AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Hei. Jeg opplever at det er så mye fokus på hvor fælt det er å være uføretrygdet. Det er så mye klaging, spesielt når det gjelder hvor mye man får utbetalt. Men jeg mener personlig at man kan leve av uføretrygd. Så hva er jeg takknemlig for? • Fast inntekt: Slipper å bekymre meg for økonomi resten av livet. Har så lite utgifter at jeg kan spare 8-10k i mnd. • Startlån: Fikk startlån fra Husbanken for å kjøpe min egen leilighet • Studielån: Lånet mitt ble slettet Takk for at vi har en velferdsstat som tar vare på oss svake i samfunnet 😊 Forhold dere til spørsmålet, og ikke lag en uføretrygd debatt. Anonymkode: 5aee3...a5d 10 15 9
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Jeg vet ikke om det er så mye annet å være takknemlig for enn økomisk stabilitet og råd til å leve. Klart jeg er takknemlig for det! Anonymkode: 7f032...186 8 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Jeg er så glad for at jeg slipper å stresse til jobb😊 Anonymkode: d1743...4a7 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Det er en god del. Slipper å jobbe. Stabil og ok inntekt som er nok til hjem, alle utgifter og hobbyene mine. Ingen stress med noe, har ikke annet ansvar enn det jeg selv velger å ha. God tid til alt og kan gjøre ting spontant. Mulighet til å drive mitt eget lille foretak uten å måtte tjene så mye at jeg skal leve av det. Er veldig, veldig takknemlig. Anonymkode: 37ef3...3ed 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Jeg er glad for at jeg kan ta hensyn til helsa i hverdagen. Anonymkode: 8bc10...17f 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Jeg er takknemlig for at trygden holder meg med tak over hodet og en bil så jeg har muligheten til å sosialisere meg. Jeg er takknemlig for at jeg slipper å bo på ‘’fattighuset’’ og kanskje måtte tigge for å overleve. Anonymkode: 49194...3ea 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august •Å ikke måtte ringe arbeidsgiver mange ganger i løpet av en uke/måned for å måtte fortelle at jeg er for syk til å jobbe den dagen/uka. •Å ikke lenger måtte være den kollegaen som medfører medarbeid for alle de allerede overarbeidede kollegaene. •Å ikke lenger skulle måtte utredes, stå i helsekø, vente på prøvesvar, teste forskjellige medisiner, reise til alle spesialister som finnes, osv. •Å ikke lenger måtte være «fast inventar» på venteværelset hos fastlegen. •Å ikke lenger måtte være en kasteball i et system mellom saksbehandlere i NAV og eksterne bedrifter for «arbeidsutprøving», hvor av ingen har kunnskap om diagnosene, ei heller kan legge tilrette for de. •Å ikke lenger måtte passe på å sende meldekort og annen dokumentasjon. •Å ikke lenger være like sårbar for «alvorlige tekniske feil». ( Plutselig stans av ytelse, eller plutselig for høy ytelse ). •Å ikke lenger måtte tilbringe enormt mye tid i telefonkø, for å prøve å nå en saksbehandler som i 9 av 10 tilfeller sitter i et møte. Dette høres veldig negativt ut, men jeg er så uendelig glad for å slippe å måtte leve slik. Det har vært et enorm tilleggsbelastning som jeg ikke lenger må bære. Livet føles veldig mye lettere nå. 💗 Anonymkode: 0cc54...b8d 19 3 9
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Jeg slipper å prostituere meg eller leve på gaten, som ville vært mine eneste utveier utover å ikke leve lenger. Barna mine opplever å ha en forelder som har stabilitet nok til å være tilstede i livene deres, fremfor en som valgte å ikke leve lengre. Nå har jeg en inntekt som sannsynliggjør at jeg kommer til å få bli besteforelder. Og ikke bare det, jeg kan få bli en positiv og trygg besteforelder. Anonymkode: 707b0...5b4 5 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august Jeg er takknemlig for pengene selvsagt. Aner ikke hva jeg skulle gjort uten, da jeg ikke har familie. Anonymkode: 5614e...b23 2
Ruskesara1973 Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): •Å ikke måtte ringe arbeidsgiver mange ganger i løpet av en uke/måned for å måtte fortelle at jeg er for syk til å jobbe den dagen/uka. •Å ikke lenger måtte være den kollegaen som medfører medarbeid for alle de allerede overarbeidede kollegaene. •Å ikke lenger skulle måtte utredes, stå i helsekø, vente på prøvesvar, teste forskjellige medisiner, reise til alle spesialister som finnes, osv. •Å ikke lenger måtte være «fast inventar» på venteværelset hos fastlegen. •Å ikke lenger måtte være en kasteball i et system mellom saksbehandlere i NAV og eksterne bedrifter for «arbeidsutprøving», hvor av ingen har kunnskap om diagnosene, ei heller kan legge tilrette for de. •Å ikke lenger måtte passe på å sende meldekort og annen dokumentasjon. •Å ikke lenger være like sårbar for «alvorlige tekniske feil». ( Plutselig stans av ytelse, eller plutselig for høy ytelse ). •Å ikke lenger måtte tilbringe enormt mye tid i telefonkø, for å prøve å nå en saksbehandler som i 9 av 10 tilfeller sitter i et møte. Dette høres veldig negativt ut, men jeg er så uendelig glad for å slippe å måtte leve slik. Det har vært et enorm tilleggsbelastning som jeg ikke lenger må bære. Livet føles veldig mye lettere nå. 💗 Anonymkode: 0cc54...b8d Enig. Fint og viktig svar. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august Hadde nok dødd om jeg fikk 0,- da jeg ble syk. Var for syk til å kjempe, søke sosialen, osv. Overlevde med hjemlevering av mat før jeg ble sakte bedre. At jeg har trygd betyr at jeg har hatt råd til å prøve ulik behandling, diett, helsekost osv. Som gjorde meg bedre. Nå kan jeg jobbe litt igjen. Så takknemlig for det. Ufattelig at man kan bli så syk og ikke få mer hjelp. Glad jeg er mye bedre. Anonymkode: b8e28...d08 2
