonymkode: 31802...0fa

Har ikke peiling. Hun har klikket på masse videoer på nettet og det renner inn på messenger, Ig og Snap.

Har akkurat spurt henne om dette, men fikk beskjed om å gå bort fra døren hennes og ikke snoke.🤷‍♀️

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

slo av internettet da hun la seg i 22 tiden, og i sted hadde hun brukt opp mobildata så da prøvde hun å snike seg ut i stuen for å slå på wifi igjen, og når det ikke gikk begynte hun å gråte noe voldsomt.

Dere burde brukt  skjermtid-funksjonen. Det er nok for sent å sette opp noe slikt nå, men om dere har flere barn så gjøre det asap. Bruker det på 15-åringen her. 

Og det er mest sannsynlig scam-meldinger. Uansett, om det virkelig er han så trenger hun å lære at man må ikke være tilgjengelig 24/7 for andre (menn). 

Og at en voksen mann som han skal ha interesse av en 16-åring, det må dere lære henne at er veldig galt! 

Anonymkode: 127d7...35e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke peiling. Hun har klikket på masse videoer på nettet og det renner inn på messenger, Ig og Snap.

Har akkurat spurt henne om dette, men fikk beskjed om å gå bort fra døren hennes og ikke snoke.🤷‍♀️

Ts

Deres oppgave som foreldre, er faktisk å beskytte og om det betyr at dere må ‘snoke’ så gjør dere det. Privatliv på mobil når hun åpenbart til scammet, finnes ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (9 minutter siden):

Finn ut om han har brukt narkotika og dermed finansiert menneskehandel. Folk flest synes menneskehandel er fælt. Du kan også snakke om feminisme og at vi lever i 2025

Tror ikke hun bryr seg om det.

Hun sier hun liker han fordi han er søt, fordi han tar godt vare på fansen sin, og er snill med de som faller utenfor og er annerledes.

Og så liker hun noen av sangene

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke hun bryr seg om det.

Hun sier hun liker han fordi han er søt, fordi han tar godt vare på fansen sin, og er snill med de som faller utenfor og er annerledes.

Og så liker hun noen av sangene

Ts

Føler hun kanskje blir groomet vel som scammet og dere bør finne ut om det er seksuelt.

Groomere går etter de som faller utenom. Fans er utsatt. Yngre er utsatt.

Anonymkode: 4d0e7...92c

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere burde brukt  skjermtid-funksjonen. Det er nok for sent å sette opp noe slikt nå, men om dere har flere barn så gjøre det asap. Bruker det på 15-åringen her. 

Og det er mest sannsynlig scam-meldinger. Uansett, om det virkelig er han så trenger hun å lære at man må ikke være tilgjengelig 24/7 for andre (menn). 

Og at en voksen mann som han skal ha interesse av en 16-åring, det må dere lære henne at er veldig galt! 

Vi har ikke hatt behov for skjermtid funksjonen tidligere, fordi hun har alltid gjort som vi har sagt og slått av mobilen når hun har sagt "godnatt".

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det Ozzy?

Mener du han passer i kategorien kjekk engelsk rockestjerne i slutten av tjueårene? Han er jo død også.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...