Teardrop Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august Glad for å slippe å jage etter å få en 100% fast jobb. Det har blitt mangevare, altfor mye deltid der ute og altfor mye kveldsvakter, lite dag. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Denne tråden et laget for å "gni det inn" til mange. Du kommer aldri til å innrømme det, TS. Men det er den. Forkastelig å lage en slik tråd, spør du meg. Og ja, jeg er selv ung ufør og har fått glede av de samme tingene som deg. Men det er ikke noe å hyle ut om, slik du gjør. Anonymkode: b95bc...5f8 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Denne tråden et laget for å "gni det inn" til mange. Du kommer aldri til å innrømme det, TS. Men det er den. Forkastelig å lage en slik tråd, spør du meg. Og ja, jeg er selv ung ufør og har fått glede av de samme tingene som deg. Men det er ikke noe å hyle ut om, slik du gjør. Anonymkode: b95bc...5f8 Gni inn hva da? Anonymkode: 7f032...186 15
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Er snillt at de hjalp meg, men tror ikke jeg kommer til å være takknemmelig som i at jeg aksepterer dette er realiteten og skal forbli sånn. Er lei meg for å være uføre og kunne ønske at jeg gjorde noe og vi kommuniserte bedre og forto bedre før det gikk så langt. Men er selvsagt bedre enn å bo på gata og mange burde fått hjelp. Men er ikke sånn, koslig å være uføre. Det er ikke koslig, det er skamfullt pg ensomt. Anonymkode: 69f8d...910 3 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Denne tråden et laget for å "gni det inn" til mange. Du kommer aldri til å innrømme det, TS. Men det er den. Forkastelig å lage en slik tråd, spør du meg. Og ja, jeg er selv ung ufør og har fått glede av de samme tingene som deg. Men det er ikke noe å hyle ut om, slik du gjør. Anonymkode: b95bc...5f8 Gni det in til de som trenger uføre? For hvem andre er det å gni inn en negativ samfunnsposisjon til? Anonymkode: 69f8d...910
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg opplever at det er så mye fokus på hvor fælt det er å være uføretrygdet. Det er så mye klaging, spesielt når det gjelder hvor mye man får utbetalt. Men jeg mener personlig at man kan leve av uføretrygd. Så hva er jeg takknemlig for? • Fast inntekt: Slipper å bekymre meg for økonomi resten av livet. Har så lite utgifter at jeg kan spare 8-10k i mnd. • Startlån: Fikk startlån fra Husbanken for å kjøpe min egen leilighet • Studielån: Lånet mitt ble slettet Takk for at vi har en velferdsstat som tar vare på oss svake i samfunnet 😊 Forhold dere til spørsmålet, og ikke lag en uføretrygd debatt. Anonymkode: 5aee3...a5d Jeg er veldig takknemlig og har ingenting å klage på. Jobbet masse før jeg ble syk så får max av det nav gir + uføreforsikring så jeg klarer meg veldig bra. Fint å slippe å bekymre seg for økonomi i tillegg til sykdom. Hadde jeg bodd mange andre steder i verden hadde jeg bodd på gata med 0 kroner, så jeg føler meg veldig heldig. Gir ro i hverdagen til å ta vare på meg selv. Og veldig takknemlig for å ha fått startlån og eier min egen leilighet. Studielånet har jeg også fått slettet store deler av. Lite gjenstår på det. Så er mye bra med vår velferdsstat som stiller opp når vi trenger det.. Anonymkode: 01b9d...79c 1 1 1
Mardina Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august - Fast inntekt hver mnd. - Slippe "mas" fra NAV. Om å søke på x antall jobber, jobbsøkerkurs, praksisplasser som ikke fører til noe annet enn å fylle opp litt plass på CV'n. Osv, osv... 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fast inntekt: Slipper å bekymre meg for økonomi resten av livet. Har så lite utgifter at jeg kan spare 8-10k i mnd. Litt overdrevet. Som ufør blir man som regel minstepensjonist. Så man slipper å bekymre seg for inntekten fram til man fyller 67. Da blir det en ny hverdag. For noen blir pensjonstilværelsen den samme, for andre går kraftig ned i inntekt. Slik er det også for de i jobb. Anonymkode: 3c5d3...09c 4 3
Maud-1919 Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Jeg har gradert uføre. Er takknemlig for at jeg de har sett at jeg klarer litt - men ikke 100%. Ingen blir å kreve at jeg må jobbe 100%, for jeg har ikke sjangs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